ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Παράταση έως τις 31 Μαρτίου έλαβε η εκδήλωση ενδιαφέροντος για την ανάπτυξη κρουαζιέρας σε Πάτρα, Κατάκολο και Καβάλα. Ο διαγωνισμός ήταν στον αέρα στα τέλη του 2024 και ως καταληκτική ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος είχε οριστεί η 28η Φεβρουαρίου, η οποία μετατέθηκε λόγω της αλλαγής της εκτελεστικής διοίκησης του οργανισμού.
Εν τω μεταξύ το σχέδιο ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Πάτρα προκάλεσε τις αντιδράσεις της δημοτικής αρχής, με τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη να διεκδικεί τον παλιό βόρειο λιμένα της Πάτρας, όπου κατά τον ίδιο δύναται να αναπτυχθούν μια σειρά δραστηριότητες, ψυχαγωγικές, πολιτιστικές, αθλητικές. Μάλιστα, το θέμα έφτασε μέχρι τη Βουλή. Στα τέλη Ιανουαρίου, ο τοπικός βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Ανδρέας Παναγιωτόπουλος έθεσε ερώτημα για τη στρατηγική του ΤΑΙΠΕΔ, ζητώντας από τον υπουργό Ναυτιλίας, Χρήστο Στυλιανίδη, να μεταφερθούν οι επενδύσεις του ΤΑΙΠΕΔ από το παλιό στο νέο λιμάνι της Πάτρας και να παραχωρηθεί το παλιό λιμάνι στους κατοίκους της πόλης διά του δήμου Πάτρας.
Να θυμίσουμε εδώ ότι αντικείμενο του διαγωνισμού για τη μερική υποπαραχώρηση της λιμενολεκάνης με στόχο τη δημιουργία τερματικού σταθμού κρουαζιέρας. Ο παλιός λιμένας Πάτρας έχει χερσαία ζώνη έκτασης 106.474 τ.μ. και στο υφιστάμενο masterplan προβλέπεται μία θέση ελλιμενισμού αποκλειστικά για κρουαζιερόπλοια. Το 2023 κατέπλευσαν στο λιμάνι της Πάτρας 13 κρουαζιερόπλοια με 800 επιβάτες. Στο πλαίσιο του διαγωνισμού, τα στελέχη του Υπερταμείου πραγματοποιούν ήδη επαφές με μεγάλους ομίλους που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα.
Το 2018 παραχωρήθηκε οριστικά στον Δήμο Πατρέων περίπου η μισή έκταση του βόρειου Λιμένα του ΟΛΠΑ (από την οδό Διακονιάρη μέχρι Αγίου Νικολάου και από την οδό Θεσσαλονίκης μέχρι Πλαζ, με το υφιστάμενο αγκυροβόλιο), που «παραμένει αναξιοποίητη, καθώς χρησιμοποιείται ως άναρχο πάρκινγκ χωρίς κανένα βιώσιμο σχεδιασμό», σύμφωνα με την πλευρά του Υπερταμείου με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος ενεργοποίησης της ρήτρας επιστροφής της παραχωρηθείσας έκτασης με απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
Βασικό επιχείρημα του δημάρχου Πάτρας είναι ο αποκλεισμός της ελεύθερης πρόσβασης των πολιτών, με πηγές του Υπερταμείου να υποστηρίζουν πως με τη δημιουργία της Patradise Mega Yacht Marina ανοίγει το λιμάνι στους κατοίκους και τους επισκέπτες της Πάτρας καθώς παύει να ισχύει ο κανονισμός ασφαλείας ISPS (International Shipping and Port Facility) του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας σε αυτό το σημείο, o οποίος απαγορεύει την ανεξέλεγκτη πρόσβαση των πολιτών στο λιμάνι.
Δεδομένου ότι στόχος είναι η προσέλκυση mega yachts άνω των 30 μέτρων στην Πάτρα, έτσι ώστε να αποσυμφορηθούν και κορεσμένοι προορισμοί, όπως αυτοί των Κυκλάδων, επιχείρημα του Υπερταμείου είναι ότι η ανάπτυξη της μαρίνας θα ωφελήσει «πολύ περισσότερο στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις της πόλης σε εφοδιαστικό επίπεδο καθώς και σε σειρά άλλων κλάδων όπως η εστίαση και το εμπόριο».
Αυτό που εισηγείται ο Κώστας Πελετίδης είναι η κατασκευή μαρίνας στο νότιο λιμάνι, έτσι ώστε να φύγει κάθε λιμανική δραστηριότητα από το βόρειο τμήμα. «Ακόμη και με την κατασκευή του εμπορευματικού λιμένα στο Νότιο Λιμάνι, δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί το σύνολο των δραστηριοτήτων του λιμένα της Πάτρας. Το Νότιο Λιμάνι υποστηρίζει την επιβατηγό ακτοπλοΐα και σε καμία περίπτωση δεν διαθέτει τις απαραίτητες υποδομές για τη δημιουργία μαρίνας και την ανάπτυξη της κρουαζιέρας», επισημαίνει η πλευρά του Υπερταμείου.
Το Υπερταμείο κάνει επίσης λόγο για σημαντικά οικονομικά οφέλη από την ανάπτυξη της μαρίνας. Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με τον τελευταίο νόμο περί θέσπισης τέλους κρουαζιέρας, το 1/3 των εσόδων από την είσπραξη του τέλους αποδίδεται στους δήμους όπου βρίσκονται τα λιμάνια αποβίβασης, για έργα βελτίωσης του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους, το 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και το υπόλοιπο 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού.
«Η ανάπτυξη σύγχρονων υποδομών (μαρίνα και τερματικός σταθμός κρουαζιέρας) κοντά στο κέντρο της πόλης θα έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη για την περιφερειακή ανάπτυξη και την τοπική κοινωνία», σημειώνουν πηγές του οργανισμού, αναφορικά με τις ανησυχίες περί αλλαγής της φυσιογνωμίας της πόλης.
Ο διαγωνισμός για τους τρεις λιμένες αποτελείται από δύο τμήματα: το πρώτο αφορά την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης του λιμένα Κατακόλου, και την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης τμήματος του παλαιού λιμένα Πάτρας. Το δεύτερο αφορά την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης σε τμήμα του κεντρικού λιμένα Καβάλας «Απόστολος Παύλος», με ελάχιστη διάρκεια επίσης τα 30 έτη.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
