• Business

    Απ. Βακάκης (Jumbo): Το κόστος πολέμου και τι είπε για αγορές ιδίων μετοχών

    • Άννα Διανά
    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Jumbo

    Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής Jumbo


    Ως επιβράβευση των υφιστάμενων μετόχων που παραμένουν πιστοί στην Jumbo αλλά και ως διπλή θωράκιση της εταιρείας σε ένα περιβάλλον με αβεβαιότητες χαρακτήρισε ο επικεφαλής της, Απόστολος Βακάκης το πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών, που εγκρίθηκε χθες από την έκτακτη Γενική Συνέλευση της εισηγμένης.

    Το ποσοστό επαναγοράς διάρκειας δύο ετών φτάνει έως και το  10% του μετοχικού κεφαλαίου με  εύρος τιμής από 1 έως 27,2 ευρώ ανά μετοχή και με σκοπό την ακύρωσή τους.

    Διατηρείται το μέρισμα χρήσεων

    Μια διαφορετική τακτική επιβράβευσης των μετόχων, η οποία όπως είπε επικροτήθηκε από τα μεγάλα χαρτοφυλάκια και είναι προς όφελος των μετόχων ενώ σε ερώτηση μετόχου διευκρίνισε ότι το μέρισμα χρήσεων διατηρείται ενώ θα επανεξεταστεί η διανομή επιπλέον μερίσματος η οποία ακολουθήθηκε το προηγούμενο διάστημα.

    Όπως είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του ομίλου «αν μειωθεί το μέρισμα θεωρητικά  αυτό είναι πολύ πιο επικερδές για τους υφιστάμενους μετόχους. Αν ‘ταβανώσει’ δηλαδή αν ξεπεράσει τα 27,2 ευρώ θα γυρίσει σε μέρισμα. Μέρισμα θα υπάρχει πάντα αλλά όχι υπερ-μέρισμα αν δεν ταβανώσει».

    Μάλιστα σημείωσε ότι την εταιρεία την ενδιαφέρει η μακροπρόθεσμη πορεία της ενώ για τη μετοχή της είπε ότι την αγοράζεις και την ξεχνάς, θα τη θυμηθείς μόνο αν συμβεί κάτι στην Ελλάδα.

    Απάντησε δε με σαφήνεια ότι οι μετοχές θα ακυρωθούν όπερ σημαίνει ότι με την ακύρωσή τους οδηγούνται σε έμμεση αύξηση του ποσοστού των υφιστάμενων μετοχών τους οι μέτοχοι και πρωτίστων ο ίδιος ο κ. Βακάκης που είναι ο μεγαλύτερος εξ αυτών.

    «Οι μεγάλοι υπερψηφίζουν»

    Αν και προτίμησε να εντάξει τον εαυτό του στους μικρομετόχους λέγοντας ότι «οι  μεγάλοι την υπερψηφίζουν και οι μικροί θα πρέπει να την υπερψηφίζουν με χέρια και με πόδια. Αν υπήρχε κάποιο κόλπο τα μεγάλα χαρτοφυλάκια δεν θα ψήφιζαν αυτές τις κινήσεις. Και εγώ ανήκω στους μικρομετόχους και δεν θα έκανα κάτι ενάντια στο συμφέρον τους».

    «Η δική μου θέση σε μια υγιή εταιρεία όταν το περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό, πρέπει να υπάρχει διπλή θωράκιση. Προσπαθώ να κάνω το καλύτερο στην εκάστοτε περίπτωση. Προσπαθώ να κάνω μάνατζμεντ στην Ελλάδα με τα καλά της και τα κακά της» ανάφερε ο Απόστολος Βακάκης, περιγράφοντας τις συνθήκες αβεβαιότητας λόγω των πολέμων που βρίσκονται σε εξέλιξη. Εισάγοντας μια νέα έκφραση το «κόστος πολέμου» με την οποία όπως είπε ονόμασε την ακρίβεια, τα ολιγοπώλια κ.α., τόνισε ότι αυτό είναι δυσβάστακτο για τον καταναλωτή.

    «Με το πρόσχημα ή την πραγματική δικαιολογία του πολέμου και κάποια μέρη της εφοδιαστικής αλυσίδας ευνοούνται περισσότερο» τόνισε συμπληρώνοντας ότι αυτό το κόστος πολέμου που δεν συζητιέται είναι τεράστιο και μπορεί ο κόσμος να λυγίσει.

    «Αφόρητο το κόστος, θα βρεθεί τρόπος συμβιβασμού»

    Μάλιστα ο επικεφαλής της Jumbo είπε ότι το κόστος αυτό δεν διαφεύγει των οικονομολόγων, των τραπεζών κ.α. και υποστήριξε ότι είναι τόσο αφόρητο και δυσβάστακτο για όλους που θα βρουν τρόπο να συμβιβαστούν.

    «Είναι προς όφελος της ανθρωπότητας και για εμάς που είμαστε κουκίδα στον ωκεανό να τελειώσει αυτή η εκκρεμότητα γιατί είναι αφόρητο. Είναι μια έμμεση μορφή κόστους όπως ο Covid και  θα έπρεπε να γίνει  μια επικέντρωση σε αυτό ώστε να εξομαλυνθεί η κατάσταση.

    «Εχουμε πολλές μεταβλητές, αναθέρμανση πολέμου, συμφωνίες, δεν είναι καθαρό το μήνυμα που παίρνει κάποιος, σχολίασε σχετικά με τις προβλέψεις για την οικονομία επαναλαμβάνοντας ότι διατηρεί το guidance στο 4% με την κερδοφορία στα ίδια με πέρυσι επίπεδα. Εκανε λόγο για μια πολυσύνθετη κατάσταση όπου κανείς δεν ξέρει τι θα γίνει την επόμενη ημέρα.

    Οι ελλείψεις στα ράφια

    Οι γεωπολιτικές αναταράξεις έχουν προκαλέσει και προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και ελλείψεις στα ράφια. Όπως είπε ο κ. Βακάκης η διατάραξη της τροφοδοτικής αλυσίδας για τη Jumbo οφείλεται σε δύο παραμέτρους. Πρώτον στο γεγονός ότι είναι στρατηγική επιλογή και αδιαπραγμάτευτο για την εταιρεία,  να μην προμηθεύεται προϊόντα που θα δείξουν ανατίμηση στο ράφι και δεύτερον η μεγάλη διάρκεια του τροφοδοτικού κύκλου, η οποία λόγω των προβλημάτων στη Διώρυγα του Σουέζ από 45 ημέρες έχει επιμηκυνθεί σε 2,5 μήνες, με αποτέλεσμα υστέρηση αναπλήρωσης του ραφιού.  Όπως ανέφερε το πρόβλημα, το οποίο είναι πιο εμφανές σε περιόδους αιχμής, θα διορθωθεί αλλά με αργούς ρυθμούς.

    Άλλωστε και τα προβλήματα που προκύπτουν από το τοπίο που έχει διαμορφωθεί με δύο πολέμους να μαίνονται, είναι αυτά που έχουν οδηγήσει τη διοίκηση της εισηγμένης να χαμηλώσει τις προσδοκίες ανάπτυξης για τη φετινή χρονιά στο 4% με τα κέρδη στα ίδια με τα περσινά επίπεδα, κάτι που επανέλαβε χθες ο κ. Βακάκης. «Μαίνονται δύο πόλεμοι, υπάρχει μια μεγάλη  ανησυχία ως προς το τι θα ξημερώσει το 2025. Έχουμε πολλές μεταβλητές, αναθέρμανση πολέμου, συμφωνίες, δεν είναι καθαρό το μήνυμα που παίρνει κάποιος» είπε χαρακτηριστικά.

    Οι προσδοκίες από Ρουμανία και Ισραήλ

    Σημαντικές αγορές για τη Jumbo αποτελούν η Ρουμανία και το Ισραήλ. Στη μεν πρώτη όπου λειτουργούν 18 καταστήματα και έως το τέλος του έτους αναμένεται να λειτουργήσει ένα νέο ιδιόκτητο υπερκατάστημα στο Βουκουρέστι η εισηγμένη αναμένει ότι στην πλήρη ανάπτυξή της η αγορά της Ρουμανίας θα έχει ίδιο τζίρο με την Ελλάδα. Αντίστοιχα και το Ισραήλ όπου λίγες ημέρες πριν άνοιξε το δεύτερο κατάστημα αποτελεί μία από τις σημαντικές αγορές για την Jumbo. H ανάπτυξη γίνεται μέσω master franchise και χωρίς ρίσκο και με το άνοιγμα των οκτώ καταστημάτων που σχεδιάζονται ο τζίρος του Ισραήλ θα είναι μεγαλύτερος από την ελληνική αγορά.

    Με αφορμή τις συνθήκες ανάπτυξης της Ρουμανίας, από την οποία σημειωτέον στο πρώτο εξάμηνο προήλθε το 19,46% του κύκλου εργασιών του ομίλου και το 17,23% των συνολικών κερδών προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων, ο επικεφαλής της Jumbo επανέλαβε ζητήματα αγοράς που θεωρεί ως παθογένειες στην Ελλάδα. Είπε ότι η Ρουμανία είναι μια χώρα με φορολογία 17%, ΦΠΑ 19% και είναι πιο ισορροπημένη αγορά γιατί έχουν προλάβει και έχουν βάλει δικλείδες ασφαλείας, πιο ισχυρούς από τα κόμματα κάτι το οποίο είναι αναπτυξιακό για την αγορά. Έκανε αναφορά στα πρόστιμα τονίζοντας ότι και εκεί επιβάλλονται για συνέτιση και όχι για να κλείσουν μια επιχείρηση σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι τα μεγάλα πρόστιμα οδηγούν σε παρανομίες.  Επανάφερε δε το θέμα της λειτουργίας των καταστημάτων επτά ημέρες την εβδομάδα σημειώνοντας ότι το κόστος αδράνειας στην Ελλάδα λόγω αργιών και Κυριακών είναι 1,5% ακριβότερο από άλλες χώρες όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Κύπρος. Προέβλεψε δε ότι νομοτελειακά θα οδηγηθεί κάποια στιγμή η αγορά σε αυτό το σημείο, καθώς έτσι συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη.

    Διατηρείται στο 4% η πρόβλεψη για το 2024

    Η ανάπτυξη του ομίλου στο οκτάμηνο τρέχει με 7% ωστόσο η διοίκηση της Jumbo διατηρεί το  guidance για το 2024 στο 4% και στα ίδια επίπεδα την κερδοφορία. Στο εξάμηνο με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν χθες  οι πωλήσεις αυξήθηκαν +8,37% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2023 και ανήλθαν σε EUR 460,38 εκατ.  (από EUR 424,83 εκατ.)

    Το μικτό περιθώριο κέρδους παρέμεινε στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη αντίστοιχη περίοδο και διαμορφώθηκε σε 55,27% από 55,30%.

    Τα EBITDA του Ομίλου ανήλθαν σε 164,68 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά + 12,42% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.  Χωρίς την επίδραση των ασφαλιστικών αποζημιώσεων ανήλθαν σε 154,47 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά +5,45%. Η αύξηση στα λειτουργικά κόστη οφείλεται στον προγραμματισμό για την λειτουργία νέων καταστημάτων καθώς και στην λειτουργία νέων αποθηκευτικών χώρων στην Ρουμανία.  Τα καθαρά κέρδη του Ομίλου ανήλθαν σε 121,69 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά +14,32% ενώ χωρίς  την επίδραση των αποζημιώσεων  ανήλθαν σε 111,48 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά +4,73%.

    Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις ανά γεωγραφική περιοχή, έχουν ως εξής:

    · Ελλάδα: Συνολικά για το πρώτο εξάμηνο του 2024, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας – χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση κατά 7,21% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.

    · Κύπρος: Οι πωλήσεις  ήταν αυξημένες κατά 3,57%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.

    · Βουλγαρία: Οι πωλήσεις ήταν αυξημένες κατά 11,22%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.

    · Ρουμανία: Οι πωλήσεις για το εξάμηνο του 2024 ήταν αυξημένες κατά 13,82%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό εξάμηνο.

    Διαβάστε επίσης



    ΣΧΟΛΙΑ