ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Εξέλιξη που απαιτεί ετοιμότητα από τις τράπεζες, μέσω των οποίων μπαίνουν τα λεφτά για την αγορά ή την πώληση μετοχών και από τα κεντρικά αποθετήρια.
Μέσω της Ελληνικής Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, γίνεται γνωστό ότι για το μεγαλύτερο μέρος της τελευταίας δεκαετίας, το παγκόσμιο πρότυπο για το διακανονισμό των τίτλων ήταν να γίνεται τη δεύτερη εργάσιμη ημέρα μετά την ημερομηνία κατά την οποία οι εν λόγω τίτλοι αποτέλεσαν αντικείμενο διαπραγμάτευσης (Τ+2).
Ωστόσο, οι διεθνείς κεφαλαιαγορές άρχισαν να μεταβαίνουν σταδιακά σε έναν συντομότερο τυπικό κύκλο διακανονισμού τίτλων, δηλαδή Τ+1.
Η τάση αυτή πήρε σημαντική ώθηση τον Μάιο του τρέχοντος έτους με τη Βόρεια Αμερική (ΗΠΑ, Καναδάς και Μεξικό), η οποία προχώρησε σε διακανονισμό Τ+1, γεγονός που ώθησε και άλλες χώρες να ανακοινώσουν παρόμοια κίνηση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κεφαλαιαγορών έχει λάβει εντολή να αξιολογήσει, την καταλληλότητα της συντόμευσης του κύκλου διακανονισμού στην ΕΕ, να εξετάσει τις επιπτώσεις, το κόστος και τα οφέλη και τις διεθνείς εξελίξεις και να προτείνει έναν λεπτομερή χάρτη πορείας προς τη σύντμηση του κύκλου διακανονισμού.
Η Ένωση Ευρωπαϊκών Κεφαλαιαγορών (ESMA) θα παραδώσει την έκθεσή της στο Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τους επόμενους μήνες, αλλά τα προκαταρκτικά της συμπεράσματα είναι σαφή.
Πρώτον, η συντόμευση του κύκλου διακανονισμού στην ΕΕ θα αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας των αγορών, με επιπτώσεις ανάλογα με τον τύπο του ενδιαφερόμενου μέρους, την κατηγορία της συναλλαγής και τον τύπο του χρηματοπιστωτικού μέσου.
Δεύτερον, η ποσοτικοποίηση ορισμένων από τα κόστη και τα οφέλη που σχετίζονται με τη συντόμευση του κύκλου διακανονισμού στην ΕΕ είναι δύσκολη, αλλά τα στοιχεία που έχει αξιολογήσει η ΕSMΑ μέχρι σήμερα υποδηλώνουν ότι οι επιπτώσεις του Τ+1 όσον αφορά τη μείωση του κινδύνου, την εξοικονόμηση περιθωρίου και τη μείωση του κόστους που συνδέεται με την αναντιστοιχία με άλλες μεγάλες δικαιοδοσίες παγκοσμίως, επιφέρουν σημαντικά οφέλη για την Ένωση Αποταμιεύσεων και Επενδύσεων της ΕΕ («SIU»).
Τρίτον, θα χρειαστούν εναρμόνιση, τυποποίηση και εκσυγχρονισμός και θα απαιτηθούν επενδύσεις.
Η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ανθεκτικότητας των μετασυναλλακτικών διαδικασιών που θα προκληθεί από μια πιθανή μετάβαση στο Τ+1 θα διευκολύνει την επίτευξη του στόχου της περαιτέρω προώθησης της αποτελεσματικότητας του διακανονισμού στην ΕΕ.
Παρόλο που ο διακανονισμός των συναλλαγών επί τίτλων στην Τ+1 στα κεντρικά αποθετήρια τίτλων (ΚΑΤ) της ΕΕ είναι ήδη τεχνικά και νομικά εφικτός, οι συμμετέχοντες στην αγορά της ΕΕ έχουν δηλώσει ότι προτιμούν σθεναρά την τροποποίηση του CSDR (κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 909/2014) ώστε να δοθεί εντολή για εναρμονισμένη συντόμευση του κύκλου διακανονισμού στην ΕΕ.
Κατά την άποψή τους, αυτό θα εξασφάλιζε μια συντονισμένη και ομαλή μετάβαση στην Τ+1
Η ΕΚΤ ως προς τις υποδομές της αγοράς για τίτλους και εξασφαλίσεις, προωθεί μια ατζέντα εναρμόνισης για τις μετα-διαπραγματευτικές δραστηριότητες στην ΕΕ.
Η ESMA λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, την ανάγκη για ένα αποτελεσματικό και ανταγωνιστικό SIU της ΕΕ, καθώς και τις προκλήσεις της μετάβασης στο T+1 στο πολύπλοκο μετα-συναλλακτικό τοπίο της ΕΕ, είναι επείγον να δράσει η ΕΕ, εάν θέλει να αποφύγει την παράταση και την ενίσχυση των αρνητικών επιπτώσεων της μη ευθυγράμμισης με τις μεγάλες αγορές διεθνώς.
Δεδομένου του υψηλού βαθμού διασύνδεσης μεταξύ των κεφαλαιαγορών της ΕΕ, είναι επιθυμητή μια συντονισμένη προσέγγιση σε ολόκληρη την Ευρώπη, με προσπάθειες για την επίτευξη συναίνεσης σχετικά με το χρονοδιάγραμμα οποιασδήποτε μετάβασης στην Τ+1.
Από την άποψη αυτή, οι υπηρεσίες της Επιτροπής θεωρούν απαραίτητο να επιταχύνουν κάθε πτυχή των τεχνικών εργασιών που απαιτούνται για να προετοιμάσουν το έδαφος για οποιαδήποτε μελλοντική μετάβαση στην Τ+1 στην ΕΕ.
Η εμπειρία σε άλλες δικαιοδοσίες έχει δείξει ότι η στενή συνεργασία μεταξύ των ρυθμιστικών αρχών και του χρηματοπιστωτικού κλάδου είναι υψίστης σημασίας για τη διευκόλυνση της μετάβασης στην Τ+1.
Ως εκ τούτου, συμφώνησαν να δημιουργήσουν το συντομότερο δυνατό μια δομή διακυβέρνησης, στην οποία θα συμμετέχει ο χρηματοπιστωτικός κλάδος της ΕΕ, για την εποπτεία και την υποστήριξη των τεχνικών προετοιμασιών οποιασδήποτε μελλοντικής μετάβασης στην Τ+1.
Για να μη χαθεί η δυναμική, θα ακολουθήσουν σύντομα λεπτομέρειες σχετικά με τη δομή διακυβέρνησης. Θα είναι σημαντικό αυτή η διακυβέρνηση να είναι χωρίς αποκλεισμούς και να εξασφαλίζει ισορροπημένη κλαδική και γεωγραφική εκπροσώπηση.
Διαβάστε επίσης:
Pantelakis Securities για Σαράντη: Πλησιάζει το φετινό guidance για ανάπτυξη 30% στα EBITDA