Τα αδέλφια Αντώνης Λαιμός και Φίλιππος Λαιμός, προέρχονται από μια σημαντική ναυτική οικογένεια των Οινουσσών, που επί δύο αιώνες οι πρόγονοι τους αρμένιζαν αρχικά στα πέλαγα με σκούνες και αργότερα με ατμόπλοια.

Τα παιδιά του καπετάν Νικόλα Σπ. Λαιμού και της Ειρήνης Θ. Δοξιάδη, είναι εφοπλιστές έβδομης γενιάς.

1

Όλα αυτά τα χρόνια η οικογένεια Λαιμού πέρασε, στην κυριολεξία από σαράντα κύματα. Είχε ναυάγια, πέθαναν μέλη της από χολέρα στη διάρκεια του μπάρκου τους, έζησε οικονομικές καταστροφές, εμβολίστηκε πλοίο τους, ενώ άλλα βυθίστηκαν δεχόμενα πυρά από Γερμανικά υποβρύχια.

Όμως, επί δύο και πλέον αιώνες η ναυτική οικογένεια των Οινουσσών, παραμένει στο επιχειρείν της θάλασσας.

Αυτή η οικογένεια των καραβοκυραίων, είχε σταθερά θεμέλια που στηρίζονταν στη γυναίκα – μάνα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα της δύναμης και το ρόλου της γυναίκας – μάνας, είναι όταν ο προπάππους τους Αντώνης απώλεσε στις 12 Μαρτίου 1912, το μοναδικό, αλλά ανασφάλιστο πλοίο του Eleni, το οποίο ναυάγησε ανοιχτά από την Μασσαλία της Γαλλίας.

Αντώνης Λαιμός

Ο προπαππούς τους, Αντώνης, αποφάσισε τότε να φύγει στην Αμερική μαζί με τους δύο μεγαλύτερους τους γιους. Όμως, η Κυρακατίγκω, η γυναίκα – μάνα, εμφάνισε τους πήλινους μαστραπάδες με χρυσά νομίσματα, που τους είχε κρυμμένους κάτω από τα ξύλινα πατώματα του σπιτιού τους. Στον περίοδο της ευμάρειας και με διαχειριστική σύνεση, η Κυρακατίγκω τα μάζευε προνοητικά για τα δύσκολα χρόνια.

Τα χρυσά νομίσματα κράτησαν τον Αντώνη Γ. Λαιμό στην Ελλάδα και να ξεκινήσει μια νέα επιχειρηματική προσπάθεια στη θάλασσα.

Ο Αντώνης και ο Φίλιππος Λαιμός ήρθαν στο προσκήνιο τις τελευταίες ημέρες από την απόφαση τους να πουλήσουν δύο πλοία τους με κέρδος 44 εκατομμύρια δολάρια. Τα δύο αδέλφια, που διαχειρίζονται την ναυτιλιακή εταιρεία Enesel, την οποία ίδρυσε ο πατέρας τους καπετάν Νικόλας Σπ. Λαιμός, πούλησαν τα δύο δεξαμενόπλοια Kavafis και Elytis στην τιμή των 143,5 εκατ. δολαρίων.

Βασική λεπτομέρεια: Η εταιρεία τους είχε πληρώσει για την ναυπήγηση τους το ποσό των 98 εκατ. δολαρίων.

Ο Αντώνης Ν. Λαιμός, έχει σπουδάσει νομικές επιστήμες στην Οξφόρδη και είναι νυμφευμένος με την Μαρίκα Αράπογλου, θυγατέρα του πρώην διοικητή της Εθνικής Τράπεζας Τάκη Αράπογλου.

Είναι ενεργό μέλος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του διοικητικού συμβουλίου της. Ο γάμος του Αντώνη και της Μαρίκας έγινε τον Ιούνιο του 2021 στο Πάπιγκο.

Ο Αντώνης Λαιμός, κατέχει εκτάσεις 7.000 τ.μ. στην περιοχή του Μεγάλου Πάπιγκου, όπου σχεδιάζει την κατασκευή πολυτελών εξοχικών κατοικιών.

Η έκταση αυτή αγοράστηκε από τον Αντώνη Λαιμό, την διετία 2019 – 2020. Βέβαια έχει εμπλακεί σε δικαστική διαμάχη με κατοίκους της περιοχής που αντιδρούν στα σχέδια του.

Ο Φίλιππος, φοίτησε στο βρετανικό σχολείο Harrow, κατέχει πτυχίο Φιλοσοφίας και Οικονομικών και είναι νυμφευμένος με την Μαριάννα Γουλανδρή, κόρη του Γιώργου Γουλανδρή και της Χριστιάννας Βαρδινογιάννη, κόρη του Βαρδή και της Μαριάννας Βαρδινογιάννη.

O Γιώργος Γουλανδρής είναι γιος του εμβληματικού εφοπλιστή Big John Γουλανδρή, ο οποίος είχε τεράστια επιδραστικότητα στο εφοπλιστικό λόμπι της Βρετανικής πρωτεύουσας.

Ο γάμος του Φίλιππου και της Μαριάννας έγινε τον Φεβρουάριο του 2017, στον Ιερό Ναό της Αγίας Σοφίας του Λονδίνου.

Η Μαριάννα σπούδασε σχέδιο μόδας στο Istituto Marangoni στην Ιταλία και αργότερα φοίτησε στο London College of Fashion. Το 2013 παρουσίασε τη φίρμα μαγιό Marianna G. Δημιουργίες της δημοσιεύτηκαν σε Vogue, Marie Claire, Harper’s Bazaar.

Το 2015 έκανε την εμφάνιση της και ως σχεδιάστρια κοσμημάτων λανσάροντας την πρώτη συλλογή της. Η σειρά της «Eye on You» περιλαμβάνει μοναδικά κομψά κομμάτια.

Μαζί με την Τατιάνα Μπλάτνικ και τη Λάουρα Μακροπούλου-Λαλαούνη, δημιούργησαν την «Ελπίδα Youth», μια επιτροπή του Συλλόγου Φίλων Παιδιών με Καρκίνο «Ελπίδα», η οποία απαρτίζεται από νέα σε ηλικία μέλη που φιλοδοξούν να χτίσουν πάνω στο ισχυρό όραμά του συλλόγου με καινούργιες ιδέες και δράσεις.

Οι δύο γιοί του Νικόλα και της Ειρήνης Λαιμού, ο Αντώνης και ο Φίλιππος , διευθύνουν σήμερα τη ναυτιλιακή εταιρεία Enesel S.A., από το κτίριο της Βασιλίσσης Σοφίας και Νεοφύτου Βάμβα στην Αθήνα αλλά και από τα γραφεία τους στο Λονδίνο.

Στον όμιλο των αδελφών Λαιμού, περιλαμβάνονται πέντε ναυτιλιακές εταιρείες: Enesel S.A., Enesel Limited, N.S. Lemos & Co. Ltd., Enesel Pte. Ltd. και Enesel Bulk, οι οποίες διαχειρίζονται δεκατρία πλοία. Ο στόλος αποτελείται από οκτώ δεξαμενόπλοια, ένα κοντέινερ και τέσσερα φορτηγά πλοία.

Το Forbes αναφέρει ότι η εταιρεία διαθέτει 20 πλοία, συνολικής αξίας 1.863,6 εκατ. δολάρια.

Στην καθέλκυση του καπετάν Αντώνης

Η ιστορική διαδρομή της οικογένειας Λαιμού

Γενάρχης της οικογένειας θεωρείται ο Κωνσταντής Λαιμός, που ξεκίνησε την καριέρα του στη θάλασσα πριν από το 1821.

Ένας από τους γιους του, ήταν ο Γεώργιος Λαιμός, ο οποίος μετά από χρόνια στη θάλασσα έγινε ιερέας και πήρε και το προσωνύμιο, ο Παπαλαιμός.

Τα παιδιά του, Κωνσταντής, Αντώνιος και Παντελής, έγιναν καραβοκύρηδες και απέκτησαν για πρώτη φορά μερίδιο στο ιστιοφόρο σκάφος Evangelistria, του θείου τους Ιωάννη Λαιμού και αργότερα, το 1882, πήραν το πρώτο τους ιστιοφόρο, το Avra.

Όμως, ο Κωνσταντής, σε ένα ταξίδι προσβλήθηκε από χολέρα και πέθανε στη Μασσαλία. Το σκάφος ανέλαβαν τα δύο αδέλφια του, Αντώνιος και Παντελής.

Ο Αντώνης Λαιμός, ξεκίνησε αυτόνομη δραστηριότητα με το ιστιοφόρο “Γαρουφαλιά” και αργότερα, με την βοήθεια του Κωνσταντινουπολίτη, πλοιοκτήτη, Λεωνίδα Ζαρίφη, πήρε το ατμόπλοιο “Ελένη”.

Όμως, κατά την τραγική σύμπτωση, πάλι στην Μασσαλία, η οικογένεια βίωσε άλλη μία ατυχία. Το πλοίο βυθίστηκε, αλλά ήταν ανασφάλιστο. Σε εκείνη την δύσκολη περίοδο, επενέβη η Κυρακατίγκω με τα θαμμένα χρυσά νομίσματα και έδωσε μια νέα ευκαιρία στον άνδρα της Αντώνη, να αρχίσει και πάλι την προσπάθεια του στη θάλασσα με τη βοήθεια του Συριανού τραπεζίτη, Θεόδωρου Πάγκαλου.

Νικόλας Λαιμός

Όμως, το πλοίο Theodoros Pangalos, βυθίστηκε και αυτό, στις 3 Μαρτίου του 1917, αλλά από τα πυρά του Γερμανικού υποβρυχίου U53. Αυτή την φορά το πλοίο ήταν ασφαλισμένο αντί 114.700 λιρών Αγγλίας.

Μετά από ατυχή ναυτικά περιστατικά και διαχειριστικές αποτυχίες πλοίων, τα τέσσερα παιδιά του Αντώνη Λαιμού, δεν τα παράτησαν. Συνέχισαν τη δραστηριότητα τους στη θάλασσα.

Όμως, το πλοίο τους “Αντώνιος Γ. Λαιμός”, συγκρούστηκε στις 24 Αυγούστου 1936, με το βρετανικό αντιτορπιλικό Keith κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, από το Danzig στο Μπουένος Άιρες.

Ο Σπύρος Α. Λαιμός, άνοιξε μια νέα περίοδο για την ναυτική οικογένεια. Συνεργάστηκε με τους Δημήτριο Πατέρα του Αναστασίου, Ιωάννη Πατέρα του Διαμαντή και τον Γιώργη Λαιμό του Χρήστου και ίδρυσαν την εταιρεία Lemos & Pateras Ltd.

Όμως, το πλοίο τους Garoufalia, τορπιλίστηκε στις 11 Δεκεμβρίου 1939 από γερμανικό υποβρύχιο U 38, με πνιγμό τεσσάρων ανδρών του πληρώματος.

Άλλο ένα πλοίο τους το “Αντώνης”, στις 6 Ιανουαρίου 1941, βυθίστηκε από το γερμανικό πλοίο Kormoran και όλα τα μέλη του πληρώματος συνελήφθησαν.

Επίσης στις 29 Μαΐου 1941, το γερμανικό υποβρύχιο U107 τορπίλισε και βύθισε το τελευταίο πλοίο των παιδιών του Αντώνη Γ. Λαιμού, το Papalemos.

Στη συνέχεια, η οικογένεια απέκτησε τέσσερα πλοία Liberty

Η ανοδική πορεία της ναυτικής οικογένειας συνεχίστηκε και το 1973 ιδρύθηκε στον Πειραιά το γραφείο Lemos & Pateras (Hellas) Ltd, ώσπου το 1983 τα δύο αδέλφια συμφώνησαν να ακολουθήσουν διαφορετικές πορείες.

Τότε, ο Νικόλας Λαιμός ίδρυσε στο Λονδίνο την εταιρεία N. S. Lemos & Co. Ltd., έχοντας υπό τον έλεγχό του και την Avra Ship management S.A.

Ο Αντώνης Λαιμός πέθανε ξαφνικά σε ηλικία 56 ετών το 1986, ο Νικόλας παρά την μεγάλη κρίση τότε στην ναυτιλία είχε έρθει σε απευθείας συνεννόηση με τις Τράπεζες από τις οποίες είχε δανειστεί ο αδελφός του και είχε συμφωνήσει να αναλάβει τις υποχρεώσεις του παίρνοντας παράλληλα υπό τη διαχείρισή του τέσσερα από τα πλοία του.

Το 1993 ιδρύθηκε η Sealuck Shipping Corporation στον Πειραιά για τη διαχείριση του στόλου των δεξαμενόπλοιων, ενώ το 2003 συγχωνεύθηκε με την Avra στη σημερινή Enesel S.A. , από τα αρχικά NSL του ονόματός του.

Νικόλας και Ειρήνη Λαιμού

Οι σταθμοί της οικογένειας Λαιμού από το 1848 έως το 2023

1848: Ο Γεώργιος Χ. Λαιμός, γνωστός με το όνομα «Παπα-Λαιμός» και οι τρεις γιοι του Αντώνιος, Κωνσταντής και Παντελής απέκτησαν μικρό μερίδιο στο ιστιοφόρο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ.

1882: Ο Αντώνιος, ο Κωνσταντής και ο Παντελής Λεμός απέκτησαν το δικό τους ιστιοφόρο σκάφος, το ΑΥΡΑ.

1902: Η οικογενειακή επιχείρηση διαλύθηκε και ο Αντώνιος Γ. Λαιμός ξεκίνησε τη δική του επιχείρηση στη ναυτιλία. Το νέο αυτό ξεκίνημα σηματοδοτήθηκε με την εξαγορά του ιστιοφόρου ΓΑΡΟΥΦΑΛΙΑ, ενώ, άλλα δύο ιστιοφόρα να προστίθενται στον στόλο μέσα στην επόμενη τετραετία.

1907: Ο Αντώνιος Γ. Λαιμός απέκτησε το πρώτο του ατμόπλοιο, το ΕΛΕΝΗ. Παράλληλα με την ιδιοκτησία του πλοίου, ανέλαβε και τη διαχείρισή του ο Αντώνης Λαιμός.

1937: Ο Σπύρος Α. Λαιμός, γιος του Αντωνίου Γ. Λαιμού, μαζί με εκπροσώπους άλλων τριών εφοπλιστικών οικογενειών της γενέτειράς του, των Οινουσσών, ίδρυσαν στο Λονδίνο τη Lemos & Pateras Ltd.

1947: Με όλο τον στόλο της χαμένο κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η οικογένεια Α.Γ. Λαιμού απέκτησε το ΑΝΤΩΝΗΣ. Ήταν ένα από τα 100 πλοία τύπου Liberty που αγόρασαν Έλληνες από την κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών.

1956: Η οικογενειακή επιχείρηση, με επικεφαλής τον Σπύρο Α. Λαιμό και τα αδέρφια του, παρέλαβε το πρώτο της νεότευκτο πλοίο, το KYRAKATINGO και ένα χρόνο αργότερα το CAPTANTONIS. Τα δύο φορτηγά πλοία ναυπηγήθηκαν στα παγκοσμίου φήμης ναυπηγεία A.G. Weser στο Bremerhaven της Γερμανίας.

1959: Νικόλας Σ. Λαιμός του Σπύρου Α. Λαιμού, εκπροσωπώντας την οικογένειά του, με έδρα τον Πειραιά, ίδρυσε την Avra Shipping Agencies, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Avra Shipmanagement S.A.

1968: Ο όμιλος παρέλαβε το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου ΣΠΥΡΟΣ Α. ΛΕΜΟΣ, το οποίο εγγράφηκε ως το πρώτο ελληνόκτητο νεότευκτο που κατασκευάστηκε υπό την επίβλεψη του Νηογνώμονα Det Norske Veritas (DNV).

1983: Ιδρύθηκε η Ν.Σ. Η Lemos & Co. Ltd., συνέχεια της Lemos & Pateras Ltd., στο Λονδίνο από τον Νικόλα Σ. Λαιμό.

O εφοπλιστής Αντώνης Λαιμός

1992: Η Avra Shipmanagement S.A. υπέγραψε παραγγελία ναυπήγησης νεότευκτου πλοίου στη Samsung Heavy Industries στη Νότια Κορέα, η οποία ήταν η πρώτη παραγγελία από ελληνικό ναυτιλιακό όμιλο σε αυτό το ναυπηγείο. Η παραγγελία αποτελούνταν από δύο δεξαμενόπλοια aframax διπλού κύτους και δύο πλοία μεταφοράς χύδην panamax, το IRENE, το SPYROS, το THALASSINI TYHI και το THALASSINI NIKI αντίστοιχα.

1993: Η Sealuck Shipping Corporation ιδρύθηκε στον Πειραιά για τη διαχείριση του στόλου δεξαμενόπλοιων του ομίλου Νικόλα Σ. Λαιμού.

2001:Ο όμιλος παρέλαβε το πρώτο του νεότευκτο VLCC, το ANTONIS, με ένα αδελφό πλοίο, το KYRAKATINGO, που προστέθηκε στον στόλο ένα χρόνο αργότερα.

2003: Η Avra Shipmanagement S.A. και η Sealuck Shipping Corporation συγχωνεύτηκαν για να δημιουργήσουν την Enesel S.A.

2011-2012: Ο όμιλος εισήλθε στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων με την απόκτηση τεσσάρων νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 9.800 TEU το 2011 και δέκα πλοίων 13.800 TEU το 2012. Τα πλοία, τα οποία παραδόθηκαν μεταξύ 2013 και 2014, είναι νέας γενιάς super-eco, τέσσερα από τα οποία είναι εξοπλισμένα με ικανότητα υψηλής ανάλυσης.

Όλα τα 14 πλοία ναυλώνονται για 10 χρόνια, οι μονάδες των 9.800 TEU στην Hamburg Sud και τα 13.800 TEU στην Evergreen. Η συνολική επένδυση ξεπερνούσε το 1,2 δισ. δολάρια.

2015: Μια νέα εταιρεία του ομίλου, η Enesel Limited, με έδρα τη Λεμεσό εκμεταλλεύεται τα 14 εξαιρετικά μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

2018: Ο Αντώνης και ο Φίλιππος Λαιμός ανέλαβαν το νέο κεφάλαιο στην ιστορία του ομίλου, εστιάζοντας σε μακροπρόθεσμες στρατηγικές συνεργασίες, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι παραδόσεις και το ήθος που έχουν κάνει τον όμιλο Lemos αυτό που είναι σήμερα συνεχίζουν να γίνονται σεβαστές και να προστατεύονται.

2021: Enesel Bulk Logistics DMCC ιδρύει εταιρεία διαχείρισης ξηρού φορτίου και logistics στο Ντουμπάι.

Φίλιππος και Μαριάννα Λαιμού

Το Ναυτικό Μουσείο Οινουσσών

Μια σημαντική προσφορά του Νικόλα Σ. Λαιμού στον πολιτισμό της Ελλάδας και κυρίως στις Οινούσσες, νησί της καταγωγής της οικογένειας είναι η λειτουργία του Ναυτικού Μουσείου Οινουσσών, το οποίο βρίσκεται στο κέντρο του λιμανιού, επί της παραλιακής οδού, πολύ κοντά στο σημείο προσέγγισης του πλοίου.

Το Ναυτικό Μουσείο Οινουσσών ιδρύθηκε το 1965, για να στεγάσει μοντέλα πλοίων, μισομόντελα, πίνακες ζωγραφικής, ναυτικά όργανα, έγγραφα και βιβλία, όλα σχετικά με την ναυτική παράδοση των Οινουσσών. Όλα τα αντικείμενα της αρχικής συλλογής προέρχονται από δωρεές οινουσσιακών οικογενειών. Το Μουσείο στεγάζεται στο Μέγαρο Παντελή Αντ. Λαιμού, επίσης οικογενειακή προσφορά.

Ο Αντώνης Σπ. Λαιμός, ο πρόωρα χαμένος δήμαρχος Οινουσσών, είχε οραματιστεί την ανακαίνιση και επέκταση του μουσείου με παράλληλο εμπλουτισμό του με νέες συλλογές.

Το όραμα αυτό ανέλαβε να υλοποιήσει ο αδελφός του Νικόλαος Λαιμός, ο οποίος πρόσφερε στην Αιγνούσα ένα σύγχρονο, μοντέρνο και ενδιαφέρον μουσείο, του οποίου οι συλλογές προκαλούν θαυμασμό στους επισκέπτες.

Στο αρχικό υλικό του Ναυτικού Μουσείου έχουν προστεθεί νεότερα μοντέλα πλοίων, καθώς και η περίφημη συλλογή του Αντώνη Λαιμού από μοντέλα πλοίων φτιαγμένα από γάλλους αιχμαλώτους των Άγγλων μετά τους πολέμους της περιόδου 1793 – 1815.

Το Ναυτικό Μουσείο Οινουσσών διαθέτει τις εξής Συλλογές και Εκθέματα:

-Συλλογή πλοίων των ναπολεόντειων χρόνων, φτιαγμένων από γάλλους αιχμαλώτους στις φυλακές της Αγγλίας.

-Συλλογή από όπλα ταξιδιωτών και όπλα μάχης του 18ου και 19ου αιώνα.

-Συλλογή πινάκων ζωγραφικής του Αριστείδη Γλύκα, που απεικονίζουν αιγνουσιώτικα ιστιοφόρα και ατμόπλοια.

-Συλλογή από μισομόντελα και μοντέλα πλοίων από τις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι σήμερα.

Φίλλιπος και Μαριάννα Λαιμού

Διαβάστε επίσης:

Αντώνης και Φίλιππος Λαιμός: Πούλησαν με μεγάλο κέρδος και ο Δημήτρης Προκοπίου αγόρασε προσδοκώντας να κερδίσει και αυτός

Νίκος Τσάκος (ΤΕΝ): Παραγγελία 9 πλοίων Shuttle Tanker αξίας $1,3 δισ.

Γιώργος Προκοπίου: Οι «χρυσές» κινήσεις του εφοπλιστή στη σκακιέρα του real estate