“Είναι γεγονός ότι είμαστε η εγγυήτρια δύναμη της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε όλες μου τις επαφές με την Ευρώπη, το μήνυμα ήταν και είναι σαφές: ελληνική ίσον ευρωπαϊκή ναυτιλία. Είμαστε και λειτουργούμε, ως η υπεροπλία της Ευρώπης, προς πάσα κατεύθυνση και αποδέκτη, με στρατηγική, ηχηρή φωνή και θέσεις τεκμηριωμένες και ρεαλιστικές. Από την αντίδραση, προτιμώ τη δράση και έτσι εργαζόμαστε, ώστε να είμαστε μπροστά από τις εξελίξεις”.

Η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, είναι απόλυτη στις απόψεις της και στις προθέσεις της. Τα λόγια της αντανακλούν τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά και τα ισχυρά επιχειρήματα που διατυπώνει ο συλλογικός φορέας του ελληνικού εφοπλισμού.

1

Αναφερόμενη, η Μελίνα Τραυλού, στο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «η Πυξίδα της Ανταγωνιστικότητας», το οποίο παρουσιάστηκε από την Πρόεδρο Von der Leyen, επισήμανε ότι υιοθετεί τις οριζόντιες συστάσεις της έκθεσης Ντράγκι και, κυρίως, αναφέρει την ανάγκη δημιουργίας μιας Ευρωπαϊκής Ναυτιλιακής Στρατηγικής, αναγνωρίζοντας, για πρώτη φορά, τον ρόλο του κλάδου μας για το μέλλον της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην πρόσφατη γενική συνέλευση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η Μελίνα Τραυλού, υπογράμμισε με νόημα: “Η μεγάλη αλλαγή στην Ευρώπη υπέρ της ναυτιλίας, είναι πλέον εμφανής” και στη συνέχεια πρόσθεσε:

“Μια πραγματικότητα που καταγράφεται με την ευρεία αποδοχή του αναντικατάστατου ρόλου της ναυτιλίας, αλλά και με την συνειδητοποίηση ότι το μέλλον της ευρωπαϊκής ναυτιλίας, είναι άρρηκτα συνυφασμένο με την ανταγωνιστικότητά της, ειδικά, στο σύγχρονο περιβάλλον, όπου οι γεωπολιτικές ανακατατάξεις, οι εμπορικές αντιπαραθέσεις και οι έντονες τάσεις προστατευτισμού εντείνονται στον πλανήτη”.

Αλλά η Μελίνα Τραυλού, έθιξε και το μείζον θέμα που απασχολεί την ευρωπαϊκή και παγκόσμια ναυτιλία, την αποανθρακοποίηση.

Για αυτό το τεράστιο θέμα, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, τόνισε:

“Οι διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ, ήταν και παραμένουν εντατικές και δαιδαλώδεις, προκειμένου να επιτευχθεί η στρατηγική του, σχετικά με τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου, με απώτερο πάντα στόχο: Η ναυτιλία να φτάσει σε net-zero Green-House-Gas εκπομπές μέχρι το 2050.

Στον ΙΜΟ συνδιαλέγονται 176 κράτη, τα οποία καλούνται να συμφωνήσουν για τη λήψη των μέτρων αυτών, έχοντας διαφορετικά και αντικρουόμενα συμφέροντα. Είναι κατανοητό, λοιπόν, το μέγεθος της δυσκολίας του εγχειρήματος.

Η Ένωσή μας, είναι παρούσα, στρατηγικά και ουσιαστικά.

Σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας, συν-διαμορφώνουμε την εθνική στρατηγική. Επίσης, καθοριστική είναι η συμβολή μας στη διαμόρφωση των θέσεων της διεθνούς ναυτιλίας μέσω του International Chamber of Shipping (ICS).

Οι συνέργειες και η γενικότερη συνεργασία μας με άλλες εφοπλιστικές ενώσεις, αλλά και κράτη, ήταν και παραμένει άκρως εποικοδομητική.

Βρισκόμαστε, για πρώτη φορά, κοντά στο ενδεχόμενο μιας διεθνούς λύσης. Υπάρχει σύγκλιση μεταξύ 50 Κρατών Μελών του ΙΜΟ, για πρόταση υιοθέτησης ενός ανεξάρτητου οικονομικού μέτρου, που θα βασίζεται σε μηχανισμό τύπου συνεισφοράς. Δηλαδή, ένα levy στο καύσιμο, έχοντας αποφύγει άλλες προτάσεις, που ακολουθούσαν το πρότυπο του Ευρωπαϊκού ETS.

Η πρόταση αυτή εξυπηρετεί τον στόχο μας να διασφαλιστεί, με διάταξη παγκόσμιας εφαρμογής, ότι όλα τα κόστη συμμόρφωσης θα μετακυλήσουν στον commercial operator”.

Η Μελίνα Τραυλού, διευκρίνισε επίσης και τι πρόκειται να γίνει στο άμεσο μέλλον:

“Οι προσεχείς συνεδριάσεις των επιτροπών του ΙΜΟ είναι καθοριστικές. Να επισημάνω ότι, με την επίτευξη συμφωνίας την άνοιξη και, με την εφαρμογή της τον Μάρτιο του 2027, θα ανοίξει και ο δρόμος για την προβλεπόμενη και αναγκαία εναρμόνιση των περιφερειακών μέτρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αναφέρομαι στο EU ETS, καθώς και στο FuelEU, που πριν ένα μήνα μπήκε και αυτό σε εφαρμογή, φέρνοντας μας μία δυσανάλογη επιβάρυνση.

 Να υπενθυμίσω ότι και στην υιοθέτηση του ΕTS οι προσπάθειες της Ένωσής μας απέδωσαν ιδιαίτερα.

Αναφέρομαι στην επίτευξη της υιοθέτησης πρόβλεψης για τη μετακύλιση του κόστους, αλλά και τις συντονισμένες μας ενέργειες για την ενσωμάτωση του στους πίνακες του Worldscale. Στο στάδιο της εθνικής εφαρμογής του, με τις παρεμβάσεις μας διευκολύνθηκαν στην πράξη οι εταιρείες μας. Σημαντικό είναι ότι καταφέραμε το άνοιγμα των λογαριασμών συμμόρφωσης να γίνεται στην Ελλάδα.

 Σε κάθε περίπτωση, προϋπόθεση για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας είναι η διαθεσιμότητα των καυσίμων στα λιμάνια του κόσμου, με αδιαπραγμάτευτη πάντοτε συνθήκη, την ασφάλεια των ανθρώπων μας, των πλοίων και του θαλασσίου περιβάλλοντος.

Στο πλαίσιο αυτό, πετύχαμε η χώρα μας να συμμετάσχει εγκαίρως στην πρωτοβουλία Clean Energy Marine Hubs (CEM-Hubs). Μία πρωτοβουλία που αφορά στη δημιουργία κέντρων παραγωγής, καθώς και δικτύων διανομής των εναλλακτικών καυσίμων. Η συμμετοχή μας αυτή, μας παρέχει τη δυνατότητα επιρροής στη διαμόρφωση της διεθνούς πολιτικής σε αυτό το πεδίο.

Στο θέμα του Δείκτη Έντασης Άνθρακα, το γνωστό μας CII (Carbon Intensity Indicator), ως Ένωση, ήμασταν οι πρώτοι που επισημάναμε τον προβληματικό αυτό κανονισμό και προχωρήσαμε συντονισμένα στην αντιμετώπισή του. Συγκροτήσαμε, καταρχάς, Ομάδα Εργασίας στο Διοικητικό μας Συμβούλιο, η οποία εργάστηκε εντατικά επί 1,5 χρόνο. Αξιοποιήσαμε τα δεδομένα που μας προσκομίσατε ( τα μέλη της ΕΕΕ), διαμορφώνοντας εγκαίρως, πρόταση για την αναθεώρηση του δείκτη CII. Στηρίξαμε ότι στον υπολογισμό του θα πρέπει να εξαιρούνται οι καταναλώσεις του πλοίου στο λιμάνι.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η πρότασή μας υιοθετήθηκε από τη διεθνή ναυτιλία και από κυβερνήσεις, υποβλήθηκε στον ΙΜΟ και θα αποτελέσει τη βάση των περαιτέρω συζητήσεων.

Προτεραιότητά μας είναι, να διασφαλιστεί ότι ο κανονισμός αυτός αντανακλά με ακρίβεια τη λειτουργική αποδοτικότητα των πλοίων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με στοιχεία του ΙΜΟ για την ετήσια μείωση της έντασης άνθρακα, η παγκόσμια ναυτιλία έχει υπερβεί τις δεσμεύσεις.

Συγκεκριμένα, το 2023, μειώσαμε το ανθρακικό μας αποτύπωμα κατά 9,7%, ποσοστό σχεδόν διπλάσιο από το απαιτούμενο 5%. Μία απόδοση που αναδεικνύει την έμπρακτη βούλησή μας να βελτιώνουμε το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα.

Ο αγώνας μας για μέτρα δίκαια, αλλά και εφαρμόσιμα συνεχίζεται. Επιμένουμε στην αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας, με πάγια προτεραιότητά μας, να προστατεύουμε και τη λειτουργία του υπάρχοντος στόλου μας.

Στο πλαίσιο αυτό πετύχαμε, με την υποστήριξη του Υπουργείου μας, αλλά και με την ενεργή συμμετοχή της χώρας μας στις σχετικές συζητήσεις στον ΙΜΟ, όλες οι τεχνολογίες, όπως carbon capture and storage, να περιλαμβάνονται στις προσεχείς διαπραγματεύσεις του.

Είναι σημαντικό, η ναυτιλία μας στο δρόμο για την αποανθρακοποίησή της, να έχει στη διάθεσή της όλα τα τεχνολογικά μέσα.

Προασπίζοντας, επίσης, τις υπάρχουσες επενδύσεις του ελληνόκτητου στόλου, και συγκεκριμένα τις τεχνολογίες scrubbers. Θα αναφερθώ στην επιτυχία μας να «φρενάρουμε», στο παρά πέντε, μια αιφνίδια προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να προωθήσει μέσω του ΙΜΟ παγκόσμια απαγόρευση στις απορρίψεις από τα scrubbers”.

Για την σχέση του εφοπλισμού με τους Νηογνώμονες, η Μελίνα Τραυλού, είπε:

“Ένας άλλος τομέας δράσης μας, παραμένει η εποικοδομητική μας συνεργασία με τους νηογνώμονες και το συλλογικό τους όργανο, IACS. Η Ένωσή μας είναι διαχρονικά υπέρμαχος της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας. Εκφράζουμε την αντίθεσή μας, σε κάθε κίνηση αποδυνάμωσης των κανονισμών ασφαλείας κατασκευής των πλοίων μας.

Στο πλαίσιο αυτό εναντιωθήκαμε σε δύο πρόσφατες πρωτοβουλίες. Συμβάλαμε έγκαιρα στην απόσυρση της υπό εξέτασης πρότασής του για μείωση των ορίων διάβρωσης (corrosion margins). Επίσης, απαιτήσαμε και πετύχαμε την επανεξέταση της αναθεώρησης των δεδομένων κυματισμού, που παρουσίασε. Δύο παράμετροι, στις οποίες βασίζονται τα Common Structural Rules.

Τέλος, όσον αφορά στη Rightship, συνεχίζουμε να πιέζουμε για μεγαλύτερη διαφάνεια. Θέλω να αναφερθώ και στην πρόσφατη, ξαφνική ανακοίνωσή της για την αλλαγή στην ηλικία επιθεώρησης πλοίων dry bulk και general cargo. Μετά από την έντονη αντίδρασή μας, και σε πλήρη συντονισμό με το ICS και την Intercargo, διασφαλίσαμε εξάμηνη μετάθεση των νέων ορίων, δίνοντας χρόνο στις εταιρείες να προετοιμαστούν. Σε καμία περίπτωση, βέβαια, δεν νομιμοποιούμε τον ρόλο της Rightship έναντι των θεσμικών φορέων ελέγχου των πλοίων μας. Αυτό το επισημαίνουμε σε κάθε συζήτηση μαζί τους”.

Διαβάστε επίσης: 

Γιώργος Προκοπίου: Ο “Πρωταθλητής” με τα περισσότερα πλοία και ακίνητα

Πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας η Θεοδώρα Ρήγα

Ελληνική πρωτοπορία σε ναυπηγήσεις “πράσινων” πλοίων – Κτίζονται 589 από Έλληνες πλοιοκτήτες