• Business

    Αττική οδός: Η μάχη με το χρόνο για να παραδοθεί στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και τι θα γίνει το επόμενο διάστημα

    Κωστής Χατζηδάκης, Χρήστος Σταϊκούρας και Γιώργος Περιστέρης


    Μάχη με το χρόνο πρέπει να δώσει το υπουργείο υποδομών και μεταφορών έτσι ώστε να παραδοθεί στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η Αττική Οδός βάσει του στόχου που έθεσε χθες ο υφυπουργός υποδομών Νίκος Ταχιάος κατά τη διάρκεια της υπογραφής της σύμβασης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του νέου παραχωρησιούχου.

    Η βιασύνη αυτή του υφυπουργού μπορεί να αποδίδεται στο γεγονός ότι όσο πιο γρήγορα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ το τίμημα-ρεκόρ των 3,27 δισ. ευρώ που προσέφερε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πριν από έναν ακριβώς χρόνο, τόσο πιο γρήγορα θα βρεθεί στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ και θα διατεθεί για την μείωση του Δημόσιου Χρέους.

    Πρόκειται για ένα σημαντικό ποσό, καθώς όπως ανέφερε χθες ο υπουργός εθνικής οικονομίας και οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, μπορεί να καλυφθεί το χρέος της χώρας μας κατά μιάμιση μονάδα του ΑΕΠ. Επιπλέον, όσο πιο σύντομα αναλάβει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τον οδικό άξονα τόσο πιο γρήγορα θα σταματήσουν οι συζητήσεις για το τι θα γίνει στο μεσοδιάστημα από τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης (σ.σ. Δηλαδή από τις 5 Οκτωβρίου) και του handover στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το οποίο βάσει της νέας σύμβασης αναμένεται το Α’ Τρίμηνο του 2025

    Το μόνο σίγουρο είναι ότι από τις 5 Οκτωβρίου η τιμή των διοδίων θα μειωθεί από τα 2,8 στα 2,5 € και ο οδικός άξονας θα επιστρέψει στο ΤΑΙΠΕΔ και θα λαμβάνει τα έσοδα από τα διόδια. Ωστόσο, το Ταμείο δεν είναι σε θέση να αναλάβει τη διαχείριση και τη λειτουργία του οδικού άξονα και ήδη εξετάζονται μερικά σενάρια ώστε να συνεχιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία της κεντρικής οδικής αρτηρίας.

    Το επικρατέστερο εξ’ αυτών είναι να παραμείνει η κοινοπραξία των Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ στην παραχώρηση μέχρι την ανάληψη από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Το μόνο που μένει να φανεί είναι αν θα υπάρξει μία σταθερή αμοιβή ή εάν οι δύο εταιρείες θα αμείβονται από μέρος των διοδίων.

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ηγέτης στις οδικές παραχωρήσεις – Η μάχη για την Αττική Οδό

    Πλέον η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την υπογραφή της σύμβασης για τη διαχείρισης της Αττικής Οδού για τα επόμενα 25 χρόνια γίνεται ο ηγέτης στις οδικές παραχωρήσεις στη χώρα μας καθώς διαχειρίζεται ήδη εξ ολοκλήρου την Κεντρική και τη Νέα Οδό, ενώ για την Εγνατία Οδό υπολείπεται η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή, και έχει επικρατήσει και στο διαγωνισμό για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

    Με την προσθήκη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Όμιλος θα διαχειρίζεται συνολικά 1.600 χλμ αυτοκινητόδρομων με τον εκτιμώμενο προϋπολογισμό τους να ανέρχεται στα 7,6 δισ. Ευρώ.

    Αξίζει να αναφερθεί, δε, ότι οι παραχωρήσεις έχουν αναδειχθεί σε βασικό επιχειρηματικό πυλώνα καθώς τα προσαρμοσμένα EBITDA διαμορφώθηκαν για το 2023 στα 164,8 εκατ. €.

    Μάλιστα, όσον αφορά την Αττική Οδό, αυτή αναμένεται να αποφέρει συνολικά έσοδα από 300 έως και 400 εκατ. Ευρώ στο τέλος της 25ετους σύμβασης παραχώρησης.

    Η μάχη για το νευραλγικό asset που αποκτά και επίσημα σήμερα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ξεκίνησε στις αρχές του 2022 και προσέλκυσε ισχυρούς εγχώριους Ομίλους και διεθνή Funds.

    Όπως φάνηκε τον Μάιο του 2022 οι διεκδικητές για τον οδικό άξονα ήταν οκτώ και αυτά στην πορεία μειώθηκαν στα έξι τον Ιούλιο που υποβλήθηκαν οι τελικές προσφορές ύστερα από τρεις παρατάσεις που είχε δώσει το ΤΑΙΠΕΔ.

    Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε δώσει τον Σεπτέμβριο του 2023 την προσφορά μαμούθ των 3,27 δισ. € και στη δεύτερη θέση ακολούθησε η κοινοπραξία Mytilineos – Vinci. Την τρίτη καλύτερη προσφορά έδωσε η ισπανική Abertis, στην τέταρτη θέση βρέθηκε η συμμαχία των Ομίλων Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ-Meridiam, στην πέμπτη το κοινό μπλοκ του Ομίλου Κοπελούζου με την αυστραλιανή Macquarie, ενώ προσφορά είχε υποβάλει και η Intrakat που ηγούταν του σχήματος με τις Rubicone-Briza.

    Διαβάστε επίσης:

    Πώς οι εφοπλιστές της Δύσης – και οι Έλληνες – έβγαλαν κέρδη από τον σκιώδη στόλο του Πούτιν
    Placement Εθνικής Τράπεζας: Το τραγικό λάθος και τι έκαναν οι Γερμανοί με την Commerzbank – Άρθρο παρέμβαση
    Γιατί ο Σκλαβενίτης είναι μεγάλος «παίκτης» – Αρθρο παρέμβαση
     



    ΣΧΟΛΙΑ