ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η υπογραφή της επέκτασης της Ιόνιας Οδού προ ολίγων ημερών, σφραγίζει τον απολογισμό των μεγάλων οδικών έργων που ολοκλήρωσε ή προχώρησε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσα το 2024, δίνοντας υπόσχεση υλοποίησης για τουλάχιστον τέσσερα μεγάλα έργα τον επόμενο χρόνο.
Με αφορμή λοιπόν τον απολογισμό των δράσεων του 2024, δια στόματος του Υπουργού Χρήστου Σταϊκούρα και την επισκόπηση των πρωτοβουλιών που έχουν δρομολογηθεί από το Υπουργείο για το 2025, αυτά είναι τα μεγάλα οδικά έργα που «πήραν τον δρόμο τους» τον χρόνο που μας πέρασε και που αναμένονται για το νέο έτος.
Τι ολοκληρώθηκε και τι ξεκίνησε το 2024
Άκτιο – Αμβρακία
Το πρώτο μεγάλο οδικό έργο προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ, που παρέδωσε φέτος το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ήταν ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία με ανάδοχο την ΜΕΤΚΑ.
Πρόκειται για να έργο που συναντήσαμε για πρώτη φορά το 2000, δημοπρατήθηκε σχεδόν πριν 14 χρόνια το 2010 και μετά από μια παρατεταμένη περιπέτεια εργολαβιών, διαγωνισμών και αναδόχων έφτασε στα χέρια της ΜΕΤΚΑ το 2020 η οποία παρέδωσε στις αρχές του 2024 το τελευταίο τμήμα 17 χιλιομέτρων από τη Βόνιτσα μέχρι τον Δρυμό, απελευθερώνοντας έναν δρόμο 49 χιλιομέτρων.
Πρόκειται για έναν οδικό άξονα που ανήκει στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο «Α52» και συνδέει, απευθείας, την Ιόνια Οδό με το Αεροδρόμιο του Άκτιου, την υποθαλάσσια σήραγγα του Άκτιου, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, και τον κόμβο προς Λευκάδα.
Πλέον χρειάζονται περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά για να ταξιδέψει οδικώς κανείς από την Αθήνα έως τη Λευκάδα.
Τα δύο νέα τμήματα του αυτοκινητόδρομου «Ε65»
Στις 23 Απριλίου του 2024, 17 χρόνια αφότου ξεκίνησε η παραχώρηση, παραδόθηκαν στην κυκλοφορία δύο νέα τμήματα του αυτοκινητόδρομου Ε65, από τη Λαμία έως την Ξυνιάδα που αφορά σε 18,5 χλμ. και από τα Τρίκαλα έως την Καλαμπάκα με μήκος 25 χλμ.
Πρόκειται για ένα έργο με συνολικό μήκος τα 182,1 χλμ. και συνολικό προϋπολογισμό 1,397 δισ. ευρώ, που κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ και το οποίο μειώνει σημαντικά την απόσταση της Αθήνας από την Κεντρική Ελλάδα και τη Θεσσαλία.
Συγκεκριμένα, η διαδρομή Αθήνα – Τρίκαλα μειώθηκε στις 3 ώρες και για Αθήνα – Καρδίτσα στις 2 ώρες και 35 λεπτά.
Επέκταση Ιωάννινα-Κακαβιά
Τέλος για το 2024 ήρθε η υπογραφή της σύμβασης του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, επέκταση μήκους 70 χλμ. και συνολικού προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, με οριστικό ανάδοχο τον όμιλο ΑΒΑΞ, ένα έργο που έρχεται να δώσει μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες στην περιοχή, καθιστώντας την Ήπειρο συγκοινωνιακό κόμβο.
Ο διαγωνισμός είχε ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2023 με την περάτωσή του να γίνεται γρήγορα σχετικά από την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας, αν και αποτελεί ένα «αγκάθι» 15 ετών. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου είναι 54 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, δηλαδή τα μέσα του 2029.
Με την ολοκλήρωση του εξασφαλίζεται η ασφάλεια στις οδικές διαδρομές για τον βασικό άξονα της Ιόνιας Οδού που θα ξεκινά από το Αντίρριο, θα περνά από το Μεσολόγγι, το Αγρίνιο, την Άρτα, τα Ιωάννινα και θα καταλήγει στο συνοριακό πέρασμα της Κακαβιάς.
Με την παράδοση του έργου υπολογίζεται πως η απόσταση αυτή – Αντίρριο – Ιωάννινα – Κακαβιά – μήκους 264 χιλιομέτρων θα ολοκληρώνεται σε 2 ώρες και 15 λεπτά, τη στιγμή που σήμερα χρειάζονται πάνω από τρείς ώρες, ενώ για το πέρασμα από την Ελλάδα στην Αλβανία και αντιστρόφως μέσω της Κακαβιάς καθώς και από την Αθήνα μέχρι τα σύνορα θα απαιτούνται περίπου 4 ώρες και 20 λεπτά.
Μπράλος – Άμφισσα
Σε εξέλιξη βρίσκεται και η κατασκευή του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα μήκους 30,7 χιλιομέτρων, που θα ενώσει την κεντρική με τη Δυτική Ελλάδα φτάνοντας στην Ιόνια Οδό και τη γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έως την Πελοπόννησο.
Τον Οκτώβριο οριστικοποιήθηκε η αλλαγή σχεδιασμού για το οδικό έργο σύμφωνα με το οποίο ο άξονας θα αποκτήσει τελικά δίδυμες σήραγγες, μήκους 2,2 χλμ., αντί για δύο κλασικές σήραγγες διπλής κυκλοφορίας. Μάλιστα την αλλαγή συνόδευσε υπογραφή νέας συμπληρωματικής σύμβασης με την ανάδοχο, ύψους 69,25 εκατ. ευρώ.
Τα έργα εκτελεί η AVAX και έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση ύψους 262,2 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 285 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2027.
Τα έργα που περιμένουμε το 2025
Πάτρα-Πύργος
Στις αρχές του 2025 υπολογίζεται η ολοκλήρωση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, η πρόοδος του οποίου έχει φτάσει σήμερα στο 66% και αναμένεται να φτάσει στο 70% έως το τέλος του χρόνου.
Συγκεκριμένα, το έργο πρόκειται να παραδοθεί στην κυκλοφορία σε δύο δόσεις, καθώς όπως προβλέπει η συμφωνία με την «Ολυμπία Οδό», το τμήμα Πύργου – Κάτω Αχαΐας συνολικού μήκους 62 χιλιομέτρων θα παραδοθεί πρώτο και θα ακολουθήσει το τμήμα Κάτω Αχαΐας – Περιμετρικής Πάτρας 13 χλμ., το οποίο είναι και πιο δύσκολο, καθώς ανακατασκευάζεται ενώ βρίσκεται σε κυκλοφορία.
Σημειώνεται πως τα εν λόγω έργα εκτελούν οι ΤΕΡΝΑ, AKTOR και AVAX, και συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει το τμήμα Γαστούνη-Πύργος, η AKTOR το τμήμα της Καραίικα-Γαστούνη και η AVAX το τμήμα Μιντιλόγλι-Καραίικα.
Η δεύτερη φάση, με προϋπολογισμό 152.281.732,49 ευρώ, υλοποιείται στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο του ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ η πρώτη, με προϋπολογισμό 99.828.465,86 ευρώ, υλοποιήθηκε εντός της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020.
Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά
Μέσα στο 2025 εκτιμάται ότι θα ξεκινήσει και ο διαγωνισμός για τα «ξεχασμένα» έργα του Τριπλού Κόμβου Σκαραμαγκά.
Το μακρινό 2000 είχε ξεκινήσει να κατασκευάζεται το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 55 εκατ. ευρώ, το κόστος του οποίου σύμφωνα με τις νέες εκτιμήσεις, αγγίζει πλέον τα 70 εκατ.
Υπενθυμίζεται πως η έναρξη του έργου έχει αφήσει πίσω του δύο ανοιγμένες και ημιτελείς σήραγγες.
Πρόκειται για το έργο σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής του Αιγάλεω, που λειτουργεί ως προέκταση της Αττικής Οδού, με την Εθνική Οδό Αθηνών–Κορίνθου.
Συγκεκριμένα η ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου θα οδηγήσει στην απευθείας σύνδεση της Εθνικής Οδού με τη Λεωφόρο Σχιστού, θα ολοκληρωθεί η ημιδιανοιγμένη Περιφερειακή Αιγάλεω, που θα συνδέει τη Λεωφόρο Σχιστού με την Αττική Οδό και θα λειτουργήσουν και οι ήδη διανοιγμένες σήραγγες. Τέλος, θα κατασκευαστεί κόμβος που θα συνδέει απευθείας τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά με την Λεωφόρο Αθηνών.
Αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και «περιζήτητα» έργα καθώς υπόσχεται να αποσυμφορήσει την Εθνική Οδό που συγκεντρώνει έναν τεράστιο όγκο κυκλοφορίας, με τη δημιουργία ανισόπεδου κόμβου, αλλά ταυτόχρονα θα δώσει «μια ανάσα» στη Λεωφόρο Σχιστού και τη Λεωφόρο Αθηνών.
Η χρηματοδότηση, θα καλυφθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ στόχος είναι η δημοπράτηση να γίνει μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2025, ώστε να αρχίσει να υλοποιείται.
Το βόρειο τμήμα του Ε65
Στα τέλη 2025 εκτιμάται ότι θα παραδοθεί στην κυκλοφορία και το βόρειο τμήμα του κεντρικού οδικού άξονα Ε65, το οποίο θα θέσει σε πλήρη λειτουργία τον αυτοκινητόδρομο από την Λαμία μέχρι και τα Γρεβενά συνολικού μήκους 182χλμ.
Το έργο φορά στην κατασκευή του τελευταίου, βόρειου τμήματος του Ε65, την οποία έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ και συγκεκριμένα το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία μήκους 70,5 χλμ. συνολικού κόστους 442,1 εκατ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση να καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ για τη συντήρηση και λειτουργία του θα είναι υπεύθυνη η Κεντρική Οδός Α.Ε.
Σήμερα ο Ε65 συνδέει την Λαμία με την Καλαμπάκα μέσω Δομοκού, Καρδίτσας και Τρικάλων.
Όπως επισήμανε και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό θα ολοκληρωθεί μέχρι και το τέλος του 1ου τριμήνου του 2026, με το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία Οδό να διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, από 3 ώρες και 15 λεπτά που χρειάζεται κανείς σήμερα.
Βόνιτσα – Λευκάδα
Μέσα στο 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα, το έργο της διπλής οδικής σύνδεσης της Λευκάδας με τον καινούργιο άξονα Άκτιο-Αμβρακία.
Το τμήμα «Άκτιο – Άγιος Νικόλαος» μήκους με 5 χλμ. ολοκληρώθηκε στα μέσα Απριλίου 2023 και με το νέο έτος αναμένεται να ολοκληρωθεί και το τμήμα Βόνιτσα-Λευκάδα, μήκους 16 χλμ.
Το έργο κόστους 48,1 εκατ. ευρώ και με ανάδοχο την ΑΚΤΩΡ, ξεκίνησε να κατασκευάζεται στις 9 Σεπτεμβρίου 2020 όταν υπεγράφη η σύμβαση με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που είναι και η αναθέτουσα αρχή του έργου, ενώ τα έργα χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» του ΕΣΠΑ 2014-2020 και σηματοδοτούν τη συντόμευση των μετακινήσεων από και προς της Λευκάδα, καθώς και τη σύνδεση με την Ιόνια και την Αμβρακία Οδό.
ΒΟΑΚ
Ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, αναφορικά με το κύριο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ανακοίνωσε πως η σύμβαση για το, Χανιά – Ηράκλειο, στο οποίο ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναμένεται να υπογραφεί έως τον Απρίλιο του 2025. Διάρκεια σύμβασης παραχώρησης θα είναι τα 30 έτη και τα 5 έτη για τις εργασίες, ενώ παρέχεται συγχρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για ένα έργο με προϋπολογισμό 2,057 δις. ευρώ.
Υπενθυμίζεται πως ήδη έχουν συμβασιοποιηθεί τα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. Ανάδοχο σχήμα στο τμήμα μέχρι την Νεάπολη με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ είναι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-AKTOR ενώ η AKTOR εκτελεί τα έργα στο τμήμα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος, με προϋπολογισμό 190 εκατ. ευρώ.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Α90) θα έχει μήκος 294χλμ. και θα διατρέχει οκτώ δήμους και τέσσερις νομούς της Κρήτης, συνδέοντας τις κύριες πύλες εισόδου-εξόδου του νησιού.
Flyover
Η κατασκευή της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης προχωρά με γοργούς ρυθμούς, επισήμανε ο Υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας.
Το έργο έχει αναλάβει η κοινοπραξία AVAX– ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ για λογαριασμό της «Κεδρηνός Λόφος», Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης, με το κυριότερο αντικείμενο αυτού να είναι η κατασκευή της Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου, μήκους 7,6 χλμ.
Τμήμα αυτής είναι μία γέφυρα πλάτους 22 μέτρων και μήκους 4 χλμ., που θα είναι η μεγαλύτερη σε μήκος γέφυρα που θα έχει κατασκευαστεί ποτέ στην Ελλάδα, με την ολοκλήρωσή του να μπορεί να εξυπηρετεί 10.000 οχήματα ανά ώρα.
Πρόκειται για έναν αυτοκινητόδρομο με σύγχρονα χαρακτηριστικά που στόχο έχει να αλλάξει το κυκλοφοριακό χάρτη της Θεσσαλονίκης αποφορτίζοντας την ουσιαστικά.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 462,77 εκατομμύρια ευρώ και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως τον Μάιο του 2027.
Διαβάστε επίσης:
Σταϊκούρας: Καθοριστική η συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών – Πώς θα μας βοηθήσει
Χρήστος Σταϊκούρας: Με το πόδι στο γκάζι για τα έργα στη Θεσσαλία
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Λ. Συγγρού: Μηχανή γνωστού ηθοποιού παρασύρθηκε από αυτοκίνητο (βίντεο)
- Τραμπ: Πρώην πρόεδρος Διαμερικανικής Τράπεζας Ανάπτυξης ειδικός απεσταλμένος στη Λ. Αμερική
- ΦΠΑ: Αυτόματα πρόστιμα για εκπρόθεσμες δηλώσεις από το 2025– Πώς θα βεβαιώνονται από την ΑΑΔΕ
- Επίδομα θέρμανσης: Σήμερα η πρώτη δόση – Τα ποσά ανά κατηγορία – Τι θα ισχύσει για τους νέους δικαιούχους