Από τη μια η αύξηση των εξαγωγών και από την άλλη η εκρηκτική άνοδος του τουρισμού έδρασαν καταλυτικά ώστε ο όμιλος τροφίμων και εστίασης Vivartia να παρουσιάσει το 2023 αύξηση πωλήσεων σε όλους τους επιμέρους κλάδους δραστηριοποίησης ξεπερνώντας τα 900 εκατ. ευρώ και παράλληλα να επιστρέψει σε κερδοφορία.

O όμιλος με βασικό μέτοχο το CVC Capital Partners, με επικεφαλής τον Αλεξ Φωτακίδη βελτίωσε τις επιδόσεις του και μάλιστα σε μια χρονιά με έντονες πληθωριστικές πιέσεις.

1

“Σε μια χρονιά που σημαδεύτηκε από την πτώση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτών λόγω πληθωρισμού, τη στροφή σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και κατ’ επέκταση στην αύξηση της πολιτικής προσφορών για τα επώνυμα προϊόντα» όπως αναφέρεται από τη διοίκησή της υπό τον Θανάση Παπανικολάου, στις οικονομικές καταστάσεις που αναρτήθηκαν πριν λίγες ώρες.

Σε αυτό το περιβάλλον και με έντονες τις συνθήκες αστάθειας και αβεβαιότητας λόγω των γεωπολιτικών αναταράξεων, με υψηλά επιτόκια αλλά και την περιστασιακή κάμψη του ενεργειακού κόστους να αντισταθμίζει μερικώς τις αυξητικές τάσεις της κοστολογικής βάσης, ο όμιλος αύξησε τον τζίρο του 2023 κατά 9%. Διαμορφώθηκε στα 902,6 εκατ. έναντι  827,7 εκατ. ευρώ με την αύξηση να τροφοδοτείται κυρίως από την εστίαση (όμιλος Goody’s)  κατά 27,4 εκατ. ευρώ  και λιγότερο από τον κλάδο κατεψυγμένων λαχανικών και ζυμών (όμιλος Μπάρμπα Στάθης)  κατά  17,8 εκατ. ευρώ. Κατά 11,6 εκατ. ευρώ επιπλέον συνεισέφερε ο κλάδος των γαλακτοκομικών (ΔΕΛΤΑ) και κατά  18,4 εκατ. ευρώ των τυροκομικών.

Το μικτό περιθώριο κέρδους κατά την περσινή χρήση αυξήθηκε στο 28,5% έναντι 25,7% – παραμένει ωστόσο σε χαμηλότερα επίπεδα από το 2021- ως αποτέλεσμα του χαμηλότερου κόστους ενέργειας και σημαντικών επενδύσεων στην προσπάθεια περιορισμού του παραγωγικού κόστους.

EBITDA (συμπεριλαμβανομένου του ΔΠΧΑ 16)  από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, με βασικούς άξονες την αύξηση των εξαγωγών και την τουριστική κίνηση, διαμορφώθηκαν σε  91,9 εκατ. ευρώ έναντι 53,4 εκατ. ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση 2022. Τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα από συνεχιζόμενες δραστηριότητες παρουσίασαν αύξηση κατά 32,2% σε σχέση με το 2022 (43,2 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι  32,7 εκατ. ευρώ το 2022), ως αποτέλεσμα των αυξημένων επιτοκίων βάσης.

Κερδοφόρο είναι και το αποτέλεσμα προ φόρων με  10,6 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών  18,5 εκατ. ευρώ το 2022 ενώ και η τελική γραμμή του ισολογισμού έχει θετικό πρόσημο με καθαρά κέρδη  από συνεχιζόμενες δραστηριότητες  ύψους 3 εκατ. ευρώ  έναντι ζημιών 21,7 εκατ. κατά το 2022.

Η δραστηριότητα ανά κλάδο

Οι πωλήσεις του κλάδου γαλακτοκομικών, μέσω της ΔΕΛΤΑ, κατά την χρήση 2023 αυξήθηκαν κατά 4,4% και διαμορφώθηκαν σε  274,6 εκατ. ευρώ έναντι  263,0 εκατ. ευρώ το 2022. Ο κλάδος διατήρησε τα σημαντικά μερίδια αγοράς του σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων που δραστηριοποιείται. Ειδικότερα, σε αρκετές κατηγορίες, όπως το λευκό γάλα ψυγείου, το βρεφικό – παιδικό γιαούρτι, και το σοκολατούχο γάλα, η ΔΕΛΤΑ παρουσίασε οριακή μείωση στα μερίδια σε όγκο και αξία εντός του 2023, ενώ στις κατηγορίες Χυμών Ψυγείου και Τσάι παρουσίασε αντιθέτως, οριακή αύξηση των μεριδίων σε όγκο και σε αξία. Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε  20,0 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι  0,5 εκατ. ευρώ το 2022, επηρεασμένα σημαντικά από τις μειώσεις τιμών ενέργειας και ενεργειών περιορισμού του παραγωγικού κόστους, καθώς και από μη επαναλαμβανόμενες δαπάνες που σχετίζονται με κινήσεις αναδιάρθρωσης του οργανισμού σε διοικητικό και παραγωγικό επίπεδο και πραγματοποιήθηκαν εντός του συγκριτικού έτους 2022.

Οι πωλήσεις στον Κλάδο Κατεψυγμένων Λαχανικών και Ζυμών  κατέγραψε αύξηση του κύκλου εργασιών της τάξεως του 8,7% σε σχέση με τη προηγούμενη χρήση, ο οποίος διαμορφώθηκε σε  223,3 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 205,5 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση.

Ο Κλάδος Εστίασης της Vivartia, επηρεασμένος από τη θεαματική αύξηση του τουρισμού, τόσο του εγχώριου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αυτοκινητόδρομους και σε πλοία, όσο και του εισαγόμενου μέσα από την αύξηση της κίνησης σε αεροδρόμια, παρουσίασε ανάκαμψη στον κύκλο εργασιών του στη χρήση 2023 κατά  27,4 εκατ. ευρώ (12,9%) και  διαμορφώθηκε σε  240,7 εκατ. ευρώ έναντι της πρηγούμενης χρονιάς.  TA EBITDA διαμορφώθηκαν σε  35,4 εκατ. ευρώ το 2023 σημαντικά αυξημένα κατά  11,9 εκατ. ευρώ έναντι του 2022 (23,5 εκατ.ευρώ).

Παραμένει σε ζημιές η Δωδώνη

Αδύναμος κρίκος ως προς την κερδοφορία παραμένει ο κλάδος τυροκομικών, ο οποίος παρά την αύξηση των πωλήσεων (+12,1%) στα   170,2 εκατ. ευρώ , αλλά και των μεριδίων αγοράς δεν κατάφερε να γυρίσει σε κέρδη παραμένοντας για δεύτερη χρονιά με αρνητικό πρόσημο στην τελική γραμμή του ισολογισμού.  Οπως αναφέρεται,  η εταιρεία διατήρησε την ηγετική της θέση στην εγχώρια αγορά φέτας με μερίδιο 13,3%, αντίστοιχο με το 2022, ενώ παράλληλα ενίσχυσε την παρουσία της στο εξωτερικό, αυξάνοντας τις πωλήσεις «επώνυμων προϊόντων φέτας και γιαούρτης σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Ολλανδία και η Ισπανία. Οι ιστορικά υψηλές τιμές όλων των τύπων γάλακτος (νωπού πρόβειου, κατσικίσιου και αγελαδινού γάλακτος), του κόστους μεταφορών και των υλικών συσκευασίας, σε συνδυασμό με τη συνειδητή επιλογή της διοίκησης να μη μετακυληθεί το σύνολο του αυξημένου κόστους στον τελικό καταναλωτή, επηρέασαν αρνητικά τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων, Αποσβέσεων και Χρηματοοικονομικών Αποτελεσμάτων τα οποία παρέμειναν σταθερά έναντι της προηγούμενης χρήσης και διαμορφώθηκαν σε  4,1 εκατ. ευρώ  το 2023 από ζημιές 4 εκατ. ευρώ το 2022.

Η διοίκηση του ομίλου, που στο τέλος της χρήσης απασχολούσε  5224 εργαζόμενους από 5426 το 2022, εκτιμά ότι φέτος είναι μια χρονιά  με συνθήκες οικονομικής αβεβαιότητας λόγω του συνδυασμού των πληθωριστικών πιέσεων και της μειωμένης καταναλωτικής δαπάνη. Και αυτά με φόντο τις γεωπολιτικές αναταράξεις στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Ουκρανία, που συνεχίζονται.

Οι προκλήσεις της φετινής χρονιάς

Σε αυτό το έντονα αβέβαιο  και ευμετάβλητο περιβάλλον, το οποίο εντείνει τις πιέσεις στην αγοραστική δύναμη του καταναλωτικού κοινού και κατ’ επέκταση στην κατανάλωση, η διοίκηση του ομίλου υλοποιεί τη στρατηγική της με έμφαση:

Α) Στην  προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών υψηλής ποιότητας και προστιθέμενης αξίας προς τους καταναλωτές σε προσιτές όμως τιμές, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες οικονομικές δυσκολίες των νοικοκυριών.

Β) Στη διατήρηση και ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης όλων των κλάδων στην Ελλάδα, μέσω της ανάπτυξης και ενδυνάμωσης των δικτύων τους και μέσω νέων προϊοντικών πρωτοβουλιών και καινοτομιών.

Γ) Στη συνεχή αναβάθμιση της εμπειρίας των καταναλωτών μέσω του ψηφιακού μετασχηματισμού και αύξηση των επιπέδων προτίμησης και πιστότητας τους (loyalty schemes), μέσω εργαλείων και υπηρεσιών που απαντούν στις σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες, η οποία θα οδηγήσει στην περαιτέρω διείσδυση στα κοινά όλων των ηλικιών.

Σημειώνεται ότι τον Μάρτιο του 2023 ολοκληρώθηκε η πώληση των μετοχών της UNITED MILK COMPANY EAD, θυγατρικής της ΔΕΛΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. προς την εταιρεία TYRBUL S.A., θυγατρική της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΕΙΑ (ΟΛΥΜΠΟΣ, ΤΥΡΑΣ) με έδρα την Βουλγαρία. Με την ολοκλήρωση της συναλλαγής, μέρος του τιμήματος (55 εκατ. ευρώ περίπου) χρησιμοποιήθηκε για την αποπληρωμή δανεισμού της ΔΕΛΤΑ ΤΡΟΦΙΜΑ μειώνοντας σημαντικά τις εν λόγω υποχρεώσεις της εταιρείας και του Ομίλου γενικότερα.

Επίσης τον Αύγουστο του 2023 ολοκληρώθηκε η συγχώνευση της VIVARTIA ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. και της VENETIKO HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. δια απορρόφησης της δεύτερης από την πρώτη, με ημερομηνία κατάρτισης της Οικονομικής Θέσης, την 31η Δεκεμβρίου 2022.

Η εταιρεία τον περασμένο μήνα προχώρησε σε αναδιάρθρωση της δομής των ομίλων γαλακτοκομικών μια τυροκομικών με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προς τη θυγατρική Νutrico και η οποία καλύφθηκε με εισφορά σε είδος των μετοχών που κατέχει στη θυγατρική εταιρεία SI Foods και με εισφορά μετρητών.  Σημειώνεται ότι η εξαγορά του μειοψηφικού πακέτου της SI Foods ολοκληρώθηκε στις αρχές του τρέχοντος έτους. Ενώ τον  Δεκέμβριο 2023 κατατέθηκε στο Πρωτοδικείο Ιωαννίνων αίτηση της ίδιας θυγατρικής για την υποχρεωτική εξαγορά της μειοψηφίας στη Δωδώνη που οριστικοποιήθηκε τον Απρίλιο του 2024. Ένα μήνα νωρίτερα η Δωδώνη ολοκλήρωσε την αναχρηματοδότηση του συνόλου σχεδόν του τραπεζικού της δανεισμού ( 75 εκατ. ευρώ ) με έκδοση κοινοπρακτικού ομολογιακού δανείου που καλύφθηκε από τις Τράπεζες Πειραιώς και Eurobank με ευνοϊκότερους όρους χρηματοδότησης και επταετή διάρκεια.

Διαβάστε επίσης

Όμιλος Goody’s: Άλμα ανάπτυξης και κερδοφορίας- Έμφαση στις διεθνείς αγορές

Μπάρμπα Στάθης: Εξαγορά του 80% της εταιρείας Χαλβατζής Μακεδονική

Στη Vivartia περνά το σύνολο των μετοχών της Δωδώνη