Στην εκπνοή της χρονιάς, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο για το 2024 δύο νομοσχέδια που αναμένονται να ψηφιστούν με το νέο έτος.

Ο χάρτης των σχολικών μονάδων εμπλουτίζεται με νέους τύπους δημόσιων σχολείων, από τα Ωνάσεια μέχρι τα Αθλητικά να κάνουν ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2025 την εμφάνισή τους σε διάφορες περιοχές της χώρας. Καινοτόμες δράσεις, υποδομές, ανάδειξη κλίσεων και στήριξη περιοχών με κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις, βρίσκονται στην ατζέντα του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο εντός των επόμενων δύο ετών θα ξεκινήσει τη λειτουργία των νέων μονάδων.

1

Στις νομοθετικές πρωτοβουλίες που αναμένονται την επόμενη χρονιά είναι και η καθιέρωση του IB σε πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Το διεθνές πρόγραμμα, αναγνωρισμένο από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια στον κόσμο, θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά σε δημόσια σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2026, ξεκινώντας από έναν μικρό αριθμό πρότυπων σχολείων, με στόχο να επεκταθεί και σε πειραματικά.

Ίδρυση Ωνάσειων Σχολείων

Στο πλαίσιο ενός επιτυχημένου μοντέλου συνεργασίας στον χώρο της Υγείας, με την λειτουργία εδώ και δεκαετίες του πρότυπου νοσοκομείου, Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου, το Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης» θα χρηματοδοτήσει ένα φιλόδοξο project ίδρυσης 22 σχολείων, τα οποία θα εισάγουν καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις.

Πρόκειται για υφιστάμενα σχολεία, τις υποδομές των οποίων θα χρηματοδοτήσει το Ίδρυμα με έως και 1 εκατ. ευρώ ανά μονάδα και θα καλύπτει λειτουργικά έξοδα έως και 500.000 ευρώ το έτος ανά σχολείο. Τα πρώτα έξι σχολεία θα ιδρυθούν τον Σεπτέμβριο του 2025, η επιλογή των περιοχών θα γίνει με βάση οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια και θα δίνονται υποτροφίες στους μαθητές.

Η εισαγωγή των μαθητών θα είναι στην ίδια λογική με την εισαγωγή στα πρότυπα σχολεία. Θέσεις θα δίνονται μόνο στην εισαγωγική τάξη, δηλαδή στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου, ενώ στις υπόλοιπες τάξεις θα φοιτούν οι μαθητές των ήδη υφισταμένων μονάδων. Εκτιμάται ότι ο μαθητικός πληθυσμός που θα φοιτά στα εν λόγω σχολεία θα είναι γύρω στους 6.000.

Αθλητικά Σχολεία

Ένας θεσμός που στο παρελθόν λειτούργησε αποσπασματικά και με πολλές παθογένειες, αναβιώνει στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας με στόχο αυτή τη φορά να εξυπηρετήσει τον σκοπό του, την κάλυψη των αναγκών αθλητών μαθητών.

Τα αθλητικά σχολεία ιδρύθηκαν το 1988 ως τμήματα αθλητικής διευκόλυνσης και λειτούργησαν μέχρι το 2012 με αρκετά προβλήματα, ελλείψεις και χωρίς σχεδιασμό.

Ο Κυριάκος Πιερρακάκης έχει ήδη εξαγγείλει από το 2026 την ίδρυση δύο σχολείων, ένα στην Αθήνα –ειδικότερα στη Νέα Ιωνία- κι ένα στη Θεσσαλονίκη σε περιοχές που είναι κοντά σε αθλητικές εγκαταστάσεις, στα οποία θα φοιτήσουν μαθητές, οι οποίοι θα παρακολουθούν ειδικό πρόγραμμα, ώστε να περιλαμβάνεται σε αυτό και η προετοιμασία τους για τους αγώνες.

Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η διενέργεια εξ’ αποστάσεως διδασκαλίας σε περιόδους προετοιμασίας για αγώνες, η εφαρμογή ενός προγράμματος το οποίο θα συμβάλει στο αθλητικό προφίλ των μαθητών (συναφή μαθήματα όπως αθλητική παιδεία, διατροφή κλπ), αλλά και η φοίτηση μαθητών με ειδικές ανάγκες που δραστηριοποιούνται στον αθλητισμό.

Το ΙΒ στα σχολεία

Αν και θεσμοθετημένο από το 1990, το International Baccalaureate, το διεθνές απολυτήριο του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού  οργανισμός International Baccalaureate Organization (IBO) υλοποιείται σε 6.000 σχολεία σε 150 χώρες του κόσμου, θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στα δημόσια σχολεία και ειδικότερα στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία τον Σεπτέμβριο του 2026.

Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να δώσει τη δυνατότητα –δωρεάν- και σε μαθητές δημοσίων σχολείων να παρακολουθήσουν το ιδιαίτερα δαπανηρό και απαιτητικό πρόγραμμα.

Στο εξωτερικό, όπως στις ΗΠΑ και στις σκανδιναβικές χώρες το ΙΒ παρέχεται κυρίως σε δημόσια σχολεία, ενώ σε πολλές χώρες της Ευρώπης, τα ιδιωτικά σχολεία πρωταγωνιστούν στην παροχή της εν λόγω υπηρεσίας.

Στην Ελλάδα αν και η υπόσχεση για εφαρμογή του στο δημόσιο σχολείο μετράει 30 χρόνια, κανένας πρώην υπουργός δεν κατάφερε να το εφαρμόσει. Τα ιδιωτικά σχολεία από την άλλη ξεκίνησαν εδώ και πολλά χρόνια την υλοποίησή του, ενισχύοντας το διεθνές τους προφίλ, ενώ κάποια πιστοποιήθηκαν και στις τρεις βαθμίδες του, με εξειδικευμένο πρόγραμμα πιστοποιημένο από τον μη κερδοσκοπικό εκπαιδευτικό οργανισμό  International Baccalaureate Organization (IBO), το οποίο ξεκινάει από το νηπιαγωγείο.

Ψηφιοποίηση

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται και μία σειρά δράσεων ψηφιοποίησης για τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς αλλά και το σχολικό πληροφοριακό σύστημα. Ειδικότερα:

Δρομολογείται η πλήρης ψηφιοποίηση του απουσιολογίου, του Μητρώου μαθητών, των Πρακτικών, του βιβλίου ύλης και ημερολογίου σχολικής ζωής, με παράλληλη απλούστευση της διαδικασίας καταχώρησης απουσιών. Επίσης, για πρώτη φορά το ΥΠΑΙΘΑ αποκτά Ενιαίο Μητρώο Εκπαιδευτικών. Το πρώτο εξάμηνο του 2025 θα τεθούν σε πιλοτική εφαρμογή μία σειρά από εφαρμογές:

e-αιτήσεις: μεταθέσεις, μετατάξεις, αποσπάσεις, άδειες εκπαιδευτικών

e-teachers: δίαυλος επικοινωνίας με το σχολείο τους, τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.

e-parents: πρόσθετη προβολή πληροφοριών για τη διδαχθείσα ύλη, ημερολόγιο δράσεων, υπεύθυνες δηλώσεις γονέων κ.τλ.

e-Schools: Ολοκληρωμένο Ψηφιακό Πληροφοριακό Σύστημα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με πιλοτική εφαρμογή  από το β΄εξάμηνο του 2025.

Διαβάστε επίσης:

Πιερρακάκης: Μέσα στο 2025 θα σπάσει ένα ιστορικό ταμπού με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων

Τσούνης: Τιμή μου να συνεργαστώ με Πιερρακάκη – Η ανάρτηση του απερχόμενου πρέσβη των ΗΠΑ

Google: Φέρνει στα ελληνικά σχολεία το “Experience AI”