Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων στις 4 Δεκεμβρίου με την 17/17/2024 απόφαση της έκανε πλήρως αποδεκτές τις προσφυγές ναυτιλιακών εταιρειών κατά της διακήρυξης του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τις επιδοτούμενες άγονες γραμμές και μάλιστα για τρεις διαφορετικούς σημαντικότατους όρους.

Επισημαίνεται ότι ένας από τους τρεις όρους, αυτός που αναφέρεται για το πρόκριμα των νεότευκτων πλοίων, έναντι όλων των άλλων πλοίων, θεωρήθηκε πέρσι από το Συμβούλιο της Επικρατείας αντισυνταγματικός με το σκεπτικό ότι ακυρώνει τον ίδιο τον χαρακτήρα του μειοδοτικού διαγωνισμού.

1

Η προκήρυξη για τις 135 επιδοτούμενες άγονες θαλάσσιες γραμμές του Αιγαίου και του Ιονίου δόθηκε στη δημοσιότητα στις 15 Οκτωβρίου και ο σχετικός διαγωνισμός ορίστηκε για τις 27 Ιανουαρίου του 2025. Ο προϋπολογισμός των άγονων γραμμών ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί και να είχαν αρχίσει τα επιδοτούμενα δρομολόγια από την 1η Νοεμβρίου του 2024.

Η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, έκρινε επίσης ότι ο όρος της διακήρυξης που άλλαζε χωρίς αιτιολογία την ηλικιακή κατάταξη κατηγοριών 1, 2 και 3 με νέα κριτήρια για τον οποίο η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε ότι αυτή η αλλαγή στα ηλικιακά όρια έγινε άνευ αιτιολογίας και τεκμηρίωσης και με τρόπο που δε συμβαδίζει με την αρχή του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Επίσης, ο όρος που περιόριζε τη συμμετοχή για συγκεκριμένες άγονες γραμμές μόνο για πλοία κατηγορίας 3, σε αυτή τη περίπτωση η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε ότι με αυτό τον όρο στερεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από τους ενδιαφερόμενους την δυνατότητα συμμετοχής υπό συνθήκες ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης.

Το ερώτημα που προκύπτει από την διαδικασία που ακολουθείται είναι για ποιο λόγο, οι υπηρεσίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, παρά το γεγονός ότι κρίθηκαν οι σχετικοί όροι αντισυνταγματικοί, τόσο από το Συμβούλιο της Επικρατείας, όσο και από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, επέμειναν και τους ενσωμάτωσαν στον εν εξελίξει διαγωνισμό.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυτιλιακών παραγόντων της Ακτής Μιαούλη, έχει δύο επιλογές: 

Είτε να ακυρώσει τον σχετικό διαγωνισμό και να το αναμορφώσει σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις, είτε να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας και με προσωρινά μέτρα να εξαφανίσει τις αποφάσεις της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.

Ωστόσο, είναι πρόσφατη η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έκρινε ότι η προτεραιότητα στα νεότερα πλοία ακυρώνει τον χαρακτήρα του μειοδοτικού διαγωνισμού.

Διαβάστε επίσης

Μειώνεται η χωρητικότητα και τα ποντοπόρα, αυξάνονται τα επιβατηγά πλοία

MSC (Τζιανλουίτζι Απόντε): Νέα παραγγελία δέκα πλοίων κοντέινερ αξίας $2,35 δισ.

Iason Hellenic (Θεμιστοκλής Πετράκης): Νέα αγορά φορτηγού πλοίου