• Business

    Το σχέδιο του Νίκου Λαβίδα για να «πατήσει γκάζι» η ΑΒ Βασιλόπουλος

    • Άννα Διανά
    Νίκος Λαβίδας, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος

    Νίκος Λαβίδας, Brand President της ΑΒ Βασιλόπουλος


    Σε διπλό μέτωπο κινείται η στρατηγική της ΑΒ Βασιλόπουλος για την ανάκτηση μεριδίων αγοράς και κερδοφορίας. Ο μετασχηματισμός του δικτύου με τη μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε franchise και η εμπορική πολιτική με έμφαση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν τα… όπλα στη φαρέτρα του CEO  της αλυσίδας, Νίκου Λαβίδα για να επιστρέψει στον ενάρετο κύκλο ανάπτυξης.

    «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια σταθερότητα με πωλήσεις κοντά στα 2 δισ. ευρώ. Αυτό είναι που πρέπει ουσιαστικά να αλλάξει. Και για να αλλάξει πρέπει να αλλάξουμε και εμείς» επεσήμανε ο επικεφαλής της εταιρείας κατά τη χθεσινή δημοσιογραφική εκδήλωση για τα οικονομικά αποτελέσματα της ΑΒ Βασιλόπουλος το 2023.

    Σε μια πληθωριστική χρονιά όπου η αγορά αναπτύχθηκε με 8,9% (NielseniQ), η ΑΒ εμφάνισε οριακή μείωση (-0,6%) με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται στο 1,97 δισ. ευρώ από 1,98 δισ. ευρώ το 2022.

    Στασιμότητα, όμως, δεν εμφανίζουν μόνο οι πωλήσεις αλλά και η κερδοφορία της ΑΒ Βασιλόπουλος. Το μεικτό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε στο 25,9% πέρυσι, στο 26% το 2022 στο 27,3% εν μέσω Covid και στο 25,3% το 2017. Και αυτό αποτελεί μια ακόμη πρόκληση σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα από τη στιγμή που οι δαπάνες δεν μειώνονται.

    «Το 2023 ήταν μια χρονιά μετάβασης και η εκκίνηση όλων όσα θα κάνουμε τα επόμενα τρία χρόνια» ανέφερε ο κ. Λαβίδας σημειώνοντας ότι υπάρχει πλάνο τριετίας. Πρόσθεσε, δε ότι η Ahold Delhaize θέλει να δει την εν Ελλάδι θυγατρικής της να αναπτύσσεται βάζοντας τέλος στα σενάρια περί ενδεχόμενης πώλησης της ΑΒ.

    Μοντέλου Βελγίου και στην ελληνική αγορά

    «Ο μέτοχος θέλει να δει την Ελλάδα να αναπτύσσεται και ακριβώς αυτό είναι το σχέδιο. Για να αναπτυχθείς όμως πρέπει πρώτα να μετασχηματιστείς» σημείωσε χαρακτηριστικά.

    Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται το πλάνο αναδιάρθρωσης του δικτύου με τη μετατροπή εταιρικών καταστημάτων σε franchise. Μοντέλο που εφαρμόζει ήδη η μητρική στο Βέλγιο από το 2023 με 128 εταιρικά καταστήματα να περνούν σταδιακά σε νέους ιδιοκτήτες.

    Στο πλάνο της εν Ελλάδι θυγατρικής της Ahold Delhaize είναι έως το τέλος του 2024 η μετατροπή 45 καταστημάτων σε franchise, και το κλείσιμο 11 εταιρικών καταστημάτων με παράλληλη επένδυση σε 63 νέα καταστήματα τόσο στο μοντέλο του franchise όσο και στο δίκτυο εταιρικών καταστημάτων ΑΒ.

    Ήδη τον περασμένο Αύγουστο  η διοίκηση της ΑΒ αποφάσισε να κλείσει το κατάστημα στο Χαλάνδρι,  επιβαρύνοντας το αποτέλεσμα της εταιρείας κατά 1,9 εκ. λόγω απομείωσης των παγίων και δικαιωμάτων μίσθωσης περιουσιακών στοιχείων.

    Ο στόχος είναι να περάσουν σε νέους ιδιοκτήτες όλα τα μικρά καταστήματα κάτω των 600 τ.μ. με το όφελος για την ΑΒ να απορρέει τόσο από τη μείωση του λειτουργικού κόστους όσο και από το γεγονός ότι τα franchise που λειτουργούν κυρίως ως οικογενειακές επιχειρήσεις πετυχαίνουν συνήθως καλύτερες επιδόσεις από τα εταιρικά.

    Η έμφαση δίνεται στα convenience store μια αγορά που υπολογίζεται περίπου στα 3 δισ. ευρώ και αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία για την ΑΒ όπως είπε ο κ. Λαβίδας.

    Άλλωστε και το σχέδιο ανάπτυξης του δικτύου franchise, εστιάζει σε περιοχές εκτός Αττικής και νησιωτικές περιοχές όπου ο τουρισμός λειτουργεί ως καταλύτης στα έσοδα των σούπερ μάρκετ. Και κατ΄ επέκταση στον τζίρο της ΑΒ αφού είναι ο προμηθευτής του 80% των προϊόντων που έχουν στα ράφια τους.

    Αλλαγή πλεύσης για την ΕΝΑ Cash & Carry και μια εξαγορά στα σκαριά

    Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται και η αλλαγή πλεύσης σε ό,τι αφορά τα 14 καταστήματα χονδρικής ENA Cash & Carry, στα οποία, όπως έχει γράψει το mononews, η ΑΒ είχε βάλει πωλητήριο.

    «Συζητήσαμε κάποια στιγμή το ενδεχόμενο πώλησης, ωστόσο αποφασίσαμε να διατηρήσουμε τη δραστηριότητα και να την αναπτύξουμε» είπε χθες ο κ. Λαβίδας για τα καταστήματα χονδρικής που εισφέρουν το 6% του τζίρου της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

    Εξήγησε ότι ένα μεγάλο κομμάτι της χονδρικής  ήταν εστιασμένο στα μικρά μαγαζιά γειτονιάς. Και όπως είπε «είναι γεγονός ότι λειτουργούν ανταγωνιστικά σε αυτό που κάνουμε με την ανάπτυξη μικρών καταστημάτων franchise, οπότε θα εστιάσουμε το ενδιαφέρον μας στο HoReCa».

    Και μπορεί η εταιρεία να μεταβιβάζει εταιρικά καταστήματα σε franchisees αλλά την ίδια ώρα είναι έτοιμη να προχωρήσει σε εξαγορά άλλων. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΑΒ πρόκειται για μικρή αλυσίδα εκτός Αττικής με μονοψήφιο αριθμό καταστημάτων και η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι στο τέλος του έτους.

    Την ίδια ώρα η παραμένει η έμφαση στη στρατηγική των χαμηλών τιμών και στο χτίσιμο της αλλαγής ταυτότητας της ΑΒ από ένα σούπερ μάρκετ της ελίτ σε ένα φθηνό σούπερ μάρκετ προσιτό σε όλους, στρατηγική που υλοποιείται τα τελευταία δύο χρόνια, όταν το τιμόνι της εταιρείας ανέλαβε ο κ. Λαβίδας.

    Η εταιρεία εστιάζει στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία μαζί με τα φρέσκα προϊόντα αποτελούν το 30% των πωλήσεων.

    Στόχος είναι στην επόμενη τριετία να λανσάρει ακόμη 450 νέα προϊόντα και 1.000 νέοι  κωδικοί που συνδυάζουν ποιότητα και προσιτή τιμή.

    Μεγάλη σημασία για την ΑΒ Βασιλόπουλος έχουν εκτός από τα μικρά καταστήματα γειτονιάς, το fast delivery και το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), που είναι πεδία ανάπτυξης για την εταιρεία, με ναυαρχίδα το ΑΒ Home Shop Center, το οποίο διαθέτει περισσότερα από 380 άτομα προσωπικό και στόλο άνω των 60 φορτηγών, εξυπηρετώντας όλη την Αττική.

    Σήμερα οι πωλήσεις μέσω του ψηφιακού καναλιού είναι στο 3% των πωλήσεων και υπολογίζεται ότι το 2025 το ποσοστό αυτό θα αυξηθεί στο 5%, σε επίπεδα αντίστοιχα με αυτά του εξωτερικού.

    Επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ το 2024

    Σημειώνεται ότι η ΑΒ Βασιλόπουλος το 2023 είχε 585 καταστήματα στο δίκτυο της, ενώ δημιούργησε πέντε νέα εταιρικά και 30 franchise.

    Για φέτος η αναβάθμιση του δικτύου και των υποδομών της αποτελεί επίσης βασική προτεραιότητα, με την προσθήκη 60 νέων καταστημάτων, είτε ιδιόκτητων είτε μέσω δικαιόχρησης (franchise), και επενδύσεις ύψους περίπου 50 εκατ. ευρώ σε πάγιες υποδομές, τα οποία θα διατεθούν για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του δικτύου, συμπεριλαμβανομένης της ψηφιοποίησης. Παράλληλα, η εταιρεία συνεχίζει να επενδύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος με επενδύσεις ύψους περίπου 3 εκατ. ευρώ.

    Το 2023, οι πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος διαμορφώθηκαν σε 1,970 εκατ. ευρώ (-0,6%), τα μικτά αποτελέσματα ανήλθαν σε 510 εκατ. ευρώ (-0,9%) και οι λειτουργικές δαπάνες μειώθηκαν στα 491,7 εκατ. ευρώ (-1,4%).

    Τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν στα  29 εκατ. το 2023 παρουσιάζοντας μείωση κατά 4,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος ενώ η αυξημένη απομείωση των παγίων περιουσιακών στοιχείων οφείλεται στο πλάνο μετατροπής 50 καταστημάτων σε Franchise.

    Τα EBITDA ανήλθαν σε 132,1 εκατ. το 2023 (+ 0,4%) σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

    Η θετική απόδοση της εταιρείας αντικατοπτρίζεται και στη βελτίωση των λειτουργικών ταμειακών ροών, που ανήλθαν σε 120 εκατ. ευρώ, αυξημένων κατά 77 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2022.

    Διαβάστε επίσης:

    Σούπερ μάρκετ: Πωλητήριο στη χονδρική βάζει η ΑΒ Βασιλόπουλος

    ΑΒ Βασιλόπουλος: Τζίρος €1,97 δισ. το 2023 – Επενδύσεις ύψους €57 εκατ.

    Philips: Για πρώτη φορά γυναίκα αναλαμβάνει κορυφαία θέση στα 133 χρόνια ιστορίας της εταιρείας



    ΣΧΟΛΙΑ