Τη διανομή έκτακτου μερίσματος 5 εκατ. ευρώ στους μετόχους ενέκρινε λίγο πριν την εκπνοή του 2024 η Αμβυξ, εταιρεία αντιπροσώπευσης και διανομής αλκοολούχων ποτών.

Ενώ το 2023 είχε διανεμηθεί και πάλι έκτακτο μέρισμα ύψους 10 εκατ. ευρώ από το αποθεματικό των αδιανέμητων φορολογούμενων κερδών των παρελθουσών χρήσεων.

1

Η οικογενειακή εταιρεία συμφερόντων των οικογενειών Ρεβάχ και Ναχμία, αποτελεί μια από τις λίγες επιχειρήσεις στην Ελλάδα που μετρούν περισσότερο από έναν αιώνα ζωής έχοντας στο τιμόνι τους απογόνους του ιδρυτή της. Τον Ισίδωρο Ρεβάχ, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας που ίδρυσε το 1917 όταν ο πατέρας του Αλβέρτος Ρεβάχ μαζί με δύο συνεργάτες τους ίδρυσαν μια μικρή εμπορική και εισαγωγική εταιρεία στη Θεσσαλονίκη, όταν αυτή ακόμη ήταν η εμπορική πρωτεύουσα της Ελλάδας.

Ακόμη όμως πιο εντυπωσιακή για την εταιρεία, που σήμερα αποτελεί μια εκ των κυριάρχων εταιρειών αντιπροσώπευσης και διανομής αλκοολούχων ποτών στην εγχώρια αγορά είναι το γεγονός ότι ούτε μια χρονιά έστω και αν το θετικό αποτέλεσμα ήταν οριακό δεν έχει γράψει ζημιές. Είναι χαρακτηριστικό δε ότι την περίοδο της πανδημικής κρίσης όταν πολλές επιχειρήσεις είδαν την κερδοφορία τους να εξανεμίζεται τα κέρδη της Αμβυξ συρρικνώθηκαν αλλά παρέμειναν ισχυρά.

Η δεύτερη γενιά στο… τιμόνι της εταιρείας

Ο Ισίδωρος Ρεβάχ βρέθηκε επικεφαλής της οικογενειακής εταιρείας στην ηλικία των 21 ετών, όταν κληρονόμησε την εταιρεία μετά τον θάνατο του πατέρα του Αλβέρτου. Ο Ισίδωρος, αναγνωρίζοντας ότι το νεαρό της ηλικίας του δεν του επιτρέπει να χτίσει νέες συνεργασίες, ζητά από τον ξάδερφό του, Μωυσή Ναχμία –ήδη πενήντα ετών και επιτυχημένος επιχειρηματίας σε άλλον κλάδο– να συνεργαστούν. Μαζί αποφασίζουν ότι η εταιρεία πρέπει να επικεντρωθεί αποκλειστικά στην αγορά οίνων και ποτών, και εγκαταλείπουν τη διανομή προϊόντων τροφίμων.
Η κομβική συνεργασία με τη Moet & Chanton

Νωρίτερα έχει επιτευχθεί μια από τις πλέον σημαντικές συμφωνίες που μέχρι σήμερα αποτελούν ένα από τα πολύτιμα «asset» στο προϊόντικό χαρτοφυλάκιο της Αμβυξ, η συνεργασία με την Moet & Chanton. Με το πέρασμα του χρόνου η εταιρεία αρχίζει να εισάγει ολοένα και περισσότερες μάρκες στην ελληνική αγορά. Έτσι, το 1976, ξεκινά μια νέα εποχή, καθώς η εταιρεία μετονομάζεται σε ΑΜΒΥΞ ΑΕ, όνομα που προκύπτει από την αρχαία ελληνική λέξη για τον άμβυκα. Το 1977 η Αμβυξ ανανεώνει τη συνεργασία της με τη Moët-Hennessy ώστε να συμπεριλάβει στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της το Hennessy, το κορυφαίο κονιάκ παγκοσμίως, μαζί με τις σαμπάνιες Moët & Chandon και Dom Perignon που διανέμει ήδη.

Το 1984 αποτελεί έτος-σταθμό για την εταιρεία, καθώς τότε ξεκινά τη διανομή της μάρκας Perrier στην ελληνική αγορά. Τα χρόνια που ακολουθούν, το προϊόν γίνεται γνωστό στην Ελλάδα και ως το 1999, χρονιά που η διανομή του από την Αμβυξ σταματά, το Perrier έχει γίνει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην αγορά του ανθρακούχου μεταλλικού νερού στην Ελλάδα.

Πέντε χρόνια αργότερα η εταιρεία φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα δύο νέα προϊόντα, τη βότκα Absolut και την μπύρα Bud ενώ από το 1995 στο χαρτοφυλάκιο εντάσσονται και νέα προίόντα όπως το Jim Beam, και τα Grant’s και Glenfiddich, που ισχυροποίησαν τη θέση της στην αγορά ουίσκι.

Το 1999, σε συνεργασία με την Campari International, συνεργάτη της από το 1917, η Άμβυξ ξεκινά να διανέμει στην ελληνική αγορά το Ούζο 12, έχοντας εξαγοράσει από κοινού με την Campari το προϊόν από τον προηγούμενο πολυεθνικό ιδιοκτήτη του. To 2010 εγκαινιάζεται το Τμήμα Οίνου, η “ΑΜΒΥΞ Εnothèque”, και εντάσσει στο χαρτοφυλάκιο της τα Κτήματα Άλφα, Αργυρού και Τσέλεπου. Το portfolio στα επόμενα έτη ενισχύεται με κορυφαία brands ενώ στις αρχές του 2016, η εταιρεία ανακοίνωσε συμφωνία με την Bacardi, για την ανάληψη της διανομής, εμπορίας και marketing του συνολικού χαρτοφυλακίου premium και super premium των προϊόντων της στην ελληνική αγορά. Πέντε χρόνια αργότερα το σήμα πέρασε στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Την ίδια χρονιά ανέλαβε τη διανομή των 3 Cents, που πέρασε πέρυσι το 2022 σε θυγατρική της Coca-Cola HBC.

Χτίζει ισχυρή θέση στην αγορά του κρασιού

Παράλληλα έχει μπει δυναμικά στην κατηγορία του κρασιού με συνεργασίες με οινοποιεία που παράγουν premium ποιότητας κρασί, όπως το κτήμα Παλυβού, Κοκοτού, Μωραϊτη, και μέχρι πρόσφατα το Κτήμα Αλφα, στοχεύοντας στο να χτίσει ένα ισχυρό χαρτοφυλάκιο και να καταστεί μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κρασιού στην εγχώρια αγορά.

Σήμερα, η εταιρεία στην οποία έχει αναλάβει ενεργό ρόλο η επόμενη γενιά, ο Αλβέρτος Ρεβάχ και η Ερρικα Ναχμία, και με όλα μεγαλύτερο ρόλο στη διοίκηση του Γιάννη Αρτινού, γενικού διευθυντή της Αμβυξ, διαγράφει αναπτυξιακή πορεία. Οι καθαρές πωλήσεις της με βάση τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις που αφορούν στη χρήση 2023, αυξήθηκαν κατά +4,7%, στα 90,8 εκατ. ευρώ, τα μικτά κέρδη αυξήθηκαν κατά 1,5% και διαμορφώθηκαν στα 33,464 εκατ. ευρώ ενώ τα αποτελέσματα προ φόρων αυξήθηκαν κατά 7,6% και έφτασαν στα 7,76 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης

Κατεβάζει στροφές η Jumbo – Επιμένει «καταστροφικά» ο Απ. Βακάκης