ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις 1,5 δισ. ευρώ σε logistics Center στην Ελλάδα ενισχύουν τη στρατηγική θέση της χώρας ως κόμβου διαμετακόμισης.
Ενδεικτικά, η δημιουργία νέων εμπορευματικών κέντρων σε Φυλή, Ασπρόπυργο και Βόρεια Ελλάδα έχουν μετατρέψει τη χώρα σε σημείο αναφοράς για επενδύσεις στον τομέα, με τη χώρα να επωφελείται από τη στρατηγική της θέση ως γέφυρα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής.
Logistic Center στη Φυλή
Στη Β φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου βρίσκεται ο διαγωνισμός που διενεργείται από το ΤΑΙΠΕΔ και αφορά την ανάπτυξη, τη λειτουργία και τη συντήρηση με σύμβαση παραχώρησης του Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής, με τον προϋπολογισμό της επένδυσης να εκτιμάται σε 32 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των συνοδών έργων, ενώ εκτιμάται μόχλευση ιδιωτικών επενδύσεων άνω του 1 δισ. ευρώ από την υλοποίηση του έργου.
Σύμφωνα με πληροφορίες όταν ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος θα συνταχθούν τα τεύχη του διαγωνισμού με το επόμενο βήμα να είναι η υποβολή των προσφορών από τα ενδιαφερόμενα σχήματα.
Υπενθυμίζεται πως έχουν ήδη εξασφαλιστεί πόροι 21 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, προς τις εγκαταστημένες στην περιοχή του Ελαιώνα/Βοτανικού μεταφορικές επιχειρήσεις και τη μετεγκατάστασή τους στον νέο Πάρκο της Φυλής.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σταθερό χρονοδιάγραμμα δεν υπάρχει καθώς εξαρτώνται πολλά σε μεγάλο βαθμό από το πως θα προχωρήσει ο ανταγωνιστικός διάλογος, στο πλαίσιο του οποίου οι ενδιαφερόμενοι καταθέτουν τις απόψεις τους για το πως μπορεί να προχωρήσει τεχνικά το έργο και πως μπορεί να χρηματοδοτηθεί επαρκώς. Τα σχόλια και οι παρατηρήσεις αυτές αναμένεται να ενσωματωθούν στα τεύχη του διαγωνισμού.
Στόχος προς το παρόν είναι έως το τέλος του έτους να δούμε τις προσφορές των σχημάτων που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Υπενθυμίζεται πως μέχρι τώρα οι υποψήφιοι επενδυτές ήταν τα εξής σχήματα: η ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ, η Goldair Cargo, η Ορφέας Βεϊνόγλου, η FINCOP INFRASTRUCTURE LTD και η κοινοπραξία ΕΙΔΗΣΕΟΦΩΝΙΚΗ -CALL CENTER ΕΛΛΑΣ -ΑΘΗΝΑΪΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ- ΛΕΒΑΝΤΕ ΕΞΠΡΕΣΣ – PLANNING ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΩΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» – «Π.ΒΑΡΒΑΡΙΓΟΣ & ΣΙΑ ΟΕ».
Όπως έγινε γνωστό ωστόσο το νέο Logistic Center στη Φυλή σκοπεύει να διεκδικήσει η ΑΚΤΩΡ, καθώς εντάσσεται στο επενδυτικό σχήμα της Goldair Cargo που έχει ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον στον διαγωνισμό Σύμφωνα με πληροφορίες, ΑΚΤΩΡ και Goldair ενημέρωσαν την διενεργούσα αρχή, δηλαδή το Yπερταμείο, για την προσθήκη της AKTOR στο επενδυτικό σχήμα με σκοπό την διεκδίκηση της παραχώρησης, αλλαγή που πρόκειται να εξεταστεί από την επιτροπή του διαγωνισμού το επόμενο διάστημα.
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 35 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής.
Η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) του ΤΑΙΠΕΔ ωρίμασε και ολοκλήρωσε όλες τις διαγωνιστικές διαδικασίες για την παραχώρηση του ακινήτου στο επενδυτικό σχήμα που θα επιλεγεί.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας.
Στις προβλεπόμενες χρήσεις γης του ακινήτου περιλαμβάνεται και η ειδική χρήση των τουριστικών καταλυμάτων – ξενοδοχείων, για την ορθή λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου.
Αναλυτικότερα, το έργο αφορά την μετεγκατάσταση των μεταφορικών επιχειρήσεων του Ελαιώνα / Βοτανικού και την ανάπτυξη ενός «πράσινου» Επιχειρηματικού Πάρκου του ν.4982/2022 σε ακίνητο 450 στρεμμάτων περίπου, στην περιοχή «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής.
Μάλιστα, το έργο εκτιμάται ότι θα επιτρέψει τη μεταφορά μεγάλου αριθμού μεταφορικών επιχειρήσεων από τον Ελαιώνα για να αποσυμφορηθεί ο Κηφισός.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο του Δήμου Φυλής σχεδιάζεται να αξιοποιηθεί ως ένας σύγχρονος υποδοχέας επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και λειτουργιών εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ειδικότερα το ακίνητο θα χωρίζεται σε δύο ζώνες, στη μία εκ των οποίων προστίθεται χρήση για τουριστικά καταλύματα, για χρήση από τους μεταφορείς.
Ακόμη, ο επενδυτής εκτός από τον χώρο όπου θα εγκατασταθούν οι μεταφορικές επιχειρήσεις, για τον οποίο εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περίπου 80 στρέμματα, μπορεί να αναπτύξει χρήσεις μεταφορών, διαμετακόμισης, εμπορικές, μεικτές, καθώς και αποθήκες ύψους ως 23 μέτρα.
Χαρακτηριστικό σημείο της εν λόγω επένδυσης τέλος είναι η προνομιακή θέση του ακινήτου από άποψη εγγύτητας στον αστικό ιστό της Αθήνας και του Πειραιά καθώς επίσης και με βασικά δίκτυα όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο, ο κόμβος ΕΟ Αθηνών-Λαμίας και Αθηνών-Κορίνθου με Αττική Οδό, ο Λιμένας Πειραιά, Λιμένας Ελευσίνας, Λιμένας Λαυρίου, καθώς επίσης και το Θριάσιο ΕΚ.
Στρατόπεδο Γκόνου
Στην επόμενη φάση αναμένεται να περάσει και ο διαγωνισμός για την ανάπτυξη logistics park στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, διαγωνισμός που διενεργείται από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Υπερταμείου και έχει προϋπολογισμό τα 260 εκατ. ευρώ.
Όπως τόνισε στην Prodexpo North ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Υπερταμείου το έργο αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον της αγοράς και έχει ήδη την μελετητική ωριμότητα και τις δικλείδες ασφαλείας για τυχόν καθυστερημένες μετακινήσεις κάποιων δραστηριοτήτων.
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει για τουλάχιστον 30 έτη τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, ανάπτυξη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου, συνολικής έκτασης 672.000 τ.μ.. Η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης, καθώς και τυχόν παράτασης που δύναται να δοθεί, θα καθοριστούν με την ολοκλήρωση της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Με την αξιοποίηση του ακινήτου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, η Βόρεια Ελλάδα θα αποκτήσει ένα σύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο που θα αναβαθμίσει τον κλάδο των συνδυασμένων μεταφορών, με ουσιαστικά οφέλη για την τοπική κοινωνία και την εθνική οικονομία.
Υπενθυμίζεται πως ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τα εξής σχήματα: Ένωση Goldair Cargo – Aktor Όμιλος Εταιρειών»., Ένωση Νομικών Προσώπων TRADE LOGISTICS AEBE – ΙΝΤΕΡΚΑΤ Α.Ε., ΝΟΒΑΛ ΠΡΟΠΕΡΤΥ Ανώνυμη Εταιρεία Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.
Θριάσιο I
Η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair είναι ο επενδυτικός φορέας του έργου, που αφορά την κατασκευή εγκαταστάσεων του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου (ΘΕΚ Α.Ε.) – Θριάσιο Ι συνολικής έκτασης 300.000 τ.μ. και προϋπολογισμό 250 εκατ. ευρώ, ο όποιος θα καλυφθεί από τραπεζικό δανεισμό, αλλά και ίδια κεφάλαια ύψους 60 εκατ. ευρώ από την κοινοπραξία.
Το έργο συνιστά μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις σε logistics στην Αττική, η οποία εκτιμάται ότι μπορεί να παράγει έσοδα της τάξης των 500 εκατ. ευρώ ετησίως.
Για το συγκεκριμένο έργο εκκρεμεί η ανάδειξη αναδόχου με σκοπό την εκκίνηση εργασιών μέσα στον χρόνο, εφόσον ολοκληρωθούν οι μελέτες και λάβει και τις τελικές δανειοδοτήσεις.
Υπενθυμίζεται πως ο αρχικά ο διαγωνισμός κατασκευής προϋπολογισμού 109 εκατ. ευρώ είχε ανατεθεί στον όμιλο Μυτιληναίος (ΜΕΤΚΑ) κάτι που δεν προχώρησε δημιουργώντας νέο κύκλο αποστολής προσκλήσεων σε κατασκευαστικές εταιρείες 7ης αλλά και 6ης τάξης.
Το χρονοδιάγραμμα μετά και την ανάδειξη του αναδόχου προβλέπει 4 χρόνια κατασκευής, με την ολοκλήρωσή να δίνει το πράσινο φως για την εγκατάσταση των εργαζομένων σε αυτό.
Η επένδυση αφορά τη μελέτη και κατασκευή του πρώτου Hub logistics στην Ελλάδα, το οποίο θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη αποθηκών και υποστηρικτικών κτιρίων συνολικής επιφάνειας 235.000 τ.μ., εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων.
Ο παραχωρησιούχος θα κατασκευάσει τις εγκαταστάσεις του Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου, τα εσωτερικά έργα υποδομής, όπως σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα, δίκτυα αποχέτευσης, ηλεκτροφωτισμού και επικοινωνιών, καθώς και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου.
Παράλληλα προβλέπεται επίσης η κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής που θα συνδέει το Hub με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και εσωτερικό οδικό δίκτυο που θα συνδέεται με το εθνικό οδικό δίκτυο.
Θριάσιο II – Hellenic Train-Damco
Με παράταση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωράει με ανάδοχο σχήμα Hellenic Train-Damco ο διαγωνισμό για το Θριάσιο ΙΙ λόγω εκκρεμοτήτων.
Ειδικότερα παράταση ζήτησε το ανάδοχο σχήμα αναφορικά με την ισχύ της προσφοράς του ανωτέρου σχήματος προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου εντός του χρόνου ισχύος της προσφοράς του αναδόχου. Η νέα προθεσμία για το σχήμα είναι μέχρι τις 31 Μαρτίου 2025.
Το κόστος του έργου ανέρχεται σε ποσό με ΦΠΑ 696 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ 561,04 εκατ. ευρώ). Το έργο διεξάγεται στα πλαίσια του ανοιχτού Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, ολοκλήρωση μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 4413/2016.
Στη συνέχεια και εφόσον ολοκληρωθεί επιτυχώς ο έλεγχος και η σύμβαση παραχώρησης θα πάρει το δρόμο προς την Βουλή προκειμένου να κυρωθεί και στη συνέχεια να υπογραφεί για να τεθεί σε ισχύ. Θα πρέπει να διευκρινίσουμε πως τα όποια έργα και επενδύσεις θα ξεκινήσουν σε εύλογο χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης, όπως γίνεται σε κάθε έργο παραχώρησης.
Το σχήμα Hellenic Train- Damco αναλάμβάνει τις τύχες του νέου εμπορευματικού κέντρου στον Ασπρόπυργο, γνωστότερο ως Θριάσιο ΙΙ το ακίνητο του οποίου θεωρείται ως ένα από τα σημαντικότερα ακίνητα στην Αττική. Βρίσκεται δίπλα ακριβώς από το Θριάσιο Ι, (Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο) το οποίο είναι υπό το σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ-GOLDAIR.
Ο διαγωνισμός, αφορά στη λειτουργία, συντήρηση, εκμετάλλευση, ολοκλήρωση των μελετών, κατασκευής έργων και προμήθεια εξοπλισμού για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής Θριασίου Πεδίου (ΕΣΣΣΔΙ).
Η σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια 360 μήνες (30 χρόνια) από την ημερομηνία υπογραφής της. Σε αυτή περιλαμβάνεται και ένα διάστημα (που θα καθοριστεί) για τις απαιτούμενες εργασίες.
HIG Capital
Στη φάση υλοποίησης βρίσκεται το νέο Logistics Park στον Ασπρόπυργο το οποίο θα αναπτυχθεί στις παλιές εγκαταστάσεις της Ελληνικής Χαλυβουργίας εντός της ΒΙ.ΠΕ. Διυλιστηρίων, στο 17ο χλμ. της Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου.
Πρόκειται για επένδυση συνολικού ύψους 300 εκατ. ευρώ από το αμερικανικό fund HIG Capital το οποίο φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα πρότυπο κέντρο διεθνών μεταφορών και αποθήκευσης (μέσω τραίνου, πλοίου, φορτηγών – trimodal) συνολικής επιφάνειας 290.000 τ.μ., με αποθήκες, γραφεία αποθηκών, εμπορικά γραφεία, πάρκινγκ, ξενοδοχείο, ιδιωτική κλινική, εμπορικά καταστήματα, χώρους εστίασης και ανεφοδιασμού καυσίμων.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά για το χρονοδιάγραμμα της επένδυσής, μέσα στο 2025 πρόκειται να ξεκινήσουν οι βασικές κατασκευαστικές εργασίες με σκοπό οι χώροι να παραδίδονται τμηματικά από το τέλος του 2026.
Όπως είχε αναφέρει στο παρελθόν ο Κωνσταντίνος Μπήτρος, γενικός διευθυντής της Inventio, που εκπροσωπεί αποκλειστικά τη HIG Capital στη χώρα ο αρχικός προγραμματισμός ήταν να μπουν οι μισθωτοί στο Hull το 2025-2026.
Υπενθυμίζεται πως το έργο πέρασε από την Διυπουργική Επιτροπή και εντάχθηκε στις στρατηγικές επενδύσεις της χώρας τον Μάρτιο του 2023, ενώ πρόσφατα έλαβε και τα κίνητρα της επένδυσης.
Ειδικότερα η χρηματοδότηση θα προέλθει κατά 12,3% από ίδια κεφάλαια της HIG Europa Realty Partners ΙΙ L.P.
ΙΚΕΑ – Trade Estates
Τον δρόμο της υλοποίησης έχει πάρει η επένδυση σε logistics της Trade Estates για την IKEA στον Ασπρόπυργο, η οποία μάλιστα αφορά την πρώτη άμεση επένδυση του ομίλου ΙΚΕΑ στην Ελλάδα, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, το έργο αφορά στη δημιουργία ενός νέου Logistics Center για την INTERIKEA. 50.000 τ.μ., ενώ τις εργασίες έχει αναλάβει η Ten Brinke.
Το έργο προχώρησε με τη σχετική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) η οποία είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 6/12/2024 και οι εργασίες κατασκευής προχωρούν ώστε μέχρι το τέλος του έτους θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί τα προς διανομή και σε άλλες χώρες προϊόντα της ΙΚΕΑ.
Η νέα αυτή μονάδα θα εφοδιάζεται μέσω και του λιμανιού του Πειραιά και θα εξυπηρετεί τις αγορές της Ανατολικής Μεσογείου, καλύπτοντας σε πρώτη φάση τις ανάγκες των καταστημάτων IKEA στην Ελλάδα, στη Βουλγαρία, στην Ιορδανία, στο Ισραήλ και στην Κύπρο.
Υπενθυμίζεται πως φορέας της επένδυσης είναι η EVITENCO Α.Ε. και όπως είχε γίνει γνωστό, η Trade Estates θα καλύψει πλήρως το ομολογιακό δάνειο έως 9 εκατ. ευρώ της εταιρείας για τη χρηματοδότηση του έργου.
Αναλυτικότερα το νέο κέντρο logistics θα αναπτυχθεί σε γήπεδο συνολικής έκτασης 112.345,20 m2, το οποίο εντοπίζεται στην εκτός σχεδίου, εκτός ορίων οικισμών περιοχή του Δήμου Ασπροπύργου της Π.Ε. Δυτικής Αττικής, της Περιφέρειας Αττικής. Το ακίνητο εντοπίζεται στην εντός ΖΟΕ περιοχή η οποία χαρακτηρίζεται με το στοιχείο ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ ΕΜ (μη ιδιαίτερα οχλούσες επαγγελματικές εγκαταστάσεις).
Η περιοχή εγκατάστασης του κέντρου logistics βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Θριάσιου πεδίου, στη βορειοανατολική πλευρά της ευρύτερης περιοχής του Ασπροπύργου και σε απόσταση περίπου 18 km από την Αθήνα.
Dimand – ΒΑΛΚΑΝ ΕΞΠΟΡΤ
H Dimand έχει αναλάβει την μετατροπή του ανενεργού βιομηχανικού ακινήτου της ΒΑΛΚΑΝ Εξπορτ στο 15ο χλμ. Θεσσαλονίκης-Έδεσσας καθιστώντας τον μεγαλύτερο κόμβο logistics στη Βόρεια Ελλάδα.
Η επένδυση που βρίσκεται στο στάδιο της ωρίμασης και πρόκειται να προσεγγίσει τα 160 εκατ. ευρώ, στα οποία προβλέπεται η κατασκευή 55.000 τ.μ, σε πρώτη φάση με στόχος άλλα 65.000 τ.μ.
Όπως υπογράμμισε ο επικεφαλής της Dimand, Δ. Ανδριόπουλος στην πρόσφατη Prodexpo North, υπάρχει ανάγκη δημιουργίας μεγάλων υποδομών ώστε οι επενδύσεις σε logistics να έχουν νόημα και αξία.
Υπενθυμίζεται ότι το ακίνητο είχε περάσει στην ιδιοκτησία της DIMAND το 2022 με 6 εκατ. ευρώ μέσω της θυγατρικής της «ΑΠΕΛΛΟΥ ESTATE M.Α.Ε.».
Πρόκειται για επένδυση με μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης καθώς προβλέπεται ότι θα συμβάλει στη δημιουργία 200 νέων θέσεων εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο και 150 μόνιμες θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων.
Διαβάστε επίσης:
Logistics: 1.000 ευρώ το τετραγωνικό για μία αποθήκη
HIG Capital – Βεϊνόγλου: Πρώτο βήμα για τη δημιουργία ομίλου logistics με 1.900 εργαζόμενους
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Εμπορικός πόλεμος: Η Κίνα επιβάλλει δασμούς-αντίποινα στο κραμβέλαιο και το χοιρινό κρέας του Καναδά
- Μητσοτάκης: Συγχαρητήρια στον Καραλή για το χρυσό στο ευρωπαϊκό πρωτάθλημα στίβου
- Συρία: Ο αλ Σάρα κατηγορεί «ξένες δυνάμεις» πως θέλουν να «σύρουν την χώρα σε εμφύλιο»
- Κόντρα Μασκ με τον υπ. Εξωτερικών της Πολωνίας στο X για το Starlink στην Ουκρανία: «Ήσυχα, ανθρωπάκι»
