Οι επιπτώσεις από την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022 είναι τεράστιες για τον κλάδο των ρυμουλκών και των ναυαγοσωστικών, δεδομένου ότι, αν δεν υπάρξει διορθωτική παρέμβαση της Πολιτείας, τον Μάρτιο του 2025 θα αποσυρθούν πάνω από 100 ρυμουλκά από τα λιμάνια της χώρας και θα χαθούν 700 και πλέον θέσεις εργασίας.

Το mononews, πριν από μερικές ημέρες αποκάλυψε ότι περί τα 100 εκατ. ευρώ δαπάνησαν οι ελληνικές εταιρείες διαχείρισης ρυμουλκών σε ναυπηγεία της Τουρκίας, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022, κατασκευάζοντας δέκα σύγχρονα ρυμουλκά και ναυαγοσωστικά, για να παραμείνουν ενεργές και σε λειτουργία.

Υπενθυμίζεται ότι το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, έθετε αυστηρές προδιαγραφές για την λειτουργία των ρυμουλκών,

Με τις διατάξεις που ενσωμάτωσε το Προεδρικό Διάταγμα, ουσιαστικά ευνοούσε μία μόνο εταιρείας.

Αρκετοί μίλησαν για “φωτογραφική διάταξη”.

Οι υπέρμαχοι του Προεδρικού Διατάγματος, ισχυρίζονταν ότι “αναβαθμίζονταν οι ρυμουλκικές υπηρεσίες”.

Μετά από την αντίδραση των εταιρειών διαχείρισης ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών, αλλά και του Ναυτικού Επιμελητηρίου, δόθηκαν δύο παρατάσεις για την ισχύ του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, που ανέλαβε την “καυτή πατάτα”, έχει δώσει έως σήμερα δύο παρατάσεις για την εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος, αντιλαμβανόμενος, μετά από εισηγήσεις του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, το μέγεθος του προβλήματος.

Επισημαίνεται ότι οι θιγόμενες εταιρείες ρυμουλκών, έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, για την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022.

Ωστόσο, έως και σήμερα η συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας, έχει αναβληθεί δύο φορές και επίκεται να προσδιοριστεί νέα ημερομηνία για την επί ουσίας συζήτηση.

Με επιστολή τους, οι εταιρείες που διαφωνούν με το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, επισημαίνουν προς τον αρμόδιο υπουργό Ναυτιλίας:

“Επανερχόμαστε στο εν θέματι ζήτημα και σας καλούμε να παρέμβετε στην ήδη βεβαρημένη κατάσταση που υφίσταται, προς την έλευση της ομαλότητας και της διατήρησης του υγειούς ανταγωνισμού στον κλάδο των Ρυμουλκών πλοίων γνωρίζοντας το αίσθημα δικαίου την ηθική και την εντιμότητα που σας διέπει.

1. Ειδικότερα, σας αναφέρουμε ότι στις τάξεις των πλοιοκτητών Ρ/Κ ,οι οποίοι αγωνίζονται προς την συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του Π.Δ το συντομότερο δυνατόν και έχοντας να υπερβούν πλήθος προβλημάτων όπως η αναμονή προς ένταξη σε Α.Ο παρά την πραγματοποίηση όλων των διαδικασιών προς ένταξη , επικρατεί ανησυχία και δυσφορία σχετικά με την διασπορά είδησης ως προς την κατάρτιση νομοθετικής ρύθμισης περί προτεραιοποιησης λειτουργίας Ρ/Κ στους λιμένες της επικράτειας.

Δηλαδή με παρέμβαση του κράτους να δίνεται το αποκλειστικό δικαίωμα λειτουργίας και εργασίας σε ελάχιστα και συγκεκριμένα Ρ/Κ, που τηρούσαν τις απαιτήσεις του Π.Δ πριν αυτό εκδοθεί να εργάζονται κατά προτεραιότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα Ρ/Κ έως την λήξη της παράτασης που χορηγήθηκε και προβλέπεται από τον Ν.5079/ΦΕΚ Α 215/2023/άρθρο 114 παρ.7 ή πιθανόν και έως ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ένταξης και των υπολοίπων .

2. Η κατάρτιση και η έκδοση μιας τέτοιας ρύθμισης εκ μέρους του Υπουργείου σας θα επιφέρει τον αφανισμό του κλάδου των Ρυμουλκών προς όφελος λίγων πλοιοκτητών και ειδικότερα :

· Θα ενθαρρύνει και θα ενεργοποιήσει πρακτικές των μονοπωλίων και ολιγοπωλίων δηλαδή την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας κατά την οποία η προσφορά αγαθού η υπηρεσίας συγκεντρώνεται στα χέρια λίγων μόνο επιχειρήσεων.

· Θα επιτρέψει το προβάδισμα κάποιων έναντι άλλων.

· Θα επιτρέψει την εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.

· Θα ενθαρρύνει τον αθέμιτο ανταγωνισμό .

· Θα αποτελεί πράξη αντίθετη προς τα χρηστά ήθη της ελεύθερης αγοράς.

· Δεν θα συνάδει με τα διαλαμβανόμενα διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας περί υγειούς ανταγωνισμού, ελεύθερης αγοράς ,αθέμιτου ανταγωνισμού που προβλέπονται στους Ν.3959/ΦΕΚ 93Α/2011 -Ν.146/1914 όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν.

· Θα επιφέρει αύξηση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών ως επακόλουθο του μονοπωλιακού χαρακτήρα που θα επικρατήσει με αρνητικές επιπτώσεις στην εμπορική ανάπτυξη των λιμένων και στην ναυτιλιακή κοινότητα.

3. Οποιοδήποτε μέτρο η ρύθμιση θα πρέπει να επιχειρείται με γνώμονα την ανάπτυξη κ την διατήρηση και την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού και της ελεύθερης αγοράς. Οι κανόνες θα πρέπει να είναι ευέλικτοι και σύγχρονοι, να συμβαδίζουν με τις νομοθετικές εξελίξεις σε ενωσιακό επίπεδο, να σέβονται τις αποφάσεις της κρατούσας νομολογίας, να απηχούν τις τρέχουσες επιχειρηματικές και εμπορικές πρακτικές, τεχνολογικές εξελίξεις και καταναλωτικές τάσεις θα πρέπει τέλος να διασφαλίζουν την ισονομία και να προάγουν τη δημιουργία και διατήρηση ενός «ίσου πεδίου δράσης» για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ίδια αγορά, χωρίς αναιτιολόγητους περιορισμούς, διακρίσεις και διατήρηση στεγανών που συνιστούν εμπόδια στην εύκολη είσοδο και παραμονή σε συγκεκριμένες αγορές ή στην έξοδο από αυτές .

Ο υγιής ανταγωνισμός, σημαίνει χαμηλότερες τιμές για τον καταναλωτή, αυξημένη παραγωγικότητα για τις επιχειρήσεις, ενίσχυση της καινοτομίας, πραγματοποίηση επενδύσεων, αύξηση της απασχόλησης.

4. Επίσης σας αναφέρουμε ότι η τυχόν κατάθεση πρόφασης περί περαιτέρω ασφάλειας, για την στήριξη μιας τέτοιας ενέργειας που αφορά στην προτεραιοποίηση ,είναι παντελώς αβάσιμη και άκυρη δεδομένου ότι ουδέποτε έχει τεθεί ζήτημα ασφάλειας στην λειτουργεία των Ρυμουλκών πλοίων φέροντας όλα τα προβλεπόμενα πιστοποιητικά για την κατηγορία τους και λαμβάνοντας υπόψιν ότι η διάταξη του

Ν.5079/ΦΕΚ Α 215/2023/άρθρο 114 παρ.7 χορήγησε παράταση έως την 30/06 για λειτουργία όλων υπαρχόντων Ρ/Κ χωρίς βέβαια να τεθεί θέμα ασφάλειας.

5. Τέλος σας αναφέρουμε ότι η πεποίθηση μας σαν ειδικοί και γνώστες του χώρου για πολλές δεκαετίες είναι ότι για την ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς απαιτήσεων που θέτει το Π.Δ και για την διατήρηση της εύρυθμης λειτουργίας των λιμένων και της απρόσκοπτης προσφοράς ρυμουλκικών υπηρεσιών είναι η εκ νέου χορήγηση παράτασης τουλάχιστον για 6 μήνες επιπλέον προκειμένου να ενταχθεί ομαλά το σύνολο των Ρυμουλκών εφαρμόζοντας τις επιταγές του Π.Δ. και είμαστε σίγουροι ότι η πολιτεία θα ανταποκριθεί στέκοντας αρωγός στις προσπάθειες που γίνονται με τεράστιο κόστος από τις εταιρίες προκειμένου να αναβαθμιστεί και να εκσυγχρονιστεί ο κλάδος των ρυμουλκών. Οποιοδήποτε άλλο μέτρο η ρύθμιση εφαρμοστεί θα γίνει εκ του πονηρού προς εξυπηρέτηση συμφερόντων συγκεκριμένων και θα είναι ελέγξιμο και σκοπούμενο”.

Οι επενδύσεις 100 εκατ. ευρώ στην Τουρκία

Ναυτιλιακοί παράγοντες της Ακτής Μιαούλη, υποστηρίζουν ότι αιμορραγία των ελληνικών εταιρειών και η ενίσχυση της Τουρκικής ναυπηγικής βιομηχνίας, θα μπορούσε να αποφευχθεί αν προβλεπόταν ικανός χρόνος ώστε τα ρυμουλκά αυτά να ναυπηγούν σε ελληνικά ναυπηγεία.

Τα δέκα ρυμουλκά που ναυπηγήθηκαν σε ναυπηγεία της Τουρκίας είναι τα εξής:

1.Νίκος Ζούρος: Star, 7 εκατ. ευρώ.

2. Vernicos Skafi: V.S. III, 7 εκατ. ευρώ.

3. Αντώνης Γελασάκης: Captain Dimitris IV, 7 εκατ. ευρώ.

4. NEMECA: DIAS Z, 6,5 εκατ. ευρώ.

5. IGMAR: Ιγνάτιος Σπανόπουλος, Christos, 8 εκατ. ευρώ.

6. Promarine: Μιχάλης Σπανόπουλος, Protug 85-1, 8 εκατ. ευρώ.

7. Promarine: Μιχάλης Σπανόπουλος, Protug 100, 7 εκατ. ευρώ.

8. Promarine: Μιχάλης Σπανόπουλος, Protug 101, 7 εκατ. ευρώ.

9. SVS: SVI, 7 εκατ. ευρώ.

10. SVS: SVII, 7 εκατ. ευρώ.

Το παράδοξο σε αυτή την υπόθεση είναι ότι η Τουρκική κυβέρνηση, ψήφισε νόμο με τον οποίο προβλέπει ότι για να εγκατασταθεί μια εταιρεία στην Τουρκία και να λειτουργήσει υπηρεσίες ρυμούλκησης και ναυαγιαίρεσης, υποχρεωτικά θα πρέπει να διαθέτει νεότευκτο ρυμουλκό, το οποίο θα κατασκευαστεί σε ναυπηγείο της Τουρκίας, θα υψώσει την Τουρκική σημαία και θα απασχολεί Τούρκους ναυτικούς.

Οι αρνητικές επιπτώσεις του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022

Η επιχειρηματολογία για την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος, είναι πλούσια. Παραθέτουμε ενδεικτικά ορισμένα επιχειρήματα:

· Για την θέσπιση του εν λόγω κανονισμού, δεδομένου ότι διέπεται από τεχνικές αρχές και πρότυπα, δεν ακολουθήθηκε η ενδεδειγμένη και νομότυπη διαδικασία της διαβούλευσης η οποία θα οδηγούσε σε ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των εμπλεκομένων τεχνικών επιστημονικών και θεσμικών φορέων της ναυτιλιακής κοινότητας προς τυχόν εντοπισμό διόρθωση και επίλυση προβλημάτων του σχεδίου για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

· Δεν στηρίχθηκε στην πραγματική κατάσταση και δεν έλαβε υπόψιν τα αντικειμενικά στοιχεία και κριτήρια που ανταποκρίνονται στον μεγαλύτερο αριθμό των Ρυμουλκών στην επικράτεια σήμερα.

· Επισημαίνεται ότι η εξουσιοδότηση που παρέχεται από το Π.Δ σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα των άρθρων 9 παρ.5 & 11παρ.3 πάσχει νομικά διότι προβλέπεται ήδη ότι, τα σχετικά ζητήματα περί έκδοσης κανονισμών ρυθμίζονται με υπουργικές αποφάσεις στους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων- λιμενικών υποδομών όπως ενδεικτικά αναφέρεται η πρόβλεψη για την παροχή εξουσιοδότησης για έκδοση κανονισμού από τον ΥΝΑΝΠ στον Ο.Λ.Θ σύμφωνα με τον Ν.4522/2018 άρθρο 6 (ΦΕΚ α 39/07.03.2018).

· Δεν υπήρξε πρόβλεψη και πρόνοια για την εξαίρεση και απαλλαγή των Ρ/Κ που ασχολούνται αποκλειστικά με την εκτέλεση λιμενικών έργων ως ειδική κατηγορία (άνω των 24 μέτρων) από τις απαιτήσεις που μνημονεύονται στο άρθρο 4 του του επίμαχου Π.Δ. Η εξαίρεση αυτή θα μπορούσε να δοθεί και να προβλεφθεί σε αυτήν την κατηγορία των Ρ/Κ σε αντίθεση με εξαιρέσεις που ισχύουν χωρίς τεκμηρίωση στα Ρ/Κ επιφυλακής αφού τα ρυμουλκά που δραστηριοποιούνται σε λιμενικά έργα, σύμφωνα με τα Π.Γ.Ε και Π.Α δεν δύναται να απασχολούνται σε λοιπές εργασίες ρυμούλκησης. Η εν λόγω αστοχία της νομοθετικής ρύθμισης συνάγεται από την εξαίρεση που δίνεται για την κατηγορία αυτή των Ρ/Κ στην παρ.2 του άρθρου 11 ενώ στο άρθρο 4 παρ.1β αναφέρεται μόνο για Ρ/Κ κάτω των 24 μέτρων αφήνοντας εκτός και χωρίς να υπάρχει πρόνοια τα μεγαλύτερα των 24 μέτρων που ανήκουν στην ίδια κατηγορία.

· Τίθεται ζήτημα ακύρωσης του εν λόγω Π.Δ δεδομένου ότι παραβιάζονται κατάφορα οι συνταγματικές επιταγές της αρχής της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και συνέπειας σε συνδυασμό με την αρχή της αναλογικότητας (καταλληλόλητα, εύλογη σχέση μέσου και σκοπού με υιοθέτηση του λιγότερο επαχθούς μέτρου και ασφάλειας δικαίου λόγω της μικρής χρονικής διάρκειας συμμόρφωσης όπως αυτή αναφέρεται στο άρθρο 16 μεταβατικών διατάξεων του εν λόγω Π.Δ. Ο διοικούμενος αναμένει εύλογα την διατήρηση της σταθερότητας και προβλεψιμότητας των πραγματικών και νομικών καταστάσεων που έχουν διαμορφωθεί από το νομοθέτη, ώστε να αξιώνει την μη αιφνίδια και απρόβλεπτη μεταβολή τους .

Η ιστορία της πορείας θέσπισης νομοθεσίας στην Ελληνική έννομη τάξη που αφορά σημαντικές μεταρρυθμίσεις και η αλλαγή της υφιστάμενης κατάστασης δεικνύει ότι, πάντα τίθεται ικανός χρόνος προσαρμογής για εφαρμογή της νέας κατάστασης και σίγουρα τίθενται μεταβατικές ρυθμίσεις οι οποίες δίνουν την δυνατότητα για την ομαλή μετάβαση στην νέα κατάσταση και σε καμία περίπτωση δεν δημιουργεί αιφνίδια υποχρέωση συμμόρφωσης σε νέες απαιτήσεις. Τέλος επισημαίνεται προς επίρρωση ανωτέρω και δεδομένου του μεγάλου προβλήματος που ανέκυψε ότι, η ισχύς του επίμαχου Π.Δ έχει ανασταλεί προσωρινά δεδομένου ότι δόθηκε παράταση για την εφαρμογή και συμμόρφωση των διατάξεων του Μέρους Α και Γ του κανονισμού Π.Δ έως την 30-06-2024 σύμφωνα με τον Ν.5079 άρθρο 114 παρ.7, χρονικό διάστημα κατά το οποίο είναι πρακτικά αδύνατον να ολοκληρωθούν οι απαιτούμενες ενέργειες

Οι προτάσεις

Από το άρθρο 4 συνάγεται ότι προκύπτει υποχρέωση για την πιστοποίηση κλάσης ώστε να πληρούνται τα πρότυπα και οι απαιτήσεις ενός Α.Ο σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) 391/2009.Η μετάβαση σε κατάσταση classification που αφορά στα υπάρχοντα Ρ/Κ μήκους L>24 m σε διεθνείς Α.Ο IACS θα προκαλέσει ανυπέρβλητα προβλήματα δεδομένου ότι :

Oι προδιαγραφές σχεδίασης και κατασκευής θα πρέπει να πληρούν τα πρότυπα και απαιτήσεις ενός Α.Ο που θα αφορούν σε όλους τους τομείς του πλοίου και ως εκ τούτου επιβάλλονται καταχρηστικά στα υπάρχοντα Ρ/Κ νέες κατασκευαστικές απαιτήσεις κατά περίπτωση (προσθήκες- μετασκευές -μεταβολές-τοποθετήσεις) ,ενδεχομένως εκπονήσεις νέων μελετών σχεδίων σε ήδη κατασκευασμένα και εξοπλισμένα Ρ/Κ με τις προβλεπόμενες , από την υφιστάμενη νομοθεσία, διαδικασίες και νομίμως δραστηριοποιούμενα φέροντας τις προβλεπόμενες από την Εθνική νομοθεσία πιστοποιήσεις και άδειες οι οποίες ισχύουν σε βάθος χρόνου κατά περίπτωση.

Ως εκ τούτων η υποχρέωση για μετάβαση στη νέα κατάσταση, θα προκαλέσει παύση δραστηριοτήτων του μεγαλύτερου μέρους του στόλου Ρ/Κ που επιχειρεί στην Ελληνική επικράτεια φέροντας νόμιμες άδειες λειτουργίας και πιστοποιητικά αξιοπλοΐας σε ισχύ με αποτέλεσμα να τεθούν ανενεργά όλα τα υπάρχοντα Ρ/Κ άνω των 24μ. έως να συμμορφωθούν με τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το άρθρο 4 ,επισημαίνοντας ότι και εάν γινόταν προσπάθεια για την συμμόρφωση προτύπων και απαιτήσεων μεγάλος αριθμός Ρ/Κ θα αναγκαζόταν να στραφεί στους αναγνωρισμένους οργανισμούς, με άγνωστο χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης διαδικασιών και παντός όχι λιγότερο από 2 έτη κατά περίπτωση, λαμβάνοντας υπ οψιν την πολυπλοκότητα και ιδιαιτερότητα των διαδικασιών σε συνδυασμό με το στελεχιακό δυναμικό που διαθέτουν.

Ο αποκλεισμός και η παύση δραστηριοτήτων θα προκαλέσει καταστροφικές οικονομικές συνέπειες με αποτέλεσμα την συρρίκνωση και τον μαρασμό του κλάδου των ρυμουλκών πλοίων που αποτελεί βασικό πυλώνα στην στήριξη της Ελληνικής ναυτιλίας και της λιμενικής βιομηχανίας. Επίσης λόγω της γενικευμένης έλλειψης διαθεσίμων υπηρεσιών ρυμουλκών θα προκληθεί ανωμαλία και διαταραχή στην λειτουργία λιμένων λιμενικών εγκαταστάσεων με αποτέλεσμα την δημιουργία αρνητικών συνεπειων στο εμπόριο στις μεταφορές αγαθών καυσίμων στις συγκοινωνίες στην οικονομία.

 

Διαβάστε επίσης:
Μάριος Ηλιόπουλος, προς φιλάθλους: “Σας παρακαλώ στα συνθήματα σας να μην βρίζετε τη μάνα των αντιπάλων”

Παρίσι: Η Παναγία των Παρισίων ετοιμάζεται να ανοίξει και πάλι στο κοινό

Ντόναλντ Τραμπ: Ο εκλεκτός για τη θέση του Υπουργού Άμυνας είχε κατηγορηθεί για σεξουαλική επίθεση