Προκηρύχθηκε διαγωνισμός προϋπολογισμού 1.07 εκατ. ευρώ που αφορά τη μελέτη για την αναθεώρηση του Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας – Αττικής, με επίκεντρο το Ελληνικό, το κυβερνητικό πάρκο της ΠΥΡΚΑΛ και τις ανάγκες που θα δημιουργηθούν σε επίπεδο υποδομών.

Αναθέτουσα αρχή είναι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τη διαδικασία να «κινείται» από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Υπερταμείου, ενώ το έργο χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο, με βάθος ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2025.

1

Σκοπός είναι ένα νέο ρυθμιστικό σχέδιο που θα συνοδεύει τα έργα στην Αττική τις επόμενες δεκαετίες, μέσα από την αναθεώρηση και επικαιροποίηση του ήδη υπάρχοντος σχεδίου το οποίο συναντήσαμε το 2014.

«Αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για το Υπουργείο Μεταφορών και το Υπουργείο Ενέργειας», είχε δηλώσει πρόσφατα στο 8ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης της HAEE ο Γενικός Γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, Ευθύμης Μπακογιάννης συμπληρώνοντας πως το Ρυθμιστικό σχέδιο θα προβλέψει τις ανάγκες των επεκτάσεων για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια.

Πρόκειται για την εκπόνηση μελέτης που αφορά τόσο τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια όπως είναι το Ελληνικό και το Κυβερνητικό Πάρκο ΠΥΡΚΑΛ, όσο τις νέες πληθυσμιακές τάσεις, τις μεταναστευτικές ροές, τις υποβαθμισμένες περιοχές της πρωτεύουσας, την ανάπτυξη αστικού τουρισμού, τις λύσεις για το γερασμένο κτιριακό δυναμικό, τα κενά και εγκαταλελειμμένα κτίρια του λεκανοπεδίου.

Ελληνικό και Κυβερνητικό Πάρκο Πυρκάλ

Μέσα από ένα νέο ρυθμιστικό πλαίσιο λοιπόν το Υπουργείο Περιβάλλοντος προωθεί νέες λύσεις πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού, συγκοινωνιακών δικτύων και έργων υποδομής για να καλυφθούν οι ανάγκες που διαμορφώνονται από τις νέες οικιστικές και εμπορικές επενδύσεις στο real-estate στο υπερφορτωμένο μητροπολιτικό κέντρο.

Στο επίκεντρο μπαίνουν τόσο η νέα «πόλη» στο Ελληνικό που πρόκειται να φιλοξενήσει μελλοντικά 30.000 κατοίκους, όσο και το νέο κυβερνητικό Πάρκο Πυρκάλ στη Δάφνη που με τη σειρά του προβλέπει 9 υπουργεία και πάνω από 20.000 υπαλλήλους και επισκέπτες.

Όπως είχε εξηγήσει ο ίδιος ο κ. Μπακογιάννης το μοντέλο που προωθείται θα λειτουργήσει με ένα συνδυασμό λεωφορείων, τραμ και της επέκτασης του μετρό. Στόχος του νέου ρυθμιστικού είναι να δοθούν λύσεις και διέξοδοι τόσο στον κυκλοφοριακό φόρτο που μαστίζει τα οδικά δίκτυα της Αττικής και μελλοντικά προετοιμάζεται να επιδεινωθεί στον απόηχο του Ελληνικού.

Όπως είχε επισημάνει ο κ. Μπακογιάννης στο πρόσφατο συνέδριο «Ο κορμός της βιώσιμης κινητικότητας είναι η δημόσια συγκοινωνία και πρέπει να αποτελέσει πρώτη προτεραιότητα και για το υπουργείο Μεταφορών και για το ΥΠΕΝ. Το Ρυθμιστικό σχέδιο θα προβλέψει τις ανάγκες των επεκτάσεων για τα επόμενα τουλάχιστον 30 χρόνια».

Όπως τόνισε το πρόβλημα έγκειται στην κατάληψη των λεωφορειολωρίδων, κάτι που θα αντιμετωπιστεί με τις νέες κάμερες που τοποθετούνται για να εντοπίζονται οι παραβάτες. Και έθεσε με έμφαση το θέμα ότι υπάρχει πρόβλημα προσβασιμότητας και προσπελασιμότητας προς τους σταθμούς του μετρό και τις στάσεις των λεωφορείων.

Σε αυτή τη κατεύθυνση το υπουργείο προωθεί Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και χρηματοδοτεί έργα αναπλάσεων ακριβώς σε αυτή την κατεύθυνση ενίσχυσης της προσβασιμότητας στα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Στόχος η πόλη των 15 λεπτών μέσω των νέων Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. «Να μπορείς σε μια ακτίνα 1,5 χλμ. με τα πόδια να εργάζεσαι και να μένεις ή σε ακτίνα 3,5 χλμ. με το ποδήλατο ή σε 5 με 8 χλμ. εάν υπάρχει καλή δημόσια συγκοινωνία», είχε πει χαρακτηριστικά.

Όπως είχε επισημάνει, μπορεί να έχουμε σημαντική χρήση του Μετρό, αλλά το μήκος των λεωφορειακών γραμμών έχει διατηρηθεί το ίδιο από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων. «Έχουμε δώσει στους δήμους τα χρήματα για να κάνουν τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και ακολουθεί η χρηματοδότηση για την υλοποίηση των έργων».

Το ΠΥΡΚΑΛ

Υπενθυμίζεται πως το έργο αφορά το Κυβερνητικό Πάρκο που θα αναπτυχθεί σε έκταση 154 στρεμμάτων. Συγκεκριμένα πρόκειται για τη δημιουργία ενός νέου διοικητικού συγκροτήματος γραφείων  στις εγκαταστάσεις της ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ, και την ανάπτυξη ενός μεγάλου αστικού πάρκου στον Δήμο Δάφνης – Υμηττού.

Το έργο έχει προϋπολογισμό 421 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και βρίσκεται στη Β` φάση με τα σχήματα, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άβαξ- Άκτωρ Παραχωρήσεις και Metlen-Intrakat να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.

Το ΡΣΑ του 2014

Το «νέο Ρ.Σ.Α» για τη χρονική περίοδο 2014-2021 καθόριζε τρεις ενότητες συμπληρωματικών στρατηγικών στόχων, δεδομένης της οικονομικής κρίσης που επηρέασε το σύνολο των δρώμενων της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας που είχαν να κάνουν με την ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη και την ενίσχυση του διεθνούς ρόλου της Αθήνας- Αττικής, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, την αύξηση της παραγωγής και της απασχόλησης σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων κλπ.

Το νέο ΡΣΑ

Απώτερος στόχος λοιπόν σήμερα είναι η επικαιροποίηση, ο εκσυγχρονισμός και η προσαρμογή του χωροταξικού σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής, στις σύγχρονες οικονομικές, αναπτυξιακές, χωρικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές προτεραιότητες και προκλήσεις, με τρόπο που να ανταποκρίνεται μεταξύ άλλων στην εξυπηρέτηση των εθνικών και κοινοτικών πολιτικών με έντονες χωρικές διαστάσεις.

Βασικά ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπίσει ένα επικαιροποιημένο ΡΣΑ και να προταθεί ο τρόπος διαχείρισής τους σύμφωνα με τη διακήρυξη αφορούν ιεραρχικά τουλάχιστον σε:

Πληθυσμιακές τάσεις σε επίπεδο δημογραφικών δεδομένων (νέα απογραφή ΕΛΣΤΑΤ 2021) και κοινωνικοοικονομικών μεταβολών.
Μεταναστευτικές ροές (προβλήματα/ προοπτικές).

Το φαινόμενο της υποβάθμισης και της «περιθωριοποίησης» περιοχών απασχολεί τα τελευταία χρόνια αρκετούς Δήμους της Πρωτεύουσας.

Κλαδικές και διαρθρωτικές αλλαγές της οικονομικής ανάπτυξης και εξέλιξης της Περιφέρειας (αποβιομηχάνιση – τριτογενοποίηση – κεντρικές λειτουργίες, ανάπτυξη και εξέλιξη ζωνών παραγωγικών δραστηριοτήτων, ανάπτυξη και διάχυση στον αστικό ιστό χρήσεων τουρισμού, νέες μορφές τουριστικής ανάπτυξης).

Ολοκλήρωση του Πολεοδομικού Σχεδιασμού στους Δήμους της Αττικής. Υπενθυμίζεται πως το οικιστικό απόθεμα της Αθήνας/Αττικής άλλαξε σημαντικά κατά τη διάρκεια των χρόνων της οικονομικής κρίσης τόσο σε μέγεθος, όσο και σε χαρακτηριστικά. Το real estate έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των κεντρικών κυρίως γειτονιών με σημαντικές αλλαγές στη κοινωνική τους σύνθεση.

Αντιμετώπιση του γερασμένου κτιριακού δυναμικού που εντοπίζεται σε παραδοσιακές οικιστικές περιοχές της Πρωτεύουσας.

Αυθαίρετη δόμηση και διαχείριση αστικών κενών (π.χ. στρατόπεδα εντός αστικού ιστού, μεγάλες αποβιομηχανοποιημένες εκτάσεις, νεκροταφεία κ.λπ.) και παράλληλα τάσεων ερήμωσης ή εγκατάλειψης περιοχών και κτιριακού δυναμικού (π.χ. γειτονιές κέντρων Αθήνας και Πειραιά, εγκαταλελειμμένες βιομηχανίες εντός αστικού ιστού κ.λπ.).

Αξιολόγηση υφιστάμενου συστήματος μεταφορών και κυκλοφορίας σε σχέση με τους νέους προωθούμενους τρόπους αστικής κινητικότητας.

Αξιολόγηση υφιστάμενου δικτύου πρασίνου και χώρων εκτόνωσης και περιβαλλοντική-δασική διαχείριση και προστασία.

Διαχείριση υδάτινων πόρων, υγρότοποι ρέματα, ποτάμια, κλπ. Και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, ανθεκτικότητα.

Διαβάστε επίσης:

Ελληνικό: Γιατί οι δήμοι Αλίμου και Γλυφάδας κήρυξαν… αντάρτικο

ΓΕΕΘΑ: Υπογραφή Κοινού Σχεδίου Δράσης Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου και Προγράμματος Στρατιωτικής Συνεργασίας Ελλάδας-Αιγύπτου

Μήλος: Παρέμβαση του ΥΠΕΝ σε υπό ανέγερση ξενοδοχείο στο Σαρακίνικο