Με αναφορές στην πολυτάραχη πορεία προς την ολοκλήρωση του, πολλή συγκίνηση, αισιοδοξία και δεσμεύσεις για τη συνέχιση ενός φιλόδοξου σχεδίου, ολοκληρώθηκαν τα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης, χθες το μεσημέρι.

Πράγματι, η Θεσσαλονίκη μετά από 18 χρόνια προκλήσεων και καθυστερήσεων γύρισε σελίδα και υποδέχτηκε ένα έργο-ορόσημο που αλλάζει τον τρόπο μετακίνησης στην πόλη, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή βιώσιμης κινητικότητας. Ο χρόνος μέλει να αξιολογήσει το νέο αυτό έργο, ωστόσο οι πολίτες φάνηκε να το αγκάλιασαν από την πρώτη στιγμή.

Στη τελετή εγκαινίων που πραγματοποιήθηκε στο αμαξοστάσιο και διήρκησε σχεδόν δυόμισι ώρες,  παρευρίσκονταν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και πλήθος πολιτών, γιορτάζοντας την έναρξη λειτουργίας ενός έργου που υπήρξε όραμα δεκαετιών.

Σε αυτή την πολύ ξεχωριστή μέρα για τους θεσσαλονικείς, τον πρώτο λόγο είχαν ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, η Υπουργός Πολιτισμού Μελίνα Μενδώνη, ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ο περιφερειάρχης και πλέον Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικωστας, ο Διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μέτρο, Νίκος Κουρέτας αλλά και ο διευθύνοντας σύμβουλος της AKTOR Αλέξανδρος Εξάρχου, με βουλευτές της πόλης και πολιτικούς να δίνουν το παρόν, όπως ο απερχόμενος υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, και ο τέως πρόεδρος της Αττικό Μετρό Γιάννης Μυλόπουλος.

Ο Νίκος Κουρέτας άνοιξε την εκδήλωση λέγοντας πως «Όλα ξεκινούν και καταλήγουν στο μετρό», αναφερόμενος στις μεγάλες προοπτικές που προσφέρει στη Θεσσαλονίκη το έργο αυτό.

Από τα εγκαίνια δεν έλειψαν ωστόσο αναφορές στο παρελθόν και στις δυσκολίες που έχουν γραφτεί στις πρώτες σελίδες αυτού του ιστορικού εγχειρήματος.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ανέφερε μεταξύ άλλων πως «συνειδητή επιλογή της πόλης είναι να κλείσει αυτό το κεφάλαιο δυσπιστίας και να πάψει να συζητάει αενάως το παρελθόν».

Ο Αλέξανδρος Εξάρχου, μιλώντας για την τιμή και την ευθύνη της εκπλήρωσης του έργου αυτού, είπε χαρακτηριστικά: «μας ζητήθηκε από την κυβέρνηση και έπρεπε να το κάνουμε», ενώ στη συνέχεια τόνισε πως δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί αν δεν υπήρχε ο συνδυασμός της πολιτικής βούλησης και της προσωπικής «εμμονής» του Πρωθυπουργού.

Υπενθυμίζεται, ότι το 2023 η Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της AKTOR και από τότε η υλοποίηση του προχώρησε γρήγορα με το κόστος να φτάνει τα 3 δισ. Ευρώ (όταν ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν ήταν περίπου 1,5 δισ.) μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά,που αναμένεται να δοθεί για χρήση μέχρι το τέλος του 2025.

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος, Απόστολος Τζιτζικώστας επισήμανε αυτό που κυριαρχεί στο μυαλό πολλών θεσσαλονικέων και όχι μόνο, λέγοντας πως «Το ξέρω είναι δύσκολο να το πιστέψουμε. Η Θεσσαλονίκη σήμερα έχει Μετρό. Και μάλιστα, ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό του κόσμου».

Στη συνέχεια ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, χωρίς να μπορεί να κρύψει τον συναισθηματισμό και την συγκίνησή του μίλησε για όσους οραματίστηκαν και κατηγορήθηκαν για ένα έργο που μόνο πεδίο πολιτικής διαπάλης αποτέλεσε, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά σε δύο πρώην δημάρχους, τον Σωτήρη Κούβελα που πρώτος «κυνήγησε» την υλοποίηση του μετρό στη Θεσσαλονίκη και τον εκλιπόντα Γιάννη Μπουτάρη, που, όπως είπε, αγωνίστηκε για τη διάσωση των αρχαίων του σταθμού Βενιζέλου. «Φτάσαμε με μοναδική επιτυχία στο αποτέλεσμα που αντιπροσώπευαν οι δύο προαναφερόμενοι», είπε κλείνοντας.

Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, αναφέρθηκε με τη σειρά του στις προκλήσεις του έργου. «Παραδίδουμε ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν γίνει ποτέ στην Ελλάδα από πλευράς τεχνικών απαιτήσεων και κόστους» ενώ από το ανοιχτό βήμα των εγκαινίων επισήμανε πως «Μετά την ολοκλήρωση και της επέκτασης προς την Καλαμαριά, μέχρι το τέλος του 2025, προβλέπεται να εξυπηρετούνται από 18 σταθμούς καθημερινά 340.000 επιβάτες»

Με την νέα αυτή επέκταση που θα έχει μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ., θα υφίστανται 2 γραμμές με 18 σταθμούς, από τους οποίους οι πρώτοι 11 σταθμοί θα αφορούν τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον σταθμό 25ης Μαρτίου που θα είναι κοινοί και οι υπόλοιποι θα διακλαδώνονται προς Νέα Ελβετία και Μίκρα. Συγκεκριμένα οι 5 σταθμοί είναι οι εξής: Καλαμαριά, Νομαρχία, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα.

Τα μακροπρόθεσμα σχέδια του υπουργείου, προβλέπουν ότι το μετρό Θεσσαλονίκης θα επεκταθεί προς τα Δυτικά και θα φτάνει μέχρι την Τούμπα ενώ αργότερα θα καταλήγει στο Αεροδρόμιο Μακεδονίας και στη Θέρμη.

Την τελετή έκλεισε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, επισημαίνοντας το τριπλό μήνυμα που εκπέμπει το μετρό, λέγοντας πως «Αφορά τον βραχίονα ενός ενιαίου μεγάλου προγράμματος που αλλάζει ριζικά την εικόνα στην πόλη. Σε συνδυασμό με τα πολλά νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, τις συνδέσεις της Εγνατίας, το fly over, τη νέα ΔΕΘ και τις τοπικές αναπλάσεις».

Πράσινο φως στις ράγες

Στη συνέχεια, ο Πρωθυπουργός με τη συνοδεία της Προέδρου της Δημοκρατίας, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του Υφυπουργού Νίκου Ταχιάου μεταφέρθηκε στη αίθουσα ελέγχου του αμαξοστασίου της Πυλαίας για να κάνει ζωντανό ένα όνειρο δεκαετιών.

Με το συμβολικό πάτημα του μπλε κουμπιού, πλήθος πολιτών που παρακολουθούσαν τα ρολά των σταθμών με ενθουσιασμό, παρά τη βροχή, με ομπρέλες και κινητά στα χέρια απαθανατίζοντας τη στιγμή, διαχύθηκαν στους χώρους των νέων εγκαταστάσεων για να ζήσουν από την αρχή της ιστορίας το μηχανοκίνητο προνόμιο της πόλης.

Το ποδαρικό του Πρωθυπουργού και της ΠτΔ

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με τη σύζυγό του Μαρέβα Γκραμπόφσκι, την Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου, τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, τον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και τον Επίτροπο Μεταφορών Απόστολο Τζιτζικώστα, καθίσαν στο πρώτο βαγόνι του εναρκτήριου συρμού εγκαινιάζοντας για πρώτη φορά την 17λεπτη διαδρομή του νέου συγκοινωνιακού μέσου της Θεσσαλονίκης, δίνοντας τη σκυτάλη στους πολίτες για τους οποίους άνοιξαν οι πόρτες στις 13:29.

Συγκεκριμένα, το τρένο ξεκίνησε από τον σταθμό της Πυλαίας και σταματούσε κανονικά σε κάθε επόμενο σταθμό, επιβιβάζοντας κόσμο.

Κατά τη διάρκεια του δρομολογίου ο πρωθυπουργός σηκώθηκε από τη θέση του και προχώρησε προς τα πίσω συνομιλώντας με άλλους επιβάτες που έσπευσαν να μετακινηθούν με το μετρό από την πρώτη στιγμή.

Η απουσία οδηγού στους συρμούς, αφού το Μετρό είναι αυτόματο και όλα ελέγχονται από ένα υπερσύγχρονο control room, έκανε την εμπειρία ακόμα πιο ενδιαφέρουσα για όλους.

Ωστόσο, συνοδοί υπήρχαν  ώστε να διασφαλιστεί η εξοικείωση του κοινού με το τρένο και να διαπιστώνεται αν υπάρχουν προβλήματα, ενώ οι ίδιοι μπορούν να λειτουργήσουν και χειροκίνητα τον συρμό, αν για κάποιο λόγο σταματήσει.

Δωρεάν θα είναι οι μετακινήσεις των επιβατών από την μέρα των εγκαινίων έως και την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου, ενώ από την Τετάρτη 4/12 θα ισχύει εισιτήριο 0,60 ευρώ κάτι που στο άμεσο μέλλον θα είναι κοινό για  Μετρό και αστικά λεωφορεία.

Υπενθυμίζεται, ότι το κόστος των εισιτηρίων είναι μειωμένο κατά 30 λεπτά από τα 0,90 ευρώ που στοιχίζει σήμερα στα αστικά, ενώ το κόστος της μηνιαίας κάρτας διαδρομών θα ανέρχεται σε 16 ευρώ.

Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλα τα βλέμματα στον σταθμό Βενιζέλου

Πρώτη στάση ήταν για τους επιβαίνοντες ο σταθμός Βενιζέλου, ο οποίος λίγα λεπτά μετά το άνοιγμα των θυρών κατακλύστηκε από πολίτες που ήθελαν να αντικρίσουν με τα μάτια τους τον αρχαιολογικό χώρο που διαμορφώθηκε εντός του  και ο οποίος φιλοξενεί τις αρχαιότητες που βρέθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου.

Άλλωστε, ο εν λόγω σταθμός βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης λόγω της αποκάλυψης σημαντικών αρχαιοτήτων και τη διαμάχη για την ορθή διαχείρισή τους.

Η αρχαιολογική έρευνα κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ., ενώ σε όλη τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του μετρό ήρθαν στο φως περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα, που αφορούν αρχαία τεχνουργήματα, δρόμους, συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης, τάφους και ψηφιδωτά.

Ο Αρχαιολογικός χώρος στον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης – ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΗΡΑΣ

Στον χώρο που έχει αφιερωθεί στον σταθμό για την έκθεση των ευρημάτων, οι επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να «μεταφερθούν» στο εμπορικό κέντρο της πόλης, όπως ήταν στους ρωμαϊκούς και βυζαντινούς χρόνους.

Όπως επισήμανε η Υπουργός Πολιτισμού αναφερόμενη στην ολοκλήρωση της κατασκευής και της αρχαιολογικής ανασκαφής: «Στο πλαίσιο της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης διενεργήθηκε η μεγαλύτερη ανασκαφική έρευνα σωστικού χαρακτήρα που έχει ποτέ πραγματοποιηθεί στη χώρα μας, συμβάλλοντας στην αναδίφηση της ιστορίας της πόλης από την ίδρυσή της το 316 π.Χ. ως τις αρχές του 20ού αιώνα. Η αρχαιολογική έρευνα συνθέτει ιστορίες από τη διαχρονική ζωή της πόλης, οι οποίες συνδυάζονται δημιουργικά με την αναπτυξιακή προοπτική μιας σύγχρονης πόλης, όπως θέλουμε να είναι η Θεσσαλονίκη».

Τι περιλαμβάνει το νέο Μετρό

Χθες στους πολίτες παραδόθηκαν αναλυτικότερα 13 σύγχρονοι σταθμοί οι οποίοι αφορούν τους εξής: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγία Σοφία, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.

Πρόκειται για 9,6 χλμ. γραμμής με δυο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς, 18 υπέρ-αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, κατασκευασμένους από ανακυκλώσιμα υλικά κατά 92%, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό, με χωρητικότητα 450 ατόμων, μέγιστη ικανότητα μεταφοράς 18.000 επιβατών/ώρα και ανά κατεύθυνση και εκτιμώμενη ημερήσια επιβατική κίνηση περί τους 250.000 επιβάτες.

Όλοι οι σταθμοί διαθέτουν σύστημα αυτόματων θυρών στις αποβάθρες, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τους συρμούς.

Η πρωτοποριακή αυτή προσθήκη προστατεύει κάθε στάση και έχει κατασκευαστεί για λόγους ασφαλείας με αποτέλεσμα ο επιβάτης που περιμένει το μετρό να μη μπορεί να πέσει στις ράγες του, ενώ αυτός που βρίσκεται μέσα στον συρμό προστατεύεται από διπλό τζάμι.

Το εισιτήριο θα κοστίζει 60 λεπτά και η διάρκεια του είναι 1 ώρα και 10 λεπτά ενώ η λειτουργία του Μετρό ξεκινά από τις 5:30 το πρωί μέχρι τις 12:30 το βράδυ. Παρασκευή και Σάββατο θα λειτουργεί μέχρι τις 2 το πρωί.

Τα εισιτήρια μπορούν να τα προμηθεύονται οι πολίτες από τα 104 μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων που βρίσκονται στους σταθμούς, όπως και από τα εκδοτήρια, από τα οποία θα μπορεί κάποιος να εξασφαλίσει τη δική του προσωποποιημένη κάρτα.

 

Στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και την Νέα Ελβετία λειτουργούν από χθες και οι σταθμοί μετεπιβίβασης για αυτούς που μετακινούνται και με λεωφορεία και με μετρό.

Ωστόσο, σε πρώτη φάση δεν θα υπάρχει ενιαίο εισιτήριο με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ.

Το αμαξοστάσιο είναι έκτασης 52.000 τμ., με το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, στην Πυλαία.

Τα δρομολόγια αρχικά, θα έχουν συχνότητα τις ώρες αιχμής ανά 3,5 λεπτά και μελλοντικά με την προσθήκη της επέκτασης Καλαμαριάς και των επιπλέον 15 συρμών θα μπορεί να φτάσει και τα 90 δευτερόλεπτα.

Διαβάστε επίσης:

Λάμπρος Σινανιώτης: «Το ιδανικό κράτος αποτελεί ουτοπία»

Μιχάλης Μποδούρογλου: Πώς ο έφηβος από την Δράμα, που ήθελε να γίνει γιατρός, έγινε ναυπηγός και εφοπλιστής

Απόκτηση ακινήτου με χρησικτησία: Πόσο εύκολη είναι και ποιες παγίδες κρύβει