ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Γιατί κάνουν ράλι ΑΒΑΞ και Αττικής, το IPO του Μαρινάκη και τα 17 χρόνια μέρισμα, το bonus των 5 εκατ. ευρώ του Ρεβάχ & Family, και η περίεργη δήλωση του ΚΜ για τον πρόεδρο
Χωρίς εξελίξεις στις σημαντικές εκκρεμότητες που κρατούν στον αέρα το έργο της Διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου, πραγματοποιήθηκε η χθεσινή τηλεδιάσκεψη για την πρόοδο του έργου.
Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι των ΑΔΜΗΕ, ΡΑΑΕΥ, ΡΑΕΚ και Κομισιόν και συζήτησαν τόσο για την εξέλιξη του έργου, όσο και για τις εκκρεμότητες που πρέπει να επιλυθούν. Οι κύριες εκκρεμότητες αφορούν, τόσο την έγκριση των λειτουργικών δαπανών του ΑΔΜΗΕ που δεν έχει κάνει η κυπριακή Ρυθμιστική Αρχή όσο και την απόφαση για συμμετοχή της κυπριακής Δημοκρατίας στο μετοχικό κεφάλαιο του Great Sea Interconnector.
Από την πλευρά του ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, τονίστηκε ότι δε γίνεται καμιά αλλαγή στη σύμβαση παραχώρησης που έχει δοθεί στην Κυπριακή Δημοκρατία για να συμμετάσχει αν δεν μπει στο μετοχικό σχήμα. Από την άλλη η ΡΑΕΚ επέμεινε ότι δεν εγκρίνει για τις λειτουργικές δαπάνες, ύψους 8 εκ. για 2024-2025, που αποτελεί πολύμηνη, πλέον, εκκρεμότητα, η οποία θα πρέπει να διευθετηθεί προκειμένου ο Διαχειριστής να μπορέσει να προχωρήσει στην έκδοση τιμολογίων.
Η ΡΑΕΚ έχει ζητήσει από τον ΑΔΜΗΕ, διευκρινίσεις για να επανεξετάσει την έγκρισή τους, δηλαδή στοιχεία για τις δαπάνες, τα οποία ωστόσο δεν έχει λάβει.
Μια ακόμη εκκρεμότητα αφορά την έγκριση του συνόλου του CAPEX– καθώς μέχρι στιγμής υπάρχει έγκριση μόνο για ένα μέρος για τα 12 εκ. – των 48 εκατ. ευρώ (CAPEX) που έχει καταβάλει ο ΑΔΜΗΕ στον προηγούμενο φορέα υλοποίησης, την Euroasia. H ΡΑΕΚ αρνείται να καλύψει το υπόλοιπο ποσό, των 36 εκ. ευρώ, ενώ η ελληνική ΡΑΑΕΥ το εξετάζει και προσανατολίζεται να καλύψει και τα 3 εκ. ευρώ.
Ο ΑΔΜΗΕ, κατά πληροφορίες, ενημέρωσε για την εξέλιξη των προμηθειών για το έργο και ανέφερε, ότι έχουν κατασκευαστεί 120 χλμ καλωδίου από τα 1000 χλμ που είναι το σύνολο καθώς και ότι πραγματοποιούνται συναντήσεις και με τη Siemens για να βγουν τα τεύχη διαγωνισμού για τον Μετατροπέα Εναλλασσόμενου-Συνεχούς ρεύματος.
Τέλος, η σοβαρότερη ίσως εκκρεμότητα, αφορά την πορεία των ερευνών βυθού που έχουν σταματήσει εδώ και 2 μήνες, καθώς το πλοίο που τις πραγματοποιεί πρέπει να βγει στα Διεθνή Ύδατα. Το πότε θα δοθεί NAVTEX για να βγει το πλοίο και να συνεχιστούν οι έρευνες βυθού δεν έχει καθοριστεί.
Εν αναμονή της επιστολής από το Υπουργείο Ενέργειας της Ελλάδας η Κυπριακή Δημοκρατία
Μετά τη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 27/12/2024 μεταξύ των υπουργών Ενέργειας Ελλάδας και Κύπρου, κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη και Γιώργου Παπαναστασίου αλλά και εκπροσώπων της Προεδρίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Μαξίμου και με τη συμμετοχή ευρύτερης ομάδας εργασίας, η Κυπριακή πλευρά αναμένει Επιστολή από το ΥΠΕΝ όπου θα καταγράφονται με δεσμευτικό τρόπο οι διαβεβαιώσεις που έλαβε προφορικά.
Στη συνάντηση διευκρινίστηκε στην κυπριακή πλευρά ότι πρώτα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η δομή των μετόχων, στο Great Sea Interconnector με τη συμμετοχή της επιλεγμένης εταιρείας της Κύπρου στο μετοχικό κεφάλαιο, (μάλλον του Διαχειριστή Συστημάτων Μεταφοράς) και ακολούθως να μεταφερθούν στον GSI τα πάγια του έργου.
H κυπριακή πλευρά τόνισε, πόσο σημαντικό είναι να συμμετέχουν σε μια εταιρεία που αποτελεί και ιδιοκτήτη της υποδομής και όχι μόνο φορέα υλοποίησης και από την ελληνική πλευρά, έγινε σαφές, ότι δεν υπάρχει διαφωνία σε αυτό, αλλά ότι θα πρέπει να γίνει σε κάποια βήματα.
Ειδικότερα, έγινε σαφές, ότι για να μπορέσει η οντότητα Great Sea Interconnector να γίνει ιδιοκτήτης των παγίων πρέπει να είναι πιστοποιημένος Διαχειριστής, και για να γίνει αυτό σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο, θα πρέπει να έχει καθορισμένη δομή μετοχικού κεφαλαίου και μετόχους, ώστε να έχει επιβεβαιωθεί ότι δεν υπάρχουν ασυμβίβαστα με το ρόλο του διαχειριστή.
Η Κυπριακή πλευρά τόνισε ότι για να συμφωνήσει να συμμετάσχει στον Great Sea Interconnector του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος ανήκει κατά 51% στο Ελληνικό Δημόσιο, χρειάζεται γραπτώς τη δέσμευση ότι δε δεύτερη φάση, αφού μπει στο μετοχικό κεφάλαιο και γίνει πιστοποιημένος Διαχειριστής ο Great Sea Interconnector, θα περάσει σε αυτόν η ιδιοκτησία των παγίων. Ωστόσο, η Επιστολή αυτή ακόμη δεν έχει φτάσει στην Κύπρο…
“Πρέπει ο Φορέας Υλοποίησης να οργανώσει το έργο και να δώσει απαντήσεις”
“Πρέπει ο Φορέας Υλοποίησης να οργανώσει το έργο και να δώσει απαντήσεις”, σημειώνει στο mononews.gr αξιωματούχος της κυπριακής πλευράς, επαναλαμβάνοντας ότι για να μπορέσει να συμμετέχει η Κυπριακή Δημοκρατία στο έργο προαπαιτούμενο είναι μια δέσμευση από το Ελληνικό Δημόσιο στο οποίο ανήκει το 51% του ΑΔΜΗΕ, ότι θα έχει ο Great Sea Interconnector και την ιδιοκτησία των παγίων. Και σημειώνει ότι μπορεί ένα επενδυτικό ταμείο αν ενδιαφέρεται μόνο για την απόδοση της τοποθέτησή του, όμως όταν μέτοχος είναι ένα Κράτος, θέλει να έχει και ιδιοκτησία της υποδομής.
Και προσθέτει, “το έργο ανέλαβε αρχικά ένας Φορέας Υλοποίησης που δεν μπορούσε να το υλοποιήσει. Τώρα ο Φορέας Υλοποίησης, ο ΑΔΜΗΕ, οφείλει να οργανώσει το έργο και να ενημερώσει το data room με τα σωστά στοιχεία, απαντώντας στις ερωτήσεις του οίκου Curtis, Mallet-Prevost, Colt and Mosle LLP”.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΑΔΜΗΕ, έχει δημιουργήσει την 100% θυγατρική του Great Sea Interconnector (GSI) στην οποία εκχωρεί τον ρόλο του φορέα υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας. Στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να εισέλθει στον GSI ως μέτοχος η Κυπριακή Δημοκρατία και ακολούθως να συμμετέχουν και άλλοι επενδυτές. Για το σκοπό αυτό απέστειλε στη ΡΑΕΚ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου) συμφωνία παραχώρησης, με την υπογραφή της οποίας η Κύπρος θα συμμετάσχει στο έργο. Το concession agreement, δεν προβλέπει ότι ο Great Sea Interconnector είναι και ιδιοκτήτης της υποδομής, και περιγράφεται μόνο ως φορέας υλοποίησης, ενώ τα πάγια δηλαδή, η ιδιοκτησία του έργου, παραμένει στον ΑΔΜΗΕ.
Η κυπριακή πλευρά πριν υπογράψει τη συμμετοχή της, συμβουλεύτηκε τον αμερικανικό οίκο Curtis, Mallet-Prevost, Colt and Mosle LLP, ο οποίος ανέλαβε για λογαριασμό της Κύπρου, τη νομική μελέτη δέουσας επιμέλειας, στη συμφωνία παραχώρησης που είχε αποσταλεί στη Ρυθμιστική Αρχή Κύπρου. Με βάση τη μελέτη που πραγματοποίησε ο αμερικάνικος οίκος έκρινε ότι η προτεινόμενη συμφωνία δεν είναι ισορροπημένη και απέστειλε σωρεία παρατηρήσεων στις κυπριακές Αρχές. Ακολούθως, στις 3/12/2024 εστάλη Επιστολή, στο ελληνικό υπουργείο Ενέργειας, από την κυπριακή πλευρά, για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν ώστε η Κυπριακή Δημοκρατία να δεχτεί να συμμετάσχει στο έργο.