ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Έχοντας περάσει τον πρώτο χρόνο στον υπουργικό θώκο του Υπουργείου Παιδείας ολοκληρώνοντας δύο μεγάλα στοιχήματα, τα μη κρατικά πανεπιστήμια και τις παρεμβάσεις στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, «δύο πακέτα πολιτικής», όπως τα χαρακτηρίζει ο ίδιος, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης ξεκινάει τον δεύτερο χρόνο της θητείας του δυναμικά, ανοίγοντας την αυλαία σήμερα στο ψηφιακό φροντιστήριο, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.
Με πρώτο μάθημα την Ιστορία, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα παρακολουθούν ζωντανά διαδικτυακά μαθήματα φροντιστηριακού τύπου απ’ όλες τις γωνιές της Ελλάδας και δωρεάν, από ένα στούντιο που διαμορφώθηκε ειδικά γι’ αυτό το λόγο σε μία από τις αίθουσες του υπουργείου Παιδείας.
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης μιλάει στο mononews.gr εφ’ όλης της –ψηφιακής και μη- ύλης της φετινής σχολικής χρονιάς, από το στοίχημα του για την «αποβολή» των κινητών από τις σχολικές αίθουσες μέχρι την ανάπτυξη του ψηφιακού σχολείου και τις φετινές αλλαγές στα μαθήματα της Πληροφορικής και της Λογοτεχνίας. Υπόσχεται πάντως ότι δεν έχει τελειώσει με τις εκπλήξεις για τις μεταρρυθμίσεις που προωθεί στα σχολεία.
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:
Το ψηφιακό φροντιστήριο ανοίγει αυλαία σήμερα. Τι σημαίνει στην πράξη αυτό για τους μαθητές;
Να διευκρινίσουμε ότι σήμερα είναι η πρεμιέρα του λεγόμενου ως «ζωντανού» φροντιστηρίου για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Λειτουργεί ήδη από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς στην ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα, υλικό για το ασύγχρονο ψηφιακό φροντιστήριο, που απευθύνεται σε όλες τις υπόλοιπες τάξεις από την Ε’ Δημοτικού μέχρι τη Β’ Λυκείου και το οποίο θα εμπλουτίζεται διαρκώς μέχρι το τέλος του 2025.
Αυτό που ξεκινάει σήμερα, όμως, είναι και το πιο κεφαλαιώδες. Η «ζωντανή» διδασκαλία φροντιστηριακού τύπου για όλα τα μαθήματα που εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο στην Γ’ Λυκείου.
Από τον κόσμο των εφαρμογών, γνωρίζουμε ότι κατά την πρώτη φάση λειτουργίας μπορεί να καταγραφούν κάποιες αρρυθμίες. Εμείς από σήμερα πάμε με τη λογική να διορθώσουμε όχι απλά μέρα τη μέρα, αλλά ώρα την ώρα, οποιοδήποτε πρόβλημα, εξ ου και ονομάζουμε την διαδικασία πιλοτική. Στην πραγματικότητα όμως ξεκινάμε σήμερα κανονικά.
Το πρώτο μάθημα θα είναι η Ιστορία Γενικού Λυκείου με το πρόγραμμα να είναι διαθέσιμο για κάθε ημέρα στους μαθητές της Γ’ Λυκείου. Θεωρούμε ότι το ψηφιακό φροντιστήριο θα είναι και μία ωραία απάντηση σε μαθήματα όπως το Σχέδιο ή δεύτερη ξένη γλώσσα, τα οποία δεν διδάσκονται στο σχολείο αλλά εξετάζονται πανελλαδικά.
Πείτε μας κάποια στοιχεία για τη λειτουργία της πλατφόρμας
Όπως προείπαμε η πλατφόρμα του ψηφιακού φροντιστηρίου θα παρέχει ζωντανό πρόγραμμα μαθημάτων για την Γ΄ Λυκείου και για όλες τις υπόλοιπες τάξεις θα παρέχει ψηφιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού για να έχουν πρόσβαση οι μαθητές οποιαδήποτε ώρα της ημέρας το επιθυμούν.
Το ψηφιακό φροντιστήριο για την Γ’ Λυκείου θα ξεκινήσει σήμερα με τη διδασκαλία σε 11 μαθήματα. Στην ολοκληρωμένη εκδοχή του θα διδάσκονται 19 μαθήματα από Γενικά Λύκεια και 26 μαθήματα από Επαγγελματικά Λύκεια από συνολικά 79 καθηγητές, τα οποία είναι όλα πανελλαδικώς εξεταζόμενα.
Οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα με τους κωδικούς του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου, θα μπορούν να δουν το πρόγραμμα μαθημάτων, να επιλέξουν το μάθημα που επιθυμούν να παρακολουθήσουν, ακόμα και να υποβάλλουν ερωτήσεις, οι οποίες θα απαντώνται σε σύντομο χρονικό διάστημα. Οι εκπαιδευτικοί προσέρχονται σε ένα στούντιο, ειδικά διαμορφωμένο εντός του υπουργείου Παιδείας για τη διδασκαλία των μαθημάτων και έχουν στη διάθεσή τους όλα τα ψηφιακά εργαλεία και το εκπαιδευτικό υλικό που είναι αναρτημένο για να αξιοποιήσουν κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Θα υπάρχει η δυνατότητα σε κάθε μάθημα να δίνονται σημειώσεις αλλά και κάποια τεστ, ώστε να εξασκούνται οι μαθητές.
Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με 11 αλλαγές. Ποια είναι η φιλοσοφία πίσω από τις μεταρρυθμίσεις που προωθείτε;
Ξεκινήσαμε με 11 αλλαγές, οι οποίες κατέστησαν 12 με τις ανακοινώσεις του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, καθώς έχει προστεθεί σε αυτές το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» για την επένδυση στις σχολικές υποδομές, το οποίο το θεωρώ πολύ σημαντικό. Αν ρωτήσει κάποιος τι αλλαγές θα πρέπει να δούμε στο σχολείο τα επόμενα χρόνια θα σας έλεγα ότι πρέπει να τα κάνουμε όλα και γρήγορα. Ακόμα και σε θέματα που δεν έχουμε ακουμπήσει εδώ και πολλά χρόνια, όπως το μάθημα της Λογοτεχνίας μέχρι το μάθημα της Πληροφορικής -το υλικό του οποίου ανανεώνεται ενώ θα υπάρξουν και πιστοποιητικά που θα τεκμηριώνουν τις γνώσεις της αλγοριθμικής σκέψης- θα γίνουν παρεμβάσεις σε όλο το μήκος και το πλάτος της σχολικής μονάδας. Αλλαγές που δεν εξαντλούνται σε αυτές τις 12 με τις οποίες ξεκινάμε. Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, όταν θα είναι ώριμα κι άλλα πράγματα, θα προχωρήσουμε σε ανακοινώσεις.
Αυτό που θα πω για τα πρώτα πράγματα που τίθενται σε εφαρμογή, είναι αφενός ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων, αφετέρου το ψηφιακό φροντιστήριο το οποίο ξεκινάει σήμερα και θα ήθελα να πω ότι με ενδιαφέρει και προσωπικά το μάθημα της Λογοτεχνίας γιατί όλα αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Ο νέος κανονισμός λειτουργίας αφορά κανόνες κι ένα πλαίσιο συνεπειών που είχα διαπιστώσει κατά τη περασμένη σχολική χρονιά ότι εκπαιδευτικοί και γονείς σε όλη τη χώρα μας ζητούσαν να εφαρμόσουμε για να μπορέσουν να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους.
Ένα από αυτά είναι η απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων εντός της σχολικής μονάδας και η απαγόρευση της εμφανούς κατοχής και χρήσης του κινητού. Σύμφωνα με μελέτες, όπως αυτή της UNESCO, αν ο μαθητής αφαιρεθεί κατά τη διάρκεια του μαθήματος, εξαιτίας του κινητού τηλεφώνου, θα του πάρει έως και 20 λεπτά για να μπορέσει να συγκεντρωθεί ξανά. Τα κινητά τηλέφωνα μας εμποδίζουν να συγκεντρωθούμε και αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι ο μαθητής θα πρέπει να μάθει να συγκεντρώνεται σε άλλα πράγματα όπως στην ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών βιβλίων. Υπάρχει μία ιστορική συνοχή πίσω από τις αλλαγές που προωθούμε.
Νομίζω ότι αφενός η ορθή χρήση της τεχνολογίας και μία λογική που θέτει την μαθήτρια και τον μαθητή στο επίκεντρο και στην ανάπτυξη της σχέσης με τον εκπαιδευτικό με όρους του 2024 και όχι με όρους του 20ου αιώνα είναι κάτι απολύτως αναγκαίο για να δούμε τη χώρα μας να βελτιώνεται ως προς τις εκπαιδευτικές της επιδόσεις.
Στο μάθημα της Λογοτεχνίας θα δούμε για πρώτη φορά λογοτεχνικά βιβλία να διδάσκονται στα σχολεία
Θα κάνουμε κάποιες ανακοινώσεις εντός του μήνα. Τα βιβλία αυτά έχουν επιλεγεί από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και ειδικούς του αντικειμένου και θα φτάσουν στα σχολεία μετά το πρώτο μισό της σχολικής χρονιάς. Η λογική είναι να συστήσουν τον μαθητή σε συγκεκριμένα λογοτεχνικά έργα, χωρίς όμως να εξαντλείται εκεί η προσέγγιση μας στην φιλαναγνωσία. Νομίζω ότι πρέπει να κάνουμε πολλά πράγματα μαζί. Ένα κομμάτι είναι να διδάσκεται ένα λογοτεχνικό βιβλίο, χωρίς τη λογική των αποσπασμάτων. Θα συνεχίσουν φυσικά οι μαθητές να διδάσκονται τα αποσπάσματα όπως ισχύει μέχρι σήμερα, απλώς καλό είναι να ενταχθεί και το πλήρες λογοτεχνικό έργο. Κάτι που έχουν ήδη κάνει οι άλλες χώρες εδώ και πολλά χρόνια, ενώ εμείς όχι.
Άλλη μία παρέμβαση είναι να δούμε τις σχολικές βιβλιοθήκες. Είχε γίνει μια επένδυση παλαιότερα με κοινοτικούς πόρους, δεν αξιοποιήθηκε στη συνέχεια, τώρα όμως πρέπει να ξαναδούμε το θέμα αυτό. Να αποκτήσουν οι σχολικές βιβλιοθήκες νέα βιβλία και σύγχρονα. Παράλληλα να εξετάσουμε πώς θα φέρουμε λογοτεχνικούς διαγωνισμούς και διαγωνισμούς δημιουργικής γραφής στα σχολεία, να φέρουμε συγγραφείς μέσα στα σχολεία, να δημιουργήσουμε λέσχες ανάγνωσης. Όλα αυτά θα συναποτελέσουν μία εθνική στρατηγική για τη φιλαναγνωσία με τις λεπτομέρειες να ανακοινώνονται μέσα στις επόμενες εβδομάδες.
Ένα ακόμα μάθημα στο οποίο θα δούμε αλλαγές από φέτος είναι η Πληροφορική. Αν και αναμένεται το πολλαπλό βιβλίο, μόλις χθες ανακοινώσατε ένα νέο εγχειρίδιο για το μάθημα
Ο χρόνος για ένα νέο σχολικό εγχειρίδιο απαιτεί πολύ χρόνο. Εμείς όμως έχοντας ως δεδομένο ότι τα σχολεία έχουν μπει στην ψηφιακή εποχή -μέχρι το τέλος της χρονιάς όλα τα σχολεία θα έχουν διαδραστικούς πίνακες σε όλες τις σχολικές αίθουσες από Ε’ Δημοτικού και πάνω– κρίναμε ότι ειδικά για την Πληροφορική, όπου οι ταχύτητες είναι πολύ μεγαλύτερες απ’ ότι σε άλλα μαθήματα και που ακόμη και τώρα διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχουν σχολικά εγχειρίδια που δεν βρίσκονται στο 2024, έπρεπε να φτιάξουμε καινούριο εκπαιδευτικό υλικό.
Το ΙΕΠ έφτιαξε μία ομάδα επιστημόνων, η οποία με πολύ μεράκι και πολύ ενδιαφέρον δημιούργησε αυτό το συμπληρωματικό εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο του χρόνου θα δοθεί εκτυπωμένο στα σχολεία. Πρόκειται για μία πρώτη προσέγγιση ανάπτυξης της αλγοριθμικής σκέψης, όπως ορίζεται και σε ένα από τα 11 σημεία των αλλαγών που προωθούμε για την τρέχουσα σχολική χρονιά. Βέβαια δεν φτάνει αυτό. Πρέπει να κάνουμε κι άλλα πράγματα. Τα σχολικά εγχειρίδια θα αλλάξουν στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου, αλλά πέρα από αυτό θα πρέπει να δούμε και πώς μπορούμε να πιστοποιήσουμε την γνώση της Πληροφορικής από το σχολείο.
Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να κοιτάμε τα σχολεία μας να κινούνται σε ένα τρίγωνο: Αλγοριθμική σκέψη, φαντασία και εθελοντισμός. Οι δράσεις Ενεργού Πολίτη και ο εθελοντισμός στα σχολεία είναι ένα κομμάτι αυτής της εξίσωσης του πώς αναπτύσσεις στο σχολείο τη κουλτούρα του ανήκειν και την λεγόμενη ως πολιτειακή κουλτούρα. Η φαντασία έχει να κάνει με το λογοτεχνικό έργο, το πώς αναπτύσσεις τις λεγόμενες ήπιες δεξιότητες, και το τρίτο είναι η αλγοριθμική σκέψη. Όταν ήμουν εγώ μαθητής το λέγαμε μαθηματική σκέψη, δηλαδή να μαθαίνεις να σκέφτεσαι με μαθηματικούς όρους. Αλλά αυτό το οποίο θέλαμε να πούμε στην πράξη είναι η λογική. Να τονίσουμε δηλαδή την ανάγκη να σκέφτεσαι ορθολογικά, δομημένα και οργανωμένα.
Κι εδώ έρχεται το Πιστοποιητικό Πληροφορικής, το οποίο έχετε ήδη εξαγγείλει και στόχο έχει να πιστοποιήσει αυτές τις γνώσεις. Τι θα προσφέρει στους μαθητές Γυμνασίου;
Το εθνικό πιστοποιητικό θα το αναπτύξουν τα ελληνικά τμήματα πληροφορικής σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας. Εμείς θέλουμε να πιστοποιήσουμε αυτού του τύπου τη λογική, τη γνώση στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου.
Δεν μας ενδιαφέρει τόσο πολύ η πιστοποίηση σε γλώσσες προγραμματισμού αλλά ο πυρήνας του σκεπτικού τους, που είναι η αλγοριθμική σκέψη. Αν κατακτήσουμε αυτή τη γνώση μέσα από το σύνολο των αλλαγών που προωθούμε στα προγράμματα σπουδών, πιστεύω ότι θα πετύχουμε καλύτερα αποτελέσματα από αυτά που είχαμε τα προηγούμενα χρόνια ή και σήμερα.
Το καλοκαίρι του 2023 είχατε υποσχεθεί άμα τη αναλήψει των καθηκόντων σας, ότι το υπουργείο Παιδείας θα είναι το πρώτο πλήρως ψηφιακό υπουργείο. Πόσο κοντά ή μακριά βρίσκεστε από αυτή την υπόσχεση;
Θα σας πω ότι σε καμία περίπτωση δεν είμαστε εκεί που θέλω, αλλά και ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μην κατακτηθεί αυτός ο στόχος με δεδομένο τον πρότερο βίο εμού και της ομάδας μου. Υπάρχουν συστήματα στο Υπουργείο τα οποία διαθέτουν πολύ ενδιαφέροντα πλούτο δεδομένων, άλλα συστήματα τα οποία είναι παλιά και τα βλέπουμε να υπολειτουργούν αλλά και διαδικασίες, οι οποίες ακόμα και σήμερα είναι εξαιρετικά πολύπλοκες.
Όλες οι διαδικασίες και τα ψηφιακά συστήματα τα οποία χρησιμοποιούμε για διάφορες πλατφόρμες είναι υπό επανεξέταση αυτή τη στιγμή από την ομάδα μου και τις σχετικές διευθύνσεις του υπουργείου για να μπορέσουμε να διορθώσουμε τα κακώς κείμενα στην υπερβολική γραφειοκρατία που χαρακτηρίζει ακόμα και σήμερα αυτό το υπουργείο. Δεν θα μπορούσε να έχει αλλάξει όλο αυτό μέσα σε ένα τόσο σύντομο χρονικό διάστημα αλλά νομίζω ότι μέχρι το τέλος της θητείας το υπουργείο θα είναι τελείως διαφορετικό.
Διαβάστε επίσης:
Πιερρακάκης: Υλοποιούμε την εντολή του ελληνικού λαού κάθε παιδί να έχει ποιοτική εκπαίδευση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Υπουργείο Ανάπτυξης: Πρόστιμα ύψους 5,5 εκατ. ευρώ σε οκτώ πολυεθνικές για αθέμιτη κερδοφορία – Ποιες είναι
- ΙΤΕΠ: «Υψηλή» και «άνιση» φορολογία στα Ξενοδοχεία – Το 19% του κόστους παραγωγής αντιστοιχεί σε φόρους
- Δημοσκόπηση GPO: Η ΝΔ διατηρεί προβάδισμα ασφαλείας από το ΠΑΣΟΚ – Τρίτο κόμμα το ΚΚΕ – Οκτακομματική Βουλή
- Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο: Θετικές προοπτικές για την οικονομία το 2025 – Σημαντικές εξωτερικές προκλήσεις