ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Η συμμετοχή Οργανισμών Λιμένων σε ενεργειακές κοινότητες, με απώτερο στόχο τη μετάβασή τους σε καθεστώς κλιματικής ουδετερότητας, συμβάλλοντας κατ’ επέκταση και στον αειφόρο μετασχηματισμό των ευρύτερων περιοχών όπου δραστηριοποιούνται», είναι αναγκαία και επιτακτική, τόνισε σε ομιλία του, ο πρόεδρος της Ένωσης Λιμένων και πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, Αθανάσιος Λιάγκος.
Στην ημερίδα που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ο Θάνος Λιάγκος, είπε ακόμη ότι πρέπει να υπάρξουν πρωτοβουλίες ενίσχυσης της βιώσιμης ανάπτυξης των λιμένων, στον τομέα της έρευνας, με χρηματοδοτικά προγράμματα, εκπαιδευτικά σεμινάρια για θέματα βιωσιμότητας, εξωστρέφεια και σύνδεση με νεοφυείς επιχειρήσεις που προσφέρουν καινοτόμες πράσινες λύσεις για την προσαρμογή και αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και πρόσθεσε:
«Η πράσινη μετάβαση των λιμένων συνεισφέρει σε τρεις κατευθύνσεις:
Α. Πράσινη μετάβαση ναυτιλίας, δηλαδή υιοθέτησης πράσινων ενεργειακά λύσεων και φιλικών προς το περιβάλλον τεχνολογιών.
-Τα πράσινα καύσιμα (υδρογόνο, αμμωνία, μεθανόλη, βιοκαύσιμα, κ.ά.) και οι κινητήρες εξοικονόμησης ενέργειας,
-Το cold ironing, δηλαδή η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς σε πλοία που ελλιμενίζονται, ενώ οι κύριες και βοηθητικές μηχανές τους είναι κλειστές, αποτελεί σήμερα τον βασικότερο τρόπο με τον οποίο μπορούν να συμβάλουν τα λιμάνια στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και να περιορίσουν δραστικά τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου αλλά και της γενικότερης περιβαλλοντικής ρύπανσης στην περιοχή των λιμένων.
Για την επιτυχή εφαρμογή του Cold Ironing, υπάρχουν δύο τα καίρια ζητήματα:
Πράσινη ενέργεια: Για την ουσιαστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, η παρεχόμενη ενέργεια πρέπει να είναι πράσινη. Διαφορετικά, το Cold Ironing χάνει τη σημασία του.
Έτσι, το ενεργειακό μίγμα του τοπικού ηλεκτρικού δικτύου παίζει καθοριστικό ρόλο στην περιβαλλοντική απόδοση του συστήματος. Στη χώρα μας, όπου αρκετά λιμάνια βρίσκονται σε νησιά, η ενεργειακή διασύνδεση αυτών με το ηπειρωτικό δίκτυο αποτελεί κρίσιμο προαπαιτούμενο.
Κόστος ηλεκτρικής ενέργειας: Το κόστος της παρεχόμενης ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο κόστος καυσίμου, προκειμένου τα πλοία να έχουν το οικονομικό κίνητρο να απενεργοποιούν τις μηχανές τους κατά τον ελλιμενισμό και να χρησιμοποιούν την ηλεκτρική ενέργεια από ξηράς. Παρά την ενεργειακή κρίση στο ενεργειακό τοπίο, η κατάσταση φαίνεται να σταθεροποιείται σταδιακά)
Β. Εφαρμογή ESG κριτηρίων σε όλες τις λιμενικές δραστηριότητες.
Γ. Ενθάρρυνση πράσινης μετάβασης του συνολικού λιμενικού οικοσυστήματος και της οικονομίας και της κοινωνίας σε όλη την περιοχή επίδρασής του.
Αναφερόμενος στο ερώτημα «πως μπορεί να επιτευχθεί ισορροπία ανάμεσα στην οικονομική ανάπτυξη, την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και την ποιότητα ζωής των πολιτών», ο Αθανάσιος Λιάγκος, είπε:
« Ιστορικά οι περισσότερες πόλεις αναπτύχθηκαν χάρη στη ναυτιλία και τα λιμάνια τους. Τα λιμάνια συνδέουν τους ανθρώπους και αποτελούν πύλη «πόρων» για την πόλη. Μέσω αυτών και εντός αυτών διενεργούνται σημαντικές αστικές λειτουργίες, υποστηρίζοντας την τοπική οικονομία και προσφέροντας λύσεις στις αστικές προκλήσεις.
Ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, και μέσω διαφόρων κρίσεων, ο στρατηγικός ρόλος των λιμανιών ως κεντρικών κόμβων διαμετακόμισης αγαθών και ενέργειας αναδείχθηκε ακόμη περισσότερο. Ωστόσο, η ραγδαία ανάπτυξη των αστικών κέντρων και των λιμένων έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές, οι οποίες απαιτούν συναινετικές λύσεις και εξισορρόπηση των διαφορετικών προτεραιοτήτων.
Πόλη και Λιμάνι αποτελούν διαφορετικές νομικές και οικονομικές οντότητες. Η καλλιέργεια καλών σχέσεων μεταξύ λιμανιών και πόλεων είναι ζωτικής σημασίας για τη βιώσιμη ανάπτυξη και το μέλλον του ίδιου του λιμένα και του περιβάλλοντός του.
Η συντονισμένη συνεργασία ενισχύει την εθνική οικονομία και τις τοπικές και κοινωνίες, στο πλαίσιο των κανόνων μιας ενιαίας ευρωπαϊκής λιμενικής πολιτικής.
Οι λιμένες είναι μοχλός ευαισθητοποίησης της ερευνητικής κοινότητας και των πολιτών. Το νέο πράσινο και βιώσιμο τοπίο των λιμανιών λειτουργεί ως καταλύτης για την εγγύτερη σύνδεση λιμανιού και πόλης.
Ως εταίροι στην ενεργειακή μετάβαση, κέντρα καινοτομίας και μετάβασης σε ψηφιακά και έξυπνα λιμενικά οικοσυστήματα, προσελκύουν νέες δραστηριότητες/ επιχειρήσεις και νέα ταλέντα. Είναι τα στρατηγεία μετατροπής των πόλεων σε ναυτιλιακές και λιμενικές πρωτεύουσες».
Διαβάστε επίσης:
Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Εξασφάλισε έσοδα 7,52 εκατ. δολάρια από τη ναύλωση δύο πλοίων
Greca Developments – ΕΠΙΚΥΚΛΟΣ: Έναρξη συνεργασίας με 2 κτίρια κατοικιών στον Πειραιά
Κίνηση ματ από τον ΟΔΔΗΧ – Κάλυψε το μισό δανειακό πρόγραμμα του 2025 σε 4 ώρες