ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στους μεγάλους των κατασκευών – ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ ΚΑΙ ΑΒΑΞ – ανατέθηκαν τα μεγάλα έργα αποκατάστασης μετά τις ζημιές των Daniel και Elias στη Θεσσαλία, τα οποία ξεπερνούν σε προϋπολογισμό τα 1,35 δισ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι εκκρεμούν προδικαστικές προσφυγές οι οποίες κατατέθηκαν από το σχήμα ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ τον προηγούμενο μήνα.
Το Υπουργείο χθες έκανε την έκπληξη βγάζοντας από τον «πάγο» τα έργα της Θεσσαλίας, καθώς ο προγραμματισμός του προχώρησε με την αποσφράγιση των προσφορών, με το επόμενο βήμα να είναι η υποβολή των φακέλων στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον σχετικό προσυμβατικό έλεγχο, ο οποίος απαιτείται πριν από τη διαδικασία υπογραφής των συμβάσεων, όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του.
Ημερομηνία κλειδί για τις υπογραφές των σχετικών συμβάσεων ενδέχεται να είναι 31η Ιανουαρίου, ημέρα που έχει οριστεί για την συζήτηση των προσφυγών των μικρότερων εργοληπτικών εταιρειών στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων.
Πως μοιράζονται τα έργα
Προς το παρόν στις τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές έχουν ανατεθεί 7 από τα 8 έργα αποκατάστασης, τα οποία χωρίζονται σε δύο ομάδες και αφορούν οδικές και σιδηροδρομικές παρεμβάσεις, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,1 δισ. ευρώ.
Αναλυτικότερα όπως έγινε γνωστό, η ΤΕΡΝΑ «χτύπησε» δύο οδικά έργα που αφορούν την αποκατάσταση ζημιών στους δρόμους των δήμων Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, και αντίστοιχα τις υποδομές στους δήμους Ζαγοράς-Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 418 εκατ. ευρώ.
Ακολούθως, η ΑΚΤΩΡ θα αναλάβει την υλοποίηση της αποκατάστασης των υποδομών των δήμων Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, και την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας-Βόλου, έργα συνολικού προϋπολογισμού 322,9 εκατ. ευρώ.
Ο ΑΒΑΞ «κέρδισε» αντίστοιχα ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο και συγκεκριμένα την αποκατάσταση των υποδομών Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, και την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας, με συνολικό προϋπολογισμό τα 178 εκατ. ευρώ.
Και τέλος η ΜΕΤΚΑ ορίστηκε ανάδοχος για την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, έργο με προϋπολογισμό 173,6 εκατ. ευρώ, ενώ αναμένεται το που θα «κληρωθεί» και το τελευταίο από τα τέσσερα σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού 1.860.000 ευρώ, για το οποίο δεν έχει γίνει ακόμη σχετική ανάρτηση από το ΥΠΟΜΕ, ωστόσο φαίνεται πως δεν θα ξεφύγει από το χαρτοφυλάκιο των τεσσάρων.
Οι προσφυγές
Το Υπουργείο ακολουθώντας έναν προγραμματισμό «fast track» έργων, εφαρμόζοντας το άρθρο 32 του νόμου 4412/2019, που διευκολύνει την διεξαγωγή γρήγορων διαδικασιών για την ανάθεση δημόσιων έργων κάτω από έκτακτες συνθήκες, όπως είναι αυτές στη Θεσσαλία η οποία μετράει τις πληγές της στο κομμάτι των υποδομών από τον Σεπτέμβριο του 2023, έστειλε τις προσκλήσεις για το σύνολο των έργων προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ στους μεγάλους παίκτες των κατασκευών ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ στις 10 Δεκεμβρίου του 2024.
Μια επιλογή που πήρε το Υπουργείο με σκοπό της ταχύτερη και αποτελεσματικότερη περαίωση των έργων, με άξονα την εμπειρία που έχουν οι μεγάλοι κατασκευαστές της χώρας σε έργα υποδομής.
Η εξέλιξη αυτή ωστόσο δεν ευχαρίστησε τις κατασκευαστικές που διαθέτουν πτυχία κατώτερης εργοληπτικής τάξης, οι οποίες μέσω των Συντονιστικών Οργάνων των Εργοληπτικών Οργανώσεων ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ, ΣΑΤΕ εξέφρασαν την έντονη δυσαρέσκεια τους για τον αποκλεισμό τους από τη συμμετοχή σε έργα, που όπως αναφέρουν θα σήμαινε την αύξηση του ανταγωνισμού και την ωφέλεια στον χρόνο εκτέλεσής τους.
Τη στιγμή που το Υπουργείο «μιλούσε» για εμπειρία σε μεγάλα έργα δείχνοντας τις μεγάλες κατασκευαστικές, οι εργοληπτικές επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν το «εισιτήριο» της 7ης τάξης έδειχναν την αντίθεσή τους λέγοντας πως οι τέσσερις μεγάλοι έχουν ήδη συγκεντρώσει υπερβολικά υψηλό ανεκτέλεστο συμβάσεων τεχνικών έργων, περίπου 18 δισ. ευρώ, και για αυτό υφίσταται έντονος προβληματισμός για τη δυνατότητά τους να ανταπεξέλθουν σε αυτό, σε έγκαιρο χρόνο και τίμημα.
Και ενώ το επόμενο βήμα από τις 10 Δεκεμβρίου και την αποστολή των προσκλητηρίων στους μεγάλους ομίλους ορίστηκε στις 24 Δεκεμβρίου του 2024, με την αποσφράγιση των προσφορών για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης, η δυσαρέσκεια των μικρότερων εργοληπτών έγινε πράξη και έτσι κατατέθηκαν οι προδικαστικές προσφυγές από το σχήμα ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ, «μπλοκάροντας» κατά τα φαινόμενα την εξέλιξη των έργων προς την οριστική ανάθεσή τους.
Πράγματι, η αποσφράγιση των προσφορών δεν ήρθε σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα στις 24 Δεκεμβρίου του ίδιου μήνα και τα έργα φάνηκε ότι μπλόκαραν για τα καλά, καθώς με απόφασή της η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων έκανε δεκτή εν μέρει την προσφυγή της παραπάνω κοινοπραξίας εταιριών, αποδεχόμενη τα ασφαλιστικά μέτρα.
Όπως έγινε γνωστό, η ΕΑΔΗΣΥ διέταξε τη μη υπογραφή των 8 συμβάσεων, μέχρι την έκδοση απόφασης επί της κύριας προδικαστικής προσφυγής, η εκδίκαση της οποίας έχει προγραμματιστεί για το τέλος του μήνα, στις 31 Ιανουαρίου, ενώ από την άλλη απέρριψε το αίτημα περί αναστολής της διαδικασίας καθώς αυτή βρίσκεται πλέον σε προχωρημένο στάδιο.
Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ αναμένεται καθοριστική στο «θρίλερ» των έργων καθώς σε περίπτωση που κάνει δεκτές τις προσφυγές θα ξεκινήσει νέα διαγωνιστική διαδικασία, με τα έργα να παίρνουν νέα παράταση.
Ταυτόχρονα, η κοινοπραξία των Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕ.ΝΑ. φαίνεται πως δεν προτίθεται να σταματήσει στις προδικαστικές προσφυγές, καθώς όπως έχει κάνει γνωστό ακόμα και αν δεν δικαιωθεί σκοπεύει να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, φτάνοντας ακόμα και στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Διαβάστε επίσης:
ΑΚΤΩΡ, ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ και ΜΕΤΚΑ μοιράζονται την «πίτα» των μεγάλων έργων στη Θεσσαλία
Σταϊκούρας: Στις 30 Νοεμβρίου η επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά
Αποκλειστικό: Παρέμβαση Σταϊκούρα για δωρέαν στάθμευση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα