ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων αναμένει ο πρόεδρος της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και επικεφαλής του ομίλου Metro, Αριστοτέλης Παντελιάδης.
«Η ελληνική αγορά είναι ακόμα μη συγκεντρωμένη και είναι αναπόφευκτο ότι θα συγκεντρωθεί και άλλο. Σε σχέση με τα δεδομένα που έχουμε στην Ευρώπη η αγορά μας ακόμη είναι διασπαρμένη» όπως ανέφερε σε δημοσιογραφική ενημερωτική συνάντηση στο πλαίσιο της έκθεσης Horeca.
Δήλωση, που έρχεται σε μια περίοδο με έντονη κινητικότητα στον κλάδο, με ένα κυοφορούμενο deal για την εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης αλλά και την είσοδο νέων παικτών, όπως η Motor Oil στην αγορά των convenience stores.
Μπορεί η ενδεχόμενη εξαγορά της Κρητικός από την ομώνυμη αλυσίδα του Γιάννη Μασούτη να φέρει ανατροπές στην αγορά των σούπερ μάρκετ με ανακατατάξεις στο πεδίο των μεγάλων παικτών ωστόσο αυτό δεν αναμένεται να φέρει αλλαγές σε ό,τι αφορά τη στρατηγική ανάπτυξης του ομίλου Μetro.
«Εμείς κοιτάμε τι μπορούμε να κάνουμε εμείς πιο σωστά και όσο πιο γρήγορα, αλλά με τις δικές μας κατευθύνσεις και αρχές. Το τι κάνει ο ανταγωνισμός, φυσικά το κοιτάμε, αλλά τέτοιου είδους κινήσεις δεν μπορούν να επηρεάσουν και δεν θεωρούμε ότι πρέπει να επηρεάσουν την δική μας πολιτική» όπως ανέφερε ο κ. Παντελιάδης τονίζοντας ότι πυλώνας της στρατηγικής θα παραμείνει η οργανική ανάπτυξη και το franchise.
Αναφερόμενος δε στην ανατροπή που μπορεί να φέρει στον κλάδο το ενδεχόμενο deal, τόσο στο επίπεδο του ανταγωνισμού όσο και στην αλλαγή «δυνάμεων» στην αγορά τόνισε ότι «σε τελευταία ανάλυση, ο αριθμός των καταστημάτων που υπάρχουν στην αγορά δεν πρόκειται να αλλάξει. Αντίθετα, όπως συμβαίνει συνήθως σε μια εξαγορά, ο αριθμός μικραίνει γιατί κάποια συμπίπτουν και κλείνουν. Το αν με αυτή την εξαγορά, ο Μασούτης βρεθεί σε νούμερα πάνω από εμάς, πάνω στην κατάταξη αυτό δεν μπορεί αυτό να επηρεάσει την πολιτική μας».
Δεν θα πλημμυρίσουμε από ανταγωνιστές
Μάλιστα ο κ. Παντελιάδης πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα όσον αφορά την κινητικότητα και την είσοδο επενδυτών στον κλάδο των σούπερ μάρκετ είπε αποτελεί έναν κλάδο μη ελκυστικό για funds και ξένους επενδυτές λόγω των χαμηλών περιθωρίων κέρδους που έχει.
«Δεν φοβάμαι πόσοι ανταγωνιστές θα μπούνε και ότι θα πλημμυρίσουμε από ανταγωνιστές. Έχουμε το προνόμιο να είμαστε σε έναν κλάδο ο οποίος για τον βαθμό των επενδύσεων και την περιπλοκότητα που έχει απολαμβάνει πάρα πολύ μικρή κερδοφορία. Για αυτό και δεν φοβάμαι κανένα fund και για αυτό δεν έχει μπει κανένα fund στην Ελλάδα σε αυτόν τον τομέα και για αυτό και δεν έρχονται ξένοι στην Ελλάδα ενώ η αγορά είναι ανοιχτή. Αλλά βλέπετε τον Κρητικό δεν ήρθε να τον αγοράσει για παράδειγμα το CVC ή κανένα τεράστιο fund του εξωτερικού. Γιατί είναι τόσο χαμηλά τα περιθώρια που είναι μεν κακό αλλά έχει και ένα καλό. Δεν προσελκύει ανταγωνιστές» σημείωσε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι με βάση τα τελευταία στοιχεία που παρουσίασε η Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας και αφορούν σε 35 αλυσίδες το 2023, το μικτό περιθώριο από 26,97% το 2021 και 26,56% το 2022 διαμορφώθηκε το 2023 στο 26,83% με το καθαρό περιθώριο κέρδους προ φόρων να εμφανίζει αύξηση μεν σε σχέση με το 2022 αλλά να υπολείπεται του 2021.
Συγκεκριμένα το 2023 το καθαρό περιθώριο κέρδους προ φόρων διαμορφώθηκε στο 1,8% από 1,47% το 2022 και 2,22% που ήταν το 2021.
Από ποιους «κλέβει» τζίρο η Motor Oil
Σχολιάζοντας πάντως τις επενδυτικές κινήσεις στην αγορά και απαντώντας σε σχετικό ερώτημα για την κίνηση της Motor Oil να μπει στην αγορά των convenience stores ο κ. Παντελιάδης τόνισε ότι στο μέλλον θα υπάρχουν όλο και περισσότερα ανεξάρτητα καταστήματα που είτε θα μπαίνουν σε τέτοιες αλυσίδες όπως αυτές που αναπτύσσονται στην αγορά είτε θα αντικαθίστανται από καταστήματα τέτοιων αλυσίδων.
Μάλιστα τόνισε ότι είναι διαφορετικά από τα convenience των σούπερ μάρκετ και εστιάζουν στις αυθόρμητες αγορές αφού επικεντρώνονται κυρίως στα σνακ. Δεν αποτελούν απειλή για τα σούπερ μάρκετ ενώ σε έναν βαθμό ανεβάζουν την κατανάλωση.
Όπως είπε «από το ψιλικατζίδικο έως το υπερ μάρκετ αναπτύσσονται διάφορες μορφές καταστημάτων και προφανώς κάθε ένας που είναι σε αυτή τη γραμμή έχει ένα μερίδιο τζίρου. Σε ένα βαθμό αυτού του τύπου τα καταστήματα αυξάνουν την κατανάλωση, παίρνουν τζίρο από τη μη οργανωμένη λιανική και πλήττεται το ανεξάρτητο μπακάλικο (το οποίο ωστόσο τροφοδοτείται από τα Cash & Carry) και σε έναν βαθμό θα διεκδικήσει τζίρο από το σούπερ μάρκετ, το υπερ μάρκετ ή το convenience των σούπερ μάρκετ.
Πιο αραιές αλλά πιο πραγματικές οι προσφορές με το νέο καθεστώς
Αναφορικά με την αλλαγή στο καθεστώς στις προσφορές στα σούπερ μάρκετ με την εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας για τις εκπτώσεις από την 1η Μαρτίου σημείωσε ότι μέχρι τέλος του καλοκαιριού θα είναι σε πλήρη εφαρμογή. Αυτό θα φέρει αλλαγές στα ράφια των σούπερ μάρκετ με τις κατ’ όνομα προσφορές (σ.σ. προϊόντα που είναι συνεχώς σε καθεστώς προσφοράς) να σταματούν. Οι εκπτώσεις όπως είπε θα γίνουν πιο σπάνιες αλλά πιο πραγματικές. Ωστόσο εκτίμησε ότι η μέση τιμή του προϊόντος σε ετήσια βάση δεν θα αλλάξει. «Θα αναπροσαρμοστεί η πολιτική κάποιων προμηθευτών αλλά η τιμή τελικά πιστεύω ότι θα μείνει ίδια» ανέφερε. Απαντώντας δε στο ερώτημα του mononews ποιο θα είναι το όφελος για τους καταναλωτές από το μέτρο είπε ότι θα είναι η μεγαλύτερη καθαρότητα των τιμών. «Θα ξέρει ότι αυτό που βλέπει είναι μια πραγματική προσφορά και ότι τον άλλο μήνα δεν θα είναι» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ανέφερε δε ότι το μέτρο για τον περιορισμό των προσφορών, που ελήφθη επί θητείας στο υπουργείο Ανάπτυξης του Κώστα Σκρέκα, ήταν εν τέλει αποτελεσματικό (σ.σ. μάλιστα τον συνεχάρη εκ των υστέρων), καθώς οι προμηθευτές δεν μείωσαν τις προσφορές, άρα έριξαν περισσότερα λεφτά για προωθητικές ενέργειες, με αποτέλεσμα να υπάρχει ο ίδιος αριθμός και ένταση των προσφορών με μειωμένους τιμοκαταλόγους.
Σχετικά με το ενδεχόμενο κατάργησης των μέτρων που έχουν ληφθεί για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και έχουν παραταθεί από το υπουργείο Ανάπτυξης έως το τέλος Απριλίου, ο πρόεδρος της ΕΣΕ είπε ότι δεν υπάρχει καμία συμφωνία για κατάργηση των μέτρων αλλά ότι εφόσον ο πληθωρισμός των τροφίμων μειώνεται, υπάρχει η ευελιξία επανεξέτασης. Σημείωσε δε ότι με τα νέα μέτρα που φέρνει ο Κώδικας Δεοντολογίας για τις εκπτώσεις και ειδικότερα το μέτρο που αφορά στην τιμή αναφοράς των 30 ημερών έρχεται σε αντίφαση με το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, εκφράζοντας την αισιοδοξία ότι η πολιτική ηγεσία θα το κατανοήσει και δεν θα ανανεωθεί το μέτρο.
Χαμηλά και φέτος ο πληθωρισμός στα τρόφιμα
Τέλος, προέβλεψε ότι ο πληθωρισμός τροφίμων θα είναι πολύ χαμηλός. Ο Ιανουάριος ξεκίνησε με μηδενικό πληθωρισμό όπως το σύνολο της περσινής χρονιάς. Ωστόσο υπάρχουν προϊόντα στα οποία γίνονται αυξήσεις όπως ο καφές και η σοκολάτα. «Είναι γνωστό ότι υπάρχει πρόβλημα στην παγκόσμια παραγωγή κακάο και καφέ και δυστυχώς αυτά τα προϊόντα ειδικά το κακάο είναι στη βάση της αλυσίδας. Έχουμε πάρα πολλά προϊόντα που το χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη. Άρα όλα αυτά πιέζονται. Επίσης το κρέας, ειδικά το μοσχαρίσιο κρέας. Από την άλλη πλευρά υπάρχουν άλλα προϊόντα οι τιμές των οποίων αποκλιμακώνονται όπως το ελαιόλαδο που έχει φτάσει στο ράφι να πωλείται κάτω από 10 ευρώ το λίτρο».
Διαβάστε επίσης:
Ξηραδάκης: Χτίζουμε σταθερές φιλίες με τους Κινέζους προς όφελος της ελληνικής ναυτιλίας
ΥΠΟΜΕ: Έρχονται 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία – Έργο ύψους 88,35 εκατ. ευρώ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δήμος Πειραιά: Τίμησε τη μνήμη των 21 θυμάτων της Θύρας 7
- Τραμπ: Θα αφήσω ήσυχο τον πρίγκιπα Χάρι, αρκετά προβλήματα έχει με την απαίσια γυναίκα του
- Τραγωδία: Πέθανε η Ολγα Πάστρα, σχεδιάστρια κοσμημάτων, σύζυγος του επιχειρηματία Σπύρου Λιακωτίτη
- Sony: Προβλήματα σε όλο τον κόσμο με τις κονσόλες του PlayStation το Σάββατο