• Πολιτισμός

    Το μουσικό-ακουστικό σύμπαν του Αθανάσιου Αργιανά στο Μέγαρο Μουσικής

    Στιγμιότυπο από έργο του προγράμματος προβολών Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Υπηρεσιακή αυλή

    Στιγμιότυπο από έργο του προγράμματος προβολών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Υπηρεσιακή αυλή


    Γουργουρίσματα τίγρεων από ηχογραφήσεις πεδίου, ηλεκτρονικοί ήχοι, έργα που φέρουν τη μουσική στον πυρήνα της γλώσσας τους, οπτικοακουστικές δημιουργίες, ορισμένες από τις οποίες προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

    Πρόκειται για υβριδικά οπτικοακουστικά και ηχητικά έργα από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 ως σήμερα, που παρουσιάζονται στο πρόγραμμα προβολών «An Ear οf Arms» (Around us) του annexM στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Υπηρεσιακή Αυλή το Σάββατο 16 Νοεμβρίου στις 7 το βράδυ σε επιμέλεια του καλλιτέχνη και μουσικού Αθανάσιου Αργιανά. Μία εισαγωγή στην επικείμενη φιλοξενία του δημιουργού στο annexM, με την οποία εγκαινιάζεται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών το ετήσιο διακαλλιτεχνικό πρόγραμμα ερευνητικής φιλοξενίας εικαστικών καλλιτεχνών ResidentM σε διεύθυνση της Άννας Καφέτση.

    Ανάμεσα στα έργα βρίσκονται οι υποβλητικές ηχητικές συνθέσεις της Άννια Λόκγουντ, η ταινία της Άουρα Σατς για τη Βρετανίδα πρωτοπόρο συνθέτρια Ντάφνι Όραμ, το ιστορικό «Speak» του Τζον Λέιθαμ, το επίκαιρο «The Love Life οf The Octopus» του Ζαν Πενλεβέ, με μουσική που συνέθεσε κατά παραγγελία ο Πιερ Ανρί για modular συνθεσάιζερ, το ποιητικό χαϊκού «An Owl Is An Owl» του Κρις Μαρκέρ και το συναισθηματικό «Cat Listening To Music» του ίδιου δημιουργού, αυτή τη βραδιά.

    Ένα ευρύ φάσμα δυναμικών στο σύνολό του, μέσα από τη συγκινησιακή χρήση της μουσικής που λειτουργεί πάντα στον πυρήνα των ίδιων των ταινιών.

    Στιγμιότυπο από έργο του προγράμματος προβολών Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Υπηρεσιακή αυλή
    Στιγμιότυπο από έργο του προγράμματος προβολών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Υπηρεσιακή αυλή

    Τα έργα

    Ένα απόσπασμα από δύο κεφάλαια του «My Bodily Remains» των Τάι Σάνι και Μάξουελ Στέρλινγκ, μια ειδική έκδοση με την ηχητική μπάντα μιας πρόσφατης ζωντανής παράστασης της Ορχήστρας Gamelan για το Southbank του Λονδίνου, λειτουργεί ως επική coda, ένας επίλογος που μας προσγειώνει πίσω σε ένα ανθρώπινο σύμπαν, ύστερα από μια παράκαμψη σε έναν κόσμο ζώων και ουτοπικών μηχανών.

    Την βραδιά ολοκληρώνουν το έργο «Music Sideways» του ίδιου του Αθανάσιου Αργιανά, ένας φωνητικός κανόνας κινηματογραφημένος μέσα από ένα είδος πρισματικού καθρέφτη, ο οποίος λειτουργεί ως σκηνικό αντικείμενο που απηχεί τη δομή της μουσικής, καθώς και το «Hollowed Water» (Α Gesture 24 Times).

    «Το σύνολο συγκεντρώνει ένα ιστορικά ποικίλο φάσμα οπτικοακουστικών και ηχητικών έργων για τα οποία η αίσθηση της μουσικότητας δεν αποτελεί απλώς βασικό στοιχείο αλλά είναι συνυφασμένη με τον πυρήνα των έργων, με αναφορές στις έννοιες της παρτιτούρας, της μετάφρασης και της επίδρασης της μουσικής, όπως υποδηλώνει ο τίτλος «An Ear of Arms» (Around us), υπονοώντας μια συγκινησιακή και ενσυναισθητική διάθεση ακρόασης, καθώς και μια «κοινοβιακή» ευαισθησία, ένα είδος ακροαστικής αγκαλιάς», όπως λέει ο Αθανάσιος Αργιανάς.

    Στιγμιότυπο από έργο του προγράμματος προβολών Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Υπηρεσιακή αυλή
    Στιγμιότυπο από έργο του προγράμματος προβολών στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών / Υπηρεσιακή αυλή

    Ένα εκλεκτικιστικό ταξίδι

    Σύμφωνα με τον ίδιο «Η ακολουθία των έργων συνθέτει ένα εκλεκτικιστικό ταξίδι από τον πρώιμο κινηματογράφο του Ζαν Πενλεβέ ως τους σύγχρονους καλλιτέχνες.

    Ενώ «τα θέματα της μη ανθρώπινης αντίληψης αφορούν ένα φάσμα ευαισθησιών πέρα από τη διαλεκτική γνώση, το συναίσθημα και τη συγκίνηση ως στοιχεία μιας ανοιχτής μήτρας μέσω της οποίας βιώνουμε μη ιεραρχικές ιδέες αυτού του κόσμου».

    Μοιράζοντας το χρόνο του μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου ο Αθανάσιος Αργιανάς είναι εικαστικός καλλιτέχνης, που χρησιμοποιεί πολλαπλά εκφραστικά μέσα, καθώς και μουσικός.

    Ο εικαστικός και μουσικός Αθανάσιος Αργιανάς
    Ο εικαστικός και μουσικός Αθανάσιος Αργιανάς

    Το έργο του έχει αναγνωριστεί διεθνώς και έχει παρουσιαστεί στο πλαίσιο εκθέσεων όπως η 30ή Μπιενάλε του Σάο Πάολο και η Performa13 στην Νέα Υόρκη αλλά και σε εκθεσιακούς χώρους και μουσεία όπως οι Kunsthalle Wien (Βιέννη), Tate Britain, The Barbican, Camden Art Centre και The Serpentine Gallery Pavillion (Λονδίνο), Fridericianum (Κάσελ), το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Αθήνα) και το Fondazione Prada (Βενετία).

    Για τα μουσικά και εικαστικά του έργα του εξάλλου, έχουν δημοσιευτεί πολλές κριτικές στα έντυπα Wire, Frieze, Flashart, Artforum Art Review και The Quietus.

    Το ερευνητικό έργο

    Η έρευνα του καλλιτέχνη θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2024 και έχει ως στόχο την παραγωγή ενός νέου εικαστικού έργου με πυρήνα τον ήχο, που θα εκτεθεί την άνοιξη του 2025 στον εναλλακτικό χώρο της Υπηρεσιακής Αυλής.

    Το ερευνητικό στάδιο της φιλοξενίας περιλαμβάνει επισκέψεις στις τεράστιες μουσικές και κτιριακές υποδομές, και τα πλούσια καλλιτεχνικά αρχεία του ΟΜΜΑ, καθώς και επαφές και συνεργασίες με το ανθρώπινο δυναμικό του (ορχήστρες, χορωδίες, μουσικούς, τεχνικούς, παραγωγούς κ.ά.).

    Συνοδεύεται από δημόσιο πρόγραμμα εκδηλώσεων και δράσεων με προβολές, ομιλίες, συναντήσεις με τον καλλιτέχνη, blog κ.ά.

    Το εναρκτήριο ResidentM 2024 υλοποιείται με την χορηγική υποστήριξη του Ιδρύματος Ι.Φ. Κωστοπούλου. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

    Διαβάστε επίσης:

    Χάλκη και «Ένα μουσείο σε κάθε νησί» –Στόχος του Υπουργείου Πολιτισμού

    Ποιος θυμάται τις γραφομηχανές; Έκθεση της συλλογής του Τομ Χανκς

    Αρχαία έργα με άλλο μάτι – Έκθεση της Κικής Βουλγαρέλη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο



    ΣΧΟΛΙΑ