ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ισχυρή ώθηση στον τζίρο του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων δίνει η άνοδος του τουρισμού, βάζοντας στο επίκεντρο της αναπτυξιακής στρατηγικής των μεγάλων του κλάδου τουριστικές περιοχές και νησιά.
Είναι χαρακτηριστικό ότι τα μεγαλύτερα ποσοστά ανάπτυξης του τζίρου των σούπερ μάρκετ στο ενδεκάμηνο του έτους, με βάση τις μετρήσεις της Circana, καταγράφονται στις τουριστικές περιοχές.
«Πρωταγωνιστής» της ανάπτυξης η Κρήτης
Έτσι, ενώ οι πωλήσεις των ταχέως κινούμενων καταναλωτικών αγαθών στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν 3,1% στο ενδεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2024, οι πωλήσεις στην Κρήτη «έτρεξαν» με 5,8%, ακολουθήσε η βόρεια Ελλάδα με 4,6% και η Πελοπόννησος, περιοχή επίσης με έντονη τουριστική κίνηση, με 3,7%. Ενώ η Αθήνα και Θεσσαλονίκη παρουσιάζουν τα μικρότερα ποσοστά με άνοδο 2,4% και 3% αντίστοιχα.
Δεξαμενή για αυτή την άνοδο αποτελεί η τουριστική κίνηση που κινείται ανοδικά, για παράδειγμα στην Κρήτη, με βάση τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, στο ενδεκάμηνο καταγράφηκαν 3,8 εκατ. διεθνείς αφίξεις στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου με άνοδο 6,8%, ενώ στο αεροδρόμιο των Χανίων οι αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 1,5 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση 8,3%. Ακόμη καλύτερη είναι η εικόνα στα Δωδεκάνησα, όπου το ποσοστό αύξησης των διεθνών αφίξεων αυξήθηκε κατά 13,9% ή το αεροδρόμιο της Κέρκυρας με αύξηση 6,8%.
Φυσικά το ενδιαφέρον των αλυσίδων του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων είναι συνδεδεμένο με την αύξηση του αριθμού των τουριστών, οι οποίοι ξοδεύουν όχι μόνο στα καταλύματα και τα εστιατόρια αλλά και στο σούπερ μάρκετ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην κατανομή των δαπανών των επισκεπτών στην Ελλάδα οι δαπάνες σε σούπερ μάρκετ και παντοπωλεία αποτελούν το 8% της συνολικής δαπάνης και στην περίοδο Οκτώβριου 2023- Σεπτέμβριο 2024 αυξήθηκαν κατά 17%, όπως προκύπτει από σχετική έρευνα της Visa.
Άλλωστε η συμβολή του τουρισμού στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ προκύπτει και από τις κατηγορίες των προϊόντων που μπήκαν περισσότερο στο καλάθι των καταναλωτών. Οι τέσσερις κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση του όγκου πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο 11μηνο του 2023, ήταν τα αλκοολούχα ποτά (+6,6), τα αναψυκτικά (5,4%) τα γαλακτοκομικά (+6,8%) και τα κατεψυγμένα τρόφιμα με 5,4%.
Σε αυτό το περιβάλλον, οι τουριστικές περιοχές αποτελούν βασικό πεδίο ανταγωνισμού για τους μεγάλους του κλάδου.
ΑΒ Βασιλόπουλος: Στο επίκεντρο οι δυνατές αγορές
Μια ισχυρή θέση στη νησιωτική χώρα έχει καταφέρει να χτίσει η ΑΒ Βασιλόπουλος με παρουσία είτε μέσω εταιρικών καταστημάτων είτε μέσω franchise, το οποίο μάλιστα αποτελεί βασικό πυλώνα της ανάπτυξής της. Άλλωστε η αλυσίδα υπό τον διευθύνοντα σύμβουλο Νίκο Λαβίδα προχώρησε πέρυσι στην εξαγορά των καταστημάτων της αλυσίδας Τερζής στην Ηλεία, και τα οποία πέρασαν σε franchisees, προκείμενου να διευρύνει το αποτύπωμά της στην Πελοπόννησο.
Εξάλλου η εταιρεία προχώρησε πέρυσι στο άνοιγμα τριών νέων εταιρικών καταστημάτων εκ των οποίων τα δύο είναι σε τουριστικές περιοχές και ειδικότερα
Πάρο και στη Χερσόνησο της Κρήτης. Στο νησί η εταιρεία έχει ισχυρή παρουσία με 15 καταστήματα από τα οποία προέρχεται μάλιστα το 8% του τζίρου της καταδεικνύοντας τη δυναμική που έχει το νησί για το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.
Η Κρήτη άλλωστε έχει καταστεί προ καιρού στρατηγικό σημείο ανάπτυξης αλλά και πεδίο ανταγωνισμού για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ.
Η κίνηση-ματ του Γιάννη Μασούτη
Καθοριστικό ρόλο στην υλοποίηση μιας δυναμικής επεκτατικής στρατηγικής στις νησιωτικές περιοχές έχει διαδραματίσει η Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. Υπό την καθοδήγηση του διευθύνοντος συμβούλου Γιάννη Μασούτη, η εταιρεία, με σταθμό τη συμφωνία του 2022 με τον ΣΥΝΚΑ και τις επόμενες εξαγορές των Γαλαξίας Α.Ε. – Δήμητρα Μάρκετ, Μαρκάτος και Αφοί Ιωάννου Δεναξά, εξασφάλισε παρουσία σε Κρήτη, Νάξο, Πάρο, Μήλο, Τήνο, Σύρο, Σαντορίνη, Μύκονο, Κέρκυρα, Κάλυμνο, Χίο, Άνδρο και Λέσβο. Ενώ σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της παρουσίας της αλυσίδας στα νησιά αποτελεί το κατάστημα- ναυαρχίδα στην αγορά της Κέρκυρας που εγκαινιάστηκε πέρυσι αλλά και η προοπτική επέκτασης στη Λευκάδα όπου ήδη έχει προχωρήσει στην αγορά ιδιόκτητου οικοπέδου για την ανέγερση σούπερ μάρκετ.
Σκλαβενίτης: Ισχυρή η θέση του leader της αγοράς στις τουριστικές περιοχές
O leader της αγοράς των σούπερ μάρκετ απέκτησε σημαντικό χώρο σε μεγάλες νησιωτικές αγορές αλλά και τουριστικές περιοχές μετά την απόκτηση του δικτύου της Μαρινόπουλος. Παράλληλα όμως, η αλυσίδα υπό τη διοίκηση του Γεράσιμου Σκλαβενίτη, με την εξαγορά του 60% της Χαλκιαδάκης απέκτησε ισχυρή θέση στην αγορά της Κρήτης. Η επέκταση σε τουριστικές περιοχές και περιοχές που δεν έχει ισχυρό αποτύπωμα γίνεται ακόμη και με την απόκτηση μικρού αριθμού καταστημάτων όπως έγινε με τα τέσσερα καταστήματα στην Ανατολική Αττική της αλυσίδας Γέγος ή η συμφωνία με την τοπική αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Φλεβάρης» στη Ρόδο που αύξησε το δίκτυο της Σκλαβενίτης στα έξι πλέον καταστήματα στη ροδιακή αγορά.
Ομιλος Metro: Αιχμή η δύναμη της χονδρικής
Αγορά στην οποία έχει ισχυρή παρουσία η Metro ΑΕΒΕ τόσο τα My Market όσο και το Metro Cash & Carry. Αλλωστε η αλυσίδα με επικεφαλής τον Αριστοτέλη Παντελιάδη έχει εδώ και χρόνια προσανατολιστεί στην τουριστική αγορά με αιχμή της ανάπτυξής της τη χονδρική με τα Metro Cash & Carry έχοντας ηγετική θέση στην αγορά μέσω του δικτύου της που αριθμεί περισσότερα από 50 καταστήματα. Παράλληλα η εταιρεία υπό τη διοίκηση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου Αριστοτέλη Παντελιάδη τα τελευταία χρόνια επιχειρεί και την επέκταση του δικτύου της λιανικής μέσω της αλυσίδας My market. Καταστήματα της αλυσίδας λειτουργούν σε Κεφαλονιά, Λέσβο, Ζάκυνθο, Λευκάδα, Ρόδο και Χίο, ενώ δρομολογείται και το πρώτο κατάστημα στην Κρήτη, στο Ηράκλειο.
Την ίδια ώρα το νέο μοντέλο ανάπτυξης καταστήματων γειτονιάς My Market Local που αναπτύσσει η εταιρεία μέσω franchise και επικεντρώνεται προς ώρας σε Αττική και Θεσσαλονίκη, έχοντας ήδη φτάσει περίπου στα 40 καταστήματα, μπορεί να αποτελέσει όχημα για την περαιτέρω επέκταση σε περιοχές τουριστικού ενδιαφέροντος.
Διαβάστε επίσης:
Βασίλης Ψάλτης (Alpha Bank): O κομβικός ρόλος των «5» για την ενίσχυση της κεφαλαιοποίησης
Σίμος Παληός: «Ο Έλληνας πρέπει να πίνει καφέ όρθιος»
Η ανάπτυξη φέρνει… γκρίνια: Βγήκαν τα μαχαίρια στον τουρισμό