ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Χαράλαμπος Φαφαλιός (πρόεδρος των Ελλήνων εφοπλιστών του Λονδίνου): Η κυβέρνηση να μειώσει την γραφειοκρατία στη ναυτιλία και να ενισχύσει τη ναυτική εκπαίδευση
Οι ελληνικές εισαγωγές LNG εκτινάχθηκαν σε υψηλό όλων των εποχών τον πρώτο μήνα του 2025, με προέλευση αποκλειστικά από τις ΗΠΑ. Οι εισαγωγές αμερικάνικου LNG εκτοξεύτηκαν τον Ιανουάριο στο 1/3 των συνολικών εισαγωγών από ΗΠΑ του 2024.
Το κλείσιμο του αγωγού της Ουκρανίας, αύξησε τη ζήτηση για υγροποιημένες φυσικό αέριο στην Ευρώπη και πληροφορίες αναφέρουν ότι ταυτόχρονα με την αύξηση των εισαγωγών LNG στην Ελλάδα, έχουμε και αύξηση των εξαγωγών.
Ήδη τον Ιανουάριο σημειώθηκε αύξηση των φορτίων που έφτασαν στη Ρεβυθούσα κατά 50%, ενώ σημειώνεται το σύνολο των φορτίων έχουν χώρα προέλευσης τις ΗΠΑ.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πηγές από το ΔΕΣΦΑ, τον Ιανουάριο έφθασαν στη Ρεβυθούσα, 5 φορτία LNG εισάγοντας συνολικά 3,5 TWH από 2,5 Twh τον περσινό Ιανουάριο.
Σε αυτά προστίθεται ένα επιπλέον φορτίο που πήγε στο FSRU Αλεξανδρούπολης επίσης από ΗΠΑ, κάνοντας 6 τα φορτία LNG που ήρθαν στην Ελλάδα, τον πρώτο μήνα του 2025.
Σύμφωνα με πηγές, το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων που έφτασαν τον Ιανουάριο στη Ρεβυθούσα παρήγγειλε η Metlen η οποία εισήγαγε πάνω από τα μισά ή 1,97 TWH. Ακολουθεί η ΔΕΠΑ με 0,6 Twh, και από 0,35 TWh για τη ΔΕΗ και την Elpedison.
Η τάση αυτή, αυξημένων παραγγελιών, συνεχίζεται και τον Φεβρουάριο καθώς είναι ήδη προγραμματισμένα τέσσερα φορτία (οι πληροφορίες αναφέρουν στις 2,12,19 και 22/2) από 2 φορτία πέρυσι, τα οποία θα εισάγουν 3,2 TWh από 2 TWh τον περσινό Φεβρουάριο. Σε αυτά , όπως τονίζεται, μπορεί να προστεθούν και επιπλέον έκτακτα, αν υπάρξει κενό στο FSRU και κάποια επιπλέον παραγγελία.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν, ότι η τάση αυτή συνεχίζεται και τους επόμενους μήνες, καθώς η Ρεβυθούσα είναι «fully booked» το 2025, και φέτος όχι μόνο δεν γίνονται ακυρώσεις φορτίων όπως γινόταν πέρυσι, αλλά όταν υπάρχει κενό εμφανίζονται και επιπλέον φορτία.
Η αύξηση των εξαγωγών και οι νέες γεωπολιτικές ισορροπίες, κάνουν τους εισαγωγείς να προτιμούν το LNG φέτος, σε αντίθεση με την εικόνα που είχαμε πέρυσι, όταν οι ρωσικές εισαγωγές φυσικό αερίου μέσω αγωγού, λόγω των ελκυστικών τιμών τους αντικαθιστούσαν τα προγραμματισμένα φορτία εισαγωγής LNG, τα οποία και ακυρωνόντουσαν.
4,3 TWh τον Ιανουάριο από την Αμερική στην Ελλάδα
Το 2024 οι εκφορτώσεις LNG στη Ρεβυθούσα ανήλθαν σε περίπου 18,69 TWh από 27 δεξαμενόπλοια, μείωση από 28,52 TWh από 41 δεξαμενόπλοια το 2023. Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν το 2024 ο κορυφαίος προμηθευτής LNG της Ελλάδας, παρέχοντας 13,89 TWh (71,6%) μέσω 19 δεξαμενόπλοιων, από 15 TWh από 19 TWh. το 2023. Η Ρωσία κατέλαβε τη δεύτερη θέση με 2,86 TWh (15,3%), σημειώνοντας σημαντική πτώση 65,9% σε όγκο σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Δηλαδή μέσα στον Ιανουάριο οι εισαγωγές LNG από τις ΗΠΑ αντιστοιχούν στο 1/3 των συνολικών εισαγωγών από ΗΠΑ του 2024.
Οι αναλυτές να αποδίδουν αυτή την αύξηση στη μείωση των ροών φυσικού αερίου από τον ρωσικό αγωγό προς την Ευρώπη και στην ανάγκη εξασφάλισης εναλλακτικών προμηθειών.
Όπως δήλωσε ο αναλυτής LNG της ICIS, Alex Froley, στο Riviera Maritime Media, η Ελλάδα εισήγαγε έξι φορτία LNG τον Ιανουάριο του 2025, συνολικού ύψους περίπου 430.000 τόνων, «το οποίο θεωρούμε υψηλό ρεκόρ».
Σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία του ICIS, αυτό σηματοδοτεί τον υψηλότερο όγκο εισαγωγών LNG στην Ελλάδα από τον Νοέμβριο του 2022, όταν η χώρα έλαβε 328.544 τόνους. Συγκριτικά, τον Δεκέμβριο του 2024 σημειώθηκαν εισαγωγές 313.860 τόνων.
Εξηγώντας τους παράγοντες πίσω από αυτή την αύξηση, ο κ. Froley σημείωσε ότι οι ελληνικές εισαγωγές LNG είχαν μειωθεί το 2024 σε σύγκριση με τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν το 2022-2023. «Η ξαφνική άνοδος της δραστηριότητας πιθανότατα συνδέεται με περαιτέρω περικοπές στις ροές φυσικού αερίου από τον ρωσικό αγωγό προς την Ευρώπη», πρόσθεσε.
Υπενθυμίζεται ότι την Πρωτοχρονιά, η Ρωσία διέκοψε τις ροές φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας προς τη Σλοβακία μετά τη λήξη της συμφωνίας μεταφορών μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας. «Αυτό σήμαινε απώλεια περίπου 40 εκατομμυρίων m3 την ημέρα, ή 15 δισεκατομμυρίων m3 ετησίως, προμηθειών φυσικού αερίου στην Ανατολική Ευρώπη, που χρησιμοποιείται κυρίως από τη Σλοβακία, την Ουγγαρία και την Αυστρία», εξήγησε ο κ. Froley.
«Ένας τρόπος αντικατάστασης αυτών των όγκων είναι η αύξηση των εισαγωγών LNG στην Ελλάδα και την Τουρκία, η επαναεριοποίηση των αποστολών και η μεταφορά του φυσικού αερίου προς τα βόρεια μέσω αγωγών μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Αυτό θα οδηγήσει σε υψηλότερες εισαγωγές LNG τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Τουρκία», είπε.
Και μη προγραμματισμένα φορτία
Όπως αναφέρει το Riviera Maritime Media, η πλατφόρμα παρακολούθησης πλοίων ICIS LNG Edge υποδεικνύει ότι πολλά μεταφορείς LNG που κατευθύνονταν από τις ΗΠΑ στην Ασία έχουν αλλάξει πορεία στα μέσα του Ατλαντικού αυτόν τον μήνα, αντί να σηματοδοτούν προορισμούς στην Ελλάδα ή την Τουρκία.
«Για παράδειγμα, το LNG Juno, το οποίο αναχώρησε από τις εγκαταστάσεις του Freeport των ΗΠΑ στις 20 Ιανουαρίου, ήταν αρχικά καθ’ οδόν προς το Senboku της Ιαπωνίας. Ωστόσο, πρόσφατα άλλαξε πορεία, εκτρέποντας προς τα βόρεια στον Ατλαντικό. Τώρα αναμένεται να φτάσει στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας στην Ελλάδα στις 12 Φεβρουαρίου», τόνισε ο κ. Froley.
Διαβάστε επίσης:
Hellenic Train για Τέμπη: Ισχυρίζεται και πάλι ότι δεν μετέφερε εύφλεκτα υλικά
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τo ράλι της Optima και ο παίκτης της Alpha, ποιος αγοράζει ΔΕΗ, η βόμβα Σταϊκούρα για την Hellenic Train, ο αγελαδοτρόφος Καρώνης, το νέο σχέδιο Βαρδινογιάννη, νέα δεδομένα για ανασχηματισμό και τι δείχνουν τα γκάλοπ
- Γουόρεν Μπάφετ: Οταν ο μεγαλοεπενδυτής παραιτήθηκε από την κληρονομιά του πατέρα του
- Δράκος Μαρής: Θλίψη στην κηδεία του επιχειρηματία – Παραμένουν τα ερωτηματικά γύρω από την αυτοκτονία
- Μέχρι και σήμερα η επιλογή ασφαλιστικής κατηγορίας για 1,2 εκατ. μη μισθωτούς