Συνήθιζε να ζωγραφίζει σε περιοχές όπου το πράσινο της φύσης συναντούσε τις ώχρες των ακτών και το έντονο μπλε της θάλασσας. Και τα έργα της διαπνέονταν από το ελληνικό φως και τα χρώματα της γης και του ουρανού.

Η Ευρυδίκη Κωστοπούλου (1907-1980), μια εμπνευσμένη ζωγράφος, που ακολούθησε τον δικό της δρόμο στην τέχνη παρουσιάζεται στο αθηναϊκό κοινό με μια έκθεση, που αποτελεί συνεργασία δύο σημαντικών πολιτιστικών ιδρυμάτων, του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή και του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.

Ευρυδίκη Κωστοπούλου, Βάζο με ανεμώνες
Ευρυδίκη Κωστοπούλου, Βάζο με ανεμώνες

Η έκθεση εγκαινιάζεται στις 21 Οκτωβρίου στην Αίθουσα Εκδηλώσεων και Εκθέσεων του Ιδρύματος Μιχελή και σ΄αυτήν παρουσιάζονται έργα της καλλιτέχνιδας, που προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές και από την συλλογή του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.

Η Ευρυδίκη Κωστοπούλου, σύζυγος του τραπεζίτη Σπύρου Κωστόπουλου και μητέρα του Γιάννη Κωστόπουλου της Alpha Bank είχε σπουδάσει ζωγραφική κοντά στους σημαντικούς δημιουργούς της εποχής της, τον Περικλή Βυζάντιο και τον Ευθύμιο Παπαδημητρίου, ενώ μεταπολεμικά και ως το τέλος της ζωής της ανέπτυξε σχέσεις φιλίας και συνεργασίας με πολλούς καλλιτέχνες και μελετητές.

Μάλιστα, αρκετοί από αυτούς, ύστερα από δική της προτροπή, συμμετείχαν σε καλλιτεχνικές δραστηριότητες για την τότε Τράπεζα Εμπορικής Πίστεως.

Η χαρά της δημιουργίας

Ζωγραφίζοντας πάντα για την χαρά της δημιουργίας η Ευρυδίκη Κωστοπούλου δεν επιδίωξε ποτέ να ενταχθεί στις καλλιτεχνικές πρωτοπορίες που έφταναν στην Ελλάδα.

Η συνεχής ενασχόλησή της με τη ζωγραφική, τα μικρού μεγέθους έργα της, η συχνή απουσία σχεδίου και η χρήση χάρντμπορντ υποδεικνύουν εξάλλου, ότι συνήθιζε να ζωγραφίζει σε εξωτερικούς χώρους.

Τα τοπία της έτσι, καταγράφουν «στιγμές» από την Ύδρα, τη Μυτιλήνη – κυρίως τους ελαιώνες – τον Μόλυβο, το Καβούρι, τις Κυκλάδες, την Υπάτη, το Δαφνί, τον Εθνικό Κήπο και την Ακρόπολη.

Ευρυδίκη Κωστοπούλου, Κάβοι και δέστρες
Ευρυδίκη Κωστοπούλου, Κάβοι και δέστρες

Τα έργα της Ευρυδίκης Κωστοπούλου είχαν εξπρεσιονιστικό χαρακτήρα με μεγάλη έμφαση στο χρώμα και με την πινελιά της να ορίζει το σύνολο του έργου της και να προσθέτει δυναμισμό.

Το προσωπικό της ύφος έμεινε σχετικά σταθερό με την πάροδο των χρόνων και ο μεγάλος αριθμός των έργων της μαρτυρά πόσο σημαντική ήταν η ζωγραφική για εκείνη.

Με την πάροδο του μάλιστα, η τεχνική της ωρίμαζε, καθώς ανέπτυσσε όλο και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στη χρήση του πινέλου.

Ευρυδίκη Κωστοπούλου, Ορεινό χωριό
Ευρυδίκη Κωστοπούλου, Ορεινό χωριό

Και ενώ στα πρώτα της έργα τα θέματά της ήταν κυρίως τοπία, σπίτια και λίγες συνθέσεις με ανθρώπινες φιγούρες, νεκρές φύσεις με λουλούδια και εργαλεία, αργότερα αφιερώθηκε στο φυσικό τοπίο με τη ματιά της να εξελίσσεται και να διαφοροποιείται διαρκώς.

Είναι σημαντικό εξάλλου, ότι κληροδότησε το ταλέντο της στην κόρη της Άννυ και στην εγγονή της Δάφνη Κωστοπούλου.

Ένας φόρος τιμής

«H έκθεση αποτελεί παράλληλα και έναν ελάχιστο φόρο τιμής στο γιο της, Γιάννη Κωστόπουλο για τη μακροχρόνια και ουσιαστική συμβολή του, ιδιαίτερα στα πρώτα χρόνια της οργάνωσης και λειτουργίας του Ιδρύματος Μιχελή», όπως σημειώνει για την έκθεση ο Λάμπρος Αναγνωστόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή.

Προσθέτοντας ότι «Ο Γιάννης Κωστόπουλος εκλέχτηκε στις 20 Μαΐου 1984 μέλος του πρώτου διοικητικού συμβουλίου του Ιδρύματος Μιχελή, στο οποίο αφιέρωσε 37 συναπτά έτη».

Την προσφορά της καλλιτέχνιδας επισημαίνει και ο Δημήτριος Π. Μαντζούνης, πρόεδρος του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου λέγοντας, ότι η «Ευρυδίκη Κωστοπούλου, με μαθήματα από έγκριτους ζωγράφους, ανάλωσε τον ελεύθερο χρόνο της στην παρατήρηση της ελληνικής φύσεως κυρίως».
Η πρώτη παρουσίαση της έκθεσης έγινε το 2023 στην Καλαμάτα.

Info

Ίδρυμα Παναγιώτη και Έφης Μιχελή: Βασιλίσσης Σοφίας 79

Έκθεση της Ευρυδίκης Κωστοπούλου

Διάρκεια: 21 Οκτωβρίου έως 21 Νοεμβρίου

Διαβάστε επίσης:

Μεγάλο Αιγυπτιακό Μουσείο: Χωρίς Τουταγχαμών γίνεται;

Ο Τζόνι Ντεπ σε νέο ρόλο – Μια έκθεση – έκπληξη με έργα του

Ο μαγικός κόσμος της ελιάς – Ξενάγηση στο Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή