Η Kristina Blahnik μπορεί να προσδιορίσει επακριβώς τη στιγμή που αποφάσισε να εγκαταλείψει την καριέρα της στην αρχιτεκτονική για να ενταχθεί στην οικογενειακή επιχείρηση, τον βρετανικό οίκο πολυτελών υποδημάτων Manolo Blahnik.

Ήταν το 2009. Η εταιρεία του θείου της και της μητέρας της είχε πάρει ώθηση από τη δημοφιλή τηλεοπτική σειρά Sex and the City και την αδυναμία που έτρεφε η ηρωίδα Carrie Bradshaw για τα παπούτσια Manolo. «Υπήρχε αυτή η υποσυνείδητη έλξη που έγινε συνειδητή», λέει η Blahnik.

Άλλωστε, η ίδια είχε μεγαλώσει ουσιαστικά μέσα στην επιχείρηση των δικών της. Όταν ήταν παιδί, πολλά βράδια των σχολικών της χρόνων τα περνούσε βουρτσίζοντας επιμελώς παπούτσια από σουέντ στο κατάστημα-ναυαρχίδα της εταιρείας στο Λονδίνο. Χρόνια αργότερα, ανέλαβε να σχεδιάσει μία συλλογή παπουτσιών όταν ο θείος της, ο καταξιωμένος σχεδιαστής Manolo Blahnik, δεν μπορούσε.

Αλλά ήθελε κάτι περισσότερο. «Είπα, “δώστε μου μια ευκαιρία· θα ήθελα να δω πού μπορώ να φτάσω”».

Η Blahnik άφησε την αρχιτεκτονική εταιρεία που είχε ιδρύσει με τον πρώην σύζυγό της σχεδόν μια δεκαετία νωρίτερα για να ενταχθεί στην οικογενειακή επιχείρηση, πιστεύοντας: «Αν μπορώ να χτίσω ένα κτήριο, μάλλον μπορώ να φτιάξω κι ένα παπούτσι».

Από εκεί και μετά, ο ρόλος της στην εταιρεία έγινε μόνιμος. Το 2013, μάλιστα, ανέλαβε διευθύνουσα σύμβουλος.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Kristina HB (@kristinablahnik)

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Manolo Blahnik (@manoloblahnik)

«Αν μπεις νωρίς σε μια οικογενειακή επιχείρηση, δεν έχεις πάντα την ευκαιρία να σχηματίσεις τις δικές σου απόψεις»

Εκείνη την εποχή, διοικούσε την εταιρεία μια ομάδα μόλις έξι ατόμων, με επικεφαλής τον Manolo και την αδερφή του, Evangelina, παρά το γεγονός ότι τα παπούτσια Hangisi των 945 στερλινών είχαν γίνει απαραίτητο στοιχείο της γκαρνταρόμπας πελατών σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, η εταιρεία, που μετρά 54 χρόνια λειτουργίας, απασχολεί περισσότερους από 250 ανθρώπους και την περσινή χρονιά  απέκτησε νέα κεντρικά γραφεία και showroom στη Mayfair του Λονδίνου, αξίας 30,5 εκατ. στερλινών.

Η πρώτη χρονιά της Blahnik ήταν σαν ένα «ταχύρρυθμο MBA», αν και βασίστηκε στην εμπειρία της από τη δική της επιχείρηση για να διαχειριστεί νομικές συμβάσεις και να διαπραγματευτεί με ενδιαφερόμενους. Έμαθε μεθοδικά τη φρασεολογία της βιομηχανίας, όπως «sell-through» (ποσοστό πωλήσεων) και «stock-keeping units» (μονάδες αποθέματος / κωδικοί SKU).

«Νομίζω ότι προσέγγισα τον κόσμο αυτόν με ενστικτώδη κατανόηση του τι περιλαμβάνει, [αλλά] είχα ήδη μια σαφή, ώριμη άποψη και… επαγγελματική αυτογνωσία σε κάποιο βαθμό», λέει. «Ήρθα λοιπόν με μια νέα προοπτική», προσθέτει.

Και συμπληρώνει: «Αν μπεις νωρίς σε μια οικογενειακή επιχείρηση, δεν έχεις πάντα την ευκαιρία να σχηματίσεις τις δικές σου απόψεις… Καθένας είναι διαφορετικός, αλλά ξέρω ότι αν είχα μπει νωρίς, θα το έκανα όπως το έκαναν εκείνοι, αντί να πω “πραγματικά σέβομαι τον τρόπο που το κάνετε, αλλά νομίζω ότι μπορεί να υπάρχει κι ένας διαφορετικός τρόπος”».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Manolo Blahnik (@manoloblahnik)

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Kristina HB (@kristinablahnik)

Αυτές οι συζητήσεις, πιστεύει, επέτρεψαν στην επιχείρηση να εξελιχθεί χωρίς να χάσει τις βασικές της αρχές. Ωστόσο, έχει βάλει το στίγμα της στην εταιρεία, εισάγοντάς την στον ψηφιακό κόσμο, ενισχύοντας τη νεοσύστατη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου και, πιο πρόσφατα, προωθώντας την πώληση περισσότερων παπουτσιών και αξεσουάρ κατευθείαν στους καταναλωτές.

Η εταιρεία Manolo Blahnik ανακοίνωσε για πρώτη φορά ζημίες το 2020, καθώς η ζήτηση για επίσημα υποδήματα μειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά ανέκαμψε δυναμικά τον επόμενο χρόνο. Υπό την ηγεσία της Kristina Blahnik, η εταιρεία σημείωσε τις καλύτερες οικονομικές επιδόσεις της το 2022, με τα έσοδα να αυξάνονται κατά 69% στα 118,2 εκατ. ευρώ και τα προ φόρων κέρδη να υπερτριπλασιάζονται στα 22 εκατ. ευρώ από 6,6 εκατ. ευρώ.

Την ίδια χρονιά, κέρδισε μια δεκαετή μάχη για την πνευματική ιδιοκτησία στην Κίνα και τον Μάρτιο σύναψε μία κοινοπραξία στο Χονγκ Κονγκ με την Bluebell Group, έναν κορυφαίο όμιλο διαχείρισης πολυτελών εμπορικών σημάτων, ανοίγοντας τον δρόμο για επέκταση στην Ασία — που πλέον αποτελεί βασικό πυλώνα της στρατηγικής της.

Η Blahnik, απόφοιτος αρχιτεκτονικής από το Πανεπιστήμιο του Cambridge, έχει επιδείξει αδιάσειστη οικονομική πειθαρχία, μια νοοτροπία που, όπως λέει, κληρονόμησε από τη μητέρα της, η οποία εντάχθηκε στην επιχείρηση το 1980 και υπηρέτησε ως διευθύνουσα σύμβουλος έως το 2013. Η εταιρεία δεν έχει ποτέ χρέη ή εξωτερικές επενδύσεις.

«Είμαι αρκετά ξεκάθαρη σχετικά με αυτό. Είναι ή το ένα ή το άλλο: ή μπορείς να επιβιώσεις οικονομικά ή όχι», λέει η Blahnik. «Πιστεύω ότι [η οικονομική] ασφάλεια είναι η απόλυτη πολυτέλεια και η δυνατότητα να μπορείς να πεις “θα το κάνουμε αυτό σε έναν χρόνο, γιατί τώρα δεν θα το αντέξουμε οικονομικά”».

Προσθέτει: «Δεν καταλαβαίνω τον κόσμο όπου λειτουργεί με ζημία ή δανείζεται για να αναπτυχθεί. Αναπτυσσόμαστε μόνο όταν μπορούμε να το αντέξουμε οικονομικά… Αυτό μας επιτρέπει να είμαστε ένα brand με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και μας βοηθά όλους να παίρνουμε αποφάσεις βασισμένες στην πραγματικότητα και όχι σε μια δυνητική πρόβλεψη της φαντασίας μας».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Manolo Blahnik (@manoloblahnik)

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Kristina HB (@kristinablahnik)

Η Manolo Blahnik δεν έχει μείνει, ωστόσο, ανεπηρέαστη από την ευρύτερη επιβράδυνση που παρατηρείται στις δαπάνες των ευκατάστατων αγοραστών τους τελευταίους 18 μήνες και αναμένει ότι τα έσοδα θα μειωθούν πριν αρχίσουν να αυξάνονται ξανά. «Χρησιμοποιούμε αυτόν τον χρόνο τώρα, που η ζήτηση είναι λίγο πιο ήρεμη, για να… οργανωθούμε λίγο διαφορετικά», λέει η διευθύνουσα σύμβουλος.

Η Blahnik διατηρεί στενή επαγγελματική σχέση με τον θείο της, ο οποίος παραμένει καλλιτεχνικός διευθυντής και πρόεδρος της εταιρείας. Παρατηρούσε στενά την εργασιακή του ηθική, καθώς και της μητέρας της. Στα πρώτα χρόνια, «ήθελα απλώς να μάθω τα πάντα» από αυτούς, εξομολογείται.

Η πιο απαιτητική, από άποψη χρόνου, δημιουργική περίοδος είναι η ανάπτυξη νέων σειρών παπουτσιών, που «με εμπλέκει πλήρως στη διαδικασία του σχεδιασμού», λέει. Ο Manolo εργάζεται στις συλλογές δύο φορές τον χρόνο και η Kristina τις εξελίσσει σε τέσσερις.

Όπως λέει, για κάθε σειρά υποδημάτων συνεργάζονται πέντε άνθρωποι, προκειμένου να κατανοήσουν τις «εμπορικές και δημιουργικές» ανάγκες που υπάρχουν. Στη συνέχεια, «ανταποκρίνομαι σχεδιάζοντας στο χέρι νέα στυλ για να συμπληρώσω τις συλλογές του Manolo, περιλαμβάνοντας αποκλειστικά σχέδια για συγκεκριμένες αγορές».

«Είναι αναπόσπαστο κομμάτι του Manolo και νομίζω ότι πλέον αποτελούν κομμάτι και των δυο μας», λέει.

Η Blahnik αναγνωρίζει ότι η διαχείριση μιας οικογενειακής επιχείρησης είναι «μια πολύ προνομιακή θέση», αλλά αποτελεί επίσης πρόκληση. Πιστεύει ότι η δεύτερη γενιά αποτελεί έναν από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες για τη διατήρηση της διαχρονικότητας.

«Η πρώτη γενιά είναι οι ιδρυτές και οι δημιουργοί, αυτοί που έχουν το όνειρο. Ο ρόλος μου, όπως τον βλέπω, είναι να διασφαλίσω ότι… δημιουργώ όλες τις δομές γύρω από αυτό για να υπάρχει πέρα από τη ζωή μου, πέρα από τη ζωή όλων μας. Αν υπάρξει τρίτη γενιά, να ξέρει τι πρέπει να κάνει».

Η Blahnik έζησε στην Κολωνία πριν μετακομίσει στο Ηνωμένο Βασίλειο με τη μητέρα της όταν ήταν έξι ετών. Η ανατροφή της διαμορφώθηκε από τη δημιουργική φλέβα του θείου της και την επιχειρηματική πραγματιστική προσέγγιση της μητέρας της, κάτι που την έκανε να κινηθεί στο σταυροδρόμι ανάμεσα στην τέχνη και τα μαθηματικά. Σπούδασε και τέχνη και μαθηματικά σε A-level (ανώτατο επίπεδο εξετάσεων), καθώς και γερμανικά οικονομικά.

Η πρακτική της στην αρχιτεκτονική είχε στενούς δεσμούς με την οικογενειακή επιχείρηση. Σχεδίασε τον χώρο για την πρώτη έκθεση του Manolo Blahnik στο Μουσείο Design του Λονδίνου το 2003 και σύντομα άρχισε να σχεδιάζει καταστήματα για το brand. Η εταιρεία συνεχίζει να συνεργάζεται με τον σχεδιαστή για τα νέα καταστήματα που θα άνοιγε.

Η Blahnik είναι υπέρμαχος του executive coaching και έχει συνεργαστεί με αρκετούς συμβούλους στο πέρασμα του χρόνου. Η εταιρεία προσφέρει επίσης coaching στους υπαλλήλους, ανεξαρτήτως θέσης.

«Με ενδιαφέρει βαθιά η οργανωσιακή κοινωνιολογία και η ψυχολογία και πιστεύω ότι, εκ φύσεως, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συνεχίσω να μαθαίνω, να εξελίσσομαι, να παρακολουθώ και να παρατηρώ».

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Manolo Blahnik (@manoloblahnik)

Μια τέτοια στιγμή ενδοσκόπησης ήρθε όταν εγκατέστησε μια ανώτερη ομάδα ηγεσίας πριν από περίπου έξι χρόνια για να τη βοηθήσει να διαχειριστεί την επιχείρηση καθώς συνέχιζε να αναπτύσσεται.

«Ο ρόλος μου ήταν να αφήσω τον έλεγχο», λέει, αναγνωρίζοντας ότι ήταν «μια τρομακτική στιγμή απώλειας», επειδή μέχρι τότε ήταν υπεύθυνη για τα πάντα. «Υπήρξε μια ανακούφιση και μια θλίψη που έπρεπε να επεξεργαστώ και αυτό έγινε με τη βοήθεια ενός coach».

Αντί να βρίσκεται «στην πρώτη γραμμή» καθημερινά, η διευθύνουσα σύμβουλος έμαθε να υποστηρίζει την ομάδα όταν το χρειάζεται, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι «δεν αποκλίνουμε από την πορεία μας».

Έχει περάσει από διάφορες «φάσεις ηγεσίας», καθώς «κάθε λίγα χρόνια σχεδόν αποβάλλω μια και εξελίσσομαι στην επόμενη». Καθώς η επιχείρηση επιταχύνει την ανάπτυξή της, με στόχο να ανοίξει περισσότερα νέα καταστήματα στο εξωτερικό, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και την Ασία, δηλώνει: «Μπορώ να το αισθανθώ ότι αυτό συμβαίνει τώρα».

Μια μέρα από τη ζωή της Kristina Blahnik

6:45 π.μ. Ξυπνώ και διαβάζω τον Τύπο, ειδικά ό,τι έχει σχέση με το λιανεμπόριο και τη μόδα, και ελέγχω τα email που ήρθαν μέσα στη νύχτα. Το πρωινό μου είναι συνήθως ένα smoothie Huel με μπανάνες και φράουλες. Δεν πίνω πια καφέ, καθώς δεν μου ταιριάζει, αλλά παίρνω όλες τις βιταμίνες μου και ένα Berocca (ΣτΜ: πολυβιταμίνες) για να ενυδατωθώ νωρίς.

Πρωί: Συνήθως έχω πρωινή γυμναστική, π.χ. Climb to the Beat by BXR, Barry’s Bootcamp ή το SoulCycle. Μετά ετοιμάζομαι και βγάζω βόλτα τον σκύλο μου, ένα μίνι Schnauzer που λέγεται Poppins, προς το γραφείο στο Λονδίνο, συχνά μέσω του καταστήματός μας στην Burlington Arcade, για να δω τις νέες βιτρίνες με τα προϊόντα. Φτάνω στο γραφείο μεταξύ 8:00 και 9:00, όπου έχω συναντήσεις με διαφορετικά τμήματα, καθώς και επικοινωνία με την Ασία.

1:00 μ.μ. Το μεσημεριανό είναι συνήθως κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης ή στο γραφείο. Τα αγαπημένα μου πιάτα είναι pasta pomodoro -κάτι που με κάνει να νιώθω καλά- ή μια σαλάτα από το The Salad Project ή tacos.

Απόγευμα: Μου αρέσει να βλέπω τους ανθρώπους από κοντά και να γνωρίζω νέους υπαλλήλους, γι’ αυτό βρίσκω τον χρόνο για να περπατώ στο επταώροφο κτίριο των γραφείων μας και να συνομιλώ με τις ομάδες. Επίσης, επικοινωνώ με το γραφείο μας στις ΗΠΑ.

7:00 μ.μ. Φεύγω από το γραφείο και ενημερώνομαι για email όταν επιστρέφω σπίτι. Ορισμένα βράδια συναντώ εμπορικούς συνεργάτες για ποτό ή παρακολουθώ δείπνα και πάνελ του κλάσου. Πρόσφατα ξεκινήσαμε να διοργανώνουμε μικρά δείπνα για πελάτες στο πανέμορφο κεντρικό μας γραφείο στο Λονδίνο για να τους εντάξουμε στον κόσμο μας. Όταν έχω χρόνο, μου αρέσει να μαγειρεύω για την οικογένειά μου.

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Manolo Blahnik (@manoloblahnik)

Διαβάστε επίσης:

Tiffany: Το εκθαμβωτικό περιδέραιο με φτερά παγωνιού που χρειάστηκε δύο χρόνια για να γίνει


© The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.