Το Elounda Hills είναι ένα πρωτοποριακό έργο ανάπτυξης στην Ελούντα της Κρήτης, που συνδυάζει πολυτελή καταλύματα, βιώσιμες πρακτικές και μοναδική αρχιτεκτονική, εναρμονισμένη με το φυσικό τοπίο.

Με προϋπολογισμό που εκτιμάται μεταξύ 500 και 800 εκατομμυρίων ευρώ, το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 600 ιδιωτικών βιλών, αρχοντικών κατοικιών και διαμερισμάτων, καθώς και ξενοδοχειακών μονάδων 5 αστέρων, μαρίνας και άλλων εγκαταστάσεων.

1

Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι White Villas ΙΙΙ, έργο του γραφείου Potiropoulos + Partners.

Χωροθετημένες αμφιθεατρικά, οι τρεις κατοικίες βρίσκονται στο τουριστικό συγκρότημα Elounda Hills Resort, σε μικρή απόσταση από την παραλία. Το πεδίο, έντονα επικλινές, ανοίγεται προς τον κόλπο του Μιραμπέλου.

Elounda Hills

Στην ερώτηση σχετικά με την αρχιτεκτονική σε ένα τέτοιο development, ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος, αρχιτέκτονας και συνιδρυτής του γραφείου Potiropoulos+Partners, απαντά ότι την απάντηση δίνει η ίδια η σημερινή πραγματικότητα.

«Η “μονοκρατορία” της περιόδου προ κρίσης -όταν η ελληνική αρχιτεκτονική είχε σε ένα βαθμό μία “ταυτότητα”, αναγνωρισμένη και στη διεθνή βιβλιογραφίαέχει πλέον αντικατασταθεί από έναν ρευστό “πλουραλισμό” που παρακολουθεί τα σύγχρονα ρεύματα. Όχι μόνο διότι η συζήτηση περί “τοπικισμού” και “διεθνισμού” είναι ανεπίκαιρη, ίσως προσωρινά, αλλά και επειδή τα φαινόμενα της ανταλλαγής και διάχυσης της αρχιτεκτονικής γνώσης, καθώς και μίας αρχιτεκτονικής γλώσσας χωρίς σύνορα, είναι παγκόσμια και χαρακτηρίζουν την εποχή μας», σχολιάζει ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος.

White Villas

Οι White Villas βρίσκονται σε προνομιακή θέση και σχεδιάστηκαν για να ενσωματώσουν την έννοια του «ευ ζην», επιτρέποντας στο φως, τον αέρα και το πράσινο να διαπερνούν τους χώρους. Εμπνευσμένες από την ελληνική παραθεριστική μοντερνιστική εμπειρία, αποφεύγουν μονοσήμαντες ερμηνείες, με καμπυλόσχημους όγκους που προσαρμόζονται στη φυσική τοπογραφία.

White Villas

Η σύνθεση εκφράζεται μέσα από την αντίστιξη χρωμάτων και υφών, όπου λευκοί όγκοι, διάτρητες επιφάνειες και φυσικό φως κυριαρχούν, δημιουργώντας μία αισθητική που αντλεί έμπνευση από το τοπικό ιδίωμα. Ξύλινες πέργκολες προσφέρουν σκιά και δροσιά, ενώ η μεσογειακή φύτευση με ελιές, κυπαρίσσια και αρωματικά φυτά ολοκληρώνει τη σύνδεση με το κρητικό τοπίο.

Ως μέρος ενός τεράστιου αναπτυξιακού έργου, ποια είναι η στρατηγική του γραφείου Potiropoulos+Partners, ώστε οι «White Villas ΙII» να διατηρούν την αυτονομία και την ιδιαίτερη ταυτότητά τους, χωρίς να «χαθούν» μέσα στο ευρύτερο συγκρότημα;

«Οι εναλλαγές στην αρχιτεκτονική γλώσσα είναι συνειδητή επιλογή του επενδυτή, για τον λόγο αυτό και ανέθεσε σε περισσότερα αρχιτεκτονικά γραφεία επιμέρους τμήματα του συνολικού έργου», συνεχίζει ο αρχιτέκτονας.

«Προβλέπονται design guidelines, τα οποία όμως είναι αρκετά ελαστικά, και επί της ουσίας δεν ασκούν ιδιαίτερη επιρροή στο γενικό, και ειδικό, ανά έργο, ύφος. Η συμμετοχή μας -όπως και των άλλων γραφείωνκινήθηκε στις δικές μας “γραμμές”, στο πλαίσιο της σχεδιαστικής μας άποψης. Προκύπτει έτσι συνολικά στο έργο μία δυναμική, δεν υπάρχει ενιαία συνθήκη, υπάρχουν “περιοχές”. Το συγκρότημα αποτελείται από μία διαδοχή “γεγονότων”, ένα ανάπτυγμα “συνάψεων”, που μπορεί να μεταβληθεί σε κάθε στιγμή», συμπληρώνει ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος.

Στο «White Villas III» εννοιολογικά η ηθική του σχεδιασμού προκύπτει από το «habitus» («συνήθειες») δεν απευθύνεται άμεσα στο κτίριο/κατασκευή, αλλά κυρίως στην εμπειρία που αυτό προκαλεί. Όπως εκφράζεται χωρικά, η συνθήκη αυτή αποκτάει υλικότητα, πυκνότητα, βαρύτητα, ακουστική ποιότητα και θερμοκρασία, στοιχεία που δεν έχουν να κάνουν με αφηρημένες προθέσεις, αλλά με εμπεριστατωμένη εμπειρία. Προσανατολισμένος προς τον ορίζοντα και την θέα, ο γενικός συνθετικός άξονας συνδιαλέγεται με τις δυνάμεις του πεδίου προβλέποντας μία οργάνωση ζώνης που υποδέχεται όλες τις στεγασμένες και υπαίθριες δραστηριότητες. Ακολουθώντας το τοπιακό πανόραμα, η εσωτερική συγκρότηση παραθέτει διαφορετικές, αλληλοεξαρτώμενες μεταξύ τους προτεραιότητες θεάσεων και χωρικών ρόλων, ταξινομώντας το εσωτερικό των κατοικιών, και αντίστοιχα τον υπαίθριο χώρο τους, σε περιοχές εξωστρεφείς ή εσωστρεφείς, σε «καθημερινές» ή «έκτακτες». Οι κινήσεις και οι στάσεις ξεδιπλώνονται σε επάλληλα διαβαθμισμένα «επίπεδα», όπου κάθε φορά αποκαλύπτεται προοπτικά σε δεύτερο πλάνο το τοπίο. Η φύση κυριαρχεί.

Όσον αφορά στην επιρροή που θα ασκήσει ένα τέτοιο τουριστικό development, όπως το Elounda Hills, στα προϊόντα της ελληνικής φιλοξενίας που γνωρίζουμε ως τώρα, αναφέρεται σε έναν σχεδιασμό που έχει σχεδόν κινηματογραφική ποιότητα.

«Το φαινόμενο του “εκφραστικού ατομικισμού”, αναφέρομαι στην σχεδιαστική ετερογένεια – θυμίζω ότι στο Elounda Hills εμπλεκόμαστε περισσότεροι αρχιτέκτονες χαρακτηρίζει το συγκρότημα, όπως χαρακτηρίζει και γενικότερα τη σύγχρονη εποχή. Ο σχεδιασμός του αντιτίθεται στην ενιαία και ομοιόμορφη γλώσσα, στο πλαίσιο μίας χωρικής και αισθητικής “σκηνοθεσίας” που γίνεται σχεδόν κινηματογραφική. Αν λοιπόν ξεχωρίσουμε κάτι που διαφοροποιεί το Elounda Hills, είναι η ποικιλομορφία, και επίσης η κλίμακά του, συγκρινόμενη με τα οικεία μεγέθη που έχουμε συνηθίσει στην χώρα μας, σε παρόμοιας τυπολογίας έργα. Νομίζω ότι θα εξελιχθεί σε τόπο ο οποίος θα αποτελείται από διαφορετικές, ρευστές “καταστάσεις”, που θα διασταυρώνονται μεταξύ τους σε διάφορα επίπεδα, μέσω της ποικιλίας και της ασυνέχειας των επιμέρους ερεθισμάτων», απαντά ο Δημήτρης Ποτηρόπουλος.

Με αφορμή τη συζήτηση για τις “White Villas III”, δεν παραλείπει να εστιάσει σε έναν βασικό προβληματισμό της εποχής: «Ωστόσο, τίθεται ένα θέμα, καθώς το πεδίο αρχιτεκτονικής δράσης σήμερα στην χώρα μας βρίσκεται εκτός δημόσιας αρχιτεκτονικής και εξαντλείται κατά κύριο λόγο στον χώρο της φιλοξενίας. Αναρωτιέται κάποιος αν στην Ελλάδα υπάρχει άλλη αρχιτεκτονική εκτός από εκείνη της κατοικίας και του τουρισμού. Είναι δεδομένη η διαχρονική απουσία δημόσιας αρχιτεκτονικής, αλλά και πρωτοβουλιών από την πλευρά της Πολιτείας, η οποία θα έπρεπε να αντιλαμβάνεται τη σημασία της καλής αρχιτεκτονικής και αντίστοιχα της καλής πόλης. Αυτό δεν μοιάζει να είναι ό,τι καλύτερο».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Moschoviti Manor: Από το Ρέθυμνο με αγάπη

Μια βίλα με την υπογραφή του Le Corbusier βγαίνει προς πώληση στη Γαλλία

Rodias Terra: Ένας απαράμιλλος καταρράκτης τσιμεντένιων όγκων