Από την αρχή του έτους έως και το τέλος Σεπτεμβρίου, οι Έλληνες εφοπλιστές πούλησαν συνολικά 159 πλοία και έβαλαν στα ταμεία τους 3,6 δισ. δολάρια, ενώ ταυτόχρονα αγόρασαν 186 πλοία αξίας 4, 8 δισ. δολαρίων.

Επίσης, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι 79 μεγαλύτερες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων ναυπηγούν 579 ποντοπόρα πλοία.

Τα περισσότερα πλοία, 372, κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Κίνας. Στις αρχές Ιουλίου του τρέχοντος έτους, 75 ήταν οι εταιρείες που ναυπηγούσαν 544 ποντοπόρα πλοία.

Ναυλομεσιτικοί οίκοι της Ακτής Μιαούλη εκτιμούν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές αγοράζουν κάθε ημέρα και ένα πλοίο και επενδύουν τουλάχιστον 50 εκατ. δολάρια την ημέρα.

Η ρευστότητα που έχουν αποκομίσει οι Έλληνες εφοπλιστές από τις πωλήσεις των πλοίων, την τελευταία διετία, με την αύξηση τιμών των πλοίων, τους παρέχει την δυνατότητα είτε να αγοράζουν πλοία από δεύτερο χέρι ή να ναυπηγούν πλοία.

Η ετήσια ανάλυση της Petrofin SA, καταγράφει αυτή την έντονη δραστηριότητα και αναφέρει ότι στα 6.494 έφτασαν τα ελληνόκτητα ποντοπόρα πλοία όλων των κατηγοριών.

Τα πλοία που καταγράφηκαν είναι χωρητικότητας άνω των 20.000 dwt. Με άλλα λόγια, δεν προσμετρήθηκαν τα μικρότερα σε μέγεθος που στην πλειοψηφία τους είναι υπερήλικα.

Όπως αναφέρουν οι αναλυτές της Petrofin για το έτος 2023, ο ελληνόκτητος στόλος αυξήθηκε, σε σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο έτος, κατά 85 πλοία, ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 9,7 εκατ. dwt.

Τα 6.494 πλοία, τα διαχειρίζονταν συνολικά 592 εταιρείες, έναντι 599 ελληνόκτητων εταιρειών που υπήρχαν το 2022.

Μέσα σε αυτή την κινητικότητα, η εταιρεία της Αγγελικής Φράγκου, Navios Maritime Partners L.P., παρέλαβε το νεότευκτο πλοίο «Zim Seagull», το οποίο διαθέτει μεταφορική ικανότητα 5.300 TEUs και είναι ήδη ναυλωμένο μέχρι και τον Οκτώβριο του 2029, βάσει διαθέσιμων στοιχείων στην ιστοσελίδα της εταιρείας.

Η Navios διαθέτει στόλο containerships, bulk carriers και tankers και πλησιάζει τα 200 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 16 εκατ. dwt και μεταφορικής δυνατότητας 250.000 TEUs.

Η Minerva Bunkering, του Ανδρέα Μαρτίνου, παρέλαβε το «M/V Amalthea», χωρητικότητας 8.000 dwt, πρώτο από μια σειρά πλοίων ίδιων προδιαγραφών. Το πλοίο είναι εξοπλισμένο με μηχανή διπλού καυσίμου, κατανάλωσης και LNG, και διαθέτει δεξαμενή καυσίμου LNG μεταφορικής ικανότητας 100 κ.μ.

Το νεότευκτο LNG carrier νοτιοκορεατικής ναυπήγησης, παρέλαβε και η GasLog, του Πήτερ Γ. Λιβανού. Το πλοίο «Marvel Phoenix», είναι μεταφορικής ικανότητας 174.000 κ.μ.

Το «Marvel Phoenix» είναι εξοπλισμένο με δύο μηχανές HP-2S MEGI, ενώ είναι σε θέση να επιχειρεί σε συνθήκες πάγου με τη συνοδεία παγοθραυστικών πλοίων. Επίσης, είναι εξοπλισμένο με ένα πλήρες σύστημα επαναυγροποίησης.

Η ναυτιλιακή εταιρεία DryDel, του Κώστα Δελαπόρτα, πρόσθεσε στο στόλο της το «MV Lolita», συνολικής χωρητικότητας 40.420 dwt, που έχει μήκος 182 μέτρα και πλάτος 31.60 μέτρα.

Το πλοίο, ναυπηγήθηκε στα ιαπωνικά ναυπηγεία Namura Shipyard και υπενθυμίζεται ότι MV Lolita είναι το τέταρτο κατά σειρά νεότευκτο σύγχρονο bulk carriers που κατασκεύασε για λογαριασμό της DryDel. Συνολικά η εταιρεία διαχειρίζεται δεκατρία φορτηγά πλοία.

Οι επενδύσεις

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει το ποσό των 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε νεότευκτα πλοία μεταφοράς LNG και LPG, από το έτος 2021, δεδομένου ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες διαφοροποιούν τους στόλους τους, από τις παραδοσιακές κατηγορίες πλοίων, όπως δεξαμενόπλοια, bulker και μεταφοράς και εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με νέα έρευνα της VesselsValue.

Η έκθεση «Greek Speculative S&P Investments» αναφέρει ότι συνολικά 13,8 δισ. δολάρια έχουν δαπανηθεί για 59 πλοία υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και 4 δισεκατομμύρια δολάρια για 41 πλοία υγραερίου (LPG).

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, ταυτόχρονα επένδυσαν 12,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε 167 δεξαμενόπλοια, 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια σε 109 πλοία bulker και 3,1 δισεκατομμύρια δολάρια σε 39 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

«Σε μια δεκαετία που ορίζεται από ασταθείς αγορές και σεισμικές αλλαγές στη δυναμική της ναυτιλίας, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν υιοθετήσει τολμηρές επενδυτικές θέσεις που θα μπορούσαν να διαμορφώσουν το μέλλον του παγκόσμιου εμπορίου», υποστήριξε ο Dan Nash, Associate Director of Valuation & Analytics της VesselsValue και προσθέτει:

Η έκθεση αναφέρει ότι η Capital Ship Management (Capital), του Βαγγέλη Μαρινάκη επενδύει σε 15 μεγάλα πλοία LNG, δύο πολύ μεγάλα πλοία αμμωνίας (VLAC), οκτώ μεσαίου μεγέθους πλοία αερίου (MGC) και τέσσερα πλοία διοξειδίου του άνθρακα (CO 2 ). Η συνολική δαπάνη ανέρχεται σε 4,7 δισεκατομμυρίων δολάρια.

Την Capital ακολουθεί η Maran Gas Maritime του ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση, η οποία οποία επενδύσει 3,3 δισ. δολάρια, που περιλαμβάνει 15 μεγάλα μεταφορείς LNG.

Η Evalend Shipping, του Κρίτωνα Λεντούδη, είναι τρίτη, που επένδυσε 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε 12 πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αερίου (VLGC), δύο MGC, δύο VLAC και έξι μεγάλα πλοία LNG.

Στα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, έχουν επενδύσει επίσης και οι Γιώργος Προκοπίου, Άννα Αγγελικούση, Γιάννης Κούστας, Γιώργος Οικονόμου, Λέων Πατίτσας, Πήτερ Γ. Λιβανός, ο Ριάντ Ζέιν.

Η έκθεση αναφέρει επίσης ότι οι τιμές νεότευκτων σε όλους τους τομείς έχουν φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο από τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 με την πιο πρόσφατη ανοδική πίεση να ξεκινά το 2021.

Οι αγοραπωλησίες στο 9μηνο

Σύμφωνα με το ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv, στο 9μηνο του τρέχοντος έτους οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν και πούλησαν 345 πλοία, που η συνολική τους αξία ανέρχεται σε 8.501.540.000 δολάρια.

Το αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαν αγοράσει και πουλήσει 361 πλοία, αξίας 8.457.460.000 δολάρια.

Το σημαντικότερο συμπέρασμα που προκύπτει από την επεξεργασία των στοιχείων είναι ότι στο 9μηνο του 2024, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 186 πλοία και πούλησαν 159 πλοία. Με άλλα λόγια ο ελληνόκτητος στόλος μειώθηκε αυξήθηκε 27 πλοία.

Ένα άλλο αξιοπρόσεκτο στοιχείο είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες επικεντρώθηκαν στο διάστημα αυτό στις αγοραπωλησίες φορτηγών πλοίων.

Στο 9μηνο, αγόρασαν 146 φορτηγά πλοία, συνολικής αξίας 3.319,18 δισ. δολαρίων και πούλησαν 107 φορτηγά πλοία και εισέπραξαν 1.837,81 δισ. δολάρια.

Επίσης, πούλησαν 52 δεξαμενόπλοια, αξίας 1.810,05 δισ. δολαρίων και αγόρασαν 40 τάνκερ, αξίας 1.534,05 δισ. δολάρια.

Οι συνολικές αγοραπωλησίες φορτηγών πλοίων παγκοσμίως στο 9μηνο έφτασαν τα 612 πλοία, αξίας 12.113,54 δισ. δολαρίων, έναντι 455, αξίας 8.102,94 δισ. δολαρίων στο αντίστοιχο περσινό 9μηνο.

Επίσης, στα δεξαμενόπλοια έγιναν πράξεις για 332 πλοία, αξίας 10.003,35 δισ. δολαρίων, έναντι 416, αξίας 13,235,71 δισ. δολάρια. το αντίστοιχο διάστημα του 2023.

Οι παραγγελίες

Η Xclusiv, σε άλλη ανασκόπηση της, αναφέρει ότι στο 9μηνο του τρέχοντος έτους, οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν 185 πλοία, από τα οποία τα 34 ήταν φορτηγά, 96 δεξαμενόπλοια, 24 πλοία μεταφοράς κοντέινερ και 31 πλοία μεταφοράς gas.

Επισημαίνεται ότι συνολικά 79 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ναυπηγούν σε αυτή τη φάση 579 ποντοπόρα πλοία.

Τα περισσότερα πλοία, 372, κατασκευάζονται σε ναυπηγεία της Κίνας.

Με βάση τα νεότερα στοιχεία, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν 170 φορτηγά πλοία, 272 δεξαμενόπλοια, 35 κοντέινερ και 102 πλοία μεταφοράς GAS.

Ο Γιώργος Προκοπίου εξακολουθεί να βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με τις παραγγελίες.

Ναυπηγεί συνολικά 78 πλοία. Δεύτερος είναι ο Βαγγέλης Μαρινάκης που κατασκευάζει 46 πλοία και τρίτος ακολουθεί ο Γιώργος Οικονόμου που κατασκευάζει 41 πλοία.

Ο Κρίτων Λεντούδης υλοποιεί ένα επενδυτικό πρόγραμμα με 37 πλοία. Η Μαρία Αγγελικούση ναυπηγεί 23 πλοία, η θεία της, Άννα Αγγελικούση 12 πλοία.

Η Αγγελική Φράγκου 22 πλοία, ο Θανάσης Λασκαρίδης 17 πλοία, ο Γιάννης Κούστας 15 πλοία, ο Θοδωρής Κυριακού 10 πλοία, ο Πάρις Κασιδόκωστας – Λάτσης 10 πλοία και ο Ντίνος Μαρτίνος 10 πλοία.

Ο Γιώργος Προκοπίου είναι πρώτος στα φορτηγά πλοία με 30 πλοία, όπως και στα τάνκερ με 40 πλοία

Στα πλοία μεταφοράς κοντέινερ πρώτος είναι ο Γιάννης Κούστας με 15 πλοία και στα πλοία μεταφοράς Gas πρώτος είναι ο Βαγγέλης Μαρινάκης με 24 πλοία.

Ο ναυτιλιακός αναλυτής της Xclusiv Shipbrokers, Δημήτρης Ρουμελιώτης, σχολιάζοντας την έκρηξη των ναυπηγήσεων, σε πρόσφατη ανάλυση του, επισημαίνει:

“Η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε μια περίοδο άνθησης, όπως αποδεικνύεται από το ιστορικά υψηλό βιβλίο παραγγελιών πλοίων (ξηρού φορτίου, δεξαμενοπλοίων, εμπορευματοκιβωτίων, μεταφοράς αερίων άνω των 10.000 dwt).

Με 579 πλοία επί παραγγελία, η Ελλάδα κατατάσσεται δεύτερη παγκοσμίως, αμέσως μετά την Κίνα με 585 πλοία σε παραγγελία.

Αυτή η σημαντική αύξηση, σε σύγκριση με τα 345 πλοία που είχαν παραγγελθεί μόλις ένα χρόνο πριν, αντικατοπτρίζει την αυξημένη επενδυτική δραστηριότητα των Ελλήνων εφοπλιστών.

Το ενδιαφέρον των Ελλήνων στρέφεται κυρίως σε πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια, με 442 συνολικά παραγγελίες σε αυτές τις κατηγορίες – 170 πλοία ξηρού φορτίου και 272 δεξαμενόπλοια”.

Διαβάστε επίσης:

ΗΠΑ: Οι Ηνωμένες Πολιτείες διεξάγουν έρευνα για τη διαρροή άκρως απόρρητων εγγράφων σχετικά με τα σχέδια επίθεσης του Ισραήλ στο Ιράν

Αναπτυξιακό σχέδιο για τον πρωτογενή τομέα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας – Συνάντηση Κουρέτα με συνεταιριστές

Ισραήλ: Είμαστε έτοιμοι να περάσουμε στο επόμενο στάδιο του πολέμου