• First Top Stories

    To αεροπλανικό των Κινέζων για τον ΑΔΜΗΕ: Όλο το παρασκήνιο

    • The Wiseman
    the wise man

    the wise man


    Το αεροπλανικό των Κινέζων της State Grid:  Με 320 εκατομμυριάκια οι Κινέζοι της State Grid δεν αποκτούν μόνο το 24% του ΑΔΜΗΕ, δηλαδή του μονοπωλίου στη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής τάσης στην Ελλάδα. Αποκτούν πολύ περισσότερα, όπως προκύπτει από το εξαιρετικά ενδιαφέρον ενημερωτικό δελτίο για την εισαγωγή της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών η οποία θα ελέγχει το 51% του ΑΔΜΗΕ, με βάση το σχέδιο ιδιοκτησιακού διαχωρισμού από τη ΔΕΗ.

    Η όλη συναλλαγή, που θα οδηγήσει στο Χ.Α. τις μετοχές της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών στις 19 Ιουνίου (αν δεν υπάρξουν απρόοπτα) έχει τεράστιο χρηματιστηριακό ενδιαφέρον. Ο ταπεινός σχολιογράφος σας θα περιοριστεί, όμως, στη συμφωνία μετόχων που υπέγραψε το δημόσιο με την State Grid η οποία αποκτά το 24% του ΑΔΜΗΕ μέσω της θυγατρικής State Grid Europe Limited (SGEL). Οι Κινέζοι δεν θα συνδιοικούν απλώς, θα έχουν τον πρώτο και τελευταίο λόγο σε όλα τα κρίσιμα ζητήματα του ΑΔΜΗΕ, όπως προκύπτει από το ενημερωτικό δελτίο.

    Το δικαίωμα προαίρεσης

    Με βάση τη συμφωνία μετόχων, η SGEL έχει τη δυνατότητα (δικαίωμα προαίρεσης) να απαιτήσει εντός ενός έτους από τη απόκτηση των μετοχών του ΑΔΜΗΕ, που αναμένεται μέχρι τις 20 Ιουνίου, είτε την απορρόφηση του ΑΔΜΗΕ από την ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, είτε την αύξηση κεφαλαίου της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών με εισφορά σε είδος των μετοχών του ΑΔΜΗΕ που κατέχονται από την SGEL και τη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ (κατέχει το 25% του ΑΔΜΗΕ και ελέγχεται από το δημόσιο).

    Μια τέτοια εξέλιξη θα έχει ως συνέπεια τη μείωση του ποσοστού που κατέχουν οι μέτοχοι της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών κατά το χρόνο άσκησης του δικαιώματος προαίρεσης των Κινέζων.

    Η SGEL δεν έχει μόνο αυτό το δικαίωμα. Εχει και δικαίωμα προτίμησης το οποίο προβλέπει απαγόρευση μεταβίβασης ή επιβάρυνσης μετοχών του ΑΔΜΗΕ, χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση των λοιπών μετόχων, για χρονικό διάστημα 24 μηνών (lock-up period), με την εξαίρεση μεταβιβάσεων σε συνδεδεμένες επιχειρήσεις κάποιου μετόχου.

    Προβλέπεται, επίσης, δικαίωμα πρώτης προσφοράς (right of first offer) υπέρ των Κινέζων ή του δημοσίου σε περίπτωση σκοπούμενης πώλησης μετοχών του ΑΔΜΗΕ, για χρονικό διάστημα 4 έως 10 ετών. Επιπλέον, οι Κινέζοι μπορούν να πωλήσουν άνετα στην περίπτωση που αρπαχθούν με το δημόσιο και δε μπορούν να συμφωνήσουν στο πως θα διοικείται ο ΑΔΜΗΕ, με βάση συγκεκριμένη διαδικασία.

    Βασιλιάδες στο Δ.Σ. 

    Με βάση τη συμφωνία μετόχων το Δ.Σ. του ΑΔΜΗΕ από πενταμελές θα καταστεί εννεαμελές με πέντε μέλη να διορίζονται από το ελληνικό δημόσιο και τουλάχιστον τρία από τους Κινέζους. Δώστε βάση στο “τουλάχιστον”.

    Ο πρόεδρος του ΑΔΜΗΕ θα υποδεικνύεται από το δημόσιο, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος θα υποδεικνύεται από το δημόσιο, κατόπιν έγγραφης συναίνεσης της SGEL. Το δημόσιο μπορεί να καθορίζει και να τροποποιεί το επιχειρηματικό σχέδιο του ΑΔΜΗΕ μόνο κατόπιν έγγραφης συναίνεσης του στρατηγικού επενδυτή.

    Σε περίπτωση που οι μέτοχοι δε μπορούν να συμφωνήσει σε σχέση με το επιχειρηματικό σχέδιο ή τον ετήσιο προϋπολογισμό, η Σύμβαση Μετόχων ΑΔΜΗΕ προβλέπει μηχανισμό επίλυσης περιπτώσεων αδυναμίας λήψης αποφάσεων (deadlock).

    Ψάχνουν 872 εκατ. ευρώ για επενδύσεις

    Το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ που εγκρίθηκε από το Δ.Σ. προ εβδομάδων, προβλέπονται επενδύσεις 871,9 εκατ. ευρώ μέχρι το 2021 κυρίως για τη διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα και τη δεύτερη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων.

    Με βάση τις δεσμεύσεις απέναντι στη Ρυθιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και για μη μείνει η Κρήτη χωρίς ρεύμα, ο ΑΔΜΗΕ θα επενδύσει το μεγαλύτερο τμήμα των κεφαλαίων μέχρι το τέλος του 2019. Που θα τα βρει;

    Στο ενημερωτικό της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών αναφέρεται πως “η χρηματοδότηση των ως άνω σημαντικών επενδύσεων θα γίνει με δανειοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε ποσοστό έως 50%, κατά 25% τουλάχιστον με ίδια κεφάλαια, και κατά 25% με επιχορήγηση από Ευρωπαϊκά Προγράμματα”. Μην είστε και τόσο σίγουροι.

    Εδώ έρχονται και κουμπώνουν οι Κινέζοι οι οποίοι δηλώνουν έτοιμοι να εξετάσουν και πιο φιλόδοξα σχέδια διασύνδεσης όπως το περίφημο καλώδιο Euroasia Interconnector. Το τελευταίο θα συνδέει Ισραήλ – Κύπρο και Ελλάδα. Είναι, όμως, λίγο ακριβό…

    Προσοχή στην Κρήτη!

    Με βάση την απόφαση της ΡΑΕ για το ΔΠΑ 2017 – 2026 που είχε εγκριθεί πέρυσι, ο ΑΔΜΗΕ θα καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να συντμηθεί το χρονοδιάγραμμα κατασκευής της Φάσης ΙΙ του έργου της διασύνδεσης της Κρήτης, με σκοπό αυτή να ολοκληρωθεί το αργότερο εντός του 2021. Θυμίζουμε πως η πρώτη φάση αφορά την πόντιση καλωδίου για διασύνδεση Πελοποννήσου με Κρήτη και η δεύτερη τη διασύνδεση Κρήτης με Αττική.

    Πάντως το ενημερωτικό της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών λέει ελάχιστα για τις επενδύσεις και ανησυχητικά λίγα για τη διασύνδεση της Κρήτης.

    Η ΡΑΕ, αν οι επενδύσεις δεν προχωρήσουν εντός τριετίας μπορεί (α) να επιβάλει στον ΑΔΜΗΕ την εκτέλεση των επενδύσεων ή (β) να διοργανώσει ανοικτό διαγωνισμό για τις επενδύσεις αυτές ή (γ) να υποχρεώσει τον ΑΔΜΗΕ να προβεί σε αύξηση κεφαλαίου, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν οι απαραίτητες επενδύσεις, επιτρέποντας σε ανεξάρτητους επενδυτές να συμμετάσχουν στο μετοχικό κεφάλαιο. Δεν θα αφήσουν οι Κινέζοι να γίνει κάτι τέτοιο, αλλά το καταγράφουμε.

    Ενημερωτικό που βασίζεται σε δημοσιεύματα!

    Για τη γνωστή έρευνα της ΡΑΕ που αφορά στο αν ο ΑΔΜΗΕ κατέγραψε σωστά τα ποσά που δικαιούται να εισπράξει η ΔΕΗ ως πάροχος των λεγόμενων Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (χαμηλό τιμολόγιο στα νησιά, σε φτωχές οικογένειες, κλπ), για την περίοδο 2012 – 2015, το ενημερωτικό της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών αναφέρει το εξής γαργαλιστικό: “Κατά την ημερομηνία του παρόντος Ενημερωτικού Δελτίου βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη η σχετική διαδικασία ελέγχου από τη ΡΑΕ.

    Εφόσον διαπιστώσει ότι ο ΑΔΜΗΕ εκπλήρωσε πλημμελώς τη σχετική του υποχρέωση για την καταγραφή των χρεώσεων αυτών (όπως φέρεται να έχει συμβεί σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα), η ΡΑΕ δύναται να επιβάλει στον ΑΔΜΗΕ χρηματικό πρόστιμο κατ’ αρ. 36 του Νόμου 4001/2011, το ύψος του οποίου, ανάλογα με τη βαρύτητα και τη συχνότητα της παράβασης, μπορεί να ανέλθει έως το 10% του ετήσιου κύκλου εργασιών του”.

    Αν βασιστούμε στα δημοσιεύματα πρέπει να ανησυχούμε δηλαδή; Δεν ξέρουν στον ΑΔΜΗΕ τι έχει συμβεί και περιμένουν να το μάθουν από τις ιστοσελίδες;



    ΣΧΟΛΙΑ