ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Καθησυχαστικό παρουσιάζεται σύμφωνα με πληροφορίες το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφορικά με τα νέα ευρήματα στον Κηφισό με αφορμή και τη σύσκεψη του αρμόδιου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, του περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά και της ΕΥΔΑΠ που θα πραγματοποιηθεί σήμερα Πέμπτη με πρωτοβουλία του Υπουργού, μετά την πρώτη έκτακτη εσωτερική συνάντηση που έγινε την Τρίτη.
Η ανακάλυψη και τρίτης υπόγειας λίμνης κάτω από τον Κηφισό, στις αρχές του 2025, έχει δημιουργήσει έντονη ανησυχία και δημόσια συζήτηση αναφορικά με τη στατικότητα του σημείου, ακριβώς επειδή στα σημεία που το ποτάμι έχει καλυφθεί κυκλοφορούν χιλιάδες αυτοκίνητα.
Συγκεκριμένα, μέλη της ομάδας Γεωμυθική εντόπισαν πριν λίγες μέρες μια νέα λίμνη στο ύψος του ΚΤΕΟ Περιστερίου στη συμβολή με το ρέμα της Εσχατιάς, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη λίμνη σε σχέση με τις άλλες δύο που έχουν ήδη εντοπιστεί κάτω από την Εθνική Οδό, στο ύψος της πεζογέφυρας Περισσού η οποία εντοπίστηκε μέσα στο 2021, αλλά και στη Λεωφόρο Αθηνών, στο ύψος των ΚΤΕΛ Κηφισού το 2023.
Ειδικοί και επιστήμονες άμεσα εξέφρασαν την ανησυχία τους για τη στατικότητα του Κηφισού, με αίτημα να διερευνηθεί και να διαπιστωθεί η ακριβής έκταση του προβλήματος και με σκοπό να γίνουν τα απαραίτητα έργα και ενέργειες ώστε να διαβεβαιωθεί η ασφαλής η διέλευση από τη Λεωφόρο Κηφισού και τις αντίστοιχες πεζογέφυρες.
Άμεση ήταν και η αντίδραση των αρμόδιων καθώς το ζήτημα φαίνεται να απασχολεί τόσο την Περιφέρεια όσο και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με αντανακλαστικό τις έκτακτες συσκέψεις, όχι όμως σε σημείο έντονης ανησυχίας και σοβαρού κινδύνου.
Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΟΜΕ, τα έως τώρα ευρήματα δεν συνεπάγονται ιδιαίτερη ανησυχία και δεν εγείρουν ζητήματα στατικότητας.
Αναμφισβήτητα όμως είναι ένα γεγονός που απασχολεί του αρμόδιους και εκκινεί ενέργειες με σκοπό τη περαιτέρω διερεύνηση των νέων ευρημάτων.
Υπενθυμίζεται επίσης πως το πλαίσιο της συντήρησης είναι «πάνω στο τραπέζι» και αφορά επίσης ενέργειες και αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής.
Η αυριανή σύσκεψη όπως επισημαίνουν πηγές αποτελεί μια πολιτική πρωτοβουλία του Υπουργείου και δείχνει ακριβώς τη διάθεση συνεργασίας και εποπτείας με τους δύο άλλους φορείς.
Όπως επισημαίνεται, σκοπός είναι η διερεύνηση του προβλήματος και το Υπουργείο σε αυτό το πλαίσιο τίθεται σε ετοιμότητα παρέχοντας βοήθεια στην αρμόδια αρχή της Περιφέρειας Αττικής, εάν αυτό καταστεί αναγκαίο με τη μορφή μελέτης, αυτοψίας κτλ., δηλαδή με όρους επικουρικούς.
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος αντίστοιχα εχθές σε δηλώσεις τους αναφορικά με το πόσο ανησυχητικές μπορούν να γίνουν οι αιχμές των ειδικών σχετικά με τη στατικότητα, επισήμανε πως το πρόβλημα δεν φτάνει στον βαθμό στον οποίο έχει δημιουργηθεί η κινδυνολογία. «Υπάρχει μία ορατή – μακροσκοπικά – διάβρωση στην κοιτόστρωση αλλά δεν υπάρχουν ευρήματα που να επιβεβαιώνουν ότι αυτά έχουν προσβάλει τον φέροντα οργανισμό της οδού».
Η διάβρωση στο σημείο εκείνο δεν μπορεί να είναι τέτοια ώστε να πει κάποιος ότι υπάρχουν κίνδυνοι. Όποιος λέει να σταματήσει να λειτουργεί ο Κηφισός, δεν ξέρει τι λέει. «Οι στατικοί που το είδαν, γελάνε με αυτά που ακούνε» είπε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.
Στο ίδιο κλίμα ο Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών και ανταποκριτών ξένου Τύπου την Τρίτη απομάκρυνε την συζήτηση από την κινδυνολογία επισημαίνοντας πως σύμφωνα με την πρώτη εικόνα δεν προκύπτουν μακροσκοπικά ευρήματα τα οποία να δικαιολογούν αυτή την καλλιεργούμενη ανησυχία.
Η ευθύνη στην Περιφέρεια Αττικής
Όπως ανέφερε, η κεντρική κυβέρνηση δεν μπορούσε να μείνει απαθής και για αυτό ζητήθηκε σχετική ενημέρωση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, υπενθυμίζοντας πως τυπικά η αρμοδιότητα, δηλαδή η συντήρηση των έργων, του οδικού και του υδραυλικού διενεργείται από την Περιφέρεια Αττικής, μια αρμοδιότητα που παραχωρήθηκε από το τότε ΥΠΕΧΩΔΕ το 2010 και ανήκει στην Περιφέρεια.
Το βάρος φαίνεται να πέφτει στην Περιφέρεια Αττικής και στο Νίκο Χαρδαλιά ο οποίος δεν έχει προβεί σε τοποθέτηση τις τελευταίες μέρες αναφορικά με τη νέα ανακάλυψη, αναμένεται όμως να δώσει τις απαραίτητες απαντήσεις αναφορικά με το νέο αυτό ζήτημα τις επόμενες μέρες. Όπως και να έχει, το ΥΠΟΜΕ είναι έτοιμο να σταθεί στο «πλευρό» της Περιφέρειας σε περίπτωση που οι «λίμνες» του Κηφισού χτυπήσουν κόκκινο για το μέλλον του μεγάλου αστικού αυτοκινητοδρόμου, κάτι που μέχρι στιγμής διαψεύδεται ποικιλοτρόπως από τις αρμόδιες αρχές.
Το χρονικό της «ανακάλυψης»
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί τρεις λίμνες κάτω από τον Κηφισό από σπηλαιολόγους της ομάδας «Γεωμυθική», μιας ομάδας που ερευνά τα «άδυτα» του ποταμού Κηφισού από το 2021, όταν ανακάλυψαν και την πρώτη λίμνη.
Οι ερευνητές της ομάδας έφτασαν στον υπόγειο Κηφισό, μέσω του ρέματος της Εσχατιάς, αφού περπάτησαν 6 χιλιόμετρα στον υπόγειο αγωγό όπου και αντιλήφθηκαν ότι δεν μπορούσαν να συνεχίσουν την εξερεύνηση τους προς την Λεωφόρο Αθηνών.
Εκεί που είχαν φτάσει σε προηγούμενη εξερεύνηση το 2023 συνάντησαν ένα εμπόδιο που δεν τους άφησε να συνεχίσουν την πορεία τους γιατί υπήρχε και άλλη λίμνη πολύ μεγαλύτερη και από τις δυο προηγούμενες που είχαν εντοπίσει στην Λεωφόρο Αθηνών και στην συμβολή με τον Ποδονίφτη, ακριβώς στο σημείο όπου ο Κηφισός μπαίνει κάτω από την Εθνική Οδό.
Στο σημείο της συμβολής εντόπισαν λύματα που ρίχνονται στον Κηφισό, πιθανόν από αστοχία αγωγού της ΕΥΔΑΠ και λύματα που έρχονται μέσα στον Κηφισό από ένα συμβάλλων διευθετημένο ρέμα από τα Πατήσια.
Ειδικότερα, η τρίτη λίμνη που ανακαλύφθηκε είναι μεγαλύτερη από τις άλλες δύο που έχουν ανακαλυφθεί σε διαφορετικά σημεία της υπόγειας κοίτης και σε αυτό το σημείο οι επιστήμονες εκφράζουν την ανησυχία τους για την έκταση της υποσκαφής τόσο του πυθμένα όσο και των θεμελίων των πλευρικών τοίχων από το νερό.
Οι λίμνες δημιουργήθηκαν καθώς στο σημείο αυτό καταστράφηκε η κοίτη λόγω της διάβρωσης των υλικών κατασκευής, με τους ειδικούς να υπογραμμίζουν την ανάγκη άντλησης των υπόγειων υδάτων και την ενίσχυση των πλευρικών τοιχίων κάτω από την Εθνική, ώστε να απαλειφθεί ενδεχόμενος κίνδυνος για τη στατικότητα.
Δεν πρόκειται για μια λίμνη όπως την έχουμε στο μυαλό μας καθώς πρόκειται για σημείο στο οποίο έχει σπάσει η κοίτη με μήκος που μπορεί να αγγίζει τα 50 – 60 μέτρα σε όλο το πλάτος του. Με αυτό τον τρόπο τα νερά λιμνάζουν σε ένα βάθος το οποίο δεν έχει υπολογιστεί.
Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί υπάρχουν άλλα 2 χιλιόμετρα ανεξερεύνητα και για αυτό μπορεί να υπάρχουν και άλλες λίμνες.
Διαβάστε επίσης:
Το 2025 η χώρα χρειάζεται ένα υπερυπουργείο κλιματικής κρίσης