• Ναυτιλία

    Έλληνες πλοιοκτήτες ρυμουλκών πλήρωσαν σε ναυπηγεία της Τουρκίας 100 εκατ. ευρώ για να συμμορφωθούν σε μια απόφαση του υπουργείου Ναυτιλίας!


    Περί τα 100 εκατ. ευρώ δαπάνησαν εταιρείες διαχείρισης ρυμουλκών σε ναυπηγεία της Τουρκίας, προκειμένου να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 83/2022.

    Με το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, ρυθμίστηκαν θέματα των ρυμουλκών πλοίων “αναφορικά με τις τεχνικές προδιαγραφές, τη δύναμη έλξης (Βollard Pull), τα κριτήρια ευστάθειας, τον πυροσβεστικό και αντιρρυπαντικό εξοπλισμό, καθώς και κατευθυντήριες οδηγίες για την ασφαλή διενέργεια των ρυμουλκικών εργασιών, σε εναρμόνιση με τα εφαρμοστέα πρότυπα, τις απαιτήσεις και τις σχετικές οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), των Αναγνωρισμένων Οργανισμών και τους κοινά αποδεκτούς κανόνες της ναυπηγικής επιστήμης και της ναυτικής τέχνης και εμπειρίας, για τη διασφάλιση της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, των πληρωμάτων, των λιμενικών και λοιπών εγκαταστάσεων της χώρας και την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος”.

    Επίσης, το Προεδρικό Διάταγμα, προβλέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα ρυμουλκά πλοία με ελληνική σημαία, ανεξάρτητα από την ημερομηνία θέσης της τρόπιδάς τους, τα οποία παρέχουν κάθε είδους ρυμουλκικές εργασίες σε λιμένες, λιμενικές εγκαταστάσεις διυλιστηρίων, πετρελαιοειδών και φυσικού αερίου, εξέδρες εξόρυξης υδρογονανθράκων, τερματικούς σταθμούς πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εγκαταστάσεις ελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων, καθώς και συνοδείες, ρυμουλκήσεις κάθε είδους πλοίων και πλωτών ναυπηγημάτων σε διαύλους, περιοχές με ρηχίες και μεγάλη κυκλοφορία πλοίων, παράκτιες και ανοικτής θάλασσας.

    Τότε, η Πανελλήνια Ένωση Πλοιοκτητών – Εφοπλιστών Ρυμουλκών & Ναυαγοσωστικών Πλοίων “ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ”, επισήμανε πως “η μόνη ώρα που τους ενδιαφέρει, είναι η ώρα να ξεκινήσει η ολιγοπωλιακή εκμετάλλευση των λιμανιών της χώρας από αυτούς τους ίδιους. Και φυσικά δεν θα παραδεχτούν ποτέ ότι το Προεδρικό Διάταγμα 83/2022 είναι κατ’ ουσία ένας «φωτογραφικός» Κανονισμός προδιαγραφών των ρυμουλκών πλοίων, που προσπαθεί να επιβάλλει ένα κανονιστικό πλαίσιο γεμάτο ασάφειες, σφάλματα και παράλογες προδιαγραφές και απαιτήσεις, με μοναδικό σκοπό να αποκλείσει από την αγορά το 90% των εν ενεργεία ρυμουλκών πλοίων και να δημιουργήσει συνθήκες κλειστού ολιγοπωλίου”.

     

    Το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, πήρε θέση υπέρ των απόψεων της Ένωσης “Αγίου Νικολάου”, αλλά υπήρξε αντίδραση από την Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών Ναυαγοσωστικών Αντιρρυπαντικών Πλοίων Υποστήριξης Υπεράκτιων Εγκαταστάσεων, η οποία υποστήριξε:

    «Η Έκθεση του ΝΕΕ για το π.δ. 83/2022 μας άφησε κυριολεκτικά άναυδους. Δεν γνωρίζουμε να υπάρχει Επιτροπή επίσημου θεσμικού φορέα στον κόσμο που να δέχεται και να προτείνει επίσημα σε Υπουργείο πράγματα που συντηρούν τον κίνδυνο και ενισχύουν την ανασφάλεια. Δεν υπάρχει τέτοιο προηγούμενο».

    Το αποτέλεσμα

    Ο νέος κανονισμός, που προώθησε  το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, επί υπουργίας Γιάννη Πλακιωτάκη, για τις ρυμουλκήσεις πλοίων, επικρίθηκε έντονα από πλοιοκτήτες εταιρειών ρυμουλκών και ναυαγοσωστικών σκαφών.

    Υπήρξε μάλιστα και μεσολάβηση του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος προκειμένου να δοθεί μια μεταβατική περίοδο ώστε να δοθεί χρόνος σε εταιρείες που δεν διέθεταν ρυμουλκά με τις νέες σύγχρονες απαιτήσεις να αποκτήσουν είτε με αγορές είτε με ναυπηγήσεις νέα ρυμουλκά.

    Το αποτέλεσμα ήταν από την ψήφιση του Προεδρικού Διατάγματος 82/2022,  πλοιοκτήτες ρυμουλκών να προσφύγουν σε Τουρκικά ναυπηγεία για κατασκευάσουν δέκα ρυμουλκά, που η συνολική τους αξία προσεγγίζει τα 100 εκατομμύρια ευρώ.

    Τα δέκα ρυμουλκά που ναυπηγήθηκαν σε ναυπηγεία της Τουρκίας είναι τα εξής:

    Νίκος Ζούρος: Star, 7 εκατ. ευρώ.
    Vernicos Skafi: V.S. III, 7 εκατ. ευρώ.
    Αντώνης Γελασάκης: Captain Dimitris IV, 7 εκατ. ευρώ.
    NEMECA: DIAS Z, 6,5 εκατ. ευρώ.
    IGMAR, Christos, 8 εκατ. ευρώ.
    Promarine: Protug 85-1, 8 εκατ. ευρώ.
    Promarine: Protug 100, 7 εκατ. ευρώ.
    Promarine: Protug 101, 7 εκατ. ευρώ.
    SVS: SVI, 7 εκατ. ευρώ.
    SVS: SVII, 7 εκατ. ευρώ.

    Το παράδοξο σε αυτή την υπόθεση είναι ότι η Τουρκική κυβέρνηση, ψήφισε νόμο με τον οποίο προβλέπει ότι για να εγκατασταθεί μια εταιρεία στην Τουρκία και να λειτουργήσει υπηρεσίες ρυμούλκησης και ναυαγιαίρεσης, υποχρεωτικά θα πρέπει να διαθέτει νεότευκτο ρυμουλκό, το οποίο θα κατασκευαστεί σε ναυπηγείο της Τουρκίας, θα υψώσει την Τουρκική σημαία και θα απασχολεί Τούρκους ναυτικούς.

    Δεν γνωρίζω αν οι αρμόδιοι υπηρεσιακοί και πολιτικοί γνώριζαν τι ίσχυε στην Τουρκία, το σίγουρο είναι ότι δεν αντιλήφθηκαν ότι με την νομοθεσία που προώθησαν ευνόησαν την Τουρκική ναυπηγική βιομηχανία.

    Ναυτιλιακοί παράγοντες υποστηρίζουν ότι θα ήταν σκόπιμο να δοθεί ο κατάλληλος χρόνος προκειμένου να σχεδιαστούν και να κατασκευαστούν σύγχρονα ρυμουλκά στις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες.

    Ήδη, όπως έγινε γνωστό, το ναυπηγείο του Μιχάλη Σπανόπουλου, κατασκευάζει τέσσερα ρυμουλκά, αλλά ήδη δαπανήθηκαν στην Τουρκία 100 εκατ. ευρώ με σημαντικές επιπτώσεις τόσο στις ναυτιλιακές εταιρείες που τα ναυπήγησαν, όσο και στην εθνική μας οικονομία.

    Διαβάστε επίσης

    Magic Sea Ferries: Απέκτησε το ταχύπλοο καταμαράν Magic 2

    Xclusiv: Η Κίνα κυρίαρχος στο ναυπηγικό πεδίο με αύξηση παραγγελιών κατά 17%

    Η Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου ναυπηγεί άλλα τέσσερα panamax στην Yangzijiang Shipbuilding



    ΣΧΟΛΙΑ