Στην πιο κρίσιμη φάση του βρίσκεται το έργο της Διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου, καθώς οι έρευνες βυθού που έχουν ξεκινήσει εδώ και μήνες, θα φανεί την επόμενη περίοδο αν μπορούν να προχωρήσουν στα διεθνή ύδατα.

Η  έρευνα βυθού, είναι απαραίτητο στάδιο πριν την πόντιση του καλωδίου καθώς εντοπίζει τους διαδρόμους από τους οποίους θα περάσουν τα δυο καλώδια, διαμέτρου περίπου 15 εκατοστών το καθένα, τα οποία θα βρίσκονται σε διαφορετικούς διαδρόμους, δεν θα είναι δίπλα δίπλα.

1

Οι έρευνες βυθού για τη Διασύνδεση ξεκίνησαν από τα ελληνικά και κυπριακά χωρικά ύδατα  βόρεια και νότια της Κύπρου και σταμάτησαν από τον Οκτώβριο πριν βγουν στα Διεθνή Ύδατα. Ταυτόχρονα πραγματοποιούνται στα επίσης εγχώρια ύδατα βόρεια της Κρήτης.

Τα χρονοδιαγράμματα είναι πιεστικά,  αφού η πόντιση του καλωδίου έχει σχεδιαστεί να ξεκινήσει το 2026. Και ενώ το καλώδιο κατασκευάζεται σε δύο εργοστάσια της εταιρείας, στη Νορβηγία και την Ιαπωνία, ενώ, ταυτόχρονα, γίνονται έρευνες βυθού από την Κύπρο προς την Κρήτη και από την Κρήτη προς την Κύπρο με δύο διαφορετικά πλοία.

Σημειώνεται ότι το συμβόλαιο με τη Nexans αποτελείται από τρία μέρη, την έρευνα βυθού, την κατασκευή του καλωδίου, και την πόντισή του, και όπως έχουν δηλώσει εκπρόσωποι της εταιρείας, το κόστος του συνδέεται με τη χωρίς καθυστερήσεις υλοποίηση των χρονοδιαγραμμάτων.

Γιατί εμφανίστηκε η τουρκική κορβέτα

Την περασμένη Πέμπτη εκδόθηκε  NAVTEX ορίζοντας τις συντεταγμένες για «εργασίες προστασίας υποβρύχιου καλωδίου» από το ερευνητικό πλοίο “AETHRA”, από την 1η Φλεβάρη και εξής, με αποτέλεσμα να εμφανιστεί μια τουρκική κορβέτα.

Στην περιοχή έχει πλεύσει μια φρεγάτα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, συνοδεύοντας τα ερευνητικά σκάφη που εκτελούν τις εργασίες προστασίας του υποβρύχιου καλωδίου.

Όπως ανέφεραν οι πληροφορίες, η κορβέτα του τουρκικού πολεμικού ναυτικού βρέθηκε βόρεια του νομού Λασιθίου οριακά εκτός των ελληνικών χωρικών υδάτων και συγκεκριμένα στα 7 ναυτικά μίλια. Στο σημείο αυτό βρισκόταν ερευνητικό πλοίο, το οποίο, έχοντας εκδώσει σχετική NAVTEX, εκτελούσε ερευνητικές εργασίες σχετικές με την πόντιση καλωδίου, τις οποίες η τουρκική κορβέτα επιχείρησε να παρεμποδίσει, με το πλήρωμά της μάλιστα να στέλνει και μήνυμα να σταματήσουν οι εργασίες, καθώς το πλοίο βρίσκεται σε περιοχή εκτός της ελληνικής δικαιοδοσίας, όπως είπαν.

Η εμφάνιση της τουρκικής κορβέτας στα Βόρεια της Κρήτης, σε απόσταση από τα ερευνητικά πλοία και σε ανοιχτή θάλασσα (εκτός αιγιαλίτιδας ζώνης), στα Βόρεια της Κρήτης, ανέδειξε  για ακόμη μια φορά τη δυσκολία του εγχειρήματος και τον τρόπο που το αντιμετωπίζει η Τουρκία.

Σημειώνεται ότι η έρευνα βυθού, μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου γινόταν στα νότια της Κύπρου  εντός των κυπριακών χωρικών υδάτων. Η έρευνα για λογαριασμό της γαλλικής εταιρείας Nexans εκεί, γινόταν από το πλοίο “Ievoli Relume” της ιταλικής εταιρείας NextGeo το οποίο ήδη  ήταν στην Ανατολική Μεσόγειο. Πρόκειται για το ίδιο σκάφος που τον περασμένο Ιούλιο, ολοκλήρωσε τις εργασίες έρευνας βυθού στα διεθνή ύδατα μεταξύ Κάσου και Καρπάθου. Τότε υπενθυμίζεται ότι η Τουρκία είχε επιχειρήσει να παρεμποδίσει τις έρευνες του ιταλικού πλοίου, αμφισβητώντας τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα, ωστόσο όπως ανακοινώθηκε και επισήμως από τον ΑΔΜΗΕ οι έρευνες ολοκληρώθηκαν σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό.