ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η απορρόφηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης για τα έργα πληροφορικής και ψηφιακού μετασχηματισμού αποτελεί πλέον το μεγάλο ζήτημα των εταιρειών του κλάδου, αφού πλέον οι καθυστερήσεις είναι σημαντικές, καθιστώντας την ολοκλήρωση αρκετών έργων αβέβαιη.
Έτος κλειδί για την ολοκλήρωση των έργων πληροφορικής αποτελεί το 2025, ωστόσο φορείς της αγοράς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τα έργα ψηφιοποίησης, σημειώνοντας λέγοντας πως έργα τα οποία είναι στο Ταμείο Ανάκαμψης και δεν προχωράει η ωρίμανσή τους δεν θα επαναπροκηρυχθεί μετά από 6 μήνες γιατί δεν θα προλάβουν να υλοποιηθεί. Υπάρχει περίπτωση κάποια έργα να μην γίνουν. Και κάποια να μην βγουν καν σε διαγωνισμό».
Τα χρονοδιαγράμματα είναι ασφυκτικά, τα έργα πάρα πολλά και οι εταιρείες της ελληνικής αγοράς που έχουν τη δυνατότητα να τα υποστηρίξουν ελάχιστες. Γεγονός που καθιστά την έγκαιρη ολοκλήρωσή τους ακόμα το μεγάλο στοίχημα. Υπενθυμίζεται μάλιστα ότι πριν λίγους μήνες η Επιτροπή Ανταγωνισμού έκανε «ντου» για έλεγχο σε περίπου 13 ελληνικές εταιρείες πληροφορικής, τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών, ακριβώς για τον λόγο ότι έχουν πάρει τη μερίδα του λέοντος από τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης.
Οι καθυστερήσεις
Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα από το 2021 και μετά, έχει συντελεστεί «Αρμαγεδδών» έργων πληροφορικής. Ωστόσο όσο περνούν τα χρόνια και τα περιθώρια για την ολοκλήρωσή του στενεύουν, μεγαλώνει ο φόβος πολλά από τα έργα που έχουν βγει σε διαγωνισμό να μην ολοκληρωθούν και η χώρα να χάσει το τρένο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Πρόσφατη έρευνα της Eurobank αναδεικνύει αυτό ακριβώς το πρόβλημα. Όπως αναφέρει, το ποσοστό των ολοκληρωμένων έργων ψηφιακού μετασχηματισμού έως τον Δεκέμβριο του 2023 ήταν χαμηλό, της τάξης του 5,4%, ωστόσο το ποσοστό των έργων σε εξέλιξη ξεπερνάει το 54%.
Βάσει των κριτηρίων του δείκτη Δείκτης Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας (δείκτης DESI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα είναι τουλάχιστον από το 2014 ουραγός στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Παρά την πρόοδο που σημειώθηκε στην εξαετία 2017– 2022 σε απόλυτους όρους, η Ελλάδα παρέμεινε στο χαμηλότερο τεταρτημόριο της σχετικής κατάταξης σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες, καθώς η ΕΕ συνέχισε να ψηφιοποιείται με ταχείς ρυθμούς, με αποτέλεσμα η χώρα μας να βρίσκεται σταθερά μεταξύ των τριών χωρών με τις χαμηλότερες επιδόσεις στο γενικό δείκτη DESI.
Παράλληλα η έκθεση αναφέρει ότι ελλιπής είναι και η πληροφόρηση, σχετικά με το βαθμό υλοποίησης των ολοκληρωμένων και τρεχόντων έργων στα χρηματοδοτικά προγράμματα (RRF και ΕΣΠΑ), μην επιτρέποντας την αξιολόγηση του κατά πόσο προωθούνται οι πολυάριθμοι στόχοι της Βίβλου Ψηφιακού Μετασχηματισμού, όπως επίσης οι προτεραιότητες των συγκεκριμένων χρηματοδοτικών προγραμμάτων με παρόμοια κατεύθυνση.
Για αυτό, όπως αναφέρει η έκθεση, κρίνεται αναγκαία η δημιουργία ενός μηχανισμού ο οποίος να παρακολουθεί την αξιοποίηση των διατεθειμένων κεφαλαίων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ), καθώς και το πότε αρχίζει να χρησιμοποιείται-λειτουργεί μια ολοκληρωμένη επένδυση.
Και οι ευθύνες
Οι εταιρείες, προκειμένου να μπορέσουν να ανταποκριθούν στον μεγάλο όγκο έργων, συστήνουν νέες ομάδες, προσλαμβάνουν κόσμο, βρίσκουν νέα εργαλεία, με στόχο μέχρι το 2026 να έχουν υλοποιήσει τα έργα και φυσικά να πάρουν την χρηματοδότηση από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης.
Αυτό μόνο εύκολο δεν είναι, καθώς όπως προαναφέρθηκε τα έργα που καλούνται να εκτελέσουν είναι πολλά και κάποιες από τις εταιρείες παραδέχονται ότι υπάρχει περίπτωση κάποια να μείνουν τελικά στον αέρα.
Ωστόσο το πρόβλημα δεν είναι μόνο στον όγκο των έργων αλλά και στον τρόπο που αυτά εκτελούνται. Πηγές της αγοράς κάνουν λόγο ακόμα και για καθυστερήσεις από τους φορείς, τόσο στις αναθέσεις όσο και στις πληρωμές.
Όπως λένε υψηλόβαθμα στελέχη υπάρχουν ανεξήγητες καθυστερήσεις στις πληρωμές των έργων αλλά και στις προκαταβολές, κατάσταση που τους υποχρεώνει να μείνουν πίσω στην εκτέλεση των έργων και να μην προχωρούν με τον ρυθμό που οι ίδιοι θα επιθυμούσαν ώστε να είναι εκτός χρονοδιαγραμμάτων.
Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια έχουμε δει πολλές φορές οι συμβάσεις έργων να καθυστερούν να υπογραφούν παρά το γεγονός ότι έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία από το Ελεγκτικό Συνέδριο το οποίο δίνει το πράσινο φως για το επόμενο βήμα. Και συνήθως το «φταίξιμο» πέφτει στην ελληνική γραφειοκρατία.
Όμως εκτός από τα θέματα που υπάρχουν και θα συνεχίσουν τα υπάρχουν στα θέματα γραφειοκρατίας, πρόβλημα εντοπίζεται και στις ίδιες τις εταιρείες. Όπως αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς, πολλές φορές τα στελέχη των εταιρειών έρχονται σε ρήξη με τους υπεργολάβους όσον αφορά τις μεταξύ τους συμφωνίες για τις αμοιβές. Με αποτέλεσμα αυτές οι αντιπαραθέσεις να καταλήγουν σε αποχωρήσεις από το σχήμα και τελικά σε μεγάλες καθυστερήσεις.
Διαβάστε επίσης:
Κέκροψ: Πώς αλλάζει σελίδα και μπαίνει στο μεγάλο project των 300 εκατ. ευρώ στο Λαύριο
Όμιλος Γκριμάλντι: Αξιοποιεί Λιμάνι της Νιγηρίας για τη μεταφορά αυτοκινήτων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σταϊκούρας: Ο αυτοκινητόδρομος Ιωάννινα – Κακαβιά θα συμβάλλει στην περιφερειακή και την εθνική ανάπτυξη
- Σε νέους ιδιοκτήτες από σήμερα τα ακίνητα της «Αλλατίνη» και της «Μαλαματίνα»
- Νάιτζελ Φάρατζ: Βρίσκεται σε «διαπραγματεύσεις» με τον Έλον Μασκ για τη χρηματοδότηση του κόμματός του
- «2017 – 2024: Τετραγωνίζοντας τους ΚΥΚΛΟΥΣ», ένα καινοτόμο concept δικτύωσης για ανώτερα στελέχη εταιρειών