ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Έρευνα της Eurostat που δείχνει ότι οι Έλληνες εμφανίζουν το υψηλότερο ποσοστό «υποκειμενικής φτώχειας» μεταξύ των ευρωπαίων πολιτών, αλλά και αναρτήσεις από τα social media επιστράτευσαν οι εκπρόσωποι του ΙΕΛΚΑ για να δείξουν ότι η εικόνα στα σούπερ μάρκετ είναι διαφορετική από αυτή πιστεύουν οι καταναλωτές.
Με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες στο πλαίσιο ημερίδας που διοργάνωσε το ΙΕΛΚΑ από τις εταιρείες ερευνών Circana και NielsenIQ αλλά και από έρευνα του ίδιου του Ινστιτούτου οι τιμές στα σούπερ μάρκετ στο τελευταίο δεκάμηνο έχουν σταθεροποιηθεί με οριακές αυξήσεις στο 0,22% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε από τον γενικό διευθυντή του ΙΕΛΚΑ, Λευτέρη Κιοσέ, η άποψη και η πεποίθηση των καταναλωτών είναι ότι για την εξέλιξη των τιμών είναι πολύ διαφορετική από την πραγματικότητα.
Συνέδεσε δε την αντίληψη που υπάρχει με αναφορά στα στοιχεία της Eurostat- δείχνουν το μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ των πολιτών που θεωρούν ότι είναι φτωχοί και αυτών που πραγματικά είναι κάτω από όριο της φτώχειας- αλλά και με το γεγονός ότι δεν υπάρχει αντικειμενική παρουσίαση της εικόνας στα σούπερ μάρκετ.
«Κατά τη γνώμη μου αυτό προέρχεται από κάτι ευρύτερο από τα σούπερ μάρκετ και έχει να κάνει με το σύνδρομο φτωχός πλην τίμιος που έχουμε στην Ελλάδα από δεκαετία του ’60. Ενοχοποιούμε τον πλούτο» ανέφερε ο κ. Κιοσές.
Την ίδια ώρα και οι εκπρόσωποι του λιανεμπορίου τροφίμων εκτιμούν ότι η εικόνα που παρουσιάζεται για τις τιμές είναι στρεβλή. Το 77% των στελεχών του λιανεμπορίου, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ, πιστεύει ότι η εικόνα παρουσιάζεται στα media για τις τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν είναι αλήθεια.
Η εξέλιξη από το 2006 μέχρι σήμερα
Πάντως παρά τη «γκρίνια» για το πώς οι καταναλωτές αντιλαμβάνονται τις τιμές στα σούπερ μάρκετ η εικόνα σήμερα της κατανάλωσης στην εγχώρια αγορά είναι καλύτερη από αυτή στην Ευρώπη. Ενώ σε σχέση με δύο δεκαετίες πριν ενώ οι πωλήσεις σε αξία έχουν αυξηθεί κατά 28% η κατανάλωση έχει μειωθεί μόλις κατά 2%.
Την ίδια στιγμή στο 11μηνο του τρέχοντος έτους (έως τις 10 Νοεμβρίου 2024) σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Παναγιώτης Μπορέτος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Circana η αγορά, ανεβαίνει 3,3% σε αξία 3% σε όγκο.
Σε αυτό έχουν συμβάλλει καθοριστικά οι προσφορές, η ανοδική πορεία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η αύξηση του τουρισμού και η άνοδος της in home κατανάλωσης.
Υψηλό πενταετίας στις προσφορές
Ετσι, την ώρα που το υπουργείο Ανάπτυξης έχει βάλει στο τραπέζι τον εξορθολογισμό των προσφορών, οι προωθητικές ενέργειας γράφουν υψηλό πενταετίας.
«Η προώθηση στο οργανωμένο λιανεμπόριο είναι η υψηλότερη τα τελευταία πέντε χρόνια και συνεχίζει» όπως είπε ο κ. Μπορέτος ενώ με βάση τα στοιχεία της Circana, σε προϊόντα όπως το γάλα ψυγείου υψηλής παστερίωσης το ποσοστό των πωλήσεων υπό προωθητικές ενέργειες φτάνει στο 50%, στους χυμούς ψυγείου το 61%, στο γιαούρτι το 68%, στα μπισκότα το 78%, στο αλεύρι το 67%, στα πατατάκια το 72%, στην κονσέρβα ψαριού το 63%.
Στην επίδραση των private label στη διατήρηση της κατανάλωσης αναφέρθηκε ο Βάιος Δημοράγκας, Managing Director της NielsenIQ.
«Για ποιο λόγο τελικά η ζήτηση παραμένει σταθερή στην Ελλάδα;
Η εικόνα σε σχέση με τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης που είναι πιο κοντά στο δικό μας το προφίλ, είναι όντως καλύτερη» ανέφερε και πρόσθεσε ότι «τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, των οποίων το μερίδιο φτάνει πλέον το 27% σε αξία και το 34% σε όγκο επί του συνόλου των πωλήσεων τα σούπερ μάρκετ, δίνουν σύμφωνα ένα καλό deal στον καταναλωτή όσον αφορά στη σχέση ποιότητας τιμής».
Ώθηση από τουρισμό και in house κατανάλωση
Ενισχυτικά στην κατανάλωση λειτουργεί και ο τουρισμός. Είναι χαρακτηριστικό ότι στις τουριστικές περιοχές της χώρας τα ποσοστά ανάπτυξης των πωλήσεων είναι μεγαλύτερα.
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Δημοράγκας για το φετινό εξάμηνο η μεγαλύτερη ανάπτυξη αποτυπώνεται στα νησιά με το ποσοστό στο +6,6%, ακολουθεί η Κρήτη με το ποσοστό στο +6,1%.
Η ανάπτυξη στην περιοχή της Μακεδονίας και Θράκης είναι στο +5,5%, της Πελοποννήσου στο +4,2%, της κεντρικής Ελλάδας στο +4,1%, της Θεσσαλονίκης στο +3,5% ενώ η Αττική το ποσοστό ανάπτυξης είναι στο +2,4%, χαμηλότερα από το ρυθμό του συνόλου της αγοράς που είναι στο +3,8%.
Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της μελέτης της NielsenIQ σχετικά με την συνολική εικόνα της αγοράς, όσον αφορά στον τομέα των Cash & Carry και το παραδοσιακό λιανεμπόριο φαίνεται, ότι υπάρχει μία μετατόπιση από την κατανάλωση εκτός σπιτιού στην οικιακή κατανάλωση.
Συγκεκριμένα κατά το τρέχον έτος, τα cash & Carry εμφανίζουν μείωση κατά- 2,4% σε αξία και -3,6% σε όγκο Από την άλλη πλευρά τα παραδοσιακά σημεία εμφανίζουν αύξηση +4,3% σε αξία και +0,3% σε όγκο ενώ το οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων αντίστοιχα άνοδο +2,9% σε αξία και +3,2% σε όγκο.
Διαβάστε επίσης:
Η καινοτομία του νέου πόθεν έσχες και τα προσυμπληρωμένα στοιχεία από 114 οργανισμούς και υπηρεσίες
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΟΠΕΚΑ: Ποια επιδόματα καταβάλλονται αύριο – Αναλυτικά οι δικαιούχοι
- Ματίνα Παγώνη: Όταν το Ταμείο Ανάκαμψης πληρώνει 37.500 για απογευματινά χειρουργεία, δεν μπορείς να πεις όχι
- Κλάδος προϊόντων φυτικής προέλευσης: Με ισχυρή παρουσία η Κεντρική Μακεδονία στη διεθνή έκθεση Plant Based World 2024
- Ζελένσκι: Συνεχίζουμε να εργαζόμαστε με τους εταίρους μας για να ενισχύσουμε τις αμυντικές δυνατότητες της Ουκρανίας