Οι ισχυρές τουριστικές ροές, σε συνδυασμό με την εύρωστη οικονομική δραστηριότητα, εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να αυξάνουν την κίνηση των αεροδρομίων στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, με τον ΔΑΑ να είναι ο κύριος αποδέκτης της αυξανόμενης ζήτησης. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις επεκτάσεις των εγκαταστάσεων που σχεδιάζονται, θα ενισχύσει τα μεγέθη του.
Ταυτόχρονα, η ρυθμιστική του δομή βασίζεται σε ετήσια σωρευτική απόδοση ιδίων κεφαλαίων 15%, δίνοντάς του τα χαρακτηριστικά ενός ασφαλούς επενδυτικού καταφυγίου ενώ ταυτόχρονα, ο ΔΑΑ είναι το αεροδρόμιο που δίνει τις υψηλότερες μερισματικές αποδόσεις στην Ευρώπη.
Ο ΔΑΑ λειτουργεί βάσει μιας σαφούς και διαφανούς σύμβασης παραχώρησης που διαρκεί έως το 2046 και παρέχει ένα πλαίσιο λειτουργίας Dual-Till με σαφώς καθορισμένη ρυθμιζόμενη απόδοση (έως και 15% RoE για τις αεροπορικές δραστηριότητες) και απεριόριστες δυνατότητες αύξησης των εσόδων για τις μη αεροπορικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με πρόσφατες εκθέσεις των αναλυτών που καλύπτουν την εταιρεία, τα ρυθμιζόμενα έσοδα εκτιμάται ότι θα φθάσουν τα 477,7 εκατ. ευρώ το 2024 ή περίπου το 77% του συνόλου και αναμένεται να συνεχίσουν να αυξάνονται σταδιακά προς το επίπεδο των 505,4 εκατ. ευρώ έως το 2028.
Στα ιδιαίτερα αυτά χαρακτηριστικά της εταιρείας, που κάνουν τη μετοχή της εταιρείας να συνδυάζει χαρακτηριστικά ασφαλούς επένδυσης αλλά και με δυνατότητα υψηλών αποδόσεων, δίνει έμφαση και η πρόσφατη ανάλυση της AXIA, που κάνει λόγο για σταθερή απόδοση κερδών μεσοπρόθεσμα, προοπτικές ανάπτυξης και αμυντικό προφίλ κερδών που έχουν προοπτικές αύξησης.
Οι δυνατότητες ανάπτυξης των μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων λόγω των συνεχιζόμενων τουριστικών ροών και των σημαντικών επενδύσεων επέκτασης, αποτελούν τα κύρια χαρακτηριστικά της επενδυτικής περίπτωσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), εταιρείας με καθορισμένη σύμβαση παραχώρησης υπολειπόμενης διάρκειας 22 ετών.
Επιπλέον, όπως εξηγεί η έκθεση αναφορικά με το αμυντικό προφίλ κερδών, οι ρυθμιζόμενες αεροπορικές δραστηριότητες προσφέρουν σταθερότητα, καθώς μέσω των αεροπορικών χρεώσεων επιτυγχάνεται κερδοφορία με ετήσια σωρευτική απόδοση μετά από φόρους 15% επί των ιδίων κεφαλαίων.
Τα παραπάνω θα μεταφραστούν σε σταθερή απόδοση κερδών μεσοπρόθεσμα. Σημειώνεται ότι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών διανέμει το 100% των προς διάθεση κερδών του και η εκτιμώμενη μερισματική απόδοση, στα τρέχοντα επίπεδα τιμών, παραμένει πολύ ελκυστική σε 8,5% για το 2024, 8,4% για το 2025 και 8,1% για το 2026.
Επιβατική κίνηση
Το πρώτο εξάμηνο του 2024, τόσο η επιβατική κίνηση όσο και τα έσοδα του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας απογειώθηκαν.
Η επιβατική κίνηση του αερολιμένα ανήλθε σε 14,01 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 16% σε σχέση με τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του 2023.
Συγκεκριμένα, οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 8,6% και 19,5% αντίστοιχα.
Κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους, πάντως, αναμένεται μονοψήφιο ποσοστό αύξησης, ενώ η εκτίμηση για το σύνολο του 2024 είναι η επίτευξη χαμηλού διψήφιου ποσοστού αύξησης.
Το 2023, η αεροπορική επιβατική κίνηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών ανήλθε σε 28,2 εκατ. επιβάτες, με περισσότερο από το 80% της κίνησης να αφορά ταξίδια αναψυχής.
Ο ΔΑΑ είναι ο μεγαλύτερος αερολιμένας στην Ελλάδα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 38% της συνολικής αεροπορικής επιβατικής κίνησης, με περιοχή κάλυψης περίπου 6 εκατομμυρίων ανθρώπων (ευρύτερη περιοχή της Αθήνας), ενώ παρέχει απευθείας αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις με τα ελληνικά νησιά.
Οι ισχυρές τουριστικές ροές, σε συνδυασμό με την εύρωστη οικονομική δραστηριότητα, θα συνεχίσουν να αυξάνουν την κίνηση των αεροδρομίων στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια, με τον ΔΑΑ να είναι ο κύριος αποδέκτης της αυξανόμενης ζήτησης.
Παράλληλα, συνεχίζονται οι προσπάθειες για περαιτέρω επέκταση του δικτύου δρομολογίων, αξιοποιώντας την τοποθεσία και την προσβασιμότητα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών προβλέπεται μέσος ετήσιος ρυθμός αύξησης (CAGR) της κίνησης για το 2023-46 της τάξης του 1,9%, με τον ΔΑΑ να φτάνει τα 43,7 εκατ. PAX μέχρι το 2046.
Το αεροδρόμιο επιστρέφει τα υψηλότερα μερίσματα
Η μερισματική απόδοση του Αεροδρομίου Αθηνών είναι ακόμη ένα χαρακτηριστικό που τον κάνει να ξεχωρίζει, στη σύγκριση με άλλα διεθνή αεροδρόμια. Η μερισματική απόδοση του ΑΙΑ αναμένεται σε 9,2% φέτος και 8,4% το 2025 όταν οι αντίστοιχοι δείκτες σε άλλα αεροδρόμια είναι από 2,5% μέχρι 5,5% για το 2024 και από 3,3% μέχρι 6% για το 2025.
Σύμφωνα με την έκθεση της Barclays, ο ΔΑΑ είναι καλά τοποθετημένος σε σχέση με άλλα αεροδρόμια στην ΕΕ, δεδομένου του χαμηλού προφίλ κινδύνου, της δυναμικής ανάπτυξης και του ισχυρού ισολογισμού του. Επί του παρόντος, τα άλλα αεροδρόμια της ΕΕ διαπραγματεύονται με μέσο P/E 2025E και EV/EBITDA 16,7x και 9,2x αντίστοιχα, ενώ σύμφωνα με τους αριθμούς μας, ο ΔΑΑ διαπραγματεύεται με P/E 2025E και EV/EBITDA 11,9x και 7,9x αντίστοιχα.
Επεκτάσεις
Ο ΔΑΑ επεκτείνεται βάσει ενός γενικού σχεδίου τριών φάσεων. Η πρώτη φάση, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2028 / αρχές του 2029, θα αυξήσει τη δυναμικότητα από 26 εκατ. επιβάτες σήμερα σε 33 εκατ. επιβάτες και περιλαμβάνει επίσης την επέκταση των χώρων λιανικής (+63%) και των χώρων στάθμευσης οχημάτων (+40%).
Ειδικότερα, τα σχέδια επεκτάσεων έχουν δρομολογηθεί και σύμφωνα με την εταιρεία, προχωρούν βάσει του χρονοδιαγράμματος, με επιτυχή εκτέλεση μέχρι σήμερα των σχετικών μελετών και της έναρξης διαγωνισμών. Η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του Προγράμματος, επίσης προχωρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του έτους.
Υπενθυμίζεται ότι το κόστος κατασκευής της πρώτης φάσης του προγράμματος επέκτασης του αεροδρομίου ανέρχεται σε περίπου 650 εκατ. ευρώ (σε τιμές 2022). Το πρόγραμμα αποτελείται από συνολικά τρεις φάσεις με την ολοκλήρωση των οποίων το αεροδρόμιο σταδιακά θα αποκτήσει δυνατότητα εξυπηρέτησης έως και 50 εκατομμύρια επιβατών.
Στόχος της πρώτης φάσης υλοποίησης του Προγράμματος είναι να αυξήσει τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στα 33 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως από τα 26 εκ. που είναι σήμερα, μέσω της επέκτασης του Κύριου και του Δορυφορικού Αεροσταθμού (συμπεριλαμβάνοντας αύξηση των εμπορικών περιοχών σε ποσοστό άνω του 60%), της κατασκευής πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και ενός νέου πολυώροφου κτιρίου στάθμευσης οχημάτων. Οι κατασκευές αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2028/ αρχές του 2029.
Η δεύτερη φάση επέκτασης αφορά έργα που θα αυξήσουν τη δυναμικότητα του αεροδρομίου στους 40 εκ. επιβάτες. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός των έργων που αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τα μέσα της δεκαετίας του 2030, ανέρχεται σε τουλάχιστον 700 εκ. ευρώ (σε τιμές 2022).
Με την ολοκλήρωση των δύο επεκτάσεων, ο τερματικός σταθμός του «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη (ως μοναδικό τέρμιναλ), ενώ αφού η κίνηση του αερολιμένα ξεπεράσει τους 36 εκατ. επιβάτες, ο ΔΑΑ θα μπει στην τελική φάση της επέκτασης η οποία θα περιλαμβάνει και την ανάπτυξη νέου τερματικού σταθμού απέναντι από τον υφιστάμενο, ώστε να μπορεί το αεροδρόμιο να εξυπηρετεί 50 εκατ. επιβάτες ετησίως.
- Κακοκαιρία: Πτώσεις δέντρων στη Θεσσαλονίκη – 60 κλήσεις στην Πυροσβεστική
- Στυλιανίδης: Ο ναυτιλιακός τομέας αναπόσπαστο κομμάτι της «θετικής ατζέντας» στις ελληνοτουρκικές σχέσεις
- Ο «χάρτης» των πληρωμών από e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ μεταξύ 25 και 29 Νοεμβρίου
- Επιχείρηση εντοπισμού τυχόν αγνοούμενων μεταναστών νότια του Φαρμακονησίου