Το σχέδιο για την ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου, παρουσίασε χθες στη Βουλή ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, δίνοντας παράλληλα απαντήσεις στις οργισμένες ανακοινώσεις των εργαζόμενων, αλλά και στέλνοντας μηνύματα σε ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ.

Μιλώντας στη διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής απαρίθμησε τις ενέργειες που έχουν αναληφθεί με σκοπό τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού τομέα, στέλνοντας μήνυμα σε όλους τους εμπλεκόμενους ώστε με συλλογική και ατομική ευθύνη να αναβαθμιστεί η ασφάλεια των μεταφορών.

1

Υπενθυμίζεται ότι την Δευτέρα, η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού ΤΡΑΙΝΟΣΕ με ανακοίνωσή της απαίτησε ένα σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων στους σιδηροδρόμους, αναδεικνύοντας τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι και την εγκατάλειψή του από την πλευρά της πολιτείας.

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους της Hellenic Train και τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), η καταστροφική κακοκαιρία του «Daniel» διέλυσε μεγάλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, δημιουργώντας παράλληλα πολλαπλά προβλήματα με τους εργαζόμενους να σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος από αυτό που τους αναλογούσε.

Συγκεκριμένα τα προβλήματα αφορούν στην έλλειψη προσωπικού, στην ασφάλεια επιβατών και εργαζομένων, στην έλλειψη αξιόλογου σύγχρονου τροχαίου υλικού, στην  κατάσταση των εγκαταστάσεων των μηχανεργοστασίων και στην ολοκλήρωση των έργων υποδομής και ασφάλειας των μεταφορών στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Ο Χρήστος Σταϊκούρας στον απόηχο των αντιδράσεων και της δυσαρέσκειας των εργαζομένων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανακοίνωσε ένα σχέδιο 18 παρεμβάσεων που αποσκοπούν στην ανάταξη του ελληνικού σιδηροδρόμου, με αφετηρία την ατομική και συλλογική ευθύνη και προτεραιότητα την ασφάλεια στον σιδηρόδρομο. Η συνολική αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού τομέα θα υλοποιηθεί ως το τέλος του 2025, ενώ σύμφωνα με τον Υπουργό υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 1,2 δις για νέες υποδομές.

Συγκεκριμένα, σχετικά με την ενίσχυση του οργανισμού με ανθρώπινο δυναμικό επισήμανε τα εξής: «Θέλουμε περισσότερους αλλά υπάρχουν κι άλλες ανάγκες στη χώρα, παίρνουμε 117 άτομα τακτικό προσωπικό σε διάφορες ειδικότητες και επιπλέον 100» επισημαίνοντας πως «τρέχει η διοίκηση του ΟΣΕ να καλύψει το χαμένο έδαφος, έχουμε καθυστερήσεις και έχω ζητήσει από τη διοίκηση να τις καλύψει άμεσα»

Εκσυγχρονισμός στις εγκαταστάσεις

Όσον  αφορά ενέργειες για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων τόνισε πως προτεραιότητα είναι η εξασφάλιση πόρων για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου και έπειτα για την επέκταση του.

Κατ’ αρχάς, σύμφωνα με τον Υπουργό παραδόθηκε, τον Σεπτέμβριο του 2023, η Σύμβαση 717 για την ανάταξη της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.

Ενώ ολοκληρώθηκε η παράδοση, το Νοέμβριο του 2023, της Σύμβασης για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS – Level 1), επί της γραμμής.

Στο νούμερο πέντε των παρεμβάσεων και με έμφαση την ασφάλεια ολοκληρώθηκαν, εντός του τελευταίου έτους, έργα που αφενός συμπληρώνουν  βασικούς σιδηροδρομικούς άξονες και αφετέρου συμβάλλουν σημαντικά στην ενίσχυση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως η κατασκευή της δίδυμης γέφυρας στο Γαλλικό Ποταμό και η περάτωση έργων αντιπλημμυρικής προστασίας στα σιδηροδρομικά έργα της Πελοποννήσου και της Στερεάς Ελλάδας.

Επιπλέον δρομολογείται το έργο των «Έξυπνων Γεφυρών», το οποίο υλοποιείται από το ΤΕΕ και αφορά στην αξιολόγηση της δομικής απόκρισης 100 επιλεγμένων σιδηροδρομικών γεφυρών σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο, μέσω σύγχρονων συστημάτων και μεθοδολογιών ενόργανης δομικής παρακολούθησης.

Ακόμη, μέχρι σήμερα έχει εγκατασταθεί εξοπλισμός παρακολούθησης σε 35 σιδηροδρομικές γέφυρες.

Σύμφωνα με τις 18 παρεμβάσεις που ανακοίνωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ελήφθησαν μέτρα αποκατάστασης εξοπλισμού στο δίκτυο του ΟΣΕ και βρίσκονται σε φάση υλοποίησης ή ανάθεσης σειρά εργολαβιών για τη συντήρηση υποδομών.

Αυτά έχουν να κάνουν με την επιδομή, τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, καθώς και το GSM-R. Την επιτήρηση των σηράγγων και τη φύλαξη των εγκαταστάσεων.

Όσον αφορά την έλλειψη αξιόλογου σύγχρονου τροχαίου υλικού αναφέρθηκε στην 16η παρέμβαση που σύμφωνα με αυτή προχωρά η μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνοντας στη συνέχεια πως η Hellenic Train οφείλει να αναβαθμίσει τη ποιότητα του τροχαίου υλικού.

Νέος, ενιαίος, σύγχρονος δημόσιος φορέας, που ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο επιχειρησιακά κρίσιμο για τον σιδηρόδρομο τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού αναλαμβάνει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, όπως περιγράφονται στο Ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ καθίσταται μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου και τη διαχείριση του τροχαίου υλικού.

Όσον αφορά την αποκατάσταση των ζημιών από τη κακοκαιρία Daniel προχωρά η οριστική αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από τις εκτεταμένες ζημιές που προέκυψαν από τον «Daniel», με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της ανθεκτικότητας αυτού.

Οι εργασίες που απαιτούνται και έχουν δρομολογηθεί αφορούν στην οριστική αποκατάσταση με εργασίες υποδομής και επιδομής του κύριου άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, των κάθετων αξόνων Λάρισας – Βόλου και Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας και σε αυτές συμπεριλαμβάνεται και η σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση του κύριου άξονα με το κόστος των εν λόγω εργασιών ανέρχεται στα 463 εκατ. ευρώ, με ΦΠΑ.

Με την ολοκλήρωση των παραπάνω εργασιών, το σιδηροδρομικό δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας θα συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας του Ευρωπαϊκού Σιδηροδρομικού Δικτύου και θα ανταποκρίνεται σε προδιαγραφές αυξημένης ανθεκτικότητας.

Διαβάστε επίσης:

Citi για ΔΕΗ: Αγοράστε τη μετοχή – Ξεκινά την κάλυψη με σύσταση αγορά και τιμή στόχο τα €14,7

Συνεχίζεται ο «πόλεμος» Χατζηδάκη με τα ταξί – Υποχρεωτική η σήμανση για τα POS μέσα στις επόμενες 5 εβδομάδες με νέα ΚΥ

Βαρύς ο πέλεκυς της Επιθεώρησης Εργασίας – Πρόστιμα άνω των 30 εκατ. σε επιχειρήσεις