ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με μια έκθεση 34 σελίδων η Κομισιόν περιγράφει το πόρισμα της ειδικής ομάδας που έχει συσταθεί για τον ΦΠΑ στην ΕΕ, αποκαλύπτοντας τον σχεδιασμό που έχει ξεκινήσει εδώ και μερικά χρόνια.
Το πλαίσιο προβλέπει ακόμα και μειώσεις συντελεστών, καθώς η ΕΕ εκτιμά πως ο συγκεκριμένος έμμεσος φόρος είναι ο πλέον αποτελεσματικός για τους κρατικούς προϋπολογισμούς και η αναμόρφωσή του σε συνδυασμό με τη μείωση των εξαιρέσεων που προβλέπει το σημερινό καθεστώς από το δικαίωμα έκπτωσης να ενισχύσει ακόμα περισσότερα τα ταμεία των κρατών.
Η διαδικασία κατάρτισης νέου σχεδίου ξεκίνησε το 2022 με το πόρισμα της ειδικής ομάδας ΦΠΑ της ΕΕ να δημοσιοποιείται τώρα, καθώς έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για αλλαγές στο πλαίσιο, με χρονικό ορίζοντα το 2030.
Η φοροδιαφυγή και το κενό ΦΠΑ
Από την πάταξη της φοροδιαφυγής στα κρατικά ταμεία μπαίνουν επιπλέον έσοδα, με το κενό ΦΠΑ στη χώρα μας να μειώνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια.
Στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να υποχωρήσει κάτω από το 10% το 2023 και 2024 για να φτάσει στο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι στο 9% έως το 2026-2027.
Καθοριστικοί παράγοντες για τη μείωση του κενού ΦΠΑ στη χώρα μας είναι:
– Η εφαρμογή των υποχρεωτικών ηλεκτρονικών τιμολογίων.
– Η εφαρμογή του myDATA για την ηλεκτρονική υποβολή των παραστατικών προς την ΑΑΔΕ και ως προς τα έσοδα και ως προς τα έξοδα.
– Η πλήρης εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής.
-Η επέκταση του συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών σε όλους του κλάδους λιανικής.
-Ο περιορισμός της χρήσης μετρητών άνω των 500 ευρώ.
– Η αγοραπωλησία ακινήτων αποκλειστικά με τραπεζικά μέσα πληρωμής.
Το ευρωπαϊκό σχέδιο προβλέπει πως θα πρέπει να προχωρήσουν ανανεώσεις βασικών πρωτοβουλιών που τέθηκαν σε αναμονή, όπως η μεταρρύθμιση των κανόνων ΦΠΑ για τις χρηματοοικονομικές και ασφαλιστικές υπηρεσίες, καθώς και ο ΦΠΑ και το πακέτο τουρισμού, ενώ συστήνεται η περαιτέρω απλοποίηση των διαδικασιών επιστροφής ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις.
Μειώσεις ΦΠΑ και flax tax συντελεστές ανα χώρα
«Τα μέλη της επιτροπής συνιστούν τη μείωση των απαλλαγών και των ειδικών καθεστώτων για τη διεύρυνση της φορολογητέας βάσης, καθιστώντας το σύστημα ΦΠΑ πιο δίκαιο και ευκολότερο στη διαχείριση.
Με την επέκταση του φάσματος των αγαθών και των υπηρεσιών που υπόκεινται σε ΦΠΑ, ελαχιστοποιούνται οι πολυπλοκότητες που οφείλονται σε ποικίλες απαλλαγές, ενώ οι πιθανές αυξήσεις εσόδων θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τη μείωση των τυπικών συντελεστών ΦΠΑ σε ολόκληρη την ΕΕ» αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Έτσι, προτείνεται μια σταδιακή μείωση του αριθμού των συντελεστών ΦΠΑ εντός της ΕΕ, δυνητικά συγκλίνοντας προς έναν ενιαίο συντελεστή ανά κράτος μέλος, συμπληρωμένο με μηδενικό συντελεστή για βασικά αγαθά και υπηρεσίες.
Κοινή πολιτική ΦΠΑ
Αυτό που θέλει να ενισχύσει η ΕΕ είναι τον καλύτερο συντονισμό μεταξύ των κρατών – μελών στο μέτωπο του ΦΠΑ, προκειμένου να μην υπάρχουν παρερμηνείες που οδηγούν σε απώλειες εσόδων.
Άλλωστε, με βάση τις εκτιμήσεις της ΕΕ η μετάβαση στην ηλεκτρονική τιμολόγηση θα συμβάλει στη μείωση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ έως και 11 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως και θα μειώσει το διοικητικό κόστος και το κόστος συμμόρφωσης για τους εμπόρους της ΕΕ κατά πάνω από 4,1 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως τα επόμενα δέκα χρόνια.
Συνιστούν επίσης, τη διερεύνηση της ευθυγράμμισης των κανόνων για τον τόπο προμήθειας για διασυνοριακά αγαθά και υπηρεσίες B2B εντός της ΕΕ.
Τι θα πρέπει να αλλάξει
Με βάση το πόρισμα για τις αλλαγές στον ΦΠΑ, η ευρωπαϊκή ομάδα των ειδικών αναφέρει πως ορισμένοι κανόνες από τη νομοθεσία ή τη νομολογία που δεν οδηγούν πλέον σε δίκαιη φορολογία στην τρέχουσα εποχή και που πρέπει να αντιμετωπιστούν:
• Ελάφρυνση επισφαλών χρεών: Η είσπραξη του ΦΠΑ βάσει των κανόνων ελάφρυνσης επισφαλών χρεών δεν είναι εναρμονισμένη μεταξύ των κρατών μελών και η πρακτική εφαρμογή οδηγεί σε ελλιπή ανάκτηση του ΦΠΑ για πολλές επιχειρήσεις όταν επηρεάζονται από μη ανακτήσιμες επιχειρηματικές οφειλές. Ένα απλοποιημένο πλαίσιο στο οποίο θα πρέπει να τηρούν τα κράτη μέλη μπορεί να οδηγήσει σε ένα πιο αποτελεσματικό επιχειρηματικό περιβάλλον.
• Διορθώσεις: Όταν γίνονται λάθη σχετικά με την εφαρμογή του ΦΠΑ στις επιχειρηματικές συναλλαγές, είτε εντός μιας εταιρείας είτε κατά την ανταλλαγή μεταξύ επιχειρήσεων, συχνά προκύπτουν ζητήματα σχετικά με την πλευρά της έκπτωσης ΦΠΑ της διόρθωσης της θέσης του φορολογούμενου.
Η αρχή της ουδετερότητας του ΦΠΑ πρέπει να διασφαλίζεται σε τέτοιες καταστάσεις με τη θέσπιση κανόνα που επιτρέπει την έκπτωση του ΦΠΑ κατά τρόπο που να υπερισχύει των κανόνων παραγραφής.
• Αλληλεπίδραση One Stop Shop: Μια παρενέργεια της επέκτασης των καθεστώτων One Stop Shop ως μέρος του καθεστώτος ενιαίας εγγραφής ΦΠΑ θα είναι ότι οι επιχειρήσεις θα επιβαρύνονται όλο και περισσότερο με ΦΠΑ εισροών σε κράτη μέλη όπου δεν είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ΦΠΑ.
Η ανάκτηση ΦΠΑ εισροών για αυτούς τους καταχωρίζοντες OSS θα πρέπει να βελτιωθεί, είτε επιτρέποντας τον συμψηφισμό του ΦΠΑ εισροών στη δήλωση OSS είτε απλοποιώντας τις διαδικασίες επιστροφής ΦΠΑ αξιοποιώντας τα δεδομένα που είναι ήδη διαθέσιμα για τις δραστηριότητες του φορολογούμενου μέσω του OSS.
Η σύνδεση της πύλης επιστροφής ΦΠΑ και των μηχανισμών OSS θα επιφέρει μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και διαφάνεια τόσο για τις φορολογικές αρχές όσο και για τις επιχειρήσεις.
• Εταιρικές δομές: Ειδική μέριμνα για ομάδες εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε εθνικό ή διεθνές επίπεδο και ανεξάρτητα από τη φύση των δραστηριοτήτων τους, είναι ο χαρακτηρισμός της δραστηριότητάς τους συμμετοχής στα ίδια κεφάλαια των οντοτήτων του ομίλου ως δραστηριότητα εξωτερικού πεδίου παρόμοια με ιδιώτη. επενδύοντας σε κεφαλαιαγορές. Αυτό το θέμα αποτέλεσε αντικείμενο πολλών υποθέσεων του ΔΕΕ τις τελευταίες δεκαετίες με αποτέλεσμα τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα όσον αφορά το κόστος ΦΠΑ των εταιρικών δομών, τις αναδιοργανώσεις, τις εκχωρήσεις μετοχών κ.λπ.
• Εξαιρέσεις από το δικαίωμα έκπτωσης: Ένας τομέας που επίσης δεν έχει εναρμονιστεί ή εκσυγχρονιστεί από την έναρξη του συστήματος ΦΠΑ της ΕΕ αφορά τις εξαιρέσεις από το δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ επί των εισροών.
Η προοδευτική κατάργηση αυτών των κανόνων που χρησιμεύουν ως αντιπρόσωποι για μη επαγγελματική ή ιδιωτική χρήση θα πρέπει να τεθεί στην ημερήσια διάταξη για τη βελτίωση της ουδετερότητας του ΦΠΑ.
• Προσαρμογές για καταστροφή, απώλεια, κλοπή: απαιτείται εκσυγχρονισμός των κανόνων που διέπουν τις συνέπειες ΦΠΑ από την έξοδο αγαθών από την επιχείρηση για την αντιμετώπιση της αβεβαιότητας και των διαρροών ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις, μεταξύ άλλων ενόψει των νέων απαιτήσεων που επιβάλλονται σε περιβαλλοντικό επίπεδο.
Διαβάστε επίσης:
Γιατί φαίνεται να είναι χαμηλή η λαϊκή απήχηση των μέτρων για τις τραπεζικές χρεώσεις
Χρήστος Μεγάλου (Πειραιώς): Πιστωτική επέκταση 10 δις την περίοδο 2025-2028
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βρετανία: Σε υψηλό 8μήνου ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
- Συρία:«Η μεταβατική κυβέρνηση δεν θα πρέπει να αποκλείσει κανένα» λέει ο ηγέτης της εξόριστης αντιπολίτευσης
- Κικίλιας: Αναβαθμίζουμε το 112 για πρώτη φορά μετά το 2014
- Αθηναϊκός και Novibet ενώνουν τις δυνάμεις τους για την αγωνιστική περίοδο 2024-25