Φέτος η εταιρεία γιόρτασε «50 χρόνια Porsche Turbo» με τη δημιουργία 4 επεισοδίων της σειράς «Porsche Heritage Moments» για αυτό το θέμα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, η Porsche έκανε το άλμα στην τεχνολογία του υπερσυμπιεστή.
Πρώτα στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, μετά στα αυτοκίνητα παραγωγής. Η Porsche πέτυχε νίκες με αυτή την επαναστατική τεχνολογία στους αγώνες αντοχής: 17 από τις 19 νίκες στο Le Mans επιτεύχθηκαν με υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες.
Η μεταφορά τεχνολογιών που έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία στον μηχανοκίνητο αθλητισμό στην παραγωγή είναι παράδοση στη Porsche. Στις 3 Οκτωβρίου 1974, η Porsche παρουσίασε μια έκδοση της 911 Turbo στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού.
50 χρόνια και οκτώ γενιές 911 Turbo αργότερα, ο κατασκευαστής σπορ αυτοκινήτων αφιερώνει μια σειρά τεσσάρων επειδοδίων «Porsche Heritage Moments» στην επέτειο αυτή. Θα τα βρείτε από 26/12 στο κανάλι YouTube της Porsche.
Ο Timo Bernhard, νικητής του Le Mans και παγκόσμιος πρωταθλητής αντοχής, καθοδηγεί τους θεατές μέσα από τα επεισόδια, παρουσιάζει επιλεγμένα σπορ αυτοκίνητα της Porsche και φιλοξενεί διάσημους καλεσμένους.
Για παράδειγμα τον Thomas Krickelberg, Project Manager της 911/718, τον Norbert Singer, πρώην μηχανικό αγώνων, τον Frank Jung, επικεφαλής των αρχείων της εταιρείας, τον Hermann Burst, πρώην επικεφαλής των δοκιμών αντοχής και τον Walter Röhrl, δύο φορές παγκόσμιο πρωταθλητής Ράλι και πρεσβευτή της μάρκας Porsche.
Ο Norbert Singer εξηγεί, αναφερόμενος στην 911 Carrera RSR Turbo 2.1: «Για να το πούμε απλά, αυξήσαμε την πίεση υπερπλήρωσης και κερδίσαμε περισσότερη ισχύ. Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, ο υπερσυμπιεστής ήταν ο πιο υποσχόμενος δρόμος προς το μέλλον στον μηχανοκίνητο αθλητισμό». Ο ταλαντούχος μηχανικός συμμετείχε σε 16 από τις συνολικά 19 συνολικές νίκες της Porsche στο Le Mans.
Μαζί με τον Bernhard, ο πρώην μηχανικός αγώνων μιλάει για τα ειδικά χαρακτηριστικά της Porsche 917/30, η οποία κατασκευάστηκε το 1972 και χρησίμευσε ως αυτοκίνητο δοκιμών για τη σειρά CanAm. Τότε ο ενισχυμένος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας αποδίδει 735 kW (1.000 PS) από 5,0lt.
Ο Singer αποκαλύπτει επίσης ορισμένα από τα ειδικά χαρακτηριστικά του αγωνιστικού αυτοκινήτου: «Για να κάνουμε πιο εύκολο τον έλεγχο αυτού του πολύ δύστροπου αυτοκινήτου, μπορούσαμε να μεταβάλλουμε το μεταξόνιο έως 20cm», εξηγεί ο Singer. Ένα άλλο μοντέλο στο οποίο στρέφονται στη συνέχεια με τον Bernhard είναι το Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1 του 1974, το πρώτο αυτοκίνητο αγώνων με υπερσυμπιεστή και ψυγείο στο Le Mans.
Επίσης συζητούν για την Porsche 936 Spyder, που αναπτύχθηκε για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων. Το 1976, η Porsche κέρδισε την πρώτη νίκη με κινητήρα τούρμπο στις 24 Ώρες του Μαν στο διθέσιο και κέρδισε το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Σπορ Αυτοκινήτων την ίδια χρονιά.
Ένα χρόνο αργότερα, η Porsche επέστρεψε στο Λε Μαν με μια 936 Spyder και τεχνολογία bi-turbo – και πήρε την τέταρτη νίκη. Το αγωνιστικό αυτοκίνητο των 700kg, διέθετε κινητήρα 2,1lt με υπερσυμπιεστή και ήταν αερόψυκτο.
Η πρώτη 911 Turbo ήταν ένα δώρο στην Louise Piëch για τα 70α γενέθλιά της. Στις 29 Αυγούστου 1974, η αδελφή του Ferry Porsche έλαβε ως δώρο το μοναδικό αυτοκίνητο, το οποίο είχε στενό αμάξωμα και κινητήρα 2,7lt. Ο ίδιος οδηγούσε το πράσινο κουπέ μετά το 1976.
«Στόχος μας στην 911 ήταν πάντα να διατηρούμε σταθερό τον πίσω άξονα. Το πετύχαμε αυτό μέσω των διαφόρων διαμορφώσεων αεροτομών που έχουν δημιουργηθεί σε πολλές γενιές. Αυτό επέτρεψε η αρχική ιδέα του σχήματος της 911, που είναι διαχρονική, να διατηρηθεί μέχρι σήμερα», συνοψίζει ο Burst.
Όταν ρωτήθηκε για το αγαπημένο του μοντέλο 911 Turbo, απάντησε: «Για μένα, η 911 Turbo γενιάς 964 είναι η κορύφωση όλων των τεχνικών στόχων που έχουμε επιδιώξει μέχρι τώρα για δύο δεκαετίες από καθαρά τεχνική άποψη, είναι το αγαπημένο μου».
Στο επόμενο επεισόδιο, εξετάζουν μια Porsche 911 GT2 ένα παράδειγμα υπέρβασης και κυριαρχίας. Εκτός από τη διπλή τουρμπίνα υπάρχει και μεταβλητή γεωμετρία στα πτερύγια (Variable Turbine Geometry).
Ο Krickelberg, ο οποίος ήταν ένας από τους υπεύθυνους για το VTG, κάνει ένα βήμα πίσω στο χρόνο: «Η 911 Turbo γενιάς 997 ήταν ένα ορόσημο στην ιστορία της Porsche με το τούρμπο. Όταν κυκλοφόρησε το 2006, ήταν το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής σειράς με κινητήρα βενζίνης που διέθετε VTG. Με αυτή την τεχνολογία, η υστέρηση στις χαμηλές στροφές ανήκε στο παρελθόν». Η 911 GT2 γενιάς 997 είναι πισωκίνητη και ζυγίζει 145 κιλά λιγότερο από την 911 Turbo. Με 390 kW (530 PS), το σπορ αυτοκίνητο που παρήχθη το 2007 είναι η ισχυρότερη 911 της εποχής του.
«Κατά τη γνώμη μου, το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο στο εσωτερικό του μοντέλου περιορισμένης έκδοσης είναι το καρό μοτίβο. Όταν κυκλοφόρησε το 1974, υπήρχαν τρία διαφορετικά σχέδια ταρτάν που προορίζονταν αποκλειστικά για την Turbo μέχρι το 1976», λέει ο Jung για το εμβληματικό μοτίβο και την αναφορά στην πρώτη Porsche 911 Turbo: «Όταν κοιτάς την ιστορία της Porsche, πρέπει να κοιτάξεις το «Turbo». Ένα Turbo ήταν και θα είναι πάντα η κορυφή των εκδόσεων. Το «Turbo» έχει προ πολλού γίνει μια ανώτερη έκδοση και όχι απλώς μια τεχνολογία»
Διαβάστε επίσης:
«Αυτοκίνητο της Χρονιάς» 2025: Πώς ψήφισε ο εκλέκτορας του mononews.gr