Ορατός αρχίζει να γίνεται στο Χρηματιστήριο Αθηνών ο κλάδος του λιανεμπορίου τροφίμων, ο οποίος τα τελευταία  χρόνια είχε ισχνή παρουσία.

Σήμερα οι εισηγμένες εμπορικές εταιρείες που έχουν παρουσία στο χρηματιστηριακό ταμπλό περιορίζονται στις Jumbo, Fourlis (IKEA), AS Company και η βορειοελλαδίτικη MED, όταν παλαιότερα τον κλάδο εκπροσωπούσαν εταιρείες όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος που εξαγοράστηκε το 2010 από την Delhaize, η FG Europe του ομίλου Φειδάκη, η Πλαίσιο της οικογένειας Γεράρδου, αποτελεί την τελευταία εταιρεία λιανεμπορίου που έκανε έξοδο από τη Χρηματιστήριο τον Μάιο του 2023.

1

Το σκηνικό ήδη έχει αρχίσει να ανατρέπεται, καθώς οι ελληνικές εισηγμένες μετατρέπονται σε holdings βάζοντας στο άρμα τους εμπορικές εταιρείες. Το λιανεμπόριο αποκτά έμμεση χρηματιστηριακή εκπροσώπηση ενώ η επικείμενη είσοδος του Fais Group στο Χρηματιστήριο διευρύνει το αποτύπωμα του λιανεμπορίου στο χρηματιστηριακό ταμπλό.

Η επιστροφή του Σάμι Φάις στο ΧΑ

Ηδη, η διοίκηση του ομίλου Fais υπό τον Σάμι Φάις έχει καταθέσει ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου και την εισαγωγή της holding εταιρείας στο Χρηματιστήριο. Μιας εταιρείας με ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα στο λιανεμπόριο με διεθνή brands  που εκτείνονται σε τομείς από την αθλητική ένδυση και υπόδηση, τα καλλυντικά έως τον χώρο του yachting και των εμπορικών κέντρων και με πωλήσεις που προσεγγίζουν τα 200 εκατ. ευρώ. Η εισαγωγή εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στο τέλος του τριμήνου και στόχος είναι η άντληση κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση της περαιτέρω ανάπτυξης της εταιρείας εντός και εκτός συνόρων.

Ο Σάμι Φάις, επιστρέφει έτσι στο ελληνικό Χρηματιστήριο 15 χρόνια μετά την αποεπένδυσή του στην εισηγμένη Elmec Sport, με έναν νέο εμπορικό όμιλο με ισχυρό αποτύπωμα στην εγχώρια αγορά.

Με 80 καταστήματα και 14 shop in shop και απασχολούμενο προσωπικό 1.078 άτομα στο τέλος του 2023, όπως προκύπτει από τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις, ο όμιλος έχοντας ως τροφοδότη τα δημοφιλή εμπορικά σήματα όπως τα Under Armour, UGG, Puma και Kiko Milano, η Fais Group είδε τον κύκλο εργασιών να εκτοξεύεται κατά 17%, στα 191,3 εκατ ευρώ, το μικτό περιθώριο κέρδους διατηρήθηκε στο 45% και τα κέρδη ΕΒΙΤDA ανήλθαν στα 38,9 εκατ. ευρώ από 32,7 εκατ. ευρώ το 2022.

Η ανοδική τάση συνεχίζεται και φέτος σηματοδοτώντας μια ακόμη ισχυρή χρονιά για τον όμιλο, που σχεδιάζει περαιτέρω επενδύσεις με επέκταση σε νέες αγορές εντός και εκτός συνόρων και νέες συνεργασίες. Στην κατεύθυνση αυτή έχει ήδη δρομολογηθεί το άνοιγμα περισσότερων καταστημάτων Kiko Milano στην Τσεχική Δημοκρατία και τη Σλοβακία, αξιοποιώντας την επιτυχία των υφιστάμενων καταστημάτων της ενώ στο αναπτυξιακό πλάνο συμπεριλαμβάνεται και η περαιτέρω επέκταση της Under Armour. Εμφαση αναμένεται να δοθεί και στην επέκταση  της Puma όπου ήδη λειτουργεί ένα νέο κατάστημα στο The Mall Athens στην Αθήνα  μετά την επιτυχημένη πορεία του καταστήματος Puma εντός του εμπορικού κέντρου Mediterranean Cosmos στην Θεσσαλονίκη και του flagship store στη Γλυφάδα.

Στρατηγικής σημασίας για την πορεία του ομίλου αποτελεί η ενεργοποίηση της συνεργασίας με τη Levi’s, με την έναρξη αποκλειστικής διανομής για το brand σε Ελλάδα και Κύπρο, προσθέτοντας ένα ακόμα ισχυρό και διεθνώς αναγνωρισμένο brand στο χαρτοφυλάκιό του.  Την άνοιξη του 2023 ξεκίνησαν τη λειτουργία τους δύο καταστήματα της Levi’s σε Νέα Ερυθραία και Γλυφάδα και έχουν προστεθεί δύο νέα καταστήματα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.

Ένα ισχυρό ακόμη χαρτί για τον όμιλο αποτελεί η Καλογήρου η οποία και το 2024 σημείωσε ισχυρές πωλήσεις και δυνατή κερδοφορία. Η διαρκής αναζήτηση νέων εμπορικών συνεργασιών, η ολοκλήρωση των ανακαινίσεων του δικτύου ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ (το κατάστημα το Πειραιά ανακαινίστηκε το καλοκαίρι του 2024) σε συνδυασμό με την ανανέωση στρατηγικών συνεργασιών με διεθνής οίκους στο χώρο της ένδυσης υπόδησης και του αξεσουάρ αναμένεται να έχουν θετική επίδραση στα αποτελέσματα της εταιρείας. Στρατηγικής σημασίας για τα επόμενα χρόνια θα είναι και η ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων HARALAS. Το 2024 άνοιξαν HARALAS στην Λάρισα και στο εμπορικό κέντρο RIVER WEST στην Αθήνα.

Μπενρουμπή: Σε γνώριμα… λημέρια μέσω της Quest του Φέσσα

Ηταν το 2010 όταν η Μπενρουμπή πήρε τον δρόμο της εξόδου από το Χρηματιστήριο Αθηνών στο οποίο είχε εισαχθεί τον Ιούνιο του 1990. Η εταιρεία με ιστορία 140 ετών, με νέο όνομα πλέον (Νέα Μπενρουμπή) και υπό νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς, καθώς μόλις πριν λίγες ημέρες η Επιτροπή Ανταγωνισμού έδωσε το πράσινο φως για την εξαγορά της από την Quest Συμμετοχών, ξαναμπαίνει από το… παράθυρο της Λεωφόρου Αθηνών.

Βέβαια ο όμιλος Quest του Θεόδωρου Φέσσα έχει ήδη ισχυρό αποτύπωμα στη λιανική. Η εταιρεία πριν τη συμφωνία για την εξαγορά της Νέας Μπενρουμπή είχε ήδη επεκταθεί στην εμπορία κλιματιστικών και μέσω της εξαγοράς της ΓΕ Δημητρίου, που εμπορεύεται τα Toyotomi, ενώ σημαντικό asset είναι και η  αντιπροσώπευση της Apple (μέσω της iStorm), αλλά και της Xiaomi. H διοίκηση της εταιρείας, η οποία θυμίζουμε ήταν μια από τις ενδιαφερόμενες για την εξαγορά της Κωτσόβολος, είχε στο πλάνο της την επέκταση σε μικρές και μεγάλες οικιακές συσκευές. Η απόκτηση του 70% της εταιρείας από τις αδελφές Νόρα και Αλίκη Μπενρουμπή επεκτείνει τη δραστηριότητα της Quest και σε αυτήν την αγορά όπου η Μπενρουμπή έχει ένα σημαντικό εκτόπισμα έχοντας χτίσει δίπλα στα brands που σύστησε στο ελληνικό κοινό, όπως η οι χύτρες SEB, τα Tefal ή το Pyrex  το δικό της brand Izzy.

Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά μεγέθη εκτιμάται ότι οι πωλήσεις της θα είναι πάνω από 26 εκατ. ευρώ ξεπερνώντας τον τζίρο του 2023 όπου είχε καταγραφεί αύξηση πωλήσεων κατά 16% (25,245 εκατ. ευρώ) και η οποία αφορά κυρίως διεύρυνση του όγκου. Μάλιστα, όπως προκύπτει από τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του 2023, τα καθαρά κέρδη προ φόρων για το 2023 αυξήθηκαν κατά 115,5% και έφτασαν στο 3,824 εκατ. ευρώ από 1,774 εκατ. ευρώ που είχαν διαμορφωθεί στην προηγούμενη οικονομική χρήση. Το αποτέλεσμα στην τελική γραμμή του ισολογισμού ήταν αυξημένο κατά 127,6% καθώς τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 2,853 εκατ. ευρώ από 1,253 εκατ. ευρώ το 2022.

Αττικά Πολυκαταστήματα: Μέσω της Ideal Holdings στο ταμπλό

Η πρώτη ηχηρή δια της… πλαγίας εκπροσώπηση του κλάδου του λιανεμπορίου στο Χρηματιστήριο είναι τα Αττικά Πολυκαταστήματα. Από το 2023 έχουν ενταχθεί στον όμιλο της Ideal Holdings του Λάμπρου Παπακωνσταντίνου και διαγράφουν μια έντονη αναπτυξιακή τροχιά με τον τζίρο στο 10μηνο να είναι στα 179,6 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 10% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα και τα λειτουργικά κέρδη αυξημένα κατά 15,7% (19,2 εκατ. ευρώ).

Τα Αττικά Πολυκαταστήματα έχοντας διανύσει μια επιτυχή πορεία 20 ετών διαθέτουν  4 πολυκαταστήματα, 4 monobrand stores και 3 multi-brand καταστήματα. Εξυπηρετούν περισσότερους από 5 εκατ. πελάτες ετησίως και φιλοξενούν περισσότερα από 1.000 κορυφαία brands και 1 εκατ. προϊόντα στα φυσικά καταστήματα. Και η διοίκηση τους, υπό τον Δημοσθένη Μπούμη, σχεδιάζει το επόμενο βήμα για την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας τους στην εγχώρια αγορά, τη βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας με στόχο να καταστούν τα ίδια τα καταστήματα ακόμη και τουριστικός προορισμός κατά το πρότυπο διάσημων πολυκαταστημάτων του εξωτερικού, όπως το Harrods στο Λονδίνο ή τα Galeries Lafayette. Στην κατεύθυνση αυτή έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις ύψους 15 εκατ. ευρώ για την τριετία 2025-2027 για ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων, την εισαγωγή νέων κατ’ αποκλειστικότητα μαρκών, αλλά και για την τεχνολογική αναβάθμιση των συστημάτων της.

Κωτσόβολος: Ηχηρό come back μέσω ΔΕΗ

Μια ακόμη ηχηρή… επιστροφή του κλάδου του λιανεμπορίου αποτελεί η περίπτωση της Κωτσόβολος. Η ένταξή της στον όμιλο της ΔΕΗ με την εξαγορά της από την Carrys τον περασμένο Απρίλιο, μια κίνηση που τάραξε τα νερά σημαδοτώντας μια εποχή για το λιανεμπόριο, την ξαναφέρνει εμμέσως στο Χρηματιστήριο ως μέλος του ομίλου. Η Κωτσόβολος είχε θέση στο χρηματιστηριακό ταμπλό και πήρε τον δρόμο της εξόδου από τη Σοφοκλέους το 2005, καθώς ο όμιλος Φουρλή πούλησε το σύνολο των μετοχών της αλυσίδας στη βρετανική πολυεθνική Dixons (νυν Currys).

Η ΔΕΗ έχει εξαγοράσει τζίρο άνω των 735 εκατ. ευρώ έχοντας πλέον στο δυναμικό της ένα ισχυρό brand με ένα ευρύ  δίκτυο 97 φυσικών καταστημάτων σε Ελλάδα και Κύπρο, εκ των οποίων τα 27 megastores.

Πέραν των φυσικών καταστημάτων, ο Όμιλος ΔΕΗ απέκτησε και ένα ολοκληρωμένο, πανελλαδικό, δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας με δικές του αποθήκες, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις συσκευών.  Εξάλλου στην εποχή του νέου εξηλεκτρισμού, η εξαγορά της Κωτσόβολος δίνει τη δυνατότητα στη ΔΕΗ, να οικοδομήσει άμεσα μια νέα σχέση με τους πελάτες της, μέσω ενός υφιστάμενου και ισχυρού δικτύου καταστημάτων και logistics, αξιοποιώντας παράλληλα ένα κορυφαίο brand για προϊόντα γύρω από το σπίτι».

Σημειώνεται ότι η εξαγορά της Κωτσόβολος εξοικονομεί για τον Όμιλο ΔΕΗ περίπου 100 εκατ. ευρώ τα οποία ο Όμιλος προόριζε για την δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για τη διαχείρισή τους.

Διαβάστε επίσης

Οι χρυσές μπίζνες των Ελλήνων στη Ρουμανία