ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Περιεχόμενα
Ο όμιλος, που δημιούργησε ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, δεν είναι σήμερα μόνο μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της χώρας, αλλά έχει μετεξελιχθεί, με τη διορατική και αποφασιστική συμμετοχή του δρ Νίκου Τσάκου, σε ένα επιχειρηματικό κολοσσό της Ελλάδας με ευρείες δραστηριότητες σε όλο τον κόσμο.
Ο Νίκος Τσάκος είναι νυμφευμένος με την Σίλια Κριθαριώτη και έχουν τρία παιδιά: Τον Παναγιώτη, την Ελισάβετ και την Ειρήνη.
Ο όμιλος διαχειρίζεται συνολικά 98 πλοία, μεγάλο αριθμό ακινήτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, έχει επενδύσει στον κλάδο εμπορίας τροφίμων, στην εμφιάλωση πόσιμου νερού, στην παραγωγή υδρογόνου, στην καλλιέργεια ποιοτικών αγροτικών προϊόντων, σε ξενοδοχεία, σε μαρίνες. Επίσης, κατέχει το πανέμορφο νησί του Ιονίου, την Άτοκο.
Επιπλέον, διατηρεί εκτάσεις στην Ουρουγουάη και ναυπηγείο στο Μοντεβιδέο. Όμως, η οικογένεια Τσάκου έχει και σημαντική κοινωνική προσφορά μέσω του Ιδρύματος “Μαρία Τσάκος”.
Το Ίδρυμα, διαδίδει την ελληνική γλώσσα στην Ουρουγουάη, έχει μια τεράστια κοινωνική παρουσία στην Γκάνα.
Το σημαντικότερο, όμως, πολιτιστικό έργο, επιτελείται με την “Στέγη της Μαρίας” στα Καρδάμυλα, όπου στεγάζονται νέα παιδιά που τους δίνεται η δυνατότητα να σπουδάζουν στο “Λιβανούδειο Γυμνάδιο Καρδαμύλων”, με το Ναυτικό Λύκειο και με την πρώτη ιδιωτική μη κερδοσκοπική Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού.
Για την Ναυτική Ακαδημία, ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, επισήμανε πρόσφατα:
“Οραματιζόμαστε την Ακαδημία μας ως πόλο έλξης νέων, όχι μόνο για να στελεχώσουν τα πλοία της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά ταυτόχρονα να τους δώσουμε τη δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης και καταξίωσης, υπηρετώντας το περήφανο ναυτικό επάγγελμα. Λειτούργημα θα μου επιτρέψετε να πω”.
Στον κλάδο της ναυτιλίας, ο όμιλος ίδρυσε και λειτουργεί την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Tsakos Energy Navigation, που κατέχει και διαχειρίζεται 74 πλοία.
Ο εκσυγχρονισμός του στόλου της ΤΕΝ, είναι μια συνεχής προσπάθεια και αυτό αναγνωρίζεται από τους διεθνείς ναυλωτές και τα πιστωτικά ιδρύματα, αλλά και τους ελεγκτικούς οργανισμούς.
Επισημαίνεται ότι από τον Ιανουάριο του 2023, η ΤΕΝ, έχει πουλήσει 13 πλοία με μέση ηλικία τα 17,5 έτη, τα οποία αντικατέστησε με 21 νεότευκτα ή second-hand μέσης ηλικίας ενός έτους.
Ταυτόχρονα διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο dual fuel δεξαμενόπλοιων τύπου aframax. Από τα από 74 πλοία, τα 12 είναι υπό ναυπήγηση. Τα έξι από αυτά είναι διπλού καυσίμου – dual fuel Afrmaxes tankers και έχουν την δυνατότητα να καίνε και υγροποιημένο φυσικό αέριο εκτός από συμβατικά καύσιμα.
Οι παραλαβές των υπό ναυπήγηση πλοίων θα αρχίσουν από το δεύτερο τρίμηνο του 2025 και θα έχουν παραληφθεί όλα έως το 2028. Τα επτά ναυπηγούνται στην Κορέα και τα πέντε στην Κίνα.
Ένα άλλο εντυπωσιακό στοιχείο της ΤΕΝ, είναι το γεγονός ότι τα συμβασιοποιημένα έσοδα ανέρχονται στα 2 δισ. δολάρια έσοδα για τα επόμενα χρόνια.
Η εισηγμένη στο NYSE εταιρεία, που διευθύνεται από τον δρ. Νίκο Τσάκο, κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, κατέγραψε έσοδα 416 εκατ. δολάρια και 179 εκατ. δολάρια σε λειτουργικά κέρδη, τα οποία περιλαμβάνουν κεφαλαιακά κέρδη ύψους 49 εκατ. δολαρίων.
Τα καθαρά κέρδη που προέκυψαν για το πρώτο εξάμηνο του 2024 ανήλθαν σε 130,4 εκατ. δολάρια ή 3,96 δολάρια ανά μετοχή. Το μέσο ισοδύναμο χρονοναύλωσης (TCE) ανά πλοίο ανά ημέρα, για το πρώτο εξάμηνο του 2024, ήταν σταθερά στα 33.830 δολάρια. Το προσαρμοσμένο EBITDA (κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων) για το πρώτο εξάμηνο του 2024 έφτασε τα 214 εκατ. δολάρια.
Ο Γιώργος Σαρόγλου, στο πρόσφατο συνέδριο του ομίλου Τσάκου, για τις γεωστρατηγικές εξελίξεις, αναφέρθηκε επίσης στην οικονομική πορεία της εταιρείας και στη ρευστότητα, που φτάνει τα 500 εκατ. δολάρια. Επισημαίνεται ότι όσον αφορά τη διανομή μερίσματος στους μετόχους για το 2024, διαμορφώθηκε στο 1,5 δολ. ανά μετοχή, αυξημένο κατά 50% σε σχέση με το 2023. Υπενθυμίζεται ότι από την ίδρυση της εταιρείας έχουν διανεμηθεί μερίσματα ύψους 830 εκατ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη της εταιρείας έχουν φτάσει τα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικά.
Η Βενετία Καλλιπολίτου, Cross Department HR & Training Manager του ομίλου Τσάκου, στο ίδιο συνέδριο, αναφέρθηκε στην πρώτη ιδιωτική Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της χώρας στη Χίο, τα εγκαίνια της οποίας πραγματοποιήθηκαν στις αρχές Σεπτεμβρίου. Η ίδρυση της εν λόγω Ακαδημίας, είπε, σηματοδοτεί την έναρξη λειτουργίας της πρώτης μη κερδοσκοπικής ιδιωτικής πρωτοβουλίας για τη ναυτική εκπαίδευση στη χώρα μας, και μάλιστα εκτός Αθήνας, στη ναυτομάνα Χίο.
Η επένδυση στον «Κρητικό»
Με στόχο «να φτάσουν τα ελληνικά προϊόντα σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης», ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, συνίδρυσε το 2019 την Μedhealth Food Exports μαζί με τον Άγγελο Κρητικό, ιδιοκτήτη της ΑΝΕΔΗΚ ΚΡΗΤΙΚΟΣ, τον Μανώλη Καφούρο της Kafouros Marine Supplies.
Η εταιρεία αυτή συνεργάζεται με Έλληνες παραγωγούς καθώς και με ένα παγκόσμιο δίκτυο παραγωγών και προμηθευτών για ελληνικά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο, οι ελιές, τα ροδάκινα κομπόστα, η φέτα, ο χαλβάς και τα γεωργικά προϊόντα.
Μία ακόμα επένδυση έχει πραγματοποιήσει ο εφοπλιστής, Παναγιώτης Τσάκος, στον τομέα τροφίμων και ποτών, καθώς διατηρεί έκταση 100 στρεμμάτων στην Ανάβυσσο όπου καλλιεργούνται ροδιές. Η επένδυση πραγματοποιείται μέσω της εταιρείας Ithaka Mediterra και αντικείμενό της είναι η έκθλιψη και συσκευασία χυμού ροδιού.
Το εμφιαλωμένο νερό Arrena
Ο όμιλος Τσάκου έχει επενδύσει στο φυσικό μεταλλικό νερό με την εταιρεία, Νερά Πηγών Γράμμου, η οποία έχει έδρα τον δήμο Νεστορίου Καστοριάς.
Η επιχείρηση ιδρύθηκε το 2018, ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς έλαβε την άδεια εμφιάλωσης και εμπορίας για την πηγή Κεφαλόβρυσο από τον δήμο Νεστορίου Καστοριάς, όπου βρίσκεται η έδρα της. Η παραγωγή και εμφιάλωση φυσικού μεταλλικού νερού ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2023 και η εμπορική διάθεση του προϊόντος τον Φεβρουάριο του 2024.
Η επιχείρηση παράγει και διαθέτει στην αγορά το φυσικό μεταλλικό νερό Arrena, έχοντας έως τώρα πραγματοποιήσει επενδύσεις 16 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ στο πλάνο είναι η είσοδος τόσο στο ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό όσο και στη γυάλινη φιάλη για την αγορά HoReCa.
Η Νερά Πηγών Γράμμου εκτιμάται ότι φέτος θα έχει κύκλο εργασιών περί τα 3 εκατομμύρια ευρώ και ότι το συγκεκριμένο ποσό το 2025 θα υπερβεί τα 6,5 εκατομμύρια ευρώ.
Στην Ενέργεια
Επίσης, σε ανάλογη επένδυση προχώρησε και ο όμιλος Τσάκου σε φωτοβολταϊκά πάρκα στο Δομοκό, ενώ ήδη ειδική ομάδα που έχει συγκροτηθεί στα γραφεία του αναζητεί κτήματα με γεώτρηση στην ευρύτερη περιοχή, αλλά και σε άλλα μέρη της Ελλάδας και στο εξωτερικό.
Το Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης
Ο καπετάν Παναγιώτης δημιούργησε το Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων Ομίλου Τσάκου και Συνεργατών και στοχεύει στη φροντίδα των ναυτικών, των οικογενειών τους και όλων των υπαλλήλων του ομίλου, Ελλήνων και αλλοδαπών, αναδεικνύοντας και επιβραβεύοντας τη συλλογική προσπάθεια και αλληλεγγύη.
Μέχρι σήμερα είναι ασφαλισμένοι περίπου 1.400 στελέχη και ναυτικοί της εταιρείας και έχει συγκεντρωθεί ένα ποσό που ξεπερνά τα 6 εκατ. ευρώ.
Το νησί Άτοκος
Η οικογένεια διαθέτει το νησί Ατοκος στο Ιόνιο Πέλαγος. Είναι μια παρθένα έκταση σε 4,5 τετραγωνικών χιλιομέτρων, όπου εκτρέφονται αγριοκάτσικα και μαύροι χοίροι.
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος είναι ο μεγαλύτερος αυτοδημιούργητος εφοπλιστής που ξεκίνησε από τα Καρδάμυλα της Χίου, ενώ οι οικονομικές του δραστηριότητες έχουν επεκταθεί σε όλους τους τομείς της οικονομίας.
Διαθέτει ένα ναυπηγείο στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης, έχει δημιουργήσει μια εκκλησία, τον Άγιο Νικόλαο στην Γκάνα και συντηρεί την Ιεραποστολή στην Αφρική, είναι δωρητής στην Αγία Παρασκευή στην Κωνσταντινούπολη, έχει ένα ιδιόκτητο νησί, την Άτοκο, στο Ιόνιο Πέλαγος, έχει επενδύσει στην ενέργεια, στο εμφιαλωμένο νερό, στην προώθηση των τροφίμων με την αλυσίδα “Κρητικός”, σε κτήματα και καινοτομεί στον πρωτογενή τομέα σε Ελλάδα και σε αρκετές χώρες και σύντομα θα ξεκινήσει την παραγωγή υδρογόνου.
Αλλά, εκεί που ο Παναγιώτης Τσάκος, έχει δείξει μοναδική ευαισθησία είναι ο τομέας της ναυτικής εκπαίδευσης. Δεν είναι μόνο που ίδρυσε το πρώτο Ιδιωτικό Λύκειο στη Χίο, επενδύοντας τεράστια ποσά, δημιούργησε και το “Σπίτι της Μαρίας” στη μνήμη της κόρης του που χάθηκε πρόωρα και απρόσμενα, αλλά στην κυριολεξία γυρίζει όλη την Ελλάδα, από πόλη σε πόλη και κάνει ομιλίες για να προσελκύσει νέους στο ναυτικό επάγγελμα. Μιλάει με τα νέα παιδιά, τους μαθητές, με τους γονείς και διαδίδει ως “Απόστολος της Ελληνικής Ναυτιλίας”, την ελληνική ναυτοσύνη, τα πλεονεκτήματα που θα έχουν οι νέοι αν ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα.
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, μιλάει από την καρδιά του στα νέα παιδιά: Τους αποκαλύπτει προσωπικά βιώματα, τα πρώτα του βήματα στη θάλασσα και στις πρωτοβουλίες που πήρε για να αποκτήσει το πρώτο του πλοίο. Στις συναντήσεις του με τους νέους ανθρώπους τους επισημαίνει:
«Στις μέρες μας, παρατηρείται το εξής παράδοξο: ενώ ο αριθμός των ελληνόκτητων εμπορικών πλοίων αυξάνει, και αυξάνει σταθερά, από χρόνο σε χρόνο, παραμένοντας στην κορυφή, ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών φθίνει δραματικά: τα ελληνόκτητα πλοία από 1.000 τη δεκαετία του ̓50- ̓60, έχουν αυξηθεί σε περίπου 5.000 σήμερα. Την ίδια στιγμή οι Έλληνες ναυτικοί από 140.000 τη δεκαετία του ̓50, που μπήκα εγώ στη θάλασσα, σήμερα απαριθμούν λιγότερους από 20.000, ενώ ο συνολικός αριθμών αλλοδαπών απασχολούμενων σε ελληνικά πλοία υπερβαίνει τις 200.000».
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος προσθέτει με νόημα ότι «η εξέλιξη αυτή μας γεμίζει με αγωνία και επιβάλλει ν’ αφυπνιστούμε όλοι μας: πολιτεία – εφοπλισμός – ναυτεργασία – κοινωνία γενικότερα και να πάρουμε δραστικά μέτρα για να αποφευχθεί ο αφελληνισμός της ναυτιλίας μας» και επισημαίνει:
«Αν δεν αντιδράσουμε και χαθεί η ναυτοσύνη μας, θα δούμε να καταρρέει το ναυτιλιακό μεγαλούργημα που με τόσους αγώνες, κόπους και θυσίες, δημιουργήσαμε. Τότε θ’ απομείνουμε με μία ναυτιλία ισχυρή μεν από πλευράς πλοιοκτησίας αλλά στα χέρια ξένων ναυτικών και αλλοδαπών διαχειριστών που θα τη διαφεντεύουν έξωθεν της Ελλάδας, παντελώς αποκομμένη από τον εθνικό μας κορμό. Μία τέτοια εξέλιξη, η Ιστορία δεν θα μας την συγχωρέσει ποτέ».
Ο καπετάν Παναγιώτης, δεν περιορίζεται στις διαπιστώσεις, αλλά διατυπώνει και προτάσεις:
«Γι’αυτό απαιτείται μία εθνική, συλλογική εκστρατεία ομόψυχα και με όλες μας τις δυνάμεις. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει ν’ αποδοθεί στην παιδεία, δημόσια και ιδιωτική, και στην εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων ώστε, γαλουχημένα με αγάπη προς τη θάλασσα πηγή ισχύος και πλούτου της ναυσίβιας φυλής μας να στραφούν στο περήφανο ναυτικό επάγγελμα στελεχώνοντας πλοία και γραφεία. Κι εγώ ξεκίνησα, από τη Ναυτική Σχολή του νησιού μου, της Χίου. Ο πατέρας μου ταξίδευε κι έλειπε από το νησί κοντά δέκα χρόνια. Εγώ, στα δικά μου ταξίδια, έλειψα μόνο τέσσερα χρόνια! Σήμερα, ο ναυτικός λείπει μόνο για τέσσερις έως έξι μήνες και οι απολαβές του είναι κατά πολύ μεγαλύτερες από ό,τι στην ξηρά».
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές όλων των εποχών. Ένα στοιχείο που δεν είναι γνωστό, είναι ότι έχει ιδρύσει ίδρυμα στην Ουρουγουάη και διδάσκει την ελληνική γλώσσα, την ελληνική ιστορία και ελληνικούς χορούς
Γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου και προέρχεται από οικογένεια που έχει βαθιές ρίζες στη ναυτιλία. Στο χωριό του πήγε σχολείο και στη συνέχεια, όταν ολοκλήρωσε τις σπουδές του, αμέσως μπάρκαρε. Το ναυτικό επάγγελμα ακολούθησε και ο αδελφός του Ηλίας Τσάκος, που έγινε καπετάνιος και στη συνέχεια εφοπλιστής. Έφυγε πριν από λίγα χρόνια από τη ζωή.
Αποφοίτησε από το Λιβάνειο Ναυτικό Γυμνάσιο Καρδαμύλων και από το 1954 ξεκίνησε το ναυτικό επάγγελμα ως Δόκιμος Πλοίαρχος. Από τότε και μέχρι το 1965 υπηρέτησε συνεχώς σε διάφορα πλοία ως Δόκιμος, Ανθυποπλοίαρχος, Υποπλοίαρχος και Πλοίαρχος με μόνη διακοπή το 1959, όταν θέλοντας να συνδυάσει την πείρα με θεωρητική κατάρτιση, πραγματοποίησε σπουδές Chartering και Insurance στην Αγγλία και το 1960, όταν υπηρέτησε την στρατιωτική του θητεία στο Λιμενικό Σώμα.
Ο καπετάν Παναγιώτης, γνώρισε την ιατρό Ειρήνη Σαρόγλου, και απέκτησαν δύο παιδιά, τον Νίκο, που σήμερα διευθύνει την εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία ΤΕΝ και είναι ένας άξιος συνεχιστής μιας πλούσιας ναυτιλιακής παράδοσης και τη Μαρία, η οποία δυστυχώς, πέθανε αιφνιδίως το 2010.
Στην εταιρεία του εφοπλιστή Παπαλιού είχε τις πρώτες εμπειρίες του ως στέλεχος ναυτιλιακής εταιρείας στη ξηρά. Σε μια εξομολόγηση του, τόνισε: “Όταν πήγα να εργαστώ στην εταιρεία, με ρώτησαν σε ποιο γραφείο θα καθίσω. Τότε, έριξα μια ματιά γύρω μου και διάλεξα ένα γραφείο που ήταν ανάμεσα στο τέλεξ και στο γραφείο του Παπαλιού. Ήταν μια κίνηση που είχε μια συγκεντρωτική γνώση για τη διαχείριση των πλοίων, τις ναυλώσεις, τις αγορές και τις πωλήσεις των πλοίων”.
Το 1970 ίδρυσε τη ναυτιλιακή εταιρεία Tsakos Shipping και σήμερα είναι επικεφαλής ενός ομίλου που εκτός από 100 πλοία διαθέτει μια σειρά επιχειρήσεων, ιδρυμάτων σε όλο τον κόσμο. Ο καπετάν Παναγιώτης είναι ένας άνθρωπος ευφυής και πάνω από όλα διορατικός. Όταν έκανε τα πρώτα του βήματα, ο Στάθης Μπάτης, έγραψε στην “Αργώ”:
“Είναι εφοπλιστής εκ των ένδον, αφού πρώτα απ’ όλα είναι καπετάνιος. Ξέρει το πλοίο εις την εσωτερική τεχνική και διοικητική του λειτουργία, πράγμα που τον βοηθά να το κατανοεί και σαν εργαλείο παραγωγικότητας και κέρδους. Μετά από την κληρονομική εφεδρεία του παραδοσιακού εφοπλισμού αυτός ο τολμηρός νέος που προέρχεται από τη διασταύρωση πλοιάρχου και πλοιοκτήτου αποτελούν τη δεύτερη και πολλές φορές, ιδιαίτερα δυναμική, πηγή ανανέωσης της ναυτιλιακής υποστάσεως”.
Για το πρώτο του μπάρκο ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, έχει αποκαλύψει τα εξής:
«Το πρώτο μου βαπόρι όταν αξιώθηκα κι εγώ να γίνω εφοπλιστής, μου το ναύλωσε ο Νίκος και ο Αντώνης Κοντζιάς. Αυτό που επίσης δεν ξεχνώ είναι ότι, όταν χρειαζόμουν μερικούς μήνες υπηρεσίας για τα διπλώματά μου ως ναυτικός, πήγα με το πλοίο του Παντελή Φουστάνου που πήγαινε και στα Καρδάμυλα και στα Ψαρά. Ήταν καλοκαίρι του 1940, από τότε ταξίδευα μεταξύ Χίου, Ψαρών και Καρδαμύλων. Στις Οινούσσες δεν πηγαίναμε γιατί εκεί ήταν πλούσιοι και ναύλωναν καραβάκι από τη Λαγκάδα».
Το Ναυπηγείο στο Μοντεβιδέο
Το 1975 αγόρασε τα Ναυπηγεία του Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης. Αναλύοντας τους λόγους που αγόρασε τα Ναυπηγεία, είπε:
“Μια ανοιξιάτικη ημέρα του Οκτωβρίου του 1975 από το ξενοδοχείο Capitol Pallas, είδα τη δεξαμενή του Ναυπηγείου. Εζήτησα να επισκεφθώ τις εγκαταστάσεις. Εκεί έμαθα ότι η επιχείρηση πωλείται και έτσι άρχισε το “ειδύλιο” με την επιχείρηση. Ένα ειδύλλιο που μέσα σε έξι μήνες, τον Απρίλιο του 1975, κατέληξε σε γάμο, για τον οποίο όχι δεν μετάνιωσα, αλλά και ποτέ δεν σταμάτησα να τον αγαπώ και να τον ενισχύω. Είχα μια επιχείρηση που την αισθανόμουνα και την αισθάνομαι σαν ένα παιδί μου”.
Ο Παναγιώτης Τσάκος αναρωτιέται: “Αν για όλα αυτά υπάρχει αντάλλαγμα, για να ξεπληρώσει τόσο μόχθο και αγωνία, αλλά νομίζω ότι μόνο έτσι προχωρά η ζωή και τελικά πιστεύω ότι είναι κάτι που αξίζει τον κόπο”.
«Η ναυτιλία είναι οικογένεια»
Ο καπετάν Παναγιώτης λέει για την κοινωνία της ναυτιλίας: “Εμείς οι άνθρωποι της θάλασσας πιστεύουμε ότι η ναυτιλία των Ελλήνων, δεν είναι παρά μία μεγάλη οικογένεια, η υγιέστερη της κοινωνίας μας- της οποίας τα μέλη είναι συνδεδεμένα με κοινούς σκοπούς και στόχους και δεσμούς ακατάλυτης αφοσίωσης και αγάπης, αυτούς που μόνο η θάλασσα ξέρει να σφυρηλατεί. Μια μεγάλη οικογένεια που παρά τις διαφωνίες και τις παραφωνίες που μπορεί κατά καιρούς να προκύπτουν ανάμεσα στα μέλη της, είναι αποφασισμένη, χωρίς λόγια, αλλά με πράξεις, να διατηρήσει και στο μέλλον τη φυσιογνωμία και την ευαισθησία της και τους άρρηκτους δεσμούς της με τις ρίζες και τους ανθρώπους της”.
Σε άλλη αναφορά του, υπογραμμίζει: “Το πλοίο και η κοινωνία του, είναι από τις πιο αγνές κοινωνίες που έχουν μείνει στην Ελλάδα. Τους ενώνουν κοινές εμπειρίες και κοινές δυσκολίες. Οι άνθρωποι των πλοίων μπορούν να στέκονται υπεράνω της καθημερινής φθοράς σε σχέση με τους στεριανούς, ωστόσο η αλλαγή της νοοτροπίας θα διεισδύσει σιγά – σιγά και στην κοινωνία των ναυτιλομένων, οι οποίοι δεν βρίσκονται δυστυχώς, στο απυρόβλητο. Είναι πάντως βέβαιο ότι η πιο αχάλαστη μερίδα της ελληνικής κοινωνίας είναι η ναυτική οικογένεια. Κι όλοι μας προσπαθούμε να κρατηθούμε στο επίπεδο με την προσέλευση στην οικογένεια, κοντά στις ρίζες και τις παραδόσεις του λαού μας”.
Για τη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, ο Παναγιώτης Τσάκος επισημαίνει: “Η ναυτιλία ποτέ δεν έφυγε από τον τόπο αυτό, ούτε κι όταν η Ελλάδα ήταν υποδουλωμένη. Με έμφαση τονίζω ότι εφόσον θα συνεχίσουμε να έχουμε νέους Έλληνες που θα επιθυμούν να αφοσιωθούν στα θαλάσσια έργα, όπως οι γονείς μας και οι προπάτορες μας, κανένας κίνδυνος δεν είναι δυνατόν να μας απειλήσει”.
Το εικονισματάκι της Παναγίας
Κάθε φορά που ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος αγόραζε ένα πλοίο, συνήθιζε να πηγαίνει με τον πλοίαρχο που θα πήγαινε στο πλοίο, στη μητέρα του για να του δώσει την ευχή της. Η κυρία Μαρία, όταν πήγαινε ο γιος της με τον καπετάνιο του καινούργιου πλοίου, του έδινε ένα εικονισματάκι της Παναγίας για να το βάλει στη γέφυρα του πλοίου.
Αυτές οι επισκέψεις του καπετάν Παναγιώτη πύκνωσαν στην κυρία Μαρία, δεδομένου ότι η εταιρεία του αγόραζε συνεχώς πλοία. Σε κάποια από αυτή την επίσκεψη η μητέρα του, που ανησυχούσε για τα ανοίγματα του καπετάν Παναγιώτη, του είπε, με αυστηρό ύφος: “Παναγιώτη, κάνει λίγο κράτει, γιατί ακρίβυναν και οι Παναγίτσες”…
Η Ορθοδοξία
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος είναι άνθρωπος προσηλωμένος στις παραδόσεις του λαού μας. Η πίστη στην Ορθοδοξία τον οδήγησε τον Δεκέμβριο του 1992 να οργανώσει τη λειτουργία στον τόπο όπου βρίσκεται η Βασιλική του Αγίου Νικολάου στα Μύρα, όπου σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος τέλεσε τότε την λειτουργία που κράτησε δύο ώρες μετά από ειδική άδεια που εξασφάλισε ο Έλληνας εφοπλιστής. Στη συνομιλία του με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ο καπετάν Παναγιώτης του είπε: “Εμείς, Παναγιώτατε πάνω στα καράβια μας επικαλούμεθα τον Άγιο Νικόλα, ως “καπετάν Νικόλα”, τον θεωρούμε πολύ δικό μας…”.
Ο Π. Τσάκος συντηρεί εδώ και αρκετά χρόνια την Αγία Παρασκευή που βρίσκεται στο Πικρίδιον της Κωνσταντινούπολης, όπου σήμερα λειτουργεί ένας Ρουμάνος ιερέας και η ενορία διοικείται από Έλληνες.
Αλλά και η εκκλησία του Σταυρού στα Καρδάμυλα γνωρίζει τις γενναίες δωρεές του καπετάν Παναγιώτη και κάθε χρόνο στις 14 Σεπτεμβρίου, γίνονται πανηγυρικές εκδηλώσεις στα πάτρια εδάφη όπου καλούνται παράγοντες της πολιτικής και οικονομικής ζωής.
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος είναι ο ιδρυτής και αποκλειστικός χρηματοδότης τριών ιδρυμάτων στο Μοντεβίδεο, στη Χίο και στην Γκάνα, αφιερωμένων στην μνήμη της μητέρας του και της κόρης του. Το Ίδρυμα “Μαρία Τσάκος” προάγει το ελληνικό πνεύμα σε χώρες της Λατινικής Αμερικής και της Αφρικής, με συγκεκριμένους στόχους: εκπαίδευση, διάδοση της ελληνικής γλώσσας, έρευνα, ναυτική πρόνοια, ναυτική παράδοση.
Μια ακόμα προσφορά του Ιδρύματος “Μαρία Τσάκος” προς την Ορθοδοξία αποτελεί η ανέγερση του ναού του Αγίου Νικολάου στην Τέμα της Γκάνας. Η εκκλησία χτίστηκε με δωρεές του Ιδρύματος, της οικογένειας του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου και πληρωμάτων και στελεχών του Ομίλου από όλο τον κόσμο. Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος ίδρυσε και το «Saint Nicholas Social & Medical Centre», κέντρο υγείας που στηρίζει κοινωνικά και υγειονομικά τους κατοίκους της περιοχής. Ο Πατριάρχης τίμησε τον καπετάν Παναγιώτη Τσάκο με τον Μεγαλόσταυρο και το Παράσημο του Τάγματος του Φοίνικος του Αγίου Μάρκου –την ύψιστη τιμή που δίνεται από Πατριαρχείο σε λαϊκό.
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, έχει πολλές τιμητικές διακρίσεις και είναι άνθρωπος που πιστεύει ότι ο πλούτος που δημιουργείται από την θάλασσα θα πρέπει να μοιράζεται με την ευρύτερη κοινότητα.
Το Ίδρυμα «Μαρία Τσάκος»
Το «Ίδρυμα Τσάκου» ή «FOUNDATION TSAKOS» ιδρύθηκε το 1978 με πρωτοβουλία και χρηματοδότηση του Καπετάν Παναγιώτη Τσάκου επίσης στο Μοντεβιδέο της Ουρουγουάης, με στόχο την προαγωγή ισχυρών πολιτιστικών δεσμών μεταξύ των λαών της Ελλάδος και Ουρουγουάης.
Το Ίδρυμα Τσάκου παρέχει συνεχώς την δυνατότητα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας και μεταφοράς στοιχείων του Ελληνικού Πολιτισμού σε χιλιάδες Ουρουγουανούς σπουδαστές. Για την σημαντική αυτή προσφορά απενεμήθη το 1999 στον Καπετάν Παναγιώτη Τσάκο από την Νομαρχία Αττικής ο τίτλος του “Πρευσβευτή Ελληνισμού”.
Ο Όμιλος Τσάκου επιχορηγεί την λειτουργία των Πολυτεχνικών Ναυτικών Σχολών των πόλεων Legaspi και Naga των Φιλιππίνων για την επαγγελματική κατάρτιση των ναυτικών.
Οι άριστοι των αποφοιτούντων προσλαμβάνονται κατ’απόλυτη επιλογή από τον όμιλο για την επάνδρωση των πλοίων του. Για την προσφορά αυτή έχει απονεμηθεί στον Καπετάν Παναγιώτη Τσάκο, ο τιμητικός βαθμός του αρχιπλοιάρχου του εφεδρικού στόλου των Φιλιππίνων.
Επίτιμος διδάκτορας
Ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος τιμήθηκε το 2019 και αναγορεύτηκε από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Επίτιμος Διδάκτορας του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, της Σχολής Κοινωνικών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Τεχνών του Ιδρύματος.
Στην σεμνή εκδήλωση ο Έλληνας εφοπλιστής τόνισε: «Η αδήριτη είναι η ανάγκη διατήρησης της ναυτοσύνης των Ελλήνων προς όφελος της Ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας. Η θάλασσα για εμάς τους Έλληνες, όπως αποδεικνύεται από την ιστορική διαδρομή της πατρίδας μας ανά τους αιώνες υπήρξε πάντα πηγή πλούτου και δόξας. Στη μνήμη λοιπόν και προς τιμήν όλων των δοξασμένων ναυτικών των προηγούμενων γενεών αποτίνω φόρο τιμής και σεβασμό αφιερώνοντας σε αυτούς την σημερινή διάκριση».
Διαβάστε επίσης:
Όμιλος Τσάκου: Δωρεά δύο φουσκωτών λέμβων στον Ελληνικό Στρατό
Καπετάν Παναγιώτης Τσάκος: Την Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού την οραματιστήκαμε και την κάναμε πράξη
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μιχάλης Σιαμίδης στο mononews: Κάθε επιχείρηση πρέπει να χτίσει το δικό της επιχειρηματικό μοντέλο
- Τι θα εισφέρει η Μπάρμπα Στάθης στην Ideal Holdings
- OΠΑΠ: Γιατί η αγορά περιμένει ότι θα σπάσει το φράγμα των 770 εκατ. ευρώ EBITDA φέτος
- Αρ. Παντελιάδης (ΕΣΕ): Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ δεν θα επιστρέψουν ποτέ στα προ 3ετίας επίπεδα