ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η ελληνική οικονομία, παρά την παγκόσμια αστάθεια, αναβαθμίζεται, μεγεθύνεται και ισχυροποιείται, τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στη Βουλή για τον Προϋπολογισμό του 2025, επισημαίνοντας πως τα δημόσια οικονομικά έχουν βελτιωθεί ουσιωδώς.
«Πρόκειται για ένα επίτευγμα που οφείλεται – πρωτίστως – στις πολύχρονες θυσίες της ελληνικής κοινωνίας, σε συνδυασμό με την άσκηση – κατά τα τελευταία έτη – συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, την υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών, την επιτυχημένη αντιμετώπιση αλλεπάλληλων εξωγενών κρίσεων, και την πολιτική σταθερότητα», ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, ο οποίος στη συνέχεια παρουσίασε τις δράσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που υλοποιήθηκαν το 2024 αλλά και τις πρωτοβουλίες για το 2025, κάνοντας λόγο για 8 δέσμες πολιτικών.
Ειδικότερα, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στην πρόοδο κατασκευής σημαντικών δημόσιων έργων, με ορόσημο το Μετρό Θεσσαλονίκης, που αποτελεί το εμβληματικότερο έργο της τελευταίας δεκαετίας.
Επεσήμανε επίσης την υλοποίηση μεγάλων αρδευτικών και αντιπλημμυρικών έργων και τη βελτίωση των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης, τη συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής, τη μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου και την αναβάθμιση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών παρουσίασε αναλυτικά τις πρωτοβουλίες που προγραμματίζονται για το 2025, μεταξύ των οποίων η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, αλλά και του οδικού άξονα Βόνιτσα – Λευκάδα.
Μεταξύ άλλων, ο κ. Σταϊκούρας παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα προμήθειας νέων λεωφορείων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Αναφέρθηκε, επίσης, στις πολιτικές βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, στην ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, καθώς και στην υλοποίηση μικρότερων – σε προϋπολογισμό – κτιριακών υποδομών, με την αναβάθμιση – πρωτίστως – σχολείων, νοσοκομείων και δικαστικών μεγάρων.
«Αυτές τις πρωτοβουλίες «τρέχουμε» με διαρκώς βελτιούμενους ρυθμούς, με αποδοτικότητα και ποιότητα.
Έτσι, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμβάλλει στην προσπάθεια για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών, τη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης και τη συνεχή και ολόπλευρη ισχυροποίηση της πατρίδας μας», κατέληξε ο κ. Σταϊκούρας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα:
Η Ελλάδα, συνεχώς και ολόπλευρα ισχυροποιούμενη, σε ένα ρευστό και ασταθές διεθνές περιβάλλον, αποτελεί σταθεροποιητικό παράγοντα στην ευρύτερη περιοχή.
Η οικονομία, τα τελευταία χρόνια, με σχέδιο και συνεκτικές προσπάθειες, μεγεθύνεται, αναβαθμίζεται και ισχυροποιείται.
Καθίσταται, όλο και περισσότερο, ανθεκτική, δυναμική, εξωστρεφής και κοινωνικά δίκαιη.
Τα δημόσια οικονομικά έχουν ουσιωδώς βελτιωθεί.
Η ανεργία συρρικνώνεται.
Το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών βελτιώνεται, αν και σημαντικό μέρος αυτού ροκανίζεται από την ακρίβεια των τελευταίων ετών.
Συμπερασματικά, η χώρα συγκλίνει στο μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Πρόκειται για ένα επίτευγμα που οφείλεται – πρωτίστως – στις πολύχρονες θυσίες της ελληνικής κοινωνίας, σε συνδυασμό με την άσκηση – κατά τα τελευταία έτη – συνετής δημοσιονομικής πολιτικής, την υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών, την επιτυχημένη αντιμετώπιση αλλεπάλληλων εξωγενών κρίσεων, και την πολιτική σταθερότητα.
Με αυτά τα δεδομένα, βασικοί στόχοι του προϋπολογισμού είναι η διασφάλιση της ισχυρής ανάπτυξης της οικονομίας και η βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών, για την επίτευξη των οποίων απαιτείται η αξιοποίηση των πεπερασμένων δημοσιονομικών πόρων με τη μέγιστη δυνατή οικονομική και κοινωνική αποτελεσματικότητα.
Σ’ αυτή τη συλλογική στόχευση και προσπάθεια, καίριας σημασίας είναι ο ρόλος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Υπουργείο που συμβάλλει με τον σχεδιασμό, την δρομολόγηση και την υλοποίηση συγκεκριμένων πολιτικών και έργων.
Αναφέρω συνοπτικά:
1η Δέσμη Πολιτικών: Η υλοποίηση σημαντικών δημόσιων έργων.
Όπως είχαμε δεσμευτεί, μέσα στο 2024:
· Το Μετρό Θεσσαλονίκης, ένα από τα πιο εμβληματικά έργα της τελευταίας δεκαετίας, παραδόθηκε.
· Ήδη, σε 11 ημέρες, περισσότερες από 600.000 μετακινήσεις έχουν πραγματοποιηθεί με αυτό το μέσο, με έκδοση περισσότερων από 150.000 εισιτηρίων και καρτών.
· Ο οδικός άξονας Άκτιο – Αμβρακία παραδόθηκε.
· Σημαντικό τμήμα του Ε65, ενιαία από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, παραδόθηκε.
· Ο οδικός άξονας Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο παραδόθηκε.
· Η μεταβίβαση της Αττικής Οδού ολοκληρώθηκε.
· Η κατασκευή του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα ξεκίνησε.
· Η σύμβαση του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά υπογράφεται την επόμενη εβδομάδα.
· Η σύμβαση κατασκευής 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία υπεγράφη.
Το 2025:
· Η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά θα ολοκληρωθεί.
· Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα ολοκληρωθεί.
· Ο οδικός άξονας Βόνιτσα – Λευκάδα θα ολοκληρωθεί.
Επίσης:
· Η γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας συνεχίζει την κατασκευή της, με τους μετροπόντικες να ολοκληρώνουν το έργο τους το 2026.
· Η σύνδεση του Ε65 με την Εγνατία Οδό θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 1ου τριμήνου του 2026.
· Η κατασκευή της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης προχωρά με γοργούς ρυθμούς.
· Ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης προχωρά, με τη συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο να αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2025.
· Και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 40%.
2η Δέσμη Πολιτικών: Η υλοποίηση μεγάλων αρδευτικών και αντιπλημμυρικών έργων και η βελτίωση των υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Όπως είχαμε δεσμευτεί, μέσα στο 2024:
· Ολοκληρώθηκαν συστήματα εξοικονόμησης νερού και ενέργειας δικτύων άρδευσης σε ΤΟΕΒ Ημαθίας, Σερρών και Ηλείας.
· Παραδόθηκε το αρδευτικό δίκτυο στην Ηράκλεια Φθιώτιδα.
· Υπεγράφησαν οι συμβάσεις:
– Εγγειοβελτιωτικών έργων Αμβρακίας, Αμφιλοχίας και Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας.
– Κατασκευής φράγματος Τσικνιά Λέσβου.
– Κατασκευής έργων ύδρευσης Πρέβεζας, Άρτας και Λευκάδας.
– Μεταφοράς και διανομής νερού άρδευσης στην Αργολίδα και την Χαλκιδική.
– Αξιοποίησης ταμιευτήρα φράγματος στο Αμάρι Ρεθύμνου.
– Δημιουργίας αρδευτικού δικτύου στην Καστοριά, ταμιευτήρα στη Λάρισα, αγωγού μεταφοράς νερού στη Μαγνησία και δικτύων άρδευσης στα Τρίκαλα.
· Προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός του αρδευτικού δικτύου φράγματος Φιλιατρινού Μεσσηνίας.
· Καταρτίζονται μελέτες αρδευτικών έργων στην Ηλεία και στην Κορινθία.
Το 2025:
· Θα ολοκληρωθεί:
– Η διευθέτηση του Ρέματος Εσχατιάς και του Αγίου Γεωργίου Αττικής.
– Το αρδευτικό δίκτυο Ανατολικής Βίστριζας Φθιώτιδας.
– Φράγμα και αγωγός μεταφοράς στη Σκύρο.
– Λιμνοδεξαμενή στη Σαμοθράκη.
– Αρδευτικό δίκτυο στο Λασίθι.
– Φράγμα στο Ηράκλειο.
· Θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή του φράγματος Πλατύ Ρεθύμνου.
· Θα υπογραφούν συμβάσεις:
– Κατασκευής συμπληρωματικών έργων Ταμιευτήρα Μπραμιανού Λασιθίου.
– Αντιπλημμυρικής προστασίας Νέας Μάκρης Αττικής.
– Φράγματος Κελεφίνας Λακωνίας και Νεστορίου Καστοριάς.
– Επέκτασης αρδευτικού δικτύου Κοζάνης.
Μιλάμε για ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη.
3η Δέσμη Πολιτικών: Η υλοποίηση μικρότερων – σε προϋπολογισμό – κτιριακών υποδομών, με την αναβάθμιση – πρωτίστως – σχολείων, νοσοκομείων και δικαστικών μεγάρων.
Μέσα στο 2024:
· Ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του Δικαστικού Μεγάρου Άρτας, η αναβάθμιση του Δικαστικού Μεγάρου Τρίπολης και η αποκατάσταση ζημιών στο Δικαστικό Μέγαρο Καβάλας.
· Θεμελιώθηκε η ανέγερση του νέου Ειρηνοδικείου Πύλου.
· Υπογράφηκαν οι συμβάσεις για την αποκατάσταση και την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
· Παραδόθηκαν σύγχρονες σχολικές εγκαταστάσεις σε Λυκόβρυση, Περιστέρι, Νέα Μάκρη, Κηφισιά, Νέα Φιλαδέλφεια και Βρυξέλλες.
· Θεμελιώθηκαν νέα σχολεία στο Άστρος και στο Κάτω Νευροκόπι.
· Υπογράφηκαν οι συμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης του Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης «Άγιος Παύλος».
· Ανακατασκευάστηκε η γέφυρα των Φύλλων Εύβοιας.
· Δόθηκε στην κυκλοφορία η οδική γέφυρα του Ευήνου Αιτωλοακαρνανίας.
· Παραδόθηκε η πεζογέφυρα στο Παλατάκι Χαϊδαρίου.
4η Δέσμη Πολιτικών: Η συντήρηση υφιστάμενων έργων υποδομής.
Στο Υπουργείο τηρούνται οι Κανονισμοί Ασφάλειας Φραγμάτων, Σηράγγων και Γεφυρών.
Επιπλέον, μέσω του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος υλοποιείται η προληπτική συντήρηση 250 γεφυρών, για παρακολούθηση της δομικής επάρκειας, αποτροπή ατυχημάτων και αντιμετώπιση κινδύνων από την κλιματική αλλαγή.
5η Δέσμη Πολιτικών: Η μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Μεταξύ άλλων, αναβαθμίζονται οι σιδηροδρομικές υποδομές, με σημαντικούς – για πρώτη φορά – ευρωπαϊκούς πόρους, ενσωματώνονται στο δίκτυο τεχνολογικά συστήματα που ενισχύουν το επίπεδο ασφάλειας, ενισχύεται ο προϋπολογισμός του ΟΣΕ.
Ταυτόχρονα, η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού φορέα έχει εισέλθει, από σήμερα, στο στάδιο της νομοθέτησης.
Ο νέος, ενιαίος φορέας που θα περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και το σκέλος της ΓΑΙΑΟΣΕ που αφορά το τροχαίο υλικό, θα αντικαταστήσει το πολυδαίδαλο σχήμα που υπάρχει.
Παράλληλα, μέσα από το Σχέδιο Δράσης για την εφαρμογή της ασφάλειας και της δια-λειτουργικότητας του σιδηροδρόμου, υπάρχουν συγκεκριμένες προβλέψεις και χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή συστημικής προσέγγισης στη σιδηροδρομική ασφάλεια με βάση το ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο, τη βελτίωση των διαδικασιών διαπίστευσης, παρακολούθησης και κοινοποίησης, την ενίσχυση του εθνικού φορέα διερεύνησης, την προώθηση γνώσης και κουλτούρας, καθώς και την κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου για τα συστήματα ERTMS.
Σε κάθε περίπτωση, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος έχουν σωρευθεί εδώ και δεκαετίες, και για την επίλυσή τους απαιτείται συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια.
6η Δέσμη Πολιτικών: Η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης.
Η ενίσχυση της ελκυστικότητας των υφιστάμενων προγραμμάτων επιδότησης, η ανακατανομή των πιστώσεων και η παράταση υποβολής νέων αιτήσεων, έχουν οδηγήσει την ηλεκτροκίνηση σε υψηλότερες ταχύτητες.
Έτσι, τα τελευταία 2 χρόνια, έχει επιδοτηθεί με το ποσό των 60 εκατ. ευρώ η αγορά 20.000 ηλεκτρικών οχημάτων.
Επίσης, ενώ το 2019 υπήρχαν 58 δημόσια σημεία φόρτισης, σήμερα ο αριθμός τους ξεπερνά τα 6.660.
Τέλος, έχουν δημοσιευτεί 36 Υπουργικές Αποφάσεις για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
7η Δέσμη Πολιτικών: Η αναβάθμιση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς με στόχο τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος, τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών στους πολίτες, και την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία.
Ήδη, στην Αθήνα, κυκλοφορούν 270 νέα λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με στόχο τα 400 έως το τέλος του 2024, και τα 950 το καλοκαίρι του 2025.
Επίσης, στη Γραμμή 1, γίνεται ανάταξη 14 και αναβάθμιση 9 συρμών, με ένα σημαντικό ποσοστό αυτών να είναι έτοιμο μέσα στο 2025.
Στη Θεσσαλονίκη, κυκλοφορούν 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και υφίσταται προμήθεια άλλων 159 οχημάτων μέσω leasing, με αποτέλεσμα το 50% του στόλου του ΟΑΣΘ να είναι καινούργια οχήματα από τις αρχές του νέου έτους.
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ.), η έναρξη λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης είχε ως αποτέλεσμα να μειωθεί ο αριθμός των οχημάτων που εισέρχονται στο κέντρο της πόλης κατά 10%.
8η Δέσμη Πολιτικών: Η βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Σ’ αυτή την κατεύθυνση:
· Συνεχίζουμε την κατασκευή σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων και σε περιοχές με βαρύ ιστορικό δυστυχημάτων.
· Επικαιροποιήσαμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας.
· Εκσυγχρονίζουμε το κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
· Ιδρύουμε το Εθνικό Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας.
· Δρομολογούμε την ψηφιακή καταγραφή των παραβάσεων και την αποτελεσματική είσπραξη των προστίμων.
Αυτές τις πρωτοβουλίες «τρέχουμε» με διαρκώς βελτιούμενους ρυθμούς, με αποδοτικότητα και ποιότητα.
Έτσι, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμβάλλει στην προσπάθεια για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών, τη διεύρυνση της παραγωγικής βάσης και τη συνεχή και ολόπλευρη ισχυροποίηση της πατρίδας μας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Οι εξελίξεις στο Open, το «πρόσωπο» του Κοκλώνη, γιατί «κάηκε» ο Λιάγκας, ποιοι συγκρούονται στην ΕΡΤ, και τι απαντά η Αρτεμης Δήμου στο mononews
- Κλέλια Χατζηιωάννου: Λαμπερή οικοδέσποινα σε μία μοναδική pre-Christmas βραδιά για το «Χαμόγελο του Παιδιού»
- Ερρίκος Αρώνες (Hellenic Properties): 20% των έργων χάνεται από την αγορά μετά την απόφαση ΣτΕ για το ΝΟΚ
- Γιατί το 2025 μπορεί να μας κάνει να κλάψουμε