• Business

    Ποιο είναι το μεγάλο στοίχημα της ΔΕΛΤΑ

    Χρήστος Τσόλκας, Διευθύνων Σύμβουλος ΔΕΛΤΑ

    Χρήστος Τσόλκας, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΛΤΑ


    Θετικό ήταν το πρόσημο στο αποτέλεσμα της τελικής γραμμής του ισολογισμού της ΔΕΛΤΑ για το 2023.

    Η εταιρεία, μέλος του ομίλου Vivartia με βασικό μέτοχο το fund CVC Capital Partners, κατάφερε πέρυσι να γυρίσει σε κέρδη από ζημιές. Κάτι το οποίο πέτυχε μέσα από την στρατηγική κίνηση πώλησης της θυγατρικής στη Βουλγαρία, United Milk Company, σε θυγατρική τής Ελληνικά Γαλακτοκομεία.

    Και το βασικό στοίχημα του ομίλου, οι πωλήσεις του οποίου αυξήθηκαν στα 274,641 εκατ. ευρώ (+4,4% σε σχέση με το 2022) είναι αφενός να διατηρήσει την κερδοφόρο τροχιά εστιάζοντας στην ανάπτυξη των κατηγοριών που δίνουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από τα παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα και αφετέρου να διευρύνει τα μερίδια αγοράς της.
    Αλλωστε σε αυτό συνίσταται και ο μετασχηματισμός της ΔΕΛΤΑ από μια παραδοσιακή γαλακτοβιομηχανία σε έναν όμιλο τροφίμων με ένα προϊοντικό χαρτοφυλάκιο, που εκτός από τα γαλακτοκομικά προϊόντα, συμπεριλαμβάνει και νέες κατηγορίες και καινοτόμα προϊόντα με έμφαση στην υγιεινή διατροφή.

    Εστίαση στις κερδοφόρες κατηγορίες του χαρτοφυλακίου

    Όπως αναφέρει η διοίκησή της υπό τον Χρήστο Τσόλκα στις οικονομικές καταστάσεις που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα, οι προοπτικές του ομίλου το 2024 αναμένονται θετικές με προσδοκώμενη βελτίωση ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας με πυλώνα της στρατηγικής της την προώθηση της καλής διατροφής. Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζεται και φέτος:
    • Η εστίαση στην ανάπτυξη των πιο κερδοφόρων κατηγοριών του χαρτοφυλακίου με συγκεκριμένες ενέργειες προσθήκης αξίας οι κυριότερες από τις οποίες είναι το επαναλανσάρισμα της σειράς βρεφικών προϊόντων ADVANCE, την επέκταση της σειράς φυτικών ροφημάτων, την επέκταση της της σειράς Πουτίγκα, την είσοδο στις μπάρες για παιδιά, στο επαναλανσάρισμα του του χυμού Μακράς Διάρκειας με τη σειρά LIFE Joy και στην ανάπτυξη κωδικολογίου στους Φρέσκους Χυμούς Ψυγείου Life Fresh με μικρότερες συσκευασίες και νέες γεύσεις.
    • Η έμφαση στον έλεγχο του κόστους παραγωγής και διάθεσης τόσο με επενδύσεις στην παραγωγική διαδικασία όσο και με μεγαλύτερη προσπάθεια αποτελεσματικότερων αγορών α’ και β’ υλών αλλά και με τοπικές αλλαγές στο σύστημα διανομής που το καθιστούν ακόμα πιο αποτελεσματικό.
    Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει και τις δύο νέες εταιρείες που απέκτησε πέρυσι ο όμιλος ΔΕΛΤΑ, την Κουρέλλας ΑΕ και την Cold Sin.
    • Για την Κουρέλλας ΑΕ, δρομολογείται ανάπτυξη εξαγωγών, επαναλανσάρισμα της μάρκας στην Ελληνική αγορά και επένδυση στην επεξεργασία και μεταποίηση ορού γάλακτος στην εγκατάσταση Γρεβενών.
    • Για την Cold Sin, προβλέπεται βελτίωση στη διακίνηση και αποθήκευση, εμπλουτισμός της οργάνωσης πωλήσεων, προσαρμογές στην εμπορική πολιτική και επέκταση της γκάμας παγωτών σε νέες γεύσεις και μάρκες, η σημαντικότερη εκ των οποίων είναι το Milko παγωτό.

    Πού κέρδισε και πού έχασε μερίδια αγοράς

    Αναφορικά με τις περσινές επιδόσεις η εταιρεία διατήρησε ηγετική θέση σε κάποιες από τις κατηγορίες που δραστηριοποιείται με την εικόνα σε ό,τι αφορά τα μερίδια να είναι μεικτή, με βάση τα στοιχεία της Circana για το 2023.

    Στην αγορά του λευκού γάλακτος όπου συνολικά κινήθηκε ανοδικά σε αξία (+6,5%) και αρνητικά σε όγκο (-1,7%), το μερίδιο της ΔΕΛΤΑ μειώθηκε σε αξία κατά 0,9 ποσοστιαίες μονάδες και κατά 1,6 πμ σε όγκο. Η υποκατηγορία του φρέσκου γάλακτος στην αγορά σημειώνει +4,1% σε αξία, ενώ σε όγκο το 2023 συνεχίζει να καταγράφει πτώση -1,5% αλλά με μικρότερο ρυθμό σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, διανύοντας μία περίοδο κορεσμού, με μεγάλο ανταγωνισμό, είτε σε επίπεδο μαρκών ή και άλλων συγγενών υποκατηγοριών και εναλλακτικών αγορών.

    Η υποκατηγορία γάλακτος υψηλής παστερίωσης το 2023 ήταν ανοδική σε αξία +6,3% και αρνητική -1,3% σε όγκο. Η θέση της ΔΕΛΤΑ ενισχύθηκε στην υποκατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης με άνοδο μεριδίου +1.4πμ σε αξία και +1.1πμ σε όγκο.

    Στην κατηγορία στραγγιστό γιαούρτι, η οποία κινήθηκε ανοδικά και σε αξία +10% και σε όγκο +4%, το μερίδιο της ΔΕΛΤΑ στο σύνολο της κατηγορίας του στραγγιστού γιαουρτιού το 2023, υποχώρησε κατά 1,4πμ σε όγκο (4,9%) και 1,6πμ σε αξία (6,7%) κυρίως λόγω κατάργησης του ΔΕΛΤΑ ΣΤΡΑΓΓΙΣΤΟΥ τον Μάρτιο του 2023.

    Το 2023 η κατηγορία του γιαουρτιού με φρούτα κινήθηκε ανοδικά σε όγκο +1,6% και σε αξία +13,2%, κυρίως λόγω της αύξησης των λειτουργικών γιαουρτιών με πρωτεΐνη η ΔΕΛΤΑ ανέπτυξε τα VITALINE GO RPOTEIN κατά +17% σε όγκο και +26,7% σε αξία μέσα από διαφημιστική υποστήριξη και προωθητικές ενέργειες. Στην υποκατηγορία απλό γιαούρτι με φρούτα, κατηγορία που η παρουσία των τα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι επίσης έντονη, η ΔΕΛΤΑ κινήθηκε πτωτικά, οδηγώντας το συνολικό μερίδιο της ΔΕΛΤΑ το 2023 σε 13,1% σε όγκο (-2,4πμ) και σε 16,8% σε αξία (-3,4πμ).

    Η ΔΕΛΤΑ επέκτεινε τη μάρκα VITALINE στην αγορά επιδορπίων λανσάροντας τον Ιούνιο’23 τα VITALINE PUDDINGS, πουτίγκες πρωτεΐνης, οδηγώντας την ανάπτυξη αυτού του τμήματος της αγοράς (λειτουργικά επιδόρπια) (+69% σε όγκο και +150% σε αξία σε σχέση με το 2022) κερδίζοντας το 2ο εξάμηνο του έτους την πρώτη θέση με μερίδιο σε αξία Ιουλ’23-Δεκ’23: 48%.

    Η αγορά του παιδικού γάλακτος κινήθηκε ανοδικά τόσο σε όγκο +3% όσο και σε αξία +5,6% σε σχέση με το 2022. Το μερίδιο της ΔΕΛΤΑ με το γάλα Advance το 2023 είναι 35% σε όγκο (-1,8πμ) και 33,3% σε αξία (-1,2πμ).

    Η συνολική αγορά του βρεφικού και παιδικού γιαουρτιού το 2023 κινήθηκε ανοδικά σε αξία (+3,4%) και πτωτικά σε όγκο (-3,0%), οδηγούμενη από την φθίνουσα πορεία του παιδικού γιαουρτιού. Συγκεκριμένα η κατηγορία του παιδικού γιαουρτιού σημειώνει πτώση -5,5% σε όγκο ενώ είναι ανοδικό σε αξία λόγω ανατιμήσεων +2,1%. Αντίστοιχα η κατηγορία των βρεφικών γιαουρτιών παρουσιάζει άνοδο τόσο σε όγκο +3,2% όσο και σε αξία +5,9%. Στη συνολική αγορά του βρεφικού και παιδικού γιαουρτιού το 2023, η ΔΕΛΤΑ με τις μάρκες Advance και Smart κατέχει την 1η θέση με 39,2% σε όγκο (-0,3πμ) και 43,2% σε αξία (-1,3πμ).

    H αγορά του σοκολατούχου γάλακτος στο σύνολο έτους 2003, ήταν ανοδική σε αξία +7%, αλλά αρνητική σε όγκο )(-3,5% λόγω σημαντικών ανατιμήσεων ειδικά το πρώτο 6μηνο. Η εταιρεία διατηρεί την ηγετική θέση στην αγορά με μερίδιο 41,6% σε αξία (-1,3πμ) και 36,2% σε όγκο (-0,9πμ).

    Η τάση της συνολικής αγοράς των Χυμών το 2023 είναι αρνητική σε όγκο κατά -2%, αλλά θετική σε αξία +7,5% σε σχέση με το 2022. Η πτώση του όγκου προέρχεται κυρίως από την αρνητική τάση της κατηγορίας των Χυμών Ψυγείου (-6,9%). Λιγότερο πτωτικά κινήθηκε η κατηγορία των Χυμών Μακράς Διάρκειας (-0,4% σε όγκο). To μερίδιο της ΔΕΛΤΑ στην αγορά των χυμών ψυγείου ανήλθε στο 28,3% σε αξία και 26% σε όγκο, με αυξητική τάση σε σχέση με το 2022, +0,2πμ σε αξία και +0,6πμ σε όγκο, προερχόμενη από τις μάρκες Life και Smart.

    Η αγορά του παγωμένου συσκευασμένου τσαγιού μειώθηκε οριακά (-0,4%) σε όγκο και σε αξία αυξήθηκε κατά 12,4%, Η εταιρεία αύξησε τόσο το μερίδιο της σε αξία (+,2 πμ) όσο και σε όγκο (+0,3 πμ) φτάνοντας σε μερίδιο το 11,2% και 9,1% αντίστοιχα.

    Στα φυτικά ροφήματα η αγορά κινήθηκε ανοδικά (+5,4%) τόσο σε όγκο όσο και σε αξία. Το 2023 η κατηγορία των φυτικών ροφημάτων σημείωσε ξανά αύξηση +5,4% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία. Η ΔΕΛΤΑ κατέγραψε οριακή απώλεια μεριδίων σε αξία (-0,4πμ) και σε όγκο (-0,6πμ).

    Διαβάστε επίσης:
    ΗΠΑ: Έτοιμες για τυχόν επίθεση του Ιράν «αυτήν την εβδομάδα» εναντίον του Ισραήλ

    Μικτά πρόσημα για τις ευρωαγορές – Άλμα 8,43% για τη μετοχή της BT Group

    ΧΑ: Αλλαγές στη μετοχική σύνθεση τριών εταιρειών



    ΣΧΟΛΙΑ