ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η θεματολογία περιελάβανε επίκαιρα ζητήματα, όπως την Κλιματική Αλλαγή, την ανάγκη για Ενεργειακή Μετάβαση, τις Μεταφορές, την Ενέργεια, τα Λιμάνια, τα εναλλακτικά καύσιμα και τις εφαρμογές Υδρογόνου, ειδικά στον τομέα των μεταφορών.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), Μηνάς Παπαδάκης, συμμετείχε σε πάνελ ομιλητών, όπου αναφέρθηκε στον ρόλο των λιμένων ως κόμβων ενεργειακής ασφάλειας και απανθρακοποίησης.
Επισήμανε τη μακρά ναυτική παράδοση της Κρήτης, από την εποχή του Μινωικού πολιτισμού μέχρι σήμερα, και τον ηγετικό ρόλο του Λιμένα Ηρακλείου στη Μεσόγειο. Υπογράμμισε ότι τα λιμάνια δεν είναι μόνο σημεία μεταφοράς, αλλά ζωντανές πηγές καθαρής ενέργειας που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και προωθούν μια βιώσιμη οικονομία.
Τόνισε, επίσης, ότι η πράσινη μετάβαση των λιμένων δεν αποτελεί απλώς όραμα, αλλά είναι πλέον πραγματικότητα.
Στην παρουσίασή του, ο Μ. Παπαδάκης ανέφερε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία μετασχηματίζεται για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και την προώθηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας.
Υπογράμμισε ότι τα λιμάνια, ως κεντρικοί κόμβοι του παγκόσμιου εμπορίου, έχουν πρωταρχικό ρόλο σε αυτή τη μετάβαση, και αναφέρθηκε σε τρεις βασικούς πυλώνες απανθρακοποίησης: (1) την εφαρμογή συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με ήπιες μορφές, (2) την επιλογή εξοπλισμού και οχημάτων – με τη μετάβαση από μηχανήματα ντίζελ σε εναλλακτικές λύσεις ηλεκτρικής ενέργειας, και (3) την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Ένας ακόμα σημαντικός πυλώνας είναι η εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών, που ενισχύει τη λειτουργική αποδοτικότητα και μειώνει τις εκπομπές.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην κατηγοριοποίηση των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλιακή βιομηχανία ανάλογα με τη μέθοδο παραγωγής τους και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Διακρίνονται σε Γκρι, Μπλε και Πράσινα. Σήμερα, η βιομηχανία βασίζεται κυρίως σε συμβατικά ορυκτά καύσιμα, όπως το βαρύ μαζούτ και το ντίζελ, που κατατάσσονται στα γκρι καύσιμα. Η χρήση μπλε και πράσινων καυσίμων βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο με περιορισμένη εφαρμογή, καθώς εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά ζητήματα διαθεσιμότητας, αποθήκευσης, δημιουργίας υποδομών, τεχνολογιών και φυσικά, υψηλού κόστους. Έτσι, τα γκρι καύσιμα εξακολουθούν να κυριαρχούν.
Όσον αφορά το Λιμάνι Ηρακλείου, η διοίκηση του είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε περιβαλλοντικά ζητήματα και είναι αφοσιωμένη στην πράσινη μετάβαση. Η στρατηγική προς αυτή την κατεύθυνση περιλαμβάνει τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για ενεργειακή ανεξαρτησία, την εγκατάσταση του συστήματος Electriport, που αφορά την παροχή ηλεκτροδότησης στα πλοία. Ο στόχος είναι η δημιουργία πέντε σημείων σύνδεσης στις αποβάθρες 1, 2, 4 και 5 για την κάλυψη βασικών αναγκών των πλοίων που συνδέουν το λιμάνι του Ηρακλείου με τον Πειραιά, καθώς και των κρουαζιερόπλοιων και φορτηγών πλοίων.
Η καλωδιακή σύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό δίκτυο θα συμβάλλει σημαντικά στη χρήση πράσινης ενέργειας, και το έργο αυτό αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα μέσα του 2025.
Συμπερασματικά, ο κ. Παπαδάκης υπογράμμισε ότι το σύνθημα «Our mission is no emissions» αποτελεί τη βάση της στρατηγικής του Λιμένος Ηρακλείου για την πράσινη μετάβαση, εκφράζοντας αισιοδοξία ότι μπορούμε να προσφέρουμε καλύτερα και πιο πράσινα λιμάνια, καθαρότερο περιβάλλον και έναν πιο βιώσιμο πλανήτη στις επόμενες γενιές.
Διαβάστε επίσης:
Ψηφιακή η ελληνική ναυτιλία – Το e ναυτολόγιο έτοιμο από τα τέλη του έτους
Winners & Losers: Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του μήνα που πέρασε
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα