“Η ναυτιλία απομακρύνθηκε οριστικά από την ιστορική περίοδο του ενός καυσίμου”, επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης, πρόεδρος της ΙΒΙΑ και υπογραμμίζει ότι “ο κλάδος μπαίνει σε μια εποχή πολλαπλών καυσίμων, όταν θα υπάρξουν επαρκείς ποσότητες νέων καυσίμων και πλήρης διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου, παγκοσμίως”.

Ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης, είναι πρόεδρος της ΙΒΙΑ. Σπούδασε στη Νομική στην Ελλάδα (LLB) και στην Αγγλία (LLM στο Ναυτικό Δίκαιο – Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον). Είναι δικηγόρος με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος στην Ελλάδα από το 1997 και solicitor στην Αγγλία από το 2002.

Από το 1998 έως το 2002, ήταν Νομικός Σύμβουλος της Excel Maritime Carriers, μιας ναυτιλιακής εταιρείας με έδρα τον Πειραιά και εισηγμένης στο NYSE. Από το 2002 έως το 2004, ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης εργάστηκε ως solicitor στην νομική εταιρεία Holman Fenwick & Willan, τόσο στο Λονδίνο όσο και στον Πειραιά.

Μεταξύ 2004-2013, ήταν μέτοχος και Διευθυντής της Quantum Shipping Ltd., μιας ναυτιλιακής εταιρείας συμφερόντων της οικογένειας του Κωνσταντίνου, όπου ήταν υπεύθυνος για τη στρατηγική επενδύσεων της εταιρείας καθώς και για όλα τα νομικά, εμπορικά και διοικητικά ζητήματα.

Το 2014, ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης εντάχθηκε στην Starbulk, όπου εργάστηκε ως Γενικός Διευθυντής για μια σειρά ιδιωτικών πλοίων και στη συνέχεια ως Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος – Διευθυντής Ελέγχου της εταιρείας προμηθειών του ομίλου, Ship Procurement Services SA.

Από το 2019, εργάστηκε ως Διευθυντής Καυσίμων της Star Bulk, υπεύθυνος για την προμήθεια / στρατηγική καυσίμων και για τη συνεργασία της Starbulk με παράγοντες της βιομηχανίας καυσίμων.

Το 2020, έλαβε μέρος για πρώτη φορά στις εκλογές του Διοικητικού Συμβουλίου της IBIA και εξελέγη επιτυχώς ως Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου.

Σήμερα, κατέχει τις θέσεις του Προέδρου της IBIA, του Προέδρου της Ομάδας Εργασίας για τα Μελλοντικά Καύσιμα της IBIA και υπηρέτησε προηγουμένως ως Αντιπρόεδρος της IBIA από το 2022 έως το 2024.

Αναφερόμενος στις παγκόσμιες εξελίξεις και διεργασίες, στον τομέα των καυσίμων, ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης, είπε: “Το περιβάλλον καυσίμων αλλάζει προκειμένου όλοι να συμβάλουν στην πλήρη απανθρακοποίηση” και προσέθεσε:

“Οι ανησυχίες των πλοιοκτητών δεν είναι καθόλου υπερβολικές και έχουν απόλυτο δίκιο. Δεν υπάρχουν ακόμα ούτε επαρκείς ποσότητες νέων καυσίμων, ούτε οριστικοποίηση των διεθνών κανονισμών, ούτε σύγκλιση τιμών μεταξύ στις επιλογές, ούτε ξεκάθαρα χρονοδιαγράμματα για πραγματικά πράσινα καύσιμα και αντίστοιχα τελειοποίηση της απαιτούμενης τεχνολογίας.

Η προσφορά, η υποδομή, η τεχνολογία, οι κανονισμοί, η ασφάλεια, η παραγωγικότητα, είναι όλα εξαιρετικά σημαντικές παράμετροι, οι οποίες βρίσκονται ακόμα, όλες, σε φάση εξέλιξης”.

Ο πρόεδρος της ΙΒΙΑ, τονίζει επίσης ότι δεν υπάρχει αντιπαλότητα, αλλά συνεργασία και συνέργειες μεταξύ προμηθευτών καυσίμων και πλοιοκτητών, καθώς οι μεν επιθυμούν να προμηθεύουν προϊόν ποιοτικό, ασφαλές και με χαμηλότερους ρύπους, οι δε θέλουν να αγοράζουν αντίστοιχα, γνωρίζοντας πρώτα όμως ότι το καύσιμο είναι ασφαλές, επαρκές, διαθέσιμο παντού, διαχειρίσιμο οικονομικά και βιώσιμο. Στην κατεύθυνση αυτή η ΙΒΙΑ αποτελεί το κοινό σημείο συνάντησης, συνύπαρξης και διαρκούς συνεργασίας όλων των «παικτών» της θαλάσσιας ενέργειας.

Επισημαίνει επίσης ότι η ΙΒΙΑ έχει συνάψει επίσημες συνεργασίες τεχνογνωσίας και εκπαίδευσης με διεθνείς οργανισμούς όπως η BIMCO, το Global Center for Maritime Decarbonization, η Maritime Port Authority of Singapore, η HELMEPA και άλλες καταξιωμένες ενώσεις.

Υπενθυμίζεται ότι στο πρόσφατο συνέδριο της ΙΒΙΑ ανακοινώθηκε η δημιουργία Περιφερειακού Συμβουλίου της ΙΒΙΑ, στην Ευρώπη. Σχολιάζοντας την εξέλιξη αυτή, ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης, τονίζει:

“Έχουμε, ήδη τέτοια συμβούλια στην Ασία, στην Αφρική, στην Αμερική και στη Μέση Ανατολή. Με τη δημιουργία του Ευρωπαϊκού μας Περιφερειακού Συμβουλίου, αποτελούμενο από καταξιωμένους και έμπειρους επαγγελματίες του χώρου της θαλάσσιας ενέργειας, θα στοχεύσουμε στην εμβάθυνση των σχέσεων με τους ευρωπαϊκούς παράγοντες, νομοθετικές Αρχές και την Ευρωπαϊκή Ένωση, έτσι ώστε να αντιμετωπιστούν δίκαια και αποτελεσματικά οι καινούργιοι κανονισμοί που έχουν επιβληθεί από την ΕΕ”.

Η IBIA, αναφέρει ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης, “έχει υποστεί μια σειρά από σημαντικές αλλαγές και κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως προέδρου αυτές οι αλλαγές εντείνονται και επεκτείνονται περαιτέρω, έτσι ώστε η ένωση μας να αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη προβολή παγκοσμίως και να αυξηθεί περαιτέρω από το ήδη σημαντικό ορόσημο των 500 μελών από περίπου 70 χώρες”

“Ένας από τους τρόπους επέκτασης, συνεχίζει ο Κ. Καπετανάκης, είναι τα περιφερειακά συμβούλια μας. Έχουμε ήδη δημιουργήσει τέτοια συμβούλια στην Ασία, την Αφρική, στην Αμερική, τη Μέση Ανατολή και τώρα είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω επίσημα την ίδρυση του τελευταίου περιφερειακού μας συμβουλίου, στην Ευρώπη.

Με δραστικούς κανονισμούς να εφαρμόζονται, με νέους να ξεκινούν το επόμενο έτος, και με μια πληθώρα τεράστιων και ριζοσπαστικών εξελίξεων, κυρίως το επερχόμενο Med ECA Zone ή FuelEU, η IBIA θα παραμείνει με αυτόν τον τρόπο στην πρώτη γραμμή της ενημέρωσης, της εκπαίδευσης, της επιρροής και του αντίκτυπου. Αυτός είναι ο λόγος που χαίρομαι που το νέο μας Ευρωπαϊκό Περιφερειακό Συμβούλιο θα αποτελείται από άτομα με μεγάλη εκτίμηση και εμπειρία, όλοι ειδικοί στον τομέα τους:

Η κα Charlotte Rojgaard – Global Marine Fuels Director στο Bureau Veritas Verifuel, η οποία θα είναι η πρόεδρος του περιφερειακού συμβουλίου.

Ο κ. John Stirling – Διευθυντής, Τεχνικός Ναυτιλίας στην World Fuel Services.

Ο κ. Kenneth Juhls – Διευθύνων Σύμβουλος στο ZeroNorth Bunker

Ο κ. Andrea Realfonzo – του Ομίλου Grimaldi – Corporate Bunker & Chartering Dept

Η κα Sofia Furstenberg Stott – Συνεργάτης στο Furstenberg Maritime Advisory”.

“Από την απόκτηση επίσημης συμβουλευτικής ιδιότητας στον ΙΜΟ το 2005, η IBIA συμμετέχει σε συναντήσεις ολομέλειας, εργαστήρια, υποβολές και άμεσες συζητήσεις με τα μέλη μέσω των παγκόσμιων εκδηλώσεών μας, των Ομάδων Εργασίας, των Περιφερειακών Συμβουλίων μας και φυσικά της εκπαίδευσης”, συμπληρώνει ο Κωνσταντίνος Καπετανάκης και προσθέτει:

“ Η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές είναι ο ξεκάθαρος στόχος και γνωρίζουμε ότι τα εμπόδια είναι τεράστια. Ως εκ τούτου, είμαστε αποφασισμένοι να βοηθήσουμε και να συμμετάσχουμε σε όλα τα φόρουμ λήψης αποφάσεων.

Οι Ομάδες Εργασίας μας καλύπτουν όλες τις κύριες πτυχές της θαλάσσιας ενέργειας: μελλοντικά καύσιμα, των οποίων επίσης προεδρεύω και του οποίου το νέο έργο θα κυκλοφορήσει σύντομα, με ολοκληρωμένες και ενημερωμένες συχνές ερωτήσεις για όλα τα σημαντικά νέα καύσιμα.

Ψηφιοποίηση, μετρητές μαζικής ροής, αδειοδότηση καυσίμων, ποιοτικές και τεχνικές παράμετροι καυσίμων, εκπαίδευση, ώστε τα μέλη μας να αποκτήσουν γνώση των κρίσιμων στοιχείων και όλων των μελετώμενων και πραγματοποιούμενων αλλαγών”.

Ο ρόλος της ΙΒΙΑ

Ο Διεθνής Οργανισμός Καυσίμων Ναυτιλίας (IBIA) είναι η φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας ναυτιλιακών καυσίμων και εκπροσωπεί όλους τους εμπλεκόμενους στο σύνολο της αλυσίδας αξίας του κλάδου.

Στα μέλη περιλαμβάνονται πλοιοκτήτες, προμηθευτές ναυτιλιακών καυσίμων,

έμποροι, μεσίτες, εταιρείες barging, εταιρείες αποθήκευσης, επιθεωρητές, λιμενικές αρχές,

εταιρείες αναφοράς πιστώσεων, δικηγόροι, αλληλοασφαλιστικοί οργανισμοί προστασίας και

αποζημίωσης, κατασκευαστές εξοπλισμού, ναυτιλιακοί δημοσιογράφοι και ναυτιλιακοί σύμβουλοι.

Η ΙΒΙΑ δημιουργήθηκε το 1992 και σήμερα έχει μέλη σε περισσότερες από 80 χώρες.

Η ΙΒΙΑ προωθεί βελτιωμένα πρότυπα, γνώση και κατανόηση στον κλάδο. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από μια ποικιλία εκδηλώσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, στο πλαίσιο των οποίων τα μέλη και οι ενδιαφερόμενοι λαμβάνουν αξιόπιστες και έγκυρες πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές.

Παράλληλα, ο Οργανισμός διεκδικεί αποτελεσματικούς, ρεαλιστικούς και εφαρμόσιμους

κανονισμούς για τον κλάδο. Ένα από τα σημαντικότερα πεδία αυτών των διεκδικήσεων είναι ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO), όπου η IBIA έχει συμβουλευτικό ρόλο ως μη κυβερνητικός οργανισμός. Η IBIA παρευρίσκεται σε όλες τις συναντήσεις της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του IMO (MEPC), της Επιτροπής Ναυτικής Ασφάλειας (MSC) και αρκετών υποεπιτροπών.