Oliver Blume, CEO Porsche και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Volkswagen
Η Volkswagen AG ξεκινάει μια πρωτοφανή για τα δεδομένα της Γερμανίας, αναδιάρθρωση, η οποία ισοδυναμεί με τιμωρία για το γεγονός ότι άφησε τα προβλήματα της να παραμείνουν άλυτα για χρόνια.
Η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδιάζει να κλείσει τουλάχιστον τρία γερμανικά εργοστάσια, να συρρικνώσει όλες τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις στη χώρα και να μειώσει τους μισθούς κατά 10% σε περίπου 140.000 εργαζόμενους.
Επιδιώκει επίσης να παγώσει τους μισθούς το επόμενο έτος και το 2026 και να καταργήσει τις εφάπαξ πληρωμές σε εργαζόμενους με μεγάλη προϋπηρεσία.
Οι επικείμενες ενέργειες προκαλούν έκπληξη ως προς το εύρος και το βάθος τους, αντανακλώντας το μέγεθος των προκλήσεων που αντιμετωπίζει μια εταιρεία που έχει αμελήσει να διαχειριστεί την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και το επίμονα υψηλό κόστος.
Παρά το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι της Volkswagen εξακολουθούν να προστατεύονται από ένα ισχυρό συμβούλιο εργαζομένων, καθώς και από την κυβερνητική ιδιοκτησία και τη συμμετοχή στο εποπτικό συμβούλιο, αυτό ενδεχομένως δεν είναι πλέον αρκετό για να προστατεύσει τις διογκωμένες και όλο και λιγότερο ανταγωνιστικές δραστηριότητες της ομώνυμης μάρκας VW.
«Προς το παρόν δεν βγάζουμε αρκετά χρήματα από τα αυτοκίνητά μας, ενώ το κόστος μας για ενέργεια, υλικά και προσωπικό συνεχίζει να αυξάνεται», δήλωσε τη Δευτέρα ο Thomas Schäfer, διευθύνων σύμβουλος της VW. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε όπως πριν».
Η Volkswagen αρνήθηκε να σχολιάσει τις λεπτομέρειες των περικοπών που δρομολογεί. Οι λεπτομέρειες προέκυψαν τη Δευτέρα από τις συνελεύσεις περισσότερων από 50.000 εργαζομένων σε όλη τη Γερμανία, συμπεριλαμβανομένης της γενέτειρας της εταιρείας, το Βόλφσμπουργκ, όπου η επικεφαλής του συμβουλίου εργαζομένων Daniela Cavallo περιέγραψε τα σχέδια ως «πείνα» και «αποδυνάμωση σε δόσεις».
Παρόλο που οι εργαζόμενοι επευφημούσαν, σφύριζαν και χειροκροτούσαν σε αρκετά σημεία της ομιλίας της Cavallo, η ατμόσφαιρα χάλασε γρήγορα αφού ολοκλήρωσε τις παρατηρήσεις της. Στο σιδηροδρομικό σταθμό του Βόλφσμπουργκ, οι άνδρες που έφταναν για την απογευματινή τους βάρδια κουνούσαν το κεφάλι τους και κοίταζαν το πεζοδρόμιο, αποφεύγοντας να σχολιάσουν τις ανακοινώσεις.
Οι μεγάλες περικοπές θέσεων εργασίας στη Γερμανία θα επιδεινώσουν τα δεινά της μεγαλύτερης οικονομίας της Ευρώπης, η οποία αναμένεται να συρρικνωθεί το 2024 για δεύτερη συνεχή χρονιά.
Ο Schäfer είπε ότι οι εγκαταστάσεις της μάρκας VW στη Γερμανία δεν είναι αρκετά παραγωγικές, προσθέτοντας ότι ορισμένες είναι διπλάσιες σε κόστος λειτουργίας από τις εγκαταστάσεις των ανταγωνιστών. Οι βιομηχανικές εταιρείες της χώρας έχουν παραπονεθεί για το υψηλό ενεργειακό κόστος μετά την απώλεια του φθηνού φυσικού αερίου, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία. Πολλές επενδύουν τώρα όλο και περισσότερο στο εξωτερικό.
«Πρόκειται για μια τεράστια πολιτισμική αλλαγή που λαμβάνει χώρα στη Volkswagen», δήλωσε ο Matthias Schmidt, ανεξάρτητος αναλυτής αυτοκινήτων με έδρα κοντά στο Αμβούργο. «Παλαιότερα ήταν πρακτικά αδύνατο να επιτευχθούν περικοπές όπως αυτές από τα συνδικάτα και την τοπική κυβέρνηση».
Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων ελέγχουν τις μισές από τις έδρες του εποπτικού συμβουλίου της Volkswagen. Αυτό, σε συνδυασμό με το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, που κατέχει σημαντικό μερίδιο στην εταιρεία και ελέγχει τις δικές του έδρες, σε μεγάλο βαθμό προστάτευσε τις γερμανικές δραστηριότητες της VW από τις προηγούμενες προσπάθειες αναδιάρθρωσης.
Η Volkswagen κυριαρχούσε επί μακρόν στις πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη και συνέβαλε στην οικονομική αναγέννηση της Γερμανίας μετά τον πόλεμο με μοντέλα μαζικής αγοράς όπως τα Beetle και Golf. Το τελευταίο ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη από το 2007 έως το 2022, όταν έχασε την πρώτη θέση από το Peugeot 208 της Stellantis NV.
Το Model Y της Tesla Inc. βρέθηκε στην κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης πέρυσι, με το Golf να διολισθαίνει μέχρι το Νο 7.
Η Volkswagen πέτυχε λειτουργικό περιθώριο κέρδους μόλις 2,3% το πρώτο εξάμηνο του έτους, μόλις το μισό της απόδοσης επί των πωλήσεων πέρυσι και δεν πλησιάζει σε καμία περίπτωση το 6,5% που στοχεύει η διοίκηση το 2026.
Αυτή πρόκειται να είναι μία κρίσιμη εβδομάδα για την εταιρεία: Αναμένεται να παρουσιάσει μείωση των πωλήσεων και των κερδών της όταν θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου την Τετάρτη.
Παράλληλα, ένας δεύτερος γύρος διαπραγματεύσεων με τους εργαζόμενους σχετικά με τις περικοπές θα ξεκινήσει αργότερα την ίδια ημέρα.
«Αυτές οι περικοπές δεν είναι απλώς η Volkswagen που προσπαθεί να ενισχύσει το περιθώριο κέρδους της», δήλωσε ο Schmidt. «Η εταιρεία τις χρειάζεται για να επιβιώσει».
Διαβάστε επίσης:
Adidas: Κερδίζει έδαφος με ευρεία αύξηση των πωλήσεων στο τρίτο τρίμηνο
HSBC: Τα κέρδη ξεπέρασαν τις εκτιμήσεις – Επαναγορά μετοχών ύψους 3 δισ. δολαρίων