Στους δρόμους του Μπακού, πρωτεύουσας των Αζέρων διοργανώνεται το 17ο GP της φετινής χρονιάς.

H Formula 1 έφυγε από την Ευρώπη και ακολουθεί το δρόμο της Ανατολής, του χρήματος, του φυσικού αερίου, του πετρελαίου. Στους δρόμους του Μπακού, πρωτεύουσας των Αζέρων, 28 m κάτω από το επίπεδο της Κασπίας θάλασσας διεξάγεται αυτό το Σαββατοκύριακο ο 17ος αγώνας του πρωταθλήματος. Πέρυσι ο αγώνας διεξήχθη εκεί τέλη Απριλίου με νικητή τον Πέρεζ, πρόκειται για την τελευταία νίκη του Μεξικάνου μέχρι σήμερα. Με 6 διαφορετικούς νικητές στα τελευταία  επτά GP, ο Φερστάπεν να διατηρεί προβάδισμα 62 βαθμών, έναντι του Νόρις, απομένουν 8 αγώνες και όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Αντίστοιχα στο πρωτάθλημα κατασκευαστών η Red Bull διατηρεί προβάδισμα 8 βαθμών έναντι της McLaren και η Ferrari έπεται 39 βαθμούς πίσω από τους Ταύρους.

1

Η διαδρομή στην Πόλη των Ανέμων κινείται γύρω από τους Πύργους της φωτιάς (Flame Towers) και το παλιό κάστρο. Είναι η 8η φορά που θα γίνει αγώνας στο Μπακού. Μόνο ο Πέρεζ έχει κερδίσει δυο φορές εκεί: Πέρεζ (2023, 2021), Φερστάπεν (2022), Μπότας (2019), Χάμιλτον (2018), Ρικιάρντο (2017), Ρόσμπεργκ (2016). Ο Λεκλέρκ έχει κυριαρχήσει στη μάχη με το χρονόμετρο τα τελευταία 3 χρόνια. Η Red Bull να έχει τις περισσότερες νίκες (τέσσερις) αλλά καμία pole position, ενώ η Ferrari έχει τέσσερις pole position, μία από τις οποίες χάρη στον Φέτελ, αλλά δεν έχει κερδίσει ποτέ. Πράγματι, η ιταλική ομάδα έχει ανέβει στο βάθρο μόνο τέσσερις φορές, ενώ η Mercedes και η Red Bull το έχουν κάνει έξι φορές η καθεμία.

Η διαδρομή των 6km περιλαμβάνει τη μεγαλύτερη ευθεία του πρωταθλήματος μήκους 2.2km όπου αναμένεται να δούμε πολλά προσπεράσματα με τη βοήθεια του DRS. Η δύναμη της υβριδικής μηχανής παίζει κυρίαρχο ρόλο όπως και η σταθερότητα στο φρενάρισμα. Τα φρεναρίσματα από 350km/h στο τέλος της ευθείας κρύβουν πολύ δράμα και απαιτούν ακριβές σετάρισμα για σταθερότητα.  Εξόδους, συγκρούσεις και διακοπές επιφυλάσσουν τα στενά της παλιάς πόλης που δημιουργούν μια μοναδική ατμόσφαιρα για θεατές και τηλεθεατές.

Οι Ferrari αναμένεται να παρουσιαστούν δυνατές όπως και οι Mercedes. Στη διάθεση όλων των ομάδων θα βρίσκονται οι πιο μαλακές γόμες της Pirelli C3, C4, C5. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Η υψηλότερη ταχύτητα που έχει επιτύχει ποτέ ένα μονοθέσιο της Formula 1 σε αγώνα καταγράφηκε στο Μπακού, όταν ο Μπότας σημείωσε 378 km/h με τη Williams –Mercedes το 2016. Καθώς η πίστα είναι συνήθως ανοιχτή στην κυκλοφορία της πόλης, η βελτίωση του κρατήματος της αγωνιστικής γραμμής, θα είναι ένας σημαντικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την αξιολόγηση της απόδοσης, ενώ ο καιρός μπορεί επίσης να παίξει το ρόλο του.

Συνήθως, είναι αρκετά ζεστός τον Σεπτέμβριο, με θερμοκρασίες υψηλότερες από αυτές που καταγράφονται όταν ο αγώνας διεξάγεται τον Απρίλιο. Επιπλέον, η θερμοκρασία της πίστας μπορεί να διαφέρει σημαντικά ανάλογα με το ποια τμήματα έχουν ήλιο ή σκιά από τα γύρω κτίρια, ειδικά στο τμήμα που διασχίζει την παλιά πόλη. Τέλος, ο άνεμος μπορεί να επηρεάσει τα μονοθέσια, προερχόμενος από διαφορετικές κατευθύνσεις και μπορεί να αιφνιδιάσει τους οδηγούς, καθώς στροβιλίζεται από τα γύρω κτίρια της πόλης.

Οι υψηλές ταχύτητες που επιτυγχάνονται στην κύρια ευθεία φέρνουν στα όρια τους τα ελαστικά, ειδικά με την κάθετη δύναμη που παράγουν τα σημερινά μονοθέσια. Καθώς το υπόλοιπο κομμάτι της πίστας απαιτεί κλίσεις στις αεροτομές για καλύτερο κράτημα οι ομάδες δεν μπορούν να επιλέξουν να τρέξουν με πολύ χαμηλό επίπεδο κάθετης δύναμης καθώς θα υποφέρουν στο πιο αργό τμήμα της πίστας, όπου θα βασίζονται στο κράτημα που παράγουν τα ελαστικά για να αξιοποιήσουν στο έπακρο το μονοθέσιο. Όσον αφορά στη στρατηγική, το Μπακού είναι ένας τυπικός αγώνας με μία στάση στα πιτ με το σκληρότερο ελαστικό να κάνει το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς. Αν και μια ματιά στη διάταξη της πίστας μπορεί να οδηγήσει κάποιον να πιστέψει ότι το προσπέρασμα είναι σχετικά απλό, αυτό δεν συμβαίνει καθόλου.

Δεδομένης της δυναμικής των ομάδων φέτος, με τις διαφορές απόδοσης εντός των τεσσάρων κορυφαίων ομάδων να είναι ελάχιστες, η αποτελεσματικότητα του DRS θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο, καθώς και η ικανότητα μιας ομάδας να αντιδρά στο έκτακτο σε μια πίστα όπου οι πιθανότητες εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας στον αγώνα είναι πολύ υψηλές. Το 2023, σχεδόν όλοι οι οδηγοί ξεκίνησαν τον αγώνα με τη μέση γόμα πριν αλλάξουν σε σκληρή όταν εμφανίστηκε το αυτοκίνητο ασφαλείας στον 11ο γύρο.

Μια ώρα πριν την έναρξη του κανονικού αγώνα την Κυριακή ξεκινά στο ΑΝΤ1+ το Formula 1 Show. Μεταξύ άλλων μπορείτε να παρακολουθήσετε μια συνέντευξη του επικεφαλής της McLaren, Ζακ Μπράουν. Ο Πάνος Σεϊτανίδης είχε την ευκαιρία να συνοδηγήσει με τον Όττ Τάνακ στο πλαίσιο του Ράλλυ Ακρόπολις ενώ η Μαρία Θωμά μας ξεναγεί στα πάντοκ της Μόντσα. Στην παρουσίαση της εκπομπής και στις μεταδόσεις θα βρίσκονται οι Μαρία Θωμά, Γιώργος Ανανίδας Κώστας Λεώνης, Τάκης Πουρναράκης, Πάνος Σεϊτανίδης.  Το Formula 1 Show θα συνεχιστεί μετά το τέλος του αγώνα, με highligths, ανάλυση των κρίσιμων φάσεων, της στρατηγικής των ομάδων, τους αγώνες της F2 κ.α.

Διαβάστε επίσης:

F1: Θα γίνει ο Στρολ, πρωταθλητής;

50 χρόνια Golf!

Ηλεκτροκίνηση: Μειώνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων – Που στρέφονται οι κολοσσοί του κλάδου