ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, στο πλαίσιο των συστηματικών δράσεων των μελών της και της ίδιας, ενημερώνει το συναλλακτικό κοινό ότι διεθνώς παρατηρείται αύξηση της τυπολογίας απάτης Caller ID Spoofing (αλλαγή ταυτότητας του αριθμού κλήσης και υποκλοπής πραγματικού αριθμού).
Ειδικότερα, πελάτες Τραπεζών και λοιπών χρηματοπιστωτικών οργανισμών, δέχονται τηλεφώνημα που ενώ φαίνεται να προέρχεται από την Τραπεζά τους -καθώς η υπηρεσία αναγνώρισης κλήσεων του παρόχου τηλεπικοινωνιών εμφανίζει στον πελάτη το τηλέφωνο της Τραπεζάς του- στην πραγματικότητα προέρχεται από κακόβουλους τρίτους που εκμεταλλεύονται υφιστάμενες δυνατότητες.
ΧΩΡΙΣ να έχουν παραβιαστεί τα συστήματα της τράπεζας, καλούν υποδυόμενοι τραπεζικά στελέχη προσπαθώντας να υποκλέψουν ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία (username & password, αριθμούς καρτών, PIN, OTPs, κ.λπ) προκειμένου να αποσπάσουν χρήματα από τους λογαριασμούς των θυμάτων τους.
Κατά κανόνα επικαλούνται την ανάγκη χρήσης αυτών των στοιχείων για να προστατευθεί δήθεν ο πελάτης από κακόβουλες ενέργειες.
Τα τηλεφωνήματα αυτά, για να γίνουν ακόμη πιο πιστευτά, συνήθως πραγματοποιούνται αμέσως μετά από μία αποτυχημένη τηλεφωνική προσπάθεια εξαπάτησης του ίδιου πελάτη. Στο δεύτερο τηλεφώνημα, οι κακόβουλοι τρίτοι ισχυρίζονται ότι καλούν από την Τράπεζα που εντόπισε την προηγούμενη προσπάθεια εξαπάτησης και καλούν για να προστατέψουν τον πελάτη.
Καθώς οι τυπολογίες ηλεκτρονικών απάτης «ταξιδεύουν» πολύ γρήγορα από χώρα σε χώρα συστήνουμε στο συναλλακτικό κοινό να είναι πολύ προσεκτικά όταν δέχεται τέτοιου είδους τηλεφωνήματα.
Συμβουλές προς το συναλλακτικό κοινό
- Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα τηλεφωνήματα που φαίνεται να προέρχονται από την Τραπεζά σας αλλά ο συνομιλητής σας ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία.
- Να θυμάστε πάντοτε ότι κατά τη διάρκεια μιας γνήσιας επικοινωνίας από την Τράπεζά σας, ακόμη και αν δεν περιμένετε ή απλώς αφορά την επαλήθευση συναλλαγών, δεν θα σας ζητηθεί ποτέ να αποκαλύψετε ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία όπως αυτά περιγράφονται παραπάνω.
- Αν δεχτείτε μία παρόμοια κλήση ή κατά τη διάρκεια μίας κλήσης νιώσετε ότι προσπαθούν να σας εξαπατήσουν, τερματίστε αμέσως την κλήση και καλέστε εσείς στον αριθμό πελατών της Τραπεζάς ς .
- Να μην πληκτρολογείτε ποτέ «κωδικούς» που σας υποδεικνύουν κατά την διάρκεια τέτοιων κλήσεων.
- Να διαβάζετε πολύ προσεκτικά ολόκληρα τα μηνύματα που στέλνετε η Τράπεζά σας με SMS OTP ή Viber OTP και να μην περιορίζετε στην αναζήτηση και την άμεση πληκτρολόγηση του εξαψήφιου κωδικού μίας χρήσης.
Επτά σημεία που πρέπει να προσέχετε για να αντιληφθείτε μία απατηλή κλήση
- Ο καλός δεν σας αφήνει χρόνο να σκεφτείτε να ζητήσετε περισσότερες πληροφορίες ή να συζητήσετε με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας σας καθώς «δεν υπάρχει χρόνος». Προσπαθεί, επικαλούμενος τον ίδιο λόγο, να σας αποτρέψει να επικοινωνήσετε εσείς ο ίδιος με την Τράπεζά σας.
- Ζητήστε τα στοιχεία της κάρτας σας, ολόκληρο το PIN ή τα συνθηματικά ηλεκτρονικά τραπεζικά σας (user name & password).
- Κατά τη διάρκεια της κλήσης δέχεστε SMS από την Τραπεζά και ο συνομιλητής σας ισχυρίζεται ότι είναι για να ακυρώσετε την απατηλή συναλλαγή. Στην πραγματικότητα δεν χρειάζεται κανένας κωδικός μιας χρήσης για να ακυρώσει η Τράπεζα τυχόν απατηλή συναλλαγή εις βάρος σας.
- Σας ζητάτε να μεταφέρετε τα χρήματα σας σε άλλο «ασφαλή» λογαριασμό ή να κάνετε μία «εικονική»/ «δοκιμαστική» συναλλαγή.
- Σας ζητάτε να πάτε σε ATM για να κάνετε ανάληψη ή μεταφορά σε λογαριασμό που θα υποδείξετε.
- Σας λένε ότι είστε θυμάμαι απάτης και θα στείλετε κάποιο κούριερ στο σπίτι σας για να τους δώσετε την κάρτα σας και το PIN σας ή χρήματα που σας έπεσαν να αναλάβετε από ΑΤΜ για να τα προστατεύσετε.
- Καλούν στο σταθερό τηλέφωνο και ζητούν πληροφορίες για τη συσκευή του κινητού σας ή σας προτρέπουν να το απενεργοποιήσετε.
Διαβάστε επίσης:
Από τις 15 Ιανουαρίου οι αιτήσεις για το «Σπίτι μου ΙΙ»
Τα business plans των τραπεζών για το 2025
ΤτΕ: Μειώθηκαν τα επιτόκια καταθέσεων και δανείων τον Νοέμβριο 2024