Ο Γιώργος Βερνίκος, που προέρχεται από μια παραδοσιακή εφοπλιστική οικογένεια με έντονη παρουσία στην πολιτική ζωή του τόπου και ο Μιχάλης Σακέλλης, που ξεκίνησε ως στέλεχος της ακτοπλοϊκής εταιρείας Strintzis Lines, στη συνέχεια διετέλεσε διευθύνων σύμβουλος της Attica Group και πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, βραβεύτηκαν από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος “ως προσωπικότητες με σημαντική προσφορά στην ελληνική ναυτιλία”.

Η ναυτιλιακή κοινότητα δεν ξεχνά τους ανθρώπους που προσέφεραν με τις προτάσεις τους, τις ιδέες τους, την προσφορά τους για την ανάπτυξη της ελληνικής σημαίας, αλλά και για την διαμόρφωση ενός σταθερού ισχυρού θεσμικού πλαισίου, με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών πλοίων, την βελτίωση της ναυτικής εκπαίδευσης και ικανότητας των Ελλήνων ναυτικών.

1

Ο Μιχάλης Σακέλλης γεννήθηκε το 1947. Σπούδασε Οικονομικά στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στα Ναυτιλιακά στη Βρετανική πρωτεύουσα, στο Λονδίνο.

Από το έτος 1975 δραστηριοποιείται στη ναυτιλία. Tο 1979 αναλαμβάνει καθήκοντα Εμπορικού Διευθυντή στην Strintzis Lines, της οικογένειας Στρίντζη, του Γεράσιμου και Παναγή Στρίντζη και μετέπειτα στην Blue Star Ferries μέχρι το 2004, όταν αναλαμβάνει τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου μέχρι τον Φεβρουάριο 2016.

O Μιχάλης Σακέλλης διετέλεσε Αντιπρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ATTICA Group και της Blue Star Ferries, Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου, του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ), του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) όπως και μέλος του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ).

Ο Μιχάλης Σακέλλης, τιμήθηκε επίσης και με το βραβείο «Greek Shipping Newsmaker of the Year», στα βραβεία Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2020, που διεξήχθησαν για πρώτη φορά διαδικτυακά την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2020.

Το βραβείο της Lloyd’s List, απονεμήθηκε στον Μιχάλη Σακέλλη, ως αναγνώριση του κεντρικού ρόλου του, καθ’ όλη τη διάρκεια του 2020 στις προσπάθειες να κρατηθεί η ελληνική ακτοπλοΐα ζωντανή, παρά το τεράστιο οικονομικό πλήγμα που δέχθηκε από την πανδημία Covid 19.

Εκ μέρους των Lloyd’s List στην Αθήνα, ο  Nigel Lowry, σε εκείνη την τιμητική διάκριση, επισήμανε ότι “ο Μιχάλης Σακέλλης, ως Πρόεδρος του ΣΕΕΝ πάντοτε αγωνιζόταν για την ανάδειξη της σημαντικότητας των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών στον ελληνικό τουρισμό και την τεράστια συμβολή τους στην ελληνική οικονομία, και η φετινή χρονιά το απέδειξε περισσότερο από ποτέ” και πρόσθεσε:

“Ο Μιχάλης Σακέλλης, συμμετείχε ενεργά σε κάθε στάδιο διαμόρφωσης των πολιτικών για τη διασφάλιση της ασφαλούς και αποτελεσματικής συνέχισης της σύνδεσης προς και από τα νησιά κατά τη διάρκεια της πανδημίας και την ένταξη του κλάδου στα μέτρα ενίσχυσης που αποφασίστηκαν από την ελληνική κυβέρνηση, για να στηριχθεί η επιβατηγός ναυτιλία και να ξεπεραστεί το σοκ εκείνης της χρονιάς”

Σε εκδήλωση του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά, που έγινε τον Μάρτιο του 2021, ο Μιχάλης Σακέλλης, διατύπωσε την προφητική άποψη ότι “η δεκαετία 2021 – 2030 θα είναι ίσως η δυσκολότερη στην ιστορία των θαλάσσιων συγκοινωνιών”.

Ο Γιώργος Βερνίκος

Ο Γιώργος Βερνίκος, δικαιολογημένα θεωρείται ότι είναι ο πρωτοπόρος του γιώτινγκ στην Ελλάδα. Αλλά, εκτός από την επιτυχημένη επιχειρηματική του δράση, υπήρξε στα φοιτητικά του χρόνια ενεργό μέλος του αντιδικτατορικού αγώνα.

Στη δεκαετία του 1980, είχε εκλεγεί Δημοτικός Σύμβουλος και διετέλεσε Αντιδήμαρχος του Δήμου Αθηναίων.

H βράβευση του Γιώργου Βερνίκου

Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 11 Φεβρουαρίου1950.  Διετέλεσε υφυπουργός Ναυτιλίας για το διάστημα από  21 Ιουνίου 2012 έως 30 Ιουλίου 2012 και παραιτήθηκε μετά από καταγγελία του ΣΥΡΙΖΑ ότι συμμετείχε σε off shore εταιρεία.

Με καταγωγή από την Σίφνο, την Κρήτη και από την Κωνσταντινούπολη. Στην Πόλη, κατά τον 19ο αιώνα ξεκίνησε την ναυτιλιακή δραστηριότητα  η οικογένεια του.

Γιος του Αλέξανδρου Βερνίκου (1916 – 1991) δικηγόρου, εφοπλιστή, βουλευτή και υπουργού και της Μαρίνας Κανάκη, από το Ηράκλειο της Κρήτης.

Φοίτησε στο Κολλέγιο Αθηνών και το Λεόντειο Λύκειο και και στη συνέχεια σπούδασε Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.

Ίδρυσε το 1975, την Vernicos Yachts, την πρώτη εταιρεία στον τομέα του ελληνικού θαλάσσιου τουρισμού. Επίσης ήταν και η πρώτη εταιρία στην Ελλάδα, η οποία ασχολήθηκε με την εμπορία και εκμετάλλευση σκαφών αναψυχής, η οποία μπήκε στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Ο Γιώργος Βερνίκος είναι επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, Γενικός Γραμματέας του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων και πρόεδρος του ΣΕΤΕ.

Υπήρξε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος από το 1984 έως το 2024, εκπροσωπώντας τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού.

Το Ν.Ε.Ε., σε αναγνώριση της σημαντικής του συνδρομής στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού και της εμπορικής ναυτιλίας, τον βράβευσε και τον ανακήρυξε Επίτιμο Μέλος του διοικητικού συμβουλίου τον Ιανουάριο 2025.

Το 1990 ήταν συνιδρυτής του ελληνικού γραφείου της Greenpeace, του οποίου διετέλεσε Πρόεδρος μέχρι τον Ιούνιο του 2012.

Το 2003 εξέδωσε το βιβλίο «Όταν θέλαμε να αλλάξουμε την Ελλάδα» από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Το βιβλίο αναφέρεται στον αγώνα για αξιοπρέπεια, ελευθερία και δημοκρατία της νεολαίας στην περίοδο της δικτατορίας.

Το 2017 εξέδωσε το βιβλίο «Σχεδιάζοντας το μέλλον. Δημοκρατία και ανάπτυξη σε δύσκολους καιρούς» από τις εκδόσεις ΑΩ.

Ο εφοπλιστής Γιώργος Βερνίκος, είχε έγκαιρα προειδοποιήσει στα μέσα του 2016, ότι “έχει ανατραπεί πλήρως ο συσχετισμός πλοίων” στο Αιγαίο υπέρ της Τουρκίας.

Στις 16 Φεβρουαρίου του 2016, επισήμανε:

“Θέλω να υπενθυμίσω ότι στο Αιγαίο υπάρχει έντονος οικονομικός ανταγωνισμός με τη γείτονα χώρα Τουρκία. Παρόλο που παραδοσιακά οι Έλληνες είμαστε ναυτικός λαός, σε αντίθεση με τους Τούρκους που δεν είναι, τα τελευταία χρόνια έχει ανατραπεί πλήρως ο συσχετισμός πλοίων. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία της ICOMIA για ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη, στις ελληνικές θάλασσες υπάρχουν 3.860 ελληνικά ιστιοπλοϊκά σκάφη, έναντι 9.945 σκαφών της Τουρκίας και 13.418 ταχύπλοα σκάφη, έναντι 31.335 της Τουρκίας. Εμείς διαθέτουμε 22 μαρίνες με 8.100 θέσεις ελλιμενισμού και στην Τουρκία υπάρχουν 67 μαρίνες με 30.000 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού».

Η εφοπλιστική οικογένεια Βερνίκου είναι γνωστή τα τελευταία εκατό χρόνια για την ενασχόληση της κυρίως με τα ρυμουλκά, αλλά με τα κοινά της ναυτιλίας και με την πολιτική.

Ο πατέρας Αλέξανδρος Βερνίκος διετέλεσε βουλευτής, τα δύο παιδιά του, ο Νίκος, επί δεκαετίες συμμετέχει ενεργά στο Ναυτικό Επιμελητήριο και είναι πρόεδρος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, αλλά και ο Γιώργος, είχε παρουσία στον αντιδικτατορικό αγώνα, στην κατάληψη της Νομικής, στο Πολυτεχνείο, έγινε αντιδήμαρχος Αθηναίων και υφυπουργός Ναυτιλίας στην κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου.

Αλλά η επιχειρηματική κίνηση που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστή είναι ότι ο Γιώργος μαζί με το αδελφό του Νίκο Βερνίκο, σε μια εποχή που διεξάγονταν συζητήσεις για την εισαγωγή ναυτιλιακών εταιρειών στο Χρηματιστήριο Αθηνών και συναντούσαν έντονες αντιδράσεις από τις τότε διοικήσεις και τους αρμόδιους υπουργούς, σκέφτηκαν και υλοποίησαν ένα μεγαλοφυές σχέδιο:

Να αγοράσουν τους “Κυλινδρόμυλους Αττικής” και να την μετατρέψουν σε Holding και να εντάξουν στη συνέχεια την εταιρεία “Βερνίκος Κότερα”. Τότε, οι “Κυλινδρόμυλοι Αττικής” ήταν μια εισηγμένη εταιρεία χωρίς αντικείμενο εργασίας. Με άλλα λόγια ήταν ένα “κουφάρι” που ο Γιώργος και ο Νίκος Βερνίκος αξιοποίησαν για να υπερβούν τα εμπόδια της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς που ήταν επιφυλακτική με την είσοδο των ναυτιλιακών εταιρειών στο Χρηματιστήριο.

Η υλοποίηση του σχεδίου του Γιώργου και του Νίκου Βερνίκου έγινε το έτος 1992. Η συγκυρία τους ευνόησε, δεδομένου ότι εκείνη την εποχή ο Περικλής Παναγόπουλος αναζητούσε και σχεδίαζε την είσοδο του στις θαλάσσιες συγκοινωνίες ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ιταλία. Τον πλησίασαν και τον έπεισαν ότι οι “Κυλινδρόμυλοι Αττικής” θα μπορούσαν να μετατραπεί σε μια εταιρεία Συμμετοχών και να ασχοληθεί, με τον θαλάσσιο τουρισμό και γενικότερα με την ναυτιλία.

Με βάση το σχέδιο αυτό, δημιουργήθηκαν οι “Επιχειρήσεις Αττικής Α.Ε.” και μετέπειτα “Επιχειρήσεις Αττικής Α.Ε. Συμμετοχών”, που μετεξελίχθηκε σήμερα σε Attica Group.

Εκείνη την εποχή από κοινού ο Γιώργος Βερνίκος, ο Περικλής Παναγόπουλος, μαζί με τον Διονύση Μελισσηνό και τον Κώστα Ματαράγκα και τον Τριαντάφυλλο Λυσιμάχου αγόρασαν τον “Ελληνικό Νηογνώμονα”.

Διαβάστε επίσης

Η ελληνόκτητη ναυτιλία χάνει την πρωτοκαθεδρία από τους Κινέζους – Το «ελληνικό ναυτικό δαιμόνιο» παραμένει πανίσχυρο στα δεξαμενόπλοια

Απονομή ξιφών σε 10 Ανθυποπλοιάρχους Λιμενικού Σώματος

“e-kne”: Ένα βήμα για την μείωση της γραφειοκρατίας προς όφελος των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού