ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Ο Βαρδής Ι. Βαρδινογιάννης που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών, ο άνθρωπος που «απογείωσε» τον όμιλο Βαρδινογιάννη- MOTOR OIL (MOH), υπήρξε αναμφισβήτητα μια από τις πιο σημαντικές φυσιογνωμίες του ελληνικού επιχειρείν αλλά και της πολιτικής-κοινωνικής ζωής του τόπου.
Ο γράφων θα τον θυμάται πάντοτε για τις ευθείες αλλά λιτές αναφορές του σε πρόσωπα και γεγονότα.
Τις λίγες (ελάχιστες… ) φορές που ομιλούσε δημόσια, έστω και σε στενό κύκλο, δεν έκρυβε τη γνώμη του, δεν μασούσε τα λόγια του, δεν το είχε άλλωστε ανάγκη. Είναι φανερό πως λόγω χαρακτήρα, δεν έκανε για διπλωμάτης, άλλωστε αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού ήταν ο εκλιπών.
Προ αρκετών ετών, θυμάμαι ότι είχε πάει να καταθέσει σε μια δίκη. Βγαίνοντας, σε ένα πηγαδάκι μίλησε με πικρά λόγια για τους τότε κυβερνώντες, δεν έχει πλέον σημασία ποιοι ήταν αυτοί.
Έπεσε μια ειδήμων σιωπή στην ολιγομελή ομήγυρη και αποτόλμησα να τον ρωτήσω: «εάν διαρρεύσουν αυτά που λέτε κύριε Πρόεδρε, δεν αναρωτιέστε πως θα αντιδράσουν οι … κυβερνώντες;».
Με κοίταξε με το χαρακτηριστικό βλοσυρό ύφος του και με πολύ ήρεμο ύφος μου απάντησε: «Ετσι έχω συνηθίσει να μιλάω εγώ, σε βαρύ κλίμα, αντρίκιο, κρητικό…».
Νομίζω πως αυτή η ατάκα και αυτή η φράση τον εξέφραζε απόλυτα, ήταν και ένα άτυπο μότο ζωής για τον Βαρδή Ι. Βαρδινογιάννη.
Έζησε, μεγάλωσε, δημιούργησε και προχώρησε μέσα σε κλίμα βαρύ, αντρίκιο, κρητικό.
Πάντοτε φρόντιζε όμως να κρατάει το ανθρώπινο μέτρο και ως ναυτικός που ήταν μου είχε πεί μια άλλη ατάκα σε άλλη στιγμή και σε άλλο τόπο, στην Κρήτη: «μην ξεχνάς πως εγώ είμαι ναυτικός και εμείς οι ναυτικοί εάν αδικήσουμε κάποιον είμαστε σίγουροι πως θα μας βρει κακό. Για αυτό και δεν θέλω να τον αδικήσω (σ.σ. αναφερόταν σε σκληρό ανταγωνιστή και αντίδικο) και θα περιμένω…».
Παρών στη συζήτηση ήταν ο αείμνηστος διευθυντής των «Νέων» ο Λέων Καραπαναγιώτης ο οποίος χαμογελώντας του είπε : «αυτό θα μου επιτρέψετε να το χρησιμοποιήσω σε ένα μελλοντικό editorial, θα αρέσει και στον κύριο Λαμπράκη, είμαι σίγουρος…».
Σε μια από τις λίγες στιγμές που γέλασε διάπλατα, ο Βαρδής Ι. Βαρδινογιάννης απάντησε εύθυμα: «άσε μωρέ Λέοντα, ο Χρήστος έχει βάλει λαδάκι στο παιδί μου, άσε να περάσει καιρός για να το γράψεις ώστε αν δεν του αρέσει, να μην κάνει παρατηρήσεις για το … φιλοσοφικό μου ύφος, κάτι που συνήθιζε παλιά».
Για όσους δεν το γνωρίζουν, το 1964 στην Μητρόπολη Αθηνών ο πρωτότοκος γιός του Βαρδή Βαρδινογιάννη, ο Γιάννης Βαρδινογιάννης, σημερινό επιτυχημένο «αφεντικό» το Ομίλου Μotor Oil (MOH) βαφτίστηκε με νονό το μεγαλοεκδότη Χρήστο Λαμπράκη.
Σήμερα η περιουσία του «διαδόχου» που δραστηριοποιείται στους τομείς της ενέργειας, των ακινήτων διεθνώς και της ναυτιλίας, αποτιμάται στα 2 δισ. δολάρια, ενώ το χαρτοφυλάκιο στο εξωτερικό ίσως περιλαμβάνει και άλλα «πετράδια του στέμματος».
Ενας άνθρωπος με στιβαρή, δίκαιη διοίκηση
Ο Βαρδής Βαρδινογιάννης γεννήθηκε στις 4 Δεκεμβρίου 1933 στην Επισκοπή Ρεθύμνου και είναι γιος του Ιωάννη Βαρδινογιάννη και της Χρυσής Θεοδωρουλάκη. Ήταν το πέμπτο από τα οκτώ παιδιά της οικογένειας, καθώς προηγούνται τα τέσσερα αδέλφια του, Παύλος (1925 – 1984), Αμαλία (1927 – 2016), Σήφης (1929 – 2002), Νίκος (1931-1973) και έπονται άλλα τρία οι Γιώργος (1936-), Θεόδωρος (1942-1996) και Ελένη.
Αποφοίτησε το 1955 από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και ακολούθησε καριέρα αξιωματικού στο Πολεμικό ναυτικό (τότε Βασιλικό Ναυτικό), όπως ο αδελφός του, Νίκος.
Αποστρατεύθηκε υποχρεωτικά τον Ιούλιο του 1967 από το δικτατορικό καθεστώς της 21ης Απριλίου με τον βαθμό του πλωτάρχη, λόγω της αντιστασιακής του δράσης, και εξορίστηκε στην Αμοργό. Μετά τη δικτατορία ανέκτησε τους βαθμούς του και έφθασε ναύαρχος ε. α. σε πολεμική διαθεσιμότητα.
Είχε πάντοτε μεγάλη αδυναμία στο Π.Ν. και τους συμμαθητές του αξιωματικού από τη Σχολή Δοκίμων, τους αποκαλούσε «τα αδέρφια μου…».
Ασχολήθηκε με τις επιχειρήσεις του αδερφού του Νίκου και από το 1972 ανέλαβε τη διοίκησή τους μετά τον πρόωρο θάνατο εκείνου.
Ο Νίκος Ι. Βαρδινογιάννης ήταν ένας εμβληματικός επιχειρηματίας καθώς ήταν αυτός ο οποίος προώθησε την διαδικασία δημιουργίας διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους αλλά και αγόρασε κτίριο στο κέντρο του Συντάγματος το ιστορικό ξενοδοχείο ‘Μεριντιέν’.
Σταδιακά ο Βαρδής Βαρδινογιάννης με την συνεπικουρία και της οικογένειάς του μεγάλωσε και διεύρυνε πολύ τις επιχειρήσεις του διασφαλίζοντας ηγετικό ρόλο στον κλάδο της ενέργειας και δη των καυσίμων, όπου σήμερα η Motor oil διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια στην Ευρώπη και αποτελεί τη ναυαρχίδα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του ομίλου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε όλη τη διάρκεια της κρίσης στη χώρα μας από το 2010 και μετά, στον όμιλο δεν έγιναν περικοπές μισθών προσωπικού, όπως σε εκατοντάδες άλλες ιδιωτικές και δημόσιες επιχειρήσεις.
Η συμβολή του Βαρδή Βαρδινογιάννη ήταν καθοριστική σε όλη αυτήν την πορεία που ήδη έχει περάσει σε μια άλλη φάση αυτήν της πράσινης μετάβασης μέσα από τη θυγατρική της, την More.
Μια από τις πιο νευραλγικές κινήσεις που χαρακτήρισαν και σφράγισαν την πορεία του ενεργειακού κλάδου των επιχειρήσεων Βαρδή Βαρδινογιάννη ήταν η συμφωνία με την σαουδαραβική Aramco, που ελέγχεται από τη Βασιλική Οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας, που έδωσε ώθηση σε μια σημαντική στιγμή για την πορεία της ΜΟΗ. Στη συνέχεια ο όμιλος με επαναγορά των μετοχών των Αράβων προχώρησε σε μια μοναδικά ανοδική πορεία.
Στον εφοπλισμό ο Βαρδής Βαρδινογιάννης κυριάρχησε με ουσιαστικές κινήσεις αλλά και ηγετική θέση στην μεταφορά ενεργειακών πόρων.
Σύμφωνα με την Lloyd’s «συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των πιο ισχυρών παραγόντων της παγκόσμιας ναυτιλίας».
Από το 1989 ασχολήθηκε και με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, ιδρύοντας τους τηλεοπτικούς σταθμούς Mega (τον οποίο κατείχε μέχρι το 2019) και Star τον οποίο κατέχει έως σήμερα ενώ από το 2018, η ΜΟΗ κατέχει τον ραδιοτηλεοπτικό φορέα του Alpha.
Ηταν παντρεμένος με τη Μαριάννα Βαρδινογιάννη (το γένος Μπουρνάκη) και απέκτησε πέντε παιδιά: τον Γιάννη (γενν. 1962), τη Χριστιάννα (γενν. 1964), τον Γιώργο (γενν. 1967), τον Νίκο (γενν. 1974) και τη Βαρδιάννα (γενν. 1976).
Ο ίδιος και η σύζυγός του ανέπτυξαν σημαντικές φιλανθρωπικές δράσεις, με κορυφαία το Σύλλογο «Ελπίδα» για τα παιδιά με νεοπλασίες και τη Νοσοκομειακή μονάδα «Ελπίδα-Μαριάννα Βαρδινογιάννη» που ανεγέρθηκε δίπλα στα Νοσοκομεία Παίδων..
Η ανακοίνωση της Motor Oil
Η οικογένεια της Motor Oil αποχαιρετά με οδύνη τον Πρόεδρο της, επισημαίνει ο Όμιλος σε ανακοίνωση.
«Επί τέσσερις και πλέον δεκαετίες με γενναιοδωρία και τόλμη προσέφερε με απαράμιλλη συνέπεια στον επιχειρηματικό κόσμο της χώρας, προσέφερε στους χιλιάδες εργαζομένους της εταιρείας.
Η συμβολή του αφήνει αποτύπωμα τεράστιας αξίας στους εργαζόμενους του Ομίλου Motor Oil και στην κοινωνία. Οι αξίες του είναι αυτές που συνεχίζουν να αποτελούν πυξίδα για την πορεία της εταιρείας».
Οι εργαζόμενοι του Ομίλου
Εξάλλου σε ανακοίνωση των εργαζομένων στον όμιλο τονίζεται:
«Όλοι εμείς, οι εργαζόμενοι του Ομίλου Motor Oil, μια μεγάλη οικογένεια, αποχαιρετούμε με οδύνη τον Πρόεδρο και συνιδρυτή της εταιρείας μας, Βαρδή Ι. Βαρδινογιάννη.
Ο Πρόεδρός μας ήταν η κορωνίδα της σπουδαίας διαδρομής, που μοιραστήκαμε.
Η απώλειά του συγκλονίζει καθεμία και κάθε έναν από εμάς. Ο εκλιπών Πρόεδρος μας, αφήνει την παρακαταθήκη ενός πολυσχιδούς έργου, επιχειρηματικού και κοινωνικού. Για όλους τους εργαζόμενους του Ομίλου Motor Oil υπήρξε φάρος και στήριγμα σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο.
Μεταλαμπάδευσε αρχές και αξίες στους συνεχιστές του και στην ομάδα συνεργατών του και με βάση αυτές συνεχίζουν το έργο του, τιμώντας τον και χτίζοντας επάνω στα γερά θεμέλια που δημιούργησε.
Ειλικρινή συλλυπητήρια στην Οικογένειά του και στους οικείους του. Θα ζει για πάντα στη μνήμη μας».
Διαβάστε επίσης:
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Με φόντο την φιλανθρωπία οι δεσμοί του με την οικογένεια Κένεντι
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Η εξορία του από τη Χούντα στην Αμοργό και η μαρτυρία της Μαριάννας
Βαρδής Βαρδινογιάννης: Ζωή σαν μυθιστόρημα για τον Καίσαρα μιας οικονομικής αυτοκρατορίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βραζιλία: Ο Μπολσονάρου θα κατηγορηθεί για συνωμοσία με σκοπό τη διάπραξη πραξικοπήματος
- Eazy Purple: Πέθανε ο 35χρονος γνωστός Έλληνας YouTuber
- Πάτρα: Εξάρθρωση σπείρας διακίνησης ναρκωτικών – Συνελήφθησαν αστυνομικός και πυροσβέστης
- Πώς το Μιλάνο πέταξε από την κορυφή των πιο εμπορικών δρόμων το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη – Η θέση της Ελλάδας