• Ναυτιλία

    Πώς οι εφοπλιστές της Δύσης – και οι Έλληνες – έβγαλαν κέρδη από τον σκιώδη στόλο του Πούτιν

    • NewsRoom
    δεξαμενόπλοιο μεταφοράς πετρελαίου

    Δεξαμενόπλοιο μεταφοράς πετρελαίου


    Πολλά από τα δεξαμενόπλοια που μετέφεραν πετρέλαιο από το λιμάνι Πριμόρσκ της Ρωσίας τον Αύγουστο, άλλαξαν χέρια μετά την εισβολή στην Ουκρανία, αποφέροντας σημαντικά κέρδη στους Ευρωπαίους εφοπλιστές που πούλησαν τα γερασμένα πλοία τους, τα οποία κατέληξαν στον σκιώδη στόλο του Πούτιν.

    Όπως αναφέρει το tradewinds, από τα 60 δεξαμενόπλοια αργού και προϊόντων πετρελαίου που φόρτωσαν στο συγκεκριμένο λιμάνι τον περασμένο μήνα, το 70% άλλαξε χέρια από τον Φεβρουάριο του 2022 και μετά, από πλοιοκτήτες που έσπευσαν να εκμεταλλευτούν την αυξανόμενη ζήτηση και τις υψηλές τιμές των παλαιάς κατασκευής πλοίων. Τα οποία στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν για την διατήρηση των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου.

    Οι πωλήσεις συνεχίστηκαν κατά τη διάρκεια του 2024, αν και με πιο αργούς ρυθμούς, ενώ τα στοιχεία των αγοραπωλησιών δείχνουν την αλλαγή της ιδιοκτησίας των πλοίων που χρησιμοποιούνται στο ρωσικό εμπόριο.

    Οι τρεις μεγαλύτεροι πωλητές των πλοίων που φόρτωσαν στο Πριμόρσκ τον Αύγουστο ήταν από την Ελλάδα, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ οι μεγαλύτεροι αγοραστές ήταν από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τις Σεϋχέλλες και την Τουρκία, σύμφωνα με την ανάλυση της TradeWinds που βασίζεται σε δεδομένα παρακολούθησης πλοίων και φορτίων της Kpler και σε δεδομένα ιδιοκτησίας της VesselsValue και της Equasis.

    Τα 42 πλοία που άλλαξαν ιδιοκτήτη και φόρτωσαν πετρέλαιο από το Πριμόρσκ τον περασμένο μήνα είχαν μέση ηλικία 18 ετών. Οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες συνήθως αποφεύγουν δεξαμενόπλοια ηλικίας άνω των 15 ετών.

    Ωστόσο, όπως τονίζει το δημοσίευμα, δεν υπάρχει καμία υπόνοια ότι οι πλοιοκτήτες παραβίασαν νόμους ή κανονισμούς.

    Ποιοι πούλησαν πλοία

    Μεταξύ άλλων, η μελέτη έδειξε ότι ένας από τους πιο δραστήριους πωλητές ήταν η ελληνική ναυτιλιακής Delta Tankers, του εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη, καθώς τρία πλοία που είχε πουλήσει κατά το παρελθόν κατέληξαν να φορτώνουν πετρέλαιο από το Πριμόρσκ τον Αύγουστο.

    Σύμφωνα με την VesselsValue τα τρία τάνκερ πουλήθηκαν τον Δεκέμβριο του 2022 στην Radiating World Shipping Services, μια εταιρεία με έδρα το Ντουμπάι που επλήγη από τις κυρώσεις του Ηνωμένου Βασιλείου το επόμενο έτος.

    Περιλαμβάνονταν στα τέσσερα πλοία aframaxes που πουλήθηκαν όλα μαζί έναντι 140 εκατ. δολαρίων, τιμή που είχε χαρακτηριστεί τότε από τους ναυλομεσίτες «πρωτοφανής».

    Τα χωρητικότητας 111.000-dwt Azure Celeste (πρώην Delta Sailor) και Kudos Stars (πρώην Delta Captain), αμφότερα κατασκευής 2005, καθώς και το Andaman Skies (πρώην Delta Pioneer) κατασκευής 2004, διαχειρίζονται τώρα εταιρείες με έδρα το Ντουμπάι και χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο για τη μεταφορά ρωσικού αργού.

    Μεταξύ άλλων εταιρειών, που δύο πρώην πλοία τους εντοπίστηκαν στο Πριμόρσκ τον Αύγουστο, είναι η βρετανική Union Maritime, η νορβηγική Viken και η ελληνική Tsakos Energy Navigation της οικογένειας Τσάκου, σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το tradewinds.

    Eιδικότερα, η TEN πούλησε δύο suezmaxes έναντι σχεδόν 80 εκατ. δολαρίων σε εταιρείες με έδρα τις Σεϋχέλλες τον Νοέμβριο του 2023 και τον Μάιο του τρέχοντος έτους, τα οποία εντοπίστηκαν στο Πριμόρσκ τον Αύγουστο.

    Το πλοίο Euronike χωρητικότητας 164.600-dwt (κατασκευής 2005), το οποίο έκτοτε μετονομάστηκε σε Prisma, ήταν το παλαιότερο suezmax του στόλου της TEN, όταν πωλήθηκε τον περασμένο Μάιο.

    Ένα άλλο ήταν το aframax Berra χωρητικότητας 105.188 dwt (κατασκευής 2005), το οποίο πουλήθηκε τον Μάρτιο με την τότε ονομασία Zuma, από την TMS Tankers συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου, στην εταιρεία Opulent Haven Corp με έδρα τις Σεϋχέλλες.

    Τον Δεκέμβριο, η ΕΕ ανακοίνωσε ότι απαγορεύει τις πωλήσεις δεξαμενόπλοιων σε Ρώσους πλοιοκτήτες ή για χρήση στη Ρωσία, εκτός εάν το κράτος μέλος δώσει άδεια για τη συμφωνία.

    Η ΕΕ δήλωσε ότι η κίνηση αυτή αποσκοπούσε στο να «φέρει μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά αυτή», ιδίως για τα μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να παρακάμψουν την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου και το ανώτατο όριο τιμών της G7.

    Ο Κρεγκ Κένεντι, ειδικός σε θέματα ενέργειας και χρηματοδότησης της Ρωσίας και συνεργάτης του Κέντρου Ντέιβις του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, δήλωσε ότι η πώληση δεξαμενόπλοιων έχει επιβραδυνθεί μετά την αρχική έκρηξη δραστηριότητας από τα τέλη του 2022 και μέχρι το 2023.

    Οι αγοραστές είναι πλέον πιο επιφυλακτικοί επειδή δεν θέλουν να διακινδυνεύσουν να πληρώσουν εκατομμύρια για ένα πλοίο το οποίο μπορεί να πληγεί από τις κυρώσεις και να αποκλειστεί από την αγορά.

    Από τους Ευρωπαίου πλοιοκτήτες που σχολίασαν το θέμα στο tradewinds, η Union Maritime δήλωσε ότι συμμορφώνεται αυστηρά με το καθεστώς κυρώσεων του Ηνωμένου Βασιλείου και άλλων αποφάσεων της ΕΕ, όπως αυτά που αφορά τις πωλήσεις πλοίων.

    Επίσης, η TEN δήλωσε ότι «τηρεί πάντοτε όλους τους ισχύοντες κανονισμούς και τις διαδικασίες των αρμόδιων αρχών».

    Διαβάστε επίσης:

    Ocean Freighters (Φαίδων Μουστάκας): Πώληση και αγορά πλοίων

    Pyxis (Βαλέντιος Βαλεντής): Τα δεξαμενόπλοια του στόλου έχουν μέσο ημερήσιο ναύλο 31.545 δολάρια

    TEN: Καθαρά κέρδη $130 εκατ. το α’ εξάμηνο – Μέρισμα 0,90 δολ. ανά μετοχή



    ΣΧΟΛΙΑ